Larsen 6.2

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

pressplayontape

Larsen 6.2

Inläggav pressplayontape » 2020-08-13 18:06

Hej alla,

för ett år sedan köpte jag Larsen 6.2 och jag är så nöjd med dessa! Driver dessa just nu med Nad C272 och Nad C162. Jag är lite sugen på att göra förändring här, och undrar vad ni kan ha för tips kring drivkälla.

Tack för eventuell hjälp. :-)

Mvh Micke

Användarvisningsbild
Conan

Re: Larsen 6.2

Inläggav Conan » 2020-08-13 19:44

Varför är du sugen på att testa annan förstärkare? Tycker du inte effekten räcker till, är NAD-prylarna för fula eller nåt annat?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-08-13 20:08

Skaffa ett C272 till och bryggkoppla dem?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

pressplayontape

Inläggav pressplayontape » 2020-08-13 20:49

@Conan

Jag är nyfiken helt enkelt. :-) Mitt hifiintresse har varit slumrande ett längre tag, men iochmed högtalarköpet har intresset vaknat till liv. Också kul att eventuellt få ta del av vad andra medlemmar här driver sina Larsen med.

@Nattlorden

Blir mycket effekt då. Behövs det? Tack! :-)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-08-13 21:37

pressplayontape skrev:@Conan

Jag är nyfiken helt enkelt. :-) Mitt hifiintresse har varit slumrande ett längre tag, men iochmed högtalarköpet har intresset vaknat till liv. Också kul att eventuellt få ta del av vad andra medlemmar här driver sina Larsen med.

Skulle jag föreslå något så vore det att testa med rör om du vill ha en förstärkare som ger ett avsevärt annorlunda ljud än din nuvarande. Hur det kommer att funka med rördrift beror på en massa saker som vilken rörförstärkare du väljer, hur dina högtalare är funtade, hur högt du spelar, vilken musik du normalt spelar och en del annat. Prata med en butik som säljer rörförstärkare och be att få låna hem ett slutsteg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-08-13 22:54

När OA52 kom så rekommenderades det stora förstärkare av den inre kretsen, jag minns något om Ampzilla mm.
Larsen 6 är väl en annan sorts OA52, med ett motsvarande baselement, och den mår säkert bra av en riktigt kraftig förstärkare den också.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-08-13 23:35

Var bor du?
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-08-14 00:31

Hur får du in signalen till förförstärkaren?
Dac? Chromecast? Analogt?
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-08-14 08:35

Hegel H90 och Larsen 4.2 är en trevlig kombo.

pressplayontape

Inläggav pressplayontape » 2020-08-14 11:35

Hej alla. :-)

Tack! Som källa använder jag en Dac Magic från Cambridge Audio. Musiken hittar jag på Spotify. Tror att dessa högtalare trivs bra med effekt, rör har jag aldrig testat men jag är öppen för nya inslag. :-)

Hegel ska jag kolla upp, tack så jättemycket för tipset!

Jag bor i Hässleholm. :-)

Mvh

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2020-08-14 12:43

Jag tycker Nattlorden har kommit med väldigt bra förslag!
En till NAD C272, finns numera bara på begagnat-marknaden, men ganska ofta och till vettigt pris. Därmed har du mer pengar kvar i plånboken och kan exempelvis köpa mer trevlig musik.

Så skulle jag gjort.

Henrik

Bjoernen

Inläggav Bjoernen » 2020-08-14 14:37

Har ett Audiolab 8300XP slutsteg och en Peachtree Grand Pre som blivit över då jag köpt rörstärkare! Finns gott om kraft i slutsteget och försteget har inbyggd Dac och Hembio bypass! Inte att glömma att den har rörbuffert också! Kan göra ett bra pris då grejerna bara står för tillfället!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-08-14 18:11

nuffe skrev:Jag tycker Nattlorden har kommit med väldigt bra förslag!
En till NAD C272, finns numera bara på begagnat-marknaden, men ganska ofta och till vettigt pris. Därmed har du mer pengar kvar i plånboken och kan exempelvis köpa mer trevlig musik.

Så skulle jag gjort.

Henrik

Allvarligt, hur stor ljudförbättring skulle ett till Nad C272 göra till dessa högtalare ? Inte mycket, De är inga extremt trög drivna burkar och ett C272 räcker hur lätt som helst. Mitt råd är att kolla upp vad andra har för förstärkare till dina då du troligtvis vill "lyfta" ljudkvalité ur dina högtalare. Inte för att Nad kombin är dålig, utan bra.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

pressplayontape

Inläggav pressplayontape » 2020-08-14 18:43

@FBK

Tack för svar, en av anledningarna jag postade här var att få input på vad andra driver sina Larsen 6.2 med. Tycker denna tråd bjudit på fin input och det tackar jag för. :-)

Mvh Micke

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-08-14 18:49

FBK skrev:
nuffe skrev:Jag tycker Nattlorden har kommit med väldigt bra förslag!

Så skulle jag gjort.

Henrik

Allvarligt, hur stor ljudförbättring skulle ett till Nad C272 göra till dessa högtalare ? Inte mycket, De är inga extremt trög drivna burkar och ett C272 räcker hur lätt som helst. Mitt råd är att kolla upp vad andra har för förstärkare till dina då du troligtvis vill "lyfta" ljudkvalité ur dina högtalare. Inte för att Nad kombin är dålig, utan bra.

Jag är helt enig med FBK!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-08-14 18:55

Nä, tror inte ett ytterligare NAD tillför något. De är inte trögdrivna.

Prova att byta till en ny DAC från Topping tex. https://audiosciencereview.com/forum/in ... iew.12119/
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-08-14 20:46

pressplayontape skrev:Hej alla. :-)

Tack! Som källa använder jag en Dac Magic från Cambridge Audio. Musiken hittar jag på Spotify. Tror att dessa högtalare trivs bra med effekt, rör har jag aldrig testat men jag är öppen för nya inslag. :-)

Mvh

Till Spotifyy klarar du dig med en lokalradio.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-08-14 20:48

Köksradio

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-08-14 21:13

AlbertHall skrev:
pressplayontape skrev:Hej alla. :-)

Mvh

Till Spotifyy klarar du dig med en lokalradio.

Finns väl någon omröstning här om vad folk tycket om de olika streamingtjänster ljud och om jag minns rätt så är inte Spotify så dåliga som en del vill påstå utan de flesta tycket de låter okej. Någon som blindtestat ? Sedan så tror jag att man behöver dyr utrustning för att verkligen höra tydlig skillnad och hur stor är den skillnaden egentligen ? Som mellan två olika Dac:ar eller i samma prisklass ? Jag behöver bli fysiskt övertygad om att Spotify är sååå mycket sämre.
Eller handlar det om ettor och nollor nu ?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-08-14 21:20

Spotify använder en rimlig snålkodningalgoritm (ogg vorbis 320 kbit/s med premium). Brister i ljudkvalitet på det tillgängliga materialet (tänk: söndermastrade utgåvor) är enligt min uppfattning ett långt större problem. Visst låter det bättre även med spotify om man uppgraderar sin anläggning.

För maximal ljudkvalitet vill man naturligtvis köra okomprimerat eller förlustfri kompression.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-08-14 22:11

jonasp skrev:Spotify använder en rimlig snålkodningalgoritm (ogg vorbis 320 kbit/s med premium). Brister i ljudkvalitet på det tillgängliga materialet (tänk: söndermastrade utgåvor) är enligt min uppfattning ett långt större problem. Visst låter det bättre även med spotify om man uppgraderar sin anläggning.

För maximal ljudkvalitet vill man naturligtvis köra okomprimerat eller förlustfri kompression.

I princip är det helt korrekt. Men som vanligt, så beror det på hur man ser på saken.

Istället för att titta sig blint på 320 kbit/s, så kan man gå upp till exempelvis 1½ - 2 Mbit/s vilket är hastigheter som diskuterats i etern. Då återstår frågan huruvida ett för hörseln och plånboken mest gynnsamt system skulle standardiseras. Personligen tror jag på 192 kHz och 24 bitar, men absolut inte MQA, fast med icke-förlustfri kompression. Tror det ändå kan bli helt transparent för hörseln och jag tror även att man förenklar världen för ADDA.

Dessutom kan det vara en sporre för de som producerar musiken att veta att deras alster/masterband/original, eller vad man vill kalla det för, faktiskt är av högre kvalitet än det som distribueras. Det betyder att en piratkopia inte är originalet. Det betyder Win/Win mellan kreatör och användare. Kreatören kan jobba vidare med sitt alster utan försämring, men det kan i så fall inte kopiatören.

Ungefär så, ser jag på saken.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-08-14 22:33

Jag har en bra dotoranläggning som jag spelar upp Spotify med Windows (förslag på bättre ?) ca. 20.000kr ny, (men det mesta är köpt begagnat) och när jag hade en CD-spelare i den så lät det inte mycket bättre än Spotify, därför så ifrågasätter jag detta nervärderande av Spotify ifrån en del hål. Men jag har inte kopplat Spotify till huvudanläggningen som säkert skulle visa eventuella brister bättre.
Men nu kanske det finns någon annan tråd kring detta då som man kan läsa och skriva i då pressplayontape nog framförallt vill ha lite tips ifrån Larsen ägare i denna tråd.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-08-14 22:34

pressplayontape skrev:@FBK

Tack för svar, en av anledningarna jag postade här var att få input på vad andra driver sina Larsen 6.2 med. Tycker denna tråd bjudit på fin input och det tackar jag för. :-)

Mvh Micke

Min uppfattning är att din NAD troligen inte är någon flaskhals i din anläggning. Intressantare tror jag är hur du kan anpassa akustiken i ditt lyssningsrum till den valda högtalaren. Hur ska man tänka rumsakustiskt med Larsen 6.2? Är det som med "vanliga" högtalare eller mer som Carlsson o.dyl?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-08-14 22:39

AlbertHall skrev:Köksradio

Med rätt uppspelningsapparat och samma utgåva på musiken är det i princip omöjligt att skilja Spotify i högsta kvaliteten mot CD (och det är inte säkert CDDA kommer ut som segrare). Låter det jättetaskigt överlag om Spotify så gör man fel på nåt sätt.

pressplayontape

Inläggav pressplayontape » 2020-08-15 09:51

Förstår inte varför ni ska börja prata Spotify i en tråd där jag ber om råd kring något helt annat? Tycker det är ohyfsat av er, starta en egen tråd om behovet finns.

Tack Conan. :-) Jag bor själv med allt vad det innebär, har du något förslag, just nu spelar de i ett 20 kvm vanligt vardagsrum, där jag inte har gjort några akustiska åtgärder alls.

pressplayontape

Inläggav pressplayontape » 2020-08-15 09:53

Tack FBK för ditt inlägg, jag håller med. :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-08-15 10:41

En billig sak du kan testa är att dämpa mer runt högtalaren...
L6 har två st dämppaneler integrerade i högtalaren, dock är dessa väldigt små p g a högtalarens mått i övrigt.

OA52, som är den ljud-designmässiga förlagan har större dämppaneler.

Testa att köpa typ 50 mm markskiva/västkustskiva (paroc eller dyl) och skär till ett upp-och-ner-vänt L som placeras så att du har typ 20 cm innanför högtalaren och 20 cm ovanför.
Det behövs inget på högtalarens utsida...

Detta används ofta med OA51 högtalaren för att ytterligare förbättra den ändå relativt stora panelen denna har som orginal...

Den nya OA61 säljs med en mindre panel och man kan köpa till en större panel för ytterligare dämpande ljudförbättring.
Se Hifikit för info om OA61

Bild

Bild

Lycka till....
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-08-15 17:21

avr7000 är väl mer eller mindre forumets expert på den här typen av högtalare som ni äger så jag skulle testa och lyssna. Titta tex i hans medlemstråd.viewtopic.php?f=16&t=1532

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-08-16 21:48

pressplayontape skrev:Tack Conan. :-) Jag bor själv med allt vad det innebär, har du något förslag, just nu spelar de i ett 20 kvm vanligt vardagsrum, där jag inte har gjort några akustiska åtgärder alls.

Egentligen inget att säga om det. Kolla med tillverkaren om dom har några råd om vilka vägar att gå. Fantaster med Carlsson brukar nog vara hjälpsamma med råd. På https://www.carlssonplanet.com/ finns det säkert folk som kan det där också.

Återgå till Köpråd