CD transport

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: CD transport

Inläggav petersteindl » 2020-08-22 16:40

Calleberg skrev:
Morello skrev:Man kan absolut tänka sig att vissa transporter skapar så problematiskt jitter att den faslåsta slingan på mottagarsidan inte helt kan undertrycka jittret, men det krävs lyssningstester av rigorös precision för att detektera sådant - lyssna, dricka kaffe osv-metoden fungerar inte.


Det här med att transporten skulle ha en så dålig klocka att även en asynkron DAC skulle få problem, vore jag tacksam om du kunde förklara.

Som jag fattar det är en asyncron DAC i stora drag ett FIFO-register där man klockar in sina 16-64 bitars ord ur dataströmmen från datorn/transporten. Sedan klockas de ur registret med dacens egna interna klocka. Ev. kvarstående jitter borde då vara beroende enbart på hur exakt internklockan är, eller?


Ingen av de gamla DACarna före 1995 ungefär, var asynkrona. Om det är så att man behöver en asynkron DAC på grund av att drivverket har för högt jitter och signalen går via S/PDIF så är det inte DACens fel. Det är drivverkets fel.

En av de första DACarna som klockade in signalen i fifominne var en Technics på 90-talets andra hälft (om jag minns rätt). En kompis köpte en sådan. Det var Technics dyraste prylar på den tiden.

Då jag konstruerade min DAC (1989-1993 i form av Forsell Air Reference DAC och sedan fram till 1996 till Licence No1) så var CD-drivverken inte så fantastiska som man kunde önska.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: CD transport

Inläggav hcl » 2020-08-22 21:28

Calleberg skrev:
hcl skrev:
Calleberg skrev:
Det här med att transporten skulle ha en så dålig klocka att även en asynkron DAC skulle få problem, vore jag tacksam om du kunde förklara.

Som jag fattar det är en asyncron DAC i stora drag ett FIFO-register där man klockar in sina 16-64 bitars ord ur dataströmmen från datorn/transporten. Sedan klockas de ur registret med dacens egna interna klocka. Ev. kvarstående jitter borde då vara beroende enbart på hur exakt internklockan är, eller?

Så enkelt är det dessvärre inte. Det är målet, men det går inte nå (helt).


Orkar du uveckla? Målet med mitt inlägg var inte att exakt beskriva hur en asynkron DAC fungerar utan att leda diskussionen vidare just åt det håll du är påväg.

Kort: Ju mer svajig klocka i transporten och ju styvare (mindre känslig) buffert (inkl. filter) man har i DAC:en desto längre buffert krävs for att det inte skall riskera att bli tyst. Ytterst behövs en buffert som rymmer hela skivan och då far man vänta ... från det att man startar uppspelning tills dess att det börjar komma musik. Det enda vettiga är att samlokaliseras klockan med DAC:en och att data hämtas i den takt DAC:en förbrukar data (som det görs i moderna streamers).

Vanligtvis kompromissar man sa att DAC:en följer transporten fast med ett filter (s.k. fastlåst loop eller PLL). Det gör att prestanda blir mellan helt synkron och helt asynkront (i meningen att asynkront egentligen är DAC-synkront d.v.s. synkront med DAC:en). Pragmatiskt, men inte alls lika bra som att styra hela kläckningen av en klocka lokaliserad nära DAC:en.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9637
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: CD transport

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-08-22 22:49

Calleberg skrev:
Morello skrev:Man kan absolut tänka sig att vissa transporter skapar så problematiskt jitter att den faslåsta slingan på mottagarsidan inte helt kan undertrycka jittret, men det krävs lyssningstester av rigorös precision för att detektera sådant - lyssna, dricka kaffe osv-metoden fungerar inte.


Det här med att transporten skulle ha en så dålig klocka att även en asynkron DAC skulle få problem, vore jag tacksam om du kunde förklara.

Som jag fattar det är en asyncron DAC i stora drag ett FIFO-register där man klockar in sina 16-64 bitars ord ur dataströmmen från datorn/transporten. Sedan klockas de ur registret med dacens egna interna klocka. Ev. kvarstående jitter borde då vara beroende enbart på hur exakt internklockan är, eller?


De allra flesta CD-transporter liksom ”vanliga” CD-, DVD-, BluRayspelare har bara traditionell S/PDIF-utgång. De har ingen asynkron möjlighet till överföring (via t ex USB). Jag är helt övertygad att hr. Morello avser S/PDIF-gränssnittet och dess derivat.

Däremot är det fullt möjligt att råka använda en kabel som är så dålig att efterföljande DAC inte klarar av att avkoda bitarna korrekt. Men det är lite en annan femma...
//Johan Lindroos

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster