Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
cy_berg
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2007-12-27
Ort: Brodda

Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav cy_berg » 2020-08-02 16:21

Hej alla!
Jag har en väldigt musikintresserad 12-årig son här hemma som vill köpa sina första högtalare. Han spelar nästan bara rap/hiphop, och har idag bara en B&O Beolit 17 som ju iof är ganska bra för sin storlek, men han vill ha riktiga högtalare istället. Han tycker att min anläggning med Larsen L6.2 låter för "cleant". Vad han menar, tolkar jag det som, är att han vill ha boomigare, mer mullrande bas. Han har en budget på 6.000:-, så antingen gäller det att hitta bluetooth-högtalare i den prisklassen, eller en billigare förstärkare + vanliga högtalare som ryms inom budgeten. Jag har googlat och kan inte riktigt hitta lite större bluetooth-högtalare, har ni något att rekommendera här eller är budgeten helt enkelt för liten för att få lite maffigare ljud?

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav Morgan » 2020-08-02 17:08

En byggsats från Ljudia så att grabben får en känsla för vad högtalarbygge innebär:
https://www.ljudia.se/produkter/hogtala ... gx-12-mkii
https://www.ljudia.se/produkter/hogtala ... gx-15-mkii
De låter precis så som de ser ut att låta :D

Och så en förstärkare från Blocket.se - vilken som helst hemmabioförstärkare duger gott för att driva Ljudia-burkarna till smärtsamma volymer.

För att få Bluetooth-möjlighet kan du köpa en bluetoothmottagare som kopplas in till AUX-ingången. De kostar 200 spänn ungefär.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav Perfector » 2020-08-02 17:11

Här, färdigt och klart för under 6000:-
https://www.hifikit.se/hogtalare/golvho ... -10-5.html
Bilagor
diamond105-small.jpg
diamond105-small.jpg (26.12 KiB) Visad 3170 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav JonasB » 2020-08-02 17:13

Jag har ingen egen arfarenhet av dessa men om ni har möjlighet att provlyssna kanske den faller i "smaken". Modellen verkar omtyckt och Elgiganten säljer den för 2500 kr st. Förstärkare för 1000 kr blir nog till att leta begangnad isf?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1479697
Annars ett par aktiva Audio Pro-golvare med möjlighet att bygga ut med subwoofrar om mer bas önsks.

tomasgbg
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2017-03-11

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav tomasgbg » 2020-08-02 17:58


Användarvisningsbild
cy_berg
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2007-12-27
Ort: Brodda

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav cy_berg » 2020-08-02 18:05

Stort tack för alla tips, grymt! För 25 år sedan hade jag högtalare från Cerwin Vega med två små lådor för mellan/diskant och en stor, tung subbas med en tolva i. Men, jag kan inte se att de tillverkar den typen av saker längre. Det var något sådant jag tänkte på när han började prata om bullrig bas :-)

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav Morgan » 2020-08-02 18:19

cy_berg skrev:Stort tack för alla tips, grymt! För 25 år sedan hade jag högtalare från Cerwin Vega med två små lådor för mellan/diskant och en stor, tung subbas med en tolva i. Men, jag kan inte se att de tillverkar den typen av saker längre. Det var något sådant jag tänkte på när han började prata om bullrig bas :-)


Sub/satellit-system kallades det på den tiden vill jag minnas. Jag brukade läsa JAMO-katalogen och gjorde som 12-åring slag i saken och byggde min egna "subwoofer" med dubbla 8-tummare i isobariklåda, som en JAMO-klon. Ohyggligt illa lät det, men vi använde den alltid på våra fester ändå, för inga föräldrar ville låna ut sina finhögtalare till kidsen.

Jag tycker grabben din ska få ett par Ljudia-burkar med dubbla 15-tummare. Det är lärorikt att bygga högtalare, trots att det bara är en färdig byggsats, och de ger exakt det ljud han är ute efter: Bastungt och väldigt starkt :)
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav hcl » 2020-08-02 18:32

Jag skulle rekomendera någon av de billigare studiomonitorerna med inbyggda slutsteg. Många studioprylar är betdligt mer prisvärda än typiska hifi prylar. KRK, JBL, ... Det går ofta lyssna och jämföra i typiska butiker för studioutrustning.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav Bill50x » 2020-08-02 18:33

Jag skulle framför allt leta begagnat. Det finns ganska mycket "därute" som kostar småpengar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav hifikg » 2020-08-02 18:37

Som nyfrälst säger jag IKEA Eneby i stereokoppling. Fast för 6000 är det inte omöjligt att köpa världens bästa högtalare heller, om man bara är på hugget!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav smile » 2020-08-02 18:57

hifikg skrev:Som nyfrälst säger jag IKEA Eneby i stereokoppling. Fast för 6000 är det inte omöjligt att köpa världens bästa högtalare heller, om man bara är på hugget!


Jag tror att världens bästa högtalare är en klapp-kass rekommendation till det efterfrågade syftet och den tänkta musikstilen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav hifikg » 2020-08-02 18:59

smile skrev:
hifikg skrev:Som nyfrälst säger jag IKEA Eneby i stereokoppling. Fast för 6000 är det inte omöjligt att köpa världens bästa högtalare heller, om man bara är på hugget!


Jag tror att världens bästa högtalare är en klapp-kass rekommendation till det efterfrågade syftet och den tänkta musikstilen.


Förstår inte "klapp-kass" men ett par OA52 klarar så klart alla musikstilar, varför skulle de inte? Till Eneby kan knodden behöva en subwoofer, men det ryms lätt inom budgeten.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav Morello » 2020-08-02 19:02

Bill50x skrev:Jag skulle framför allt leta begagnat. Det finns ganska mycket "därute" som kostar småpengar.

/ B


Exakt - tex NHT 2.5, som kan köpas för runt 3 000 kr och spelar skjortan av en hel del nytt och dyrt.
Har själv ett par i gillestugan och är nöjd.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav distad » 2020-08-02 19:09

cy_berg skrev:Hej alla!
Jag har en väldigt musikintresserad 12-årig son här hemma som vill köpa sina första högtalare. Han spelar nästan bara rap/hiphop, och har idag bara en B&O Beolit 17 som ju iof är ganska bra för sin storlek, men han vill ha riktiga högtalare istället. Han tycker att min anläggning med Larsen L6.2 låter för "cleant". Vad han menar, tolkar jag det som, är att han vill ha boomigare, mer mullrande bas. Han har en budget på 6.000:-, så antingen gäller det att hitta bluetooth-högtalare i den prisklassen, eller en billigare förstärkare + vanliga högtalare som ryms inom budgeten. Jag har googlat och kan inte riktigt hitta lite större bluetooth-högtalare, har ni något att rekommendera här eller är budgeten helt enkelt för liten för att få lite maffigare ljud?

Håller på med exakt samma sak, men här gäller det min 47-åriga syster. Jag återkommer snart då det verkar som hon och din son har mycket gemensamt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
cy_berg
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2007-12-27
Ort: Brodda

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav cy_berg » 2020-08-02 19:45

Morgan skrev:
cy_berg skrev:Stort tack för alla tips, grymt! För 25 år sedan hade jag högtalare från Cerwin Vega med två små lådor för mellan/diskant och en stor, tung subbas med en tolva i. Men, jag kan inte se att de tillverkar den typen av saker längre. Det var något sådant jag tänkte på när han började prata om bullrig bas :-)


Sub/satellit-system kallades det på den tiden vill jag minnas. Jag brukade läsa JAMO-katalogen och gjorde som 12-åring slag i saken och byggde min egna "subwoofer" med dubbla 8-tummare i isobariklåda, som en JAMO-klon. Ohyggligt illa lät det, men vi använde den alltid på våra fester ändå, för inga föräldrar ville låna ut sina finhögtalare till kidsen.

Jag tycker grabben din ska få ett par Ljudia-burkar med dubbla 15-tummare. Det är lärorikt att bygga högtalare, trots att det bara är en färdig byggsats, och de ger exakt det ljud han är ute efter: Bastungt och väldigt starkt :)


Ja, byggsatserna från Ljudia ser intressanta ut!

Användarvisningsbild
cy_berg
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2007-12-27
Ort: Brodda

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav cy_berg » 2020-08-02 19:50

Bill50x skrev:Jag skulle framför allt leta begagnat. Det finns ganska mycket "därute" som kostar småpengar.

/ B


Ja, rent logiskt är det såklart mest prisvärt att köpa begagnat, men han kommer att köpa detta som en present till sig själv så att säga jag tror han kommer att föredra att köpa nytt. Men, jag ska kolla begagnatmarknaden också för att som jag hittar något, inköpet kommer inte att ske förrän om ett par månader.

Användarvisningsbild
cy_berg
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2007-12-27
Ort: Brodda

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav cy_berg » 2020-08-02 20:02

hcl skrev:Jag skulle rekomendera någon av de billigare studiomonitorerna med inbyggda slutsteg. Många studioprylar är betdligt mer prisvärda än typiska hifi prylar. KRK, JBL, ... Det går ofta lyssna och jämföra i typiska butiker för studioutrustning.


Jag tänkte först på det också, men de är ju gjorda för att vara så neutrala som möjligt tänker jag, vilket inte borde göra dem lämpliga bullrig bas, eller?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav Bill50x » 2020-08-02 20:17

cy_berg skrev:
hcl skrev:Jag skulle rekomendera någon av de billigare studiomonitorerna med inbyggda slutsteg. Många studioprylar är betdligt mer prisvärda än typiska hifi prylar. KRK, JBL, ... Det går ofta lyssna och jämföra i typiska butiker för studioutrustning.

Jag tänkte först på det också, men de är ju gjorda för att vara så neutrala som möjligt tänker jag, vilket inte borde göra dem lämpliga bullrig bas, eller?

Har man tonkontroller på förstärkaren brukar detta lösa sig :-)
HJar själv ett par B&W DM3 på landet, ett par högtalare som absolut behöver stöd i basen. Men med lite korrigering via tonkontrollerna fungerar det bättre än förväntat.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav distad » 2020-08-02 21:17

Perfector skrev:Här, färdigt och klart för under 6000:-
https://www.hifikit.se/hogtalare/golvho ... -10-5.html

Hifikit hade dem inte hemma för lyssning tyvärr, var där förra veckan.
Har du lyssnat på dem ? Jag har läst tester på alla högtalare i den serien och just den där modellen sticket ut ljudmässigt i en test (kanske inte ordentligt inspelad), och det är att den har extra fyllig basåtergivning, men också en diskant som sticker ut och kan bli lite vass. Något som ingen annan högtalare i den serien skall gör enligt det jag läst. Men jag har inriktat mig på att det kommer bli något ifrån Wharfedale och då tänker jag på 10-serien och 100-serien. Hon skulle älska Diamond 159, men de blir kanske för dyra för henne. Lutar lite åt Diamond 155, 157 eller Diamond-10.7, i alla fall till jag vet hur det ligger till med 10.5.
Syrran vill ha en tyngre bas och en mörkare topp med mjukt/varmt ljud då hon inte alls gillar när det blir för slankt, ljust eller vasst och hon gillar bla. skramlig hårdrock. Sedan kanske jag lyssnar på studiohögtalarna M-Audio BX8-D3 då den tidigare modellen BX8-D2 låter som systern vill ha det, men hon vill helst ha golvare.
Ska kontakta Hifi Punkten angående de olika modellerna då det inte alltid finns en röd tråd igenom en högtalare serie utan någon modell kan låta lite annorlunda.
Senast redigerad av distad 2020-08-02 21:30, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav Perfector » 2020-08-02 21:29

FBK skrev:
Perfector skrev:Här, färdigt och klart för under 6000:-
https://www.hifikit.se/hogtalare/golvho ... -10-5.html

Hifikit hade dem inte hemma för lyssning tyvärr, var där förra veckan.
Har du lyssnat på dem ? Jag har läst tester på alla högtalare i den serien och just den där modellen sticket ut ljudmässigt i en test (kanske inte ordentligt inspelad), och det är att den har extra fyllig basåtergivning, men också en diskant som sticker ut och kan bli lite vass. Något som ingen annan högtalare i den serien skall gör enligt det jag läst. Men jag har inriktat mig på att det kommer bli något ifrån Wharfedale och då tänker jag på 10-serien och 100-serien. Hon skulle älska Diamond 159, men de blir kanske för dyra för henne. Lutar lite åt Diamond 155, 157 eller Diamond-10.7, i alla fall till jag vet hur det ligger till med 10.5.
Syrran vill ha en tyngre bas och en mörkare topp med mjukt/varmt ljud då hon inte alls gillar när det blir för slankt, ljust eller vasst och hon gillar bla. skramlig hårdrock. Sedan kanske jag lyssnar på studiohögtalarna M-Audio BX8-D3 då den tidigare modellen BX8-D2 låter som systern vill ha det, men hon vill helst ha golvare.

Inte lyssnat. Tittade enbart på pris enligt önskemål.
Men nog fanken borde det finnas roliga högtalare för den generösa summan.
Det blir till att skanna nätet efter något som finns för lyssning och göra en rolig skattjakt av det bara.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav distad » 2020-08-02 21:34

Perfector skrev:
FBK skrev:
Perfector skrev:Här, färdigt och klart för under 6000:-
https://www.hifikit.se/hogtalare/golvho ... -10-5.html

Hifikit hade dem inte hemma för lyssning tyvärr, var där förra veckan.
Har du lyssnat på dem ? Jag har läst tester på alla högtalare i den serien och just den där modellen sticket ut ljudmässigt i en test (kanske inte ordentligt inspelad), och det är att den har extra fyllig basåtergivning, men också en diskant som sticker ut och kan bli lite vass. Något som ingen annan högtalare i den serien skall gör enligt det jag läst. Men jag har inriktat mig på att det kommer bli något ifrån Wharfedale och då tänker jag på 10-serien och 100-serien. Hon skulle älska Diamond 159, men de blir kanske för dyra för henne. Lutar lite åt Diamond 155, 157 eller Diamond-10.7, i alla fall till jag vet hur det ligger till med 10.5.
Syrran vill ha en tyngre bas och en mörkare topp med mjukt/varmt ljud då hon inte alls gillar när det blir för slankt, ljust eller vasst och hon gillar bla. skramlig hårdrock. Sedan kanske jag lyssnar på studiohögtalarna M-Audio BX8-D3 då den tidigare modellen BX8-D2 låter som systern vill ha det, men hon vill helst ha golvare.

Inte lyssnat. Tittade enbart på pris enligt önskemål.
Men nog fanken borde det finnas roliga högtalare för den generösa summan.
Det blir till att skanna nätet efter något som finns för lyssning och göra en rolig skattjakt av det bara.

Jag lyssnade på https://www.hifikit.se/hogtalare/golvho ... 3050i.html när jag ändå var där för att de har fått så mycket bra kritik och de lät riktigt trevligt med ett lite varmt ljud och rejäl basåtergivning för storleken.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav Perfector » 2020-08-02 21:48

FBK skrev:
Perfector skrev:
FBK skrev:Hifikit hade dem inte hemma för lyssning tyvärr, var där förra veckan.
Har du lyssnat på dem ? Jag har läst tester på alla högtalare i den serien och just den där modellen sticket ut ljudmässigt i en test (kanske inte ordentligt inspelad), och det är att den har extra fyllig basåtergivning, men också en diskant som sticker ut och kan bli lite vass. Något som ingen annan högtalare i den serien skall gör enligt det jag läst. Men jag har inriktat mig på att det kommer bli något ifrån Wharfedale och då tänker jag på 10-serien och 100-serien. Hon skulle älska Diamond 159, men de blir kanske för dyra för henne. Lutar lite åt Diamond 155, 157 eller Diamond-10.7, i alla fall till jag vet hur det ligger till med 10.5.
Syrran vill ha en tyngre bas och en mörkare topp med mjukt/varmt ljud då hon inte alls gillar när det blir för slankt, ljust eller vasst och hon gillar bla. skramlig hårdrock. Sedan kanske jag lyssnar på studiohögtalarna M-Audio BX8-D3 då den tidigare modellen BX8-D2 låter som systern vill ha det, men hon vill helst ha golvare.

Inte lyssnat. Tittade enbart på pris enligt önskemål.
Men nog fanken borde det finnas roliga högtalare för den generösa summan.
Det blir till att skanna nätet efter något som finns för lyssning och göra en rolig skattjakt av det bara.

Jag lyssnade på https://www.hifikit.se/hogtalare/golvho ... 3050i.html när jag ändå var där för att de har fått så mycket bra kritik och de lät riktigt trevligt med ett lite varmt ljud och rejäl basåtergivning för storleken.

Jag tycker kitten blev tråkig när dom slutade sälja byggsatser med lådor och bara säljer färdiga högtalare.
Men den gamle i skogen som byggde lådor gick ju i pension för många år sedan och viljan att leva upp till "kit" verkar ha försvunnit.
Undrar om Breikov (stavning?) har lagt ner och nån annan tagit över.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav oa51 » 2020-08-02 22:36

Inga problem att få "maffigare ljud" för 6000. Gå bara inte på att lägga pengar på Bluetooth- skit som man inte kan växa med.

Mitt tips är begagnat t.ex. NHT 2,5 eller Snell E3 tillsammans med någon AV-reciever utan några moderna format. Såg t.ex en AVR2807 gå för 500 kr för ett tag sedan! Har själv en 2105 som jag vill bli av med för kaffepengar...….
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav Tell » 2020-08-02 22:44

Morgan skrev:En byggsats från Ljudia så att grabben får en känsla för vad högtalarbygge innebär:
https://www.ljudia.se/produkter/hogtala ... gx-12-mkii
https://www.ljudia.se/produkter/hogtala ... gx-15-mkii
De låter precis så som de ser ut att låta :D

Och så en förstärkare från Blocket.se - vilken som helst hemmabioförstärkare duger gott för att driva Ljudia-burkarna till smärtsamma volymer.

För att få Bluetooth-möjlighet kan du köpa en bluetoothmottagare som kopplas in till AUX-ingången. De kostar 200 spänn ungefär.


Jag hade 10"-versionen av dom där byggsatserna (fast med dom tidigare silvriga o inte lika fula basarna) som tonåring o jag älskade dom. Jääävlar vad jag kunde spela, o gärna med basen uppvriden lite extra. Efter nåt år kompletterade jag även med motsvarande baslådan med två tolvor, det fick hela huset att vibrera. Kan tänka mig att grabben säkert kommer vara lika helnöjd som jag var som tonåring :)

Användarvisningsbild
cy_berg
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2007-12-27
Ort: Brodda

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav cy_berg » 2020-08-02 22:56

Tell skrev:
Morgan skrev:En byggsats från Ljudia så att grabben får en känsla för vad högtalarbygge innebär:
https://www.ljudia.se/produkter/hogtala ... gx-12-mkii
https://www.ljudia.se/produkter/hogtala ... gx-15-mkii
De låter precis så som de ser ut att låta :D

Och så en förstärkare från Blocket.se - vilken som helst hemmabioförstärkare duger gott för att driva Ljudia-burkarna till smärtsamma volymer.

För att få Bluetooth-möjlighet kan du köpa en bluetoothmottagare som kopplas in till AUX-ingången. De kostar 200 spänn ungefär.


Jag hade 10"-versionen av dom där byggsatserna (fast med dom tidigare silvriga o inte lika fula basarna) som tonåring o jag älskade dom. Jääävlar vad jag kunde spela, o gärna med basen uppvriden lite extra. Efter nåt år kompletterade jag även med motsvarande baslådan med två tolvor, det fick hela huset att vibrera. Kan tänka mig att grabben säkert kommer vara lika helnöjd som jag var som tonåring :)


Tyvärr verkar det som att själva lådan inte följer med i kittet, utan att man behöver såga ut alla delar till lådan själv, montera och måla/lacka. Det tror jag inte riktigt att jag hinner med just nu...

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav gopnik » 2020-08-02 22:57

Då och då dyker det upp nästan gratis begagnade paket med en äldre bioförstärkare och BOSE-kuber eller stormaknadssurroundhögtalare. Köp ett sådant, behåll topparna, släng suben och bygg en rejäl bashögtalare för pengarna som blir över. Se till att förstärkaren har en andrazon och adresserbara slutsteg så kan den driva bashögtalaren.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav oa51 » 2020-08-02 23:11

OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav Conan » 2020-08-03 08:00

Nåt sånt kanske:

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dy ... t-par.html

eller

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dy ... t-par.html


Båda testade av HiFi & Musik med OK resultat så det kanske inte låter helt illa. Har aldrig hört några av dem själv.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav JB » 2020-08-03 08:14

Monitor Audio's högtalare har ett lite mer "modernt" mörkare sound (dvs anpassade för dagens platta diskanthissade musik) som han förmodligen skulle uppskatta.
Dessa skulle han nog bli nöjd med:

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/monitor-audio-bronze-5-golvhogtalare-svart-ek.html

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Högtalare till 12-åring med 6.000:- budget

Inläggav DVD-ai » 2020-08-03 09:05

cy_berg skrev:Hej alla!
Jag har en väldigt musikintresserad 12-årig son här hemma som vill köpa sina första högtalare. Han spelar nästan bara rap/hiphop, och har idag bara en B&O Beolit 17 som ju iof är ganska bra för sin storlek, men han vill ha riktiga högtalare istället. Han tycker att min anläggning med Larsen L6.2 låter för "cleant". Vad han menar, tolkar jag det som, är att han vill ha boomigare, mer mullrande bas. Han har en budget på 6.000:-, så antingen gäller det att hitta bluetooth-högtalare i den prisklassen, eller en billigare förstärkare + vanliga högtalare som ryms inom budgeten. Jag har googlat och kan inte riktigt hitta lite större bluetooth-högtalare, har ni något att rekommendera här eller är budgeten helt enkelt för liten för att få lite maffigare ljud?


Ett par QRS500 ligger uppe för 1500kr, det är ett par välljudande och trevliga högtalare med skön bas och ett bra drag i!
https://hifitorget.se/visa_annons.php/qrs_500_104176.htm

Jag rekommenderar ett par sådana och sedan en (Också beggad!) hembioförstärkare med wifi/ närverksmöjligheter samt spotify connect. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster