CD transport

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: CD transport

Inläggav distad » 2020-08-18 14:23

Calleberg skrev:
FBK skrev:Här är listan på modeller som jag testat och neutralast har varit den billigaste Integra DPS-6.9 och den dyraste Meridian 598, 2 DVD spelare. Men den som jag tyckt bäst om var Advantage Freja. Ljudet blev lita varmare med den till Hegel Dac20 som jag hade förut. Kör idag med en äldre CD-spelare som jag tycker låter naturligt, Naim CD5x
Advantage Freja
Meridian 598
Oppo BDP-93
Integra DPS-6.9
Denon DVD3910
Pioneer DV668
Denon DVD2910
Marantz DV7600
Yamaha DVD-S550
Onkyo DV-SP402E


Det här är ju intressant, och jag skall väl vara ärlig med att direkt säga att jag tror det är BS.

I de allra flesta cd spelare/transporter sitter det drivverk från Sony eller Phillips, andra fabrikat finns såklart ochså men Sony och Phillips är överlägset vanligast. Att man skulle höra skillnad på hur olika tillverkare "implementerat" dessa drivverk låter oerhört långsökt.

Hegel HD20 har jag dessutom för mig är rätt skaplig på att hantera jitter, så den borde vara relativt okänslig för transporten.

Dessutom noterar jag att flera av spelarna är DVD spelare, för dem borde CD formatet vara en kakbit...

HUR gick det till när du kom fram till att du hörde skillnader, om än små sådana?

Då får du tro att det är oerhört långsökt och BS. Finns liksom ingen mening att dela med sig av erfarenheter när de sågas totalt av sådana personer som du, då du redan har bestämt dig för att mina lyssningserfarenheter är BS. Sedan kan jag upplysa dig om att de flesta transporter testades med en gammal Theta Dac. (Theta DS Pro Basic GenIIIa)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34926
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: CD transport

Inläggav Morello » 2020-08-18 14:33

Man kan absolut tänka sig att vissa transporter skapar så problematiskt jitter att den faslåsta slingan på mottagarsidan inte helt kan undertrycka jittret, men det krävs lyssningstester av rigorös precision för att detektera sådant - lyssna, dricka kaffe osv-metoden fungerar inte.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: CD transport

Inläggav distad » 2020-08-18 14:46

Då är det fel på mina öron, eller ren inbillning. Konstigt att jag blev så positivt överraskad över den billiga Integra DPS-6.9.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: CD transport

Inläggav petersteindl » 2020-08-18 14:54

Du hade Cognac till kaffet. :D Då går allt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34926
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: CD transport

Inläggav Morello » 2020-08-18 15:33

:mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: CD transport

Inläggav Calleberg » 2020-08-18 17:39

FBK skrev:Då får du tro att det är oerhört långsökt och BS. Finns liksom ingen mening att dela med sig av erfarenheter när de sågas totalt av sådana personer som du, då du redan har bestämt dig för att mina lyssningserfarenheter är BS. Sedan kan jag upplysa dig om att de flesta transporter testades med en gammal Theta Dac. (Theta DS Pro Basic GenIIIa)


Ja BullShit var kanske väl magstarkt, för jag menar inte att du sitter och medvetet fabulerar.
Jag tog i lite extra med flit för att locka fram ett svar, och se hur det gick. Sorry :)

Jag tror att dina upplevelser är verkliga, och därför var jag nyfiken på hur det gick till när det provlyssnades, eftersom jag får för mig att här kan förklaringen finnas till de upplevda skillnaderna.

Att man kan höra skillnader på DAC:ar och därmed ochså CD spelare har jag inga problem med, ibland är det t.om lätt.

OM det nu ändå skulle vara så att transporten ibland hörs, vore det ju intressant att prova om skillnaden minskar eller kanske helt försvinner om man byter DAC.
För då kanske det egentligen inte är transporten som är problemet...

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: CD transport

Inläggav hcl » 2020-08-18 18:58

Äh.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: CD transport

Inläggav distad » 2020-08-18 21:21

Tyvärr så hade jag bara tillgång till en Dac förutom en gång, men då försökte jag en medlem här hitta skillnader mellan min Theta och Benchmark DAC1 som var i ropet då och hyllad på detta forumet. Och vi kom fram till att det var svårt att höra några direkta skillnader blint förutom att vi upplevde att Thetan gick en liten aning djupare i basen, och "kanske" lade till en skvätt mer värme så båda vi föredrog Thetan,och både han och jag hade då pi60 så han var van att lyssna på högtalaren som användes.Och vilken transport vi använde vid det testtillfället minns jag inte och han köpte sedan en Benchmark DAC1. Jag köpte långt senare Hegel DAC 20 då jag ansåg att det var ingen ide att byta Dac då eftersom den lät bra och inte gick att skilja direkt ifrån Benchmark DAC1. Skillnaderna var för små helt enkelt. Och är det pyttesmå skillnader så lägger jag hellre pengar på musik och film än ny grejer då man inte har budget för dyra inköp. Jag försöker att inte använda för stora ord när det gäller skillnader mellan olika grejer då det lät kan tolkas fel.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: CD transport

Inläggav distad » 2020-08-19 09:21

Snart har det gått 12 timmar och ingen BullShit inlägg :o Man kan alltså berätta om sina personliga erfarenheter, och det var ju trevligt :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: CD transport

Inläggav distad » 2020-08-20 21:39

Hela vardagsrummet är fullt med grejer som jag testat idag och jag gjorde en jämförelse mellan Integra DPS-6.9 och Sony SACD/DVD DVP-NS900V som jag glömt att lägga till på listan över transporter som jag testat och det var busenkelt att höra skillnad. Sony hade ljudfilt över sig, dvs Integra lät klarare. Men största skillnad var det mellan två Dac:ar.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: CD transport

Inläggav Calleberg » 2020-08-21 07:05

Är det fika och lyssna metoden som redan nämts i tråden du använder?
Har provat den själv några gånger, resultaten tenderar att inte stå sig över tid, tyvärr.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: CD transport

Inläggav distad » 2020-08-21 10:33

Calleberg skrev:Är det fika och lyssna metoden som redan nämts i tråden du använder?
Har provat den själv några gånger, resultaten tenderar att inte stå sig över tid, tyvärr.

Nej jag hoppade fikat och bara lyssnade. Och de var för stora för att kunna missa.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: CD transport

Inläggav Harryup » 2020-08-21 11:04

Calleberg skrev:Är det fika och lyssna metoden som redan nämts i tråden du använder?
Har provat den själv några gånger, resultaten tenderar att inte stå sig över tid, tyvärr.


Hur har du tänkt att du skall göra om du skall jämföra CD transporter/spelare själv?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: CD transport

Inläggav distad » 2020-08-21 11:35

Harryup skrev:
Calleberg skrev:Är det fika och lyssna metoden som redan nämts i tråden du använder?
Har provat den själv några gånger, resultaten tenderar att inte stå sig över tid, tyvärr.


Hur har du tänkt att du skall göra om du skall jämföra CD transporter/spelare själv?

Han dricker nog en halva flaska Whisky först och sätter sig och lyssnar.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: CD transport

Inläggav distad » 2020-08-21 11:39

Så här såg det ut igår då jag testade olika saker då dottern har ett steg som verkar vara allergisk emot datorer. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=96544

Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: CD transport

Inläggav Calleberg » 2020-08-21 15:57

Harryup skrev:
Calleberg skrev:Är det fika och lyssna metoden som redan nämts i tråden du använder?
Har provat den själv några gånger, resultaten tenderar att inte stå sig över tid, tyvärr.


Hur har du tänkt att du skall göra om du skall jämföra CD transporter/spelare själv?


Det har faktiskt utvärderats cd transporter här hemma för ganska många år sen. Det var nån Ökänd Rotel DVD, en yamaha 1060, en Rotel 965 en gammal budget-TEAC och en Rotel 971.

Det gick till så att jag kopplade in testobjektet, tryckte på play och sedan stampade jag hårt i golvet för att se om skivan hoppade.

DVD:n var otroligt urusel, TEAC:en ganska kass.
Yamahan och de två Rotelkusinerna var däremot riktigt bra.

Yamahans slädmekanik utstrålade kvalitet medans de två kusinerna var av en mer ordinär, lite lätt skramlig sort.
Till slut blev 971:an kvar i Stereobänken mest eftersom den var snyggast. :)

Ja, sen lät de ju förstås lite olika, men det har ju rimligen inget med själva transporten att göra...
(DE skillnaderna kom jag fram till enligt "fika och lyssna" metoden...) :D

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: CD transport

Inläggav hcl » 2020-08-21 17:27

Calleberg skrev:...
Ja, sen lät de ju förstås lite olika, men det har ju rimligen inget med själva transporten att göra...


Det är klart att det hade ju varit en allt för enkel förklaring. :roll:
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: CD transport

Inläggav Calleberg » 2020-08-21 18:33

hcl skrev:
Calleberg skrev:...
Ja, sen lät de ju förstås lite olika, men det har ju rimligen inget med själva transporten att göra...


Det är klart att det hade ju varit en allt för enkel förklaring. :roll:


Eller så ligger förklaringen i DA omvandlaren eller utgångssteget, det tror jag mer på, eftersom det faktiskt är en ännu enklare förklaring.

I mitt "test" av transporter var ju inte en eventuell ljudmässig skillnad med som faktor över huvud taget... av för mig uppenbara skäl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: CD transport

Inläggav goat76 » 2020-08-21 18:51

Calleberg skrev:
hcl skrev:
Calleberg skrev:...
Ja, sen lät de ju förstås lite olika, men det har ju rimligen inget med själva transporten att göra...


Det är klart att det hade ju varit en allt för enkel förklaring. :roll:


Eller så ligger förklaringen i DA omvandlaren eller utgångssteget, det tror jag mer på, eftersom det faktiskt är en ännu enklare förklaring.

I mitt "test" av transporter var ju inte en eventuell ljudmässig skillnad med som faktor över huvud taget... av för mig uppenbara skäl.


Fast då var det ju inte riktigt transporter du testade, utan kompletta spelare med dess inbyggda DA-omvandlare.

När folk pratar om så kallade transporter talar man väl helt uteslutande om det som sker innan en DAC?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: CD transport

Inläggav Calleberg » 2020-08-21 19:36

Tycker det framgår rätt tydligt av "testmetoden" vad som testades. Dvs spelarnas förmåga att läsa av en CD skiva under lite skakiga omständigheter.
Senast redigerad av Calleberg 2020-08-21 19:47, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: CD transport

Inläggav Tangband » 2020-08-21 19:45

FBK skrev:
Calleberg skrev:
FBK skrev:Här är listan på modeller som jag testat och neutralast har varit den billigaste Integra DPS-6.9 och den dyraste Meridian 598, 2 DVD spelare. Men den som jag tyckt bäst om var Advantage Freja. Ljudet blev lita varmare med den till Hegel Dac20 som jag hade förut. Kör idag med en äldre CD-spelare som jag tycker låter naturligt, Naim CD5x
Advantage Freja
Meridian 598
Oppo BDP-93
Integra DPS-6.9
Denon DVD3910
Pioneer DV668
Denon DVD2910
Marantz DV7600
Yamaha DVD-S550
Onkyo DV-SP402E


Det här är ju intressant, och jag skall väl vara ärlig med att direkt säga att jag tror det är BS.

I de allra flesta cd spelare/transporter sitter det drivverk från Sony eller Phillips, andra fabrikat finns såklart ochså men Sony och Phillips är överlägset vanligast. Att man skulle höra skillnad på hur olika tillverkare "implementerat" dessa drivverk låter oerhört långsökt.

Hegel HD20 har jag dessutom för mig är rätt skaplig på att hantera jitter, så den borde vara relativt okänslig för transporten.

Dessutom noterar jag att flera av spelarna är DVD spelare, för dem borde CD formatet vara en kakbit...

HUR gick det till när du kom fram till att du hörde skillnader, om än små sådana?

Då får du tro att det är oerhört långsökt och BS. Finns liksom ingen mening att dela med sig av erfarenheter när de sågas totalt av sådana personer som du, då du redan har bestämt dig för att mina lyssningserfarenheter är BS. Sedan kan jag upplysa dig om att de flesta transporter testades med en gammal Theta Dac. (Theta DS Pro Basic GenIIIa)


Jag har själv hört skillnad mellan två transporter där den bättre låtande hade en synkingång och dacen en synkutgång , dvs en separat kabel förde över klockan från dacen till drivverket.

Spdif är inget perfekt format i alla lägen , modern asynkron USB överföring är bättre.
Digital överföring är inte alltid enkel.
viewtopic.php?t=55940

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: CD transport

Inläggav distad » 2020-08-21 20:38

goat76 skrev:
Calleberg skrev:
hcl skrev:
Det är klart att det hade ju varit en allt för enkel förklaring. :roll:


Eller så ligger förklaringen i DA omvandlaren eller utgångssteget, det tror jag mer på, eftersom det faktiskt är en ännu enklare förklaring.

I mitt "test" av transporter var ju inte en eventuell ljudmässig skillnad med som faktor över huvud taget... av för mig uppenbara skäl.


Fast då var det ju inte riktigt transporter du testade, utan kompletta spelare med dess inbyggda DA-omvandlare.

När folk pratar om så kallade transporter talar man väl helt uteslutande om det som sker innan en DAC?

Jag börjar också undra. Calleberg nämner inte ens vilken Dac han använde. utan det låter som jämförelse mellan olika CD-spelare.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: CD transport

Inläggav Calleberg » 2020-08-21 21:02

Alltså... hur tolkar du min beskrivning av det så kallade testet.

Tror du att jag lyssnade efter om det lät annorlunda när jag stampade i golvet eller?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: CD transport

Inläggav distad » 2020-08-22 10:14

Calleberg skrev:Alltså... hur tolkar du min beskrivning av det så kallade testet.

Tror du att jag lyssnade efter om det lät annorlunda när jag stampade i golvet eller?

Efter en halv flaska Whisky så stampade du säkert i golvet. Du sågar mina upplevelser som BS och vi lär inte komma längre än så, så du får fortsätta att såga mina upplevelser då vi liksom inte kommer längre än så.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: CD transport

Inläggav Calleberg » 2020-08-22 14:23

Jag beskriver hur jag testar om några CD spelare tappar spåret om man skakar om dem lite...

Du undrar på fullt allvar vilken DAC som använts... :D :D

Men du verkar vara i gott sällskap eftersom två andra ochså visar prov på rätt svag läsförståelse...

Det är ju bara fööör dumt

Men, my bad, jag måste se till att bli tydligare antar jag.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: CD transport

Inläggav goat76 » 2020-08-22 14:35

Calleberg skrev:Jag beskriver hur jag testar om några CD spelare tappar spåret om man skakar om dem lite...

Du undrar på fullt allvar vilken DAC som använts... :D :D

Men du verkar vara i gott sällskap eftersom två andra ochså visar prov på rätt svag läsförståelse...

Det är ju bara fööör dumt

Men, my bad, jag måste se till att bli tydligare antar jag.


Jag missade bara att det inom ämnet bytte riktning från det senaste som diskuterades, nämnligen ifall transporten i sig påverkar ljudet, vilket jag uppfattat att tråden handlar om? (Jag har iallafall fått det intrycket när jag läst trådskaparens inlägg.) :)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: CD transport

Inläggav Calleberg » 2020-08-22 15:17

Morello skrev:Man kan absolut tänka sig att vissa transporter skapar så problematiskt jitter att den faslåsta slingan på mottagarsidan inte helt kan undertrycka jittret, men det krävs lyssningstester av rigorös precision för att detektera sådant - lyssna, dricka kaffe osv-metoden fungerar inte.


Det här med att transporten skulle ha en så dålig klocka att även en asynkron DAC skulle få problem, vore jag tacksam om du kunde förklara.

Som jag fattar det är en asyncron DAC i stora drag ett FIFO-register där man klockar in sina 16-64 bitars ord ur dataströmmen från datorn/transporten. Sedan klockas de ur registret med dacens egna interna klocka. Ev. kvarstående jitter borde då vara beroende enbart på hur exakt internklockan är, eller?

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: CD transport

Inläggav hcl » 2020-08-22 16:16

Calleberg skrev:Tycker det framgår rätt tydligt av "testmetoden" vad som testades. Dvs spelarnas förmåga att läsa av en CD skiva under lite skakiga omständigheter.

Det torde väl inte råda någon tvekan om orsaken är att det är de olika CD-transporterna som är den primära orsaken att det låter olika om man växlar enkom dessa. Att det sekundärt beror på hur den för tillfället använda DAC:en hanterar de skillnader CD-transporterna innebär är just det, en följd av det första. Det kan ju tänkas att det finns någon DAC som lyckas filtrera bort tillräckligt mycket av det som skiljer mellan CD-transporterna att det inte längre ger en hörbar skillnad, men det lär inte finnas någon DAC där utsignalen inte har en koppling till insignalens kvalitet (utöver datainnehållet). Att tro att digitala signaler i alla lägen är störningsfria är en grov förenkling av verkligheten.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: CD transport

Inläggav hcl » 2020-08-22 16:25

Calleberg skrev:
Morello skrev:Man kan absolut tänka sig att vissa transporter skapar så problematiskt jitter att den faslåsta slingan på mottagarsidan inte helt kan undertrycka jittret, men det krävs lyssningstester av rigorös precision för att detektera sådant - lyssna, dricka kaffe osv-metoden fungerar inte.


Det här med att transporten skulle ha en så dålig klocka att även en asynkron DAC skulle få problem, vore jag tacksam om du kunde förklara.

Som jag fattar det är en asyncron DAC i stora drag ett FIFO-register där man klockar in sina 16-64 bitars ord ur dataströmmen från datorn/transporten. Sedan klockas de ur registret med dacens egna interna klocka. Ev. kvarstående jitter borde då vara beroende enbart på hur exakt internklockan är, eller?

Så enkelt är det dessvärre inte. Det är målet, men det går inte nå (helt).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: CD transport

Inläggav Calleberg » 2020-08-22 16:38

hcl skrev:
Calleberg skrev:
Morello skrev:Man kan absolut tänka sig att vissa transporter skapar så problematiskt jitter att den faslåsta slingan på mottagarsidan inte helt kan undertrycka jittret, men det krävs lyssningstester av rigorös precision för att detektera sådant - lyssna, dricka kaffe osv-metoden fungerar inte.


Det här med att transporten skulle ha en så dålig klocka att även en asynkron DAC skulle få problem, vore jag tacksam om du kunde förklara.

Som jag fattar det är en asyncron DAC i stora drag ett FIFO-register där man klockar in sina 16-64 bitars ord ur dataströmmen från datorn/transporten. Sedan klockas de ur registret med dacens egna interna klocka. Ev. kvarstående jitter borde då vara beroende enbart på hur exakt internklockan är, eller?

Så enkelt är det dessvärre inte. Det är målet, men det går inte nå (helt).


Orkar du uveckla? Målet med mitt inlägg var inte att exakt beskriva hur en asynkron DAC fungerar utan att leda diskussionen vidare just åt det håll du är påväg.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster