Hesselvall Högtalare!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav Bjoernen » 2020-07-16 17:30

Ja tanken är att prova något som är lite billigare! Skulle vara kul att testa nån version av Edison men dom verkar inte säljas så ofta!

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav Bjoernen » 2020-07-16 17:48


Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav distad » 2020-07-16 21:13

Maila Erik är åter mitt råd. Han kanske åtar sig att gå igenom dessa https://hifitorget.se/visa_annons.php/e ... 102584.htm för samma summa som den du länkade till. Vad jag läst så verkar han inte så imponerad av Kina grejer. Rörstärkare har jag tyvärr ingen erfarenhet annars så hade du fått tips.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav Bjoernen » 2020-07-16 22:46

Ja borde kanske maila honom! Har fått erbjudande om ett Audion 300b slutsteg!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav hifikg » 2020-07-16 23:46

Bjoernen skrev:Ja borde kanske maila honom! Har fått erbjudande om ett Audion 300b slutsteg!


Slå till!
Sitter nöjd :)

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav Bjoernen » 2020-07-17 08:34

Ja det känns som ett bra alternativ! Då kan jag köra med det försteg jag har och byta försteg senare om det behövs!

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav DorreN » 2020-07-17 10:01

Bjoernen skrev:Ja det känns som ett bra alternativ! Då kan jag köra med det försteg jag har och byta försteg senare om det behövs!


Du har ca 7w att tillgå. Säkerligen hög kvalitet på dessa sju men det kan ändå bli en begränsning.

Fast, att spela i 100dB t.ex. är rock n roll-volym, helt klart! :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav peterh » 2020-07-17 10:06

DorreN skrev:
Bjoernen skrev:Ja det känns som ett bra alternativ! Då kan jag köra med det försteg jag har och byta försteg senare om det behövs!


Du har ca 7w att tillgå. Säkerligen hög kvalitet på dessa sju men det kan ändå bli en begränsning.

Fast, att spela i 100dB t.ex. är rock n roll-volym, helt klart! :)


DU har en dynaco sca35 på tradera, nuvarande bud är 2000:-
2x17w med riaa steg
https://www.tradera.com/item/170613/407 ... orstarkare
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav distad » 2020-07-17 12:33

Bjoernen skrev:Ja borde kanske maila honom! Har fått erbjudande om ett Audion 300b slutsteg!

Inte din förstärkare men som du ser så är det en hjälpsam gubbe, så maila så får du det bästa råden då han lär veta bäst vad som passar bäst. :wink: https://www.euphonia-audioforum.se/foru ... ght-mkllb/
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav Bjoernen » 2020-07-17 15:04

FBK skrev:
Bjoernen skrev:Ja borde kanske maila honom! Har fått erbjudande om ett Audion 300b slutsteg!

Inte din förstärkare men som du ser så är det en hjälpsam gubbe, så maila så får du det bästa råden då han lär veta bäst vad som passar bäst. :wink: https://www.euphonia-audioforum.se/foru ... ght-mkllb/


Japp har fått svar av honom!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav distad » 2020-07-17 17:24

Om du vill så får du gärna avslöja vilken stärkare det blir till slut :D Tycker det är lite extra kul att någon som är medlem här köpte de här högtalarna då jag upplevde dem som mycket välljudande hos Erik. Sedan om det berode mest på högtalarna eller rörstärkeriet eller kombin av båda vågar jag inte uttala mig om.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav Bjoernen » 2020-07-17 17:49

FBK skrev:Om du vill så får du gärna avslöja vilken stärkare det blir till slut :D Tycker det är lite extra kul att någon som är medlem här köpte de här högtalarna då jag upplevde dem som mycket välljudande hos Erik. Sedan om det berode mest på högtalarna eller rörstärkeriet eller kombin av båda vågar jag inte uttala mig om.

Det blir med största sannolikhet Audion 300b! Talade med Erik i dag och det verkar som det är en bra combo!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav distad » 2020-07-17 17:52

Bjoernen skrev:
FBK skrev:Om du vill så får du gärna avslöja vilken stärkare det blir till slut :D Tycker det är lite extra kul att någon som är medlem här köpte de här högtalarna då jag upplevde dem som mycket välljudande hos Erik. Sedan om det berode mest på högtalarna eller rörstärkeriet eller kombin av båda vågar jag inte uttala mig om.

Det blir med största sannolikhet Audion 300b! Talade med Erik i dag och det verkar som det är en bra combo!

Skulle vara intressant att höra dina intryck jämfört emot det som du driver dem med idag då högtalarna är konstruerade att låta bäst med rör.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav Bjoernen » 2020-07-17 18:15

Kommer absolut att dela med mig! Är dock dålig på att beskriva ljud men kommer att göra ett försök!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav hifikg » 2020-07-17 18:44

Vad som helst med 300B lär bli magiskt... nästa rörhäck jag skaffar ska definitivt ha minst två 300B. Jorå, jag är smått star-strucked av 300B även om EL34 verkar vara väl så välljudande de också när de sitter i en fungerande förstärkare.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav sprudel » 2020-07-17 19:13

Bjoernen skrev:
FBK skrev:Om du vill så får du gärna avslöja vilken stärkare det blir till slut :D Tycker det är lite extra kul att någon som är medlem här köpte de här högtalarna då jag upplevde dem som mycket välljudande hos Erik. Sedan om det berode mest på högtalarna eller rörstärkeriet eller kombin av båda vågar jag inte uttala mig om.

Det blir med största sannolikhet Audion 300b! Talade med Erik i dag och det verkar som det är en bra combo!


Satan vad fint! :)

Var bor du? Jag kommer gärna och lyssnar! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav Bjoernen » 2020-07-17 20:53

sprudel skrev:
Bjoernen skrev:
FBK skrev:Om du vill så får du gärna avslöja vilken stärkare det blir till slut :D Tycker det är lite extra kul att någon som är medlem här köpte de här högtalarna då jag upplevde dem som mycket välljudande hos Erik. Sedan om det berode mest på högtalarna eller rörstärkeriet eller kombin av båda vågar jag inte uttala mig om.

Det blir med största sannolikhet Audion 300b! Talade med Erik i dag och det verkar som det är en bra combo!

.Bor i Umeå! Enligt Erik så kan jag köra min streamer in i slutsteget då det har volymkontroll då slipper jag ett försteg
Satan vad fint! :)

Var bor du? Jag kommer gärna och lyssnar! :D

Bor i Umeå!

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav Conan » 2020-07-17 21:12

Bjoernen skrev:
FBK skrev:Om du vill så får du gärna avslöja vilken stärkare det blir till slut :D Tycker det är lite extra kul att någon som är medlem här köpte de här högtalarna då jag upplevde dem som mycket välljudande hos Erik. Sedan om det berode mest på högtalarna eller rörstärkeriet eller kombin av båda vågar jag inte uttala mig om.

Det blir med största sannolikhet Audion 300b! Talade med Erik i dag och det verkar som det är en bra combo!


Det blir nog riktigt gött det där! :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav Nattlorden » 2020-07-17 21:14

Om det var konstaterat att det var No:2, så kanske trådtiteln borde justeras?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav Bjoernen » 2020-07-17 21:55

Nattlorden skrev:Om det var konstaterat att det var No:2, så kanske trådtiteln borde justeras?


Snabb googling på Hesselvall no 1 kommer denna tråd upp och där säger en av skaparna att den heter Hesselvall No:1 !
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=87230
Så ser mina ut! Är det No:1 eller No:2 jag har? :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-07-17 22:24

Bjoernen skrev:Ja tanken är att prova något som är lite billigare! Skulle vara kul att testa nån version av Edison men dom verkar inte säljas så ofta!

Byggde ett par av dessa, inte så effektstarka

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav Bill50x » 2020-07-17 22:35

sportbilsentusiasten skrev:
Bjoernen skrev:Ja tanken är att prova något som är lite billigare! Skulle vara kul att testa nån version av Edison men dom verkar inte säljas så ofta!

Byggde ett par av dessa, inte så effektstarka

Behövs inte till Hesselwall :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav Bjoernen » 2020-07-17 23:33

Har suttit och lyssnat i ett par timmar nu och är helt hänförd av hur dom presterar! Om det blir ännu bättre med ett rörsteg så känns det som jag kan sitta nöjd en lång tid framöver :D

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Hesselvall No:1 Högtalare!

Inläggav DorreN » 2020-07-18 08:31

Bjoernen skrev:
Nattlorden skrev:Om det var konstaterat att det var No:2, så kanske trådtiteln borde justeras?


Snabb googling på Hesselvall no 1 kommer denna tråd upp och där säger en av skaparna att den heter Hesselvall No:1 !
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=87230
Så ser mina ut! Är det No:1 eller No:2 jag har? :)


Bjoernen, du har helt rätt. Det är No. 1 du har. Den stora heter No. 2. Ber om ursäkt för det!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav PerStromgren » 2020-07-18 09:35

Rent tekniskt skulle det väl gå lika bra att driva högtalaren med vanlig 50W transistorförstärkare, försedd med några ohm serieresistans? Inte lika renlärigt, förstås, men i många fall billigare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav hifikg » 2020-07-18 09:46

PerStromgren skrev:Rent tekniskt skulle det väl gå lika bra att driva högtalaren med vanlig 50W transistorförstärkare, försedd med några ohm serieresistans? Inte lika renlärigt, förstås, men i många fall billigare.

Fyyy så trist, rörglöden påverkar lyssningsupplevelsen :)
Sitter nöjd :)

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav Bjoernen » 2020-07-18 10:01

PerStromgren skrev:Rent tekniskt skulle det väl gå lika bra att driva högtalaren med vanlig 50W transistorförstärkare, försedd med några ohm serieresistans? Inte lika renlärigt, förstås, men i många fall billigare.


Nä nu löper vi hela linan ut! Mycket roligare ju :D

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav PerStromgren » 2020-07-18 12:40

Bjoernen skrev:
PerStromgren skrev:Rent tekniskt skulle det väl gå lika bra att driva högtalaren med vanlig 50W transistorförstärkare, försedd med några ohm serieresistans? Inte lika renlärigt, förstås, men i många fall billigare.


Nä nu löper vi hela linan ut! Mycket roligare ju :D


Absolut, men jag skrev "rent tekniskt"! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav peterh » 2020-07-18 17:33

PerStromgren skrev:Rent tekniskt skulle det väl gå lika bra att driva högtalaren med vanlig 50W transistorförstärkare, försedd med några ohm serieresistans? Inte lika renlärigt, förstås, men i många fall billigare.

En jämförelse avslöjar kanske något ??
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav Bjoernen » 2020-07-18 18:07

Dom här ser intressanta ut! https://www.akkelisaudio.com/forstarkar ... emoex.html

Någon som har provat tsakiridis?

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Freddy_J och 7 gäster