Hesselvall Högtalare!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav peterh » 2020-07-18 18:12

Bjoernen skrev:Dom här ser intressanta ut! https://www.akkelisaudio.com/forstarkar ... emoex.html

Någon som har provat tsakiridis?

Om du börjar med rör, testa då den SCA35 som finns på tradera, liknande effekt, tiondelen av priset och med reservdelar och schema tillgängligt. Har dessutom fungerade riaa för din skivspelare.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav hifikg » 2020-07-18 19:24

Bjoernen skrev:Dom här ser intressanta ut! https://www.akkelisaudio.com/forstarkar ... emoex.html

Någon som har provat tsakiridis?


Inga 300B
Sitter nöjd :)

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav Bjoernen » 2020-07-18 22:19

hifikg skrev:
Bjoernen skrev:Dom här ser intressanta ut! https://www.akkelisaudio.com/forstarkar ... emoex.html

Någon som har provat tsakiridis?


Inga 300B

https://www.akkelisaudio.com/forstarkar ... -300b.html

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav hifikg » 2020-07-19 00:17

Bjoernen skrev:
hifikg skrev:
Bjoernen skrev:Dom här ser intressanta ut! https://www.akkelisaudio.com/forstarkar ... emoex.html

Någon som har provat tsakiridis?


Inga 300B

https://www.akkelisaudio.com/forstarkar ... -300b.html


Se där ja
Sitter nöjd :)

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav Bjoernen » 2020-07-19 11:40

Hoppas få svar ang Audion 300b i veckan annars lägger jag nog en beställning på Tsakiridis Devices Achilles 300B ! Om det inte dyker upp nått annat intressant!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav hifikg » 2020-07-19 22:53

Sitter nöjd :)

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav Bjoernen » 2020-07-19 23:08

hifikg skrev:300B nästan gratis, misstänkt, eller fynd??

https://www.blocket.se/annons/blekinge/omaha_audio_300b_rorforstarkare_set/90826699


Ja det var billigt! Det blir Audion 300b för mig! Hoppas att hämta upp den under veckan! Ska bli otroligt spännande att testa den med högtalarna :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav hifikg » 2020-07-19 23:39

Bjoernen skrev:
hifikg skrev:300B nästan gratis, misstänkt, eller fynd??

https://www.blocket.se/annons/blekinge/omaha_audio_300b_rorforstarkare_set/90826699


Ja det var billigt! Det blir Audion 300b för mig! Hoppas att hämta upp den under veckan! Ska bli otroligt spännande att testa den med högtalarna :D


Är det en integrerad förstärkare, eller ett (två?) slutsteg?
Sitter nöjd :)

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav Bjoernen » 2020-07-20 10:21

Ett slutsteg! Kommer att köra en Innuos streamer rakt in i slutsteget!

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav Bjoernen » 2020-07-21 16:17

Blev en snabb 20 mils roadtrip för att hämta ett Audion 300b slutsteg i dag! Köpte det av en mycket trevlig herre som är medlem här på forumet
Får dock vänta med provspelning tills i morgon då andra projekt väntar :)

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav DorreN » 2020-07-21 16:24

Bjoernen skrev:Blev en snabb 20 mils roadtrip för att hämta ett Audion 300b slutsteg i dag! Köpte det av en mycket trevlig herre som är medlem här på forumet
Får dock vänta med provspelning tills i morgon då andra projekt väntar :)


Spännande! :)

Glöm inte att ladda upp foton på härligheterna!

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav Bjoernen » 2020-07-23 20:16

Hunnit spela några dagar med Audionen nu och kan bara konstatera att Hesselvallarna trivs med rör! Det låter stort och varmt med ett vackert "skimmer"utan att sakna detaljer i musiken! Ska laborera med toe in på högtalarna lite till men just nu vill jag bara spela musik och njuta :D

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav Conan » 2020-07-23 20:32

Kul!! Jag upplevde när jag kopplade in rör (KT88 i en kina-importerad integrerad) till mina tidigare piP att allt blev större. Mer bas, större ljudbild och det var som att byta till en större högtalare. Nu är ju inte piP gjorde att vara en bra last för en rörhäck men det var kul att få testa.

Bara att njuta på! :P

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav Nattlorden » 2020-07-23 22:51

pi60(s) kan man däremot få med en konjugatlänk för att göra det lättare för rörförstärkare. men självklart inte på Hesselvall-nivå med tanke på skillnaden i känslighet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav DVD-ai » 2020-07-24 07:12

Grattis! :)

Jag har bara hört dom en gång och det var då dom demades med rörhäcken dom var menade till (eller hur det nu var med den saken?!)
Utan att veta så mycket mer om den saken så går jag vidare till att minnas att min intryck var positivt vid tillfället.
Det lät bra och det fanns ingenting för mig att minnas och det är som minst att betyg gott nog som att dom inte gör något uppenbart fel. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav Bill50x » 2020-07-24 09:25

DVD-ai skrev:Grattis! :)

Jag har bara hört dom en gång och det var då dom demades med rörhäcken dom var menade till (eller hur det nu var med den saken?!)
Utan att veta så mycket mer om den saken så går jag vidare till att minnas att min intryck var positivt vid tillfället.
Det lät bra och det fanns ingenting för mig att minnas och det är som minst att betyg gott nog som att dom inte gör något uppenbart fel. :)

Om vi lyssnade vid samma tillfälle (LTS möte i Fältöversten) så lät det inte bara bra, det lät väldigt musikaliskt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav DVD-ai » 2020-07-24 12:02

Bill50x skrev:
DVD-ai skrev:Grattis! :)

Jag har bara hört dom en gång och det var då dom demades med rörhäcken dom var menade till (eller hur det nu var med den saken?!)
Utan att veta så mycket mer om den saken så går jag vidare till att minnas att min intryck var positivt vid tillfället.
Det lät bra och det fanns ingenting för mig att minnas och det är som minst att betyg gott nog som att dom inte gör något uppenbart fel. :)

Om vi lyssnade vid samma tillfälle (LTS möte i Fältöversten) så lät det inte bara bra, det lät väldigt musikaliskt.

/ B


Nej detta var hemma hos Erik vill jag minnas :)
Alltså, när jag skriver "låter bra" så är det ett mycket högt betyg och jag mins inga detaljer och det brukar om inte annat innebära att det inte var något som störde = åter igen ett mycket högt betyg :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav distad » 2020-07-25 17:30

Det var en demo hos Eriks lyssningslokal i Sollentuna med nästan bara Faktiskt folk en gång, då var jag där i början på demon och träffade lite folk. Fick komma lite före andra då jag skulle bort sedan. Och mina intryck var att det lät bra som fanken.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav Talspolen » 2020-07-26 22:46

Conan skrev:Kul!! Jag upplevde när jag kopplade in rör (KT88 i en kina-importerad integrerad) till mina tidigare piP att allt blev större. Mer bas, större ljudbild och det var som att byta till en större högtalare. Nu är ju inte piP gjorde att vara en bra last för en rörhäck men det var kul att få testa.

Bara att njuta på! :P


Lite utanför ämnet nu. Jag upplever att de single end-rörslutsteg som jag har testat fått mina högtalare(äger ej ett par Hesselvall dock :( )att spela en mycket trevlig och naturlig bas vid lyssning på låg ljudnivå. Jag har ännu inte hittat något transistorbaserat slutsteg som kan ge en sådan upplevelse utan behov av tonkontroll för att lyfta basen en aning.

Någon som har liknande upplevelse och vet vad för egenskap som ger en sådan klang? Effekten av detta avtar sedan när jag krämar på och då visar sig de effektsvaga rörslutstegens brister ibland. Jag använder ett par slutsteg med 300B, enpetare utan motkoppling.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav Conan » 2020-07-27 08:12

Talspolen skrev:
Conan skrev:Kul!! Jag upplevde när jag kopplade in rör (KT88 i en kina-importerad integrerad) till mina tidigare piP att allt blev större. Mer bas, större ljudbild och det var som att byta till en större högtalare. Nu är ju inte piP gjorde att vara en bra last för en rörhäck men det var kul att få testa.

Bara att njuta på! :P


Lite utanför ämnet nu. Jag upplever att de single end-rörslutsteg som jag har testat fått mina högtalare(äger ej ett par Hesselvall dock :( )att spela en mycket trevlig och naturlig bas vid lyssning på låg ljudnivå. Jag har ännu inte hittat något transistorbaserat slutsteg som kan ge en sådan upplevelse utan behov av tonkontroll för att lyfta basen en aning.

Någon som har liknande upplevelse och vet vad för egenskap som ger en sådan klang? Effekten av detta avtar sedan när jag krämar på och då visar sig de effektsvaga rörslutstegens brister ibland. Jag använder ett par slutsteg med 300B, enpetare utan motkoppling.


Jo med ett rörslutsteg är högtalare/förstärkare mer att se som en kombination än enskilda delar. Drivningen är mindre "styv" och påverkas i stor utsträckning av driv/last-impedanserna och hur förstärkaren svarar på "mot-EMK". Även i tidigare diskussioner har det framkommit att ljudet kan vara "domesticerat" på så sätt att det kan bli en tonkurva (och mild kompression) som ger en naturlig "loudness-effekt" i kombinationen som passar lyssning med lägre ljudnivåer (som brukar vara vanligast i normala hem).

Så hittar man rätt med kombinationen av rörslutsteg och högtalare, kan det bli rikligt trevligt och enheterna jobbar som i symbios. Här spelar säkert en massa saker roll som rörens drivprincip, typen av rör, graden och typen av motkoppling, OTL eller inte mm mm. Och min egen erfarenhet säger att det nog är så. PiP och rör (KT88 i push-pull / UL) gav ett betydligt "större" ljud vid de ljudtryck jag spelar.

Man får nog testa helt enkelt. Passar den specifika högtalaren att drivas med en specifik rörförstärkare? Det är i alla fall inte lika enkelt som att koppla in en valfri högtalare med en 100W transistorstärkare av god klass och sen bara lira på... :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28067
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav PerStromgren » 2020-07-27 08:41

Tycker du att en rörförstärkare låter trevligt, prova att koppla ett motstånd med några ohm i serie med högtalaren. Det kan ge samma effekt, men vara billigare!

En av anledningarna till att rörförstärkare låter annorlunda är deras ofta höga utimpedans, vilket lätt kan simuleras med experimentet ovan.
... tycker jag!

Per

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav Bjoernen » 2020-07-31 18:47

Har en lite fråga! Jag kör med mitt Audion slutsteg som har en volymkontroll och en Innuos streamer som jag styr via Roon! kör idag med ca halv volym på slutsteget och finjusterar volymen via Roon!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav hifikg » 2020-07-31 18:59

FBK skrev:Det var en demo hos Eriks lyssningslokal i Sollentuna med nästan bara Faktiskt folk en gång, då var jag där i början på demon och träffade lite folk. Fick komma lite före andra då jag skulle bort sedan. Och mina intryck var att det lät bra som fanken.


Den gången var jag också där o min MBL-bestyckade polare (fast då körde han på finska högtalare) och vi skuggade IÖ hem till hans grotta efteråt och lyssnade en stund, lite för kort tyvärr, men nog gav det intryck alltid. Bara knepigt beställningssystem, osäkra leveranstider och design fick vågen att tippa över till MBL. Första gången jag hörde Terje och ismusiken, bara det värt hela resan.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav hifikg » 2020-07-31 19:01

PerStromgren skrev:Tycker du att en rörförstärkare låter trevligt, prova att koppla ett motstånd med några ohm i serie med högtalaren. Det kan ge samma effekt, men vara billigare!

En av anledningarna till att rörförstärkare låter annorlunda är deras ofta höga utimpedans, vilket lätt kan simuleras med experimentet ovan.


Äh, du som verkar vara en klok man har ändå inte fattat någonting, det är rörglöden som ger det ultimata myset när man lyssnar med rör i signalvägarna. Vill man höra "sanningen" kopplar man in valfritt NAD 208 steg.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav Nattlorden » 2020-07-31 19:07

PerStromgren skrev:Tycker du att en rörförstärkare låter trevligt, prova att koppla ett motstånd med några ohm i serie med högtalaren. Det kan ge samma effekt, men vara billigare!

En av anledningarna till att rörförstärkare låter annorlunda är deras ofta höga utimpedans, vilket lätt kan simuleras med experimentet ovan.


Vilket Bob Carver byggde in i sin Sunfire och presenterade en utgång som "current-source" och en som "voltage-source". Och visst lät de lite olika.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav gflar » 2020-07-31 19:19

Bjoernen skrev:Har en lite fråga! Jag kör med mitt Audion slutsteg som har en volymkontroll och en Innuos streamer som jag styr via Roon! kör idag med ca halv volym på slutsteget och finjusterar volymen via Roon!


Vad är frågan?

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav Bjoernen » 2020-07-31 21:11

gflar skrev:
Bjoernen skrev:Har en lite fråga! Jag kör med mitt Audion slutsteg som har en volymkontroll och en Innuos streamer som jag styr via Roon! kör idag med ca halv volym på slutsteget och finjusterar volymen via Roon!


Vad är frågan?


Haha! Jag förstod att jag var otydlig! Ska jag köra med lite volym på slutsteget eller så nära full volym och sen höja och sänka med Roon? Om det ens spelar någon roll?

Ps:osäker om det blev nått tydligare :D

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav gflar » 2020-07-31 22:36

Volymutjämning i Roon, grovinställning på förstärkaren och finjustering med Roon. Så skulle nog jag göra i ditt fall, om inte förstärkaren är åtkomlig från lyssningsplats eller har fjärr.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav Harryup » 2020-08-02 20:18

hifikg skrev:
PerStromgren skrev:Tycker du att en rörförstärkare låter trevligt, prova att koppla ett motstånd med några ohm i serie med högtalaren. Det kan ge samma effekt, men vara billigare!

En av anledningarna till att rörförstärkare låter annorlunda är deras ofta höga utimpedans, vilket lätt kan simuleras med experimentet ovan.


Äh, du som verkar vara en klok man har ändå inte fattat någonting, det är rörglöden som ger det ultimata myset när man lyssnar med rör i signalvägarna. Vill man höra "sanningen" kopplar man in valfritt NAD 208 steg.


Låter alla rörförstärkare lika på precis samma sätt som att alla transistorförstärkare låter lika?

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav peterh » 2020-08-02 21:45

Harryup skrev:
hifikg skrev:
PerStromgren skrev:Tycker du att en rörförstärkare låter trevligt, prova att koppla ett motstånd med några ohm i serie med högtalaren. Det kan ge samma effekt, men vara billigare!

En av anledningarna till att rörförstärkare låter annorlunda är deras ofta höga utimpedans, vilket lätt kan simuleras med experimentet ovan.


Äh, du som verkar vara en klok man har ändå inte fattat någonting, det är rörglöden som ger det ultimata myset när man lyssnar med rör i signalvägarna. Vill man höra "sanningen" kopplar man in valfritt NAD 208 steg.


Låter alla rörförstärkare lika på precis samma sätt som att alla transistorförstärkare låter lika?


Precis som transistorförstärkare låter en del sämre.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster