Driva B&W 802 N

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav distad » 2020-09-06 13:59

tomsk skrev:Uppdatering.
Har läst på lite i manualer o. Inkopplingen av ca 5200.
Måste nog växla till rca med olika kombinerade knapptryckningar..

Nåväl det jag ville ställa frågor/klargöra är att jag kört 802 nu ett tag på ena kanalen och tandberg på andra.
På morgonen kopplade jag om så det vart 2 st 802 . Förmodligen 1 tandberg till centern.eller om jag köper en html1...
Nåväl det jag reagerade starkt på är
om man verkar behöva "spela in" högtalarna på nytt vänster har jag säkert lyssnat 50 Tim på.
När jag kopplade in höger upplevde jag stor skillnad på öppenhet/transparent/klarhet mellan högtalarna????
Så frågan är om ngn har liknande erfarenhet.?
Dom hade stått oanvända ett tag.
Var firma som mastrade ngt med Stockholm.....
Dom hade bla mastrat kari bremnes.
Och får nog krypa till korset dom är ganska mycket bättre på att mejsla ut bassträngar.
Tom så att jag inte känner samma behov av extra sub.
Plus när även den andra öppnar upp sig kommer bli kul
Var ändå kul att se effekten av inspelning så klart.
Men en följdfråga blir också hur länge kan man ha högtalate stående utan dom påverkas.
Och hur länge ska man spela in dom igen?
Jag återkommer när jag kopplar in ca 5200 tänkte som sagt köra marantz på en classe på em MEN det går ju inte nu på ett rättvist sätt när 802 låter annorlunda från start
Mvh Tomas

om man verkar behöva "spela in" högtalarna på nytt

Absolut inte! Jag tänker mer på deras ålder, om de är gamla om något åldras i filtret men jag tror inte så mycket på det, (men morello kan säkert svar tydligt på detta) om de "Dom hade stått oanvända ett tag" hur länge?
Senast redigerad av distad 2020-09-06 14:07, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav distad » 2020-09-06 14:04

tomsk skrev:802 fick fläkten att gå igång i marantz MM8077.
Mig veterligen har den aldrig varit på hitills.
Å andra sidan lite högre nivå på musiken.
Väntar på dom ska låta lika.

Där har du den sidan som jag pratat om, att 802:orna kräver mer än datan säger. Men låter inte 802orna likadant, vad är det som skiljer?Har förr ägaren bytt något element? som då inte inspelat, eller i värsta fall är något element trasigt ? Lyssna noggrant på lite högre volym på alla element och känn efter att basarna rör sig.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav jbass » 2020-09-06 16:00

FBK skrev:
tomsk skrev:Uppdatering.
Har läst på lite i manualer o. Inkopplingen av ca 5200.
Måste nog växla till rca med olika kombinerade knapptryckningar..

Nåväl det jag ville ställa frågor/klargöra är att jag kört 802 nu ett tag på ena kanalen och tandberg på andra.
På morgonen kopplade jag om så det vart 2 st 802 . Förmodligen 1 tandberg till centern.eller om jag köper en html1...
Nåväl det jag reagerade starkt på är
om man verkar behöva "spela in" högtalarna på nytt vänster har jag säkert lyssnat 50 Tim på.
När jag kopplade in höger upplevde jag stor skillnad på öppenhet/transparent/klarhet mellan högtalarna????
Så frågan är om ngn har liknande erfarenhet.?
Dom hade stått oanvända ett tag.
Var firma som mastrade ngt med Stockholm.....
Dom hade bla mastrat kari bremnes.
Och får nog krypa till korset dom är ganska mycket bättre på att mejsla ut bassträngar.
Tom så att jag inte känner samma behov av extra sub.
Plus när även den andra öppnar upp sig kommer bli kul
Var ändå kul att se effekten av inspelning så klart.
Men en följdfråga blir också hur länge kan man ha högtalate stående utan dom påverkas.
Och hur länge ska man spela in dom igen?
Jag återkommer när jag kopplar in ca 5200 tänkte som sagt köra marantz på en classe på em MEN det går ju inte nu på ett rättvist sätt när 802 låter annorlunda från start
Mvh Tomas

om man verkar behöva "spela in" högtalarna på nytt

Absolut inte! Jag tänker mer på deras ålder, om de är gamla om något åldras i filtret men jag tror inte så mycket på det, (men morello kan säkert svar tydligt på detta) om de "Dom hade stått oanvända ett tag" hur länge?


Det finns en stor bipolär elektrolyt i LF-filtret (150uF/100V) som möjligtvis skulle kunna vara utsatt för åldring, men det är knappast problemet här baserat på beskrivningen. Något som däremot definitivt påverkar karaktären på högtalaren är inspänningen av FST-elementet. Inspänningen görs med mekanismen i bakkant av Marlanhuvudet. Rekommendation från B&W vad gäller just 800-serien är att skruven ska dras ”finger tight”, dvs så mycket man klarar utan att använda ett verktyg. Rätt löst med andra ord.

Kolla att inspänningen är densamma på de två högtalarna - lossa något och dra åt lätt!
Senast redigerad av jbass 2020-09-06 16:38, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav Morello » 2020-09-06 16:24

Oj, sitter det e-lytar i en så dyr högtalare!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav distad » 2020-09-06 18:00

Morello skrev:Oj, sitter det e-lytar i en så dyr högtalare!

Jag vet inte hur mycket det påverkar med åldern?, men 802:orna rankar jag rakt av som en av de 5 bästa högtalarna jag hört. Men då har jag ju inte hört dina alster :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav jonasp » 2020-09-06 18:10

Morello skrev:Oj, sitter det e-lytar i en så dyr högtalare!


Matrix 802 hade elektrolyter, men har verkligen Nautilus 802 det också, undrar jag? Förvånar mig lite.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav jbass » 2020-09-06 18:19

jonasp skrev:
Morello skrev:Oj, sitter det e-lytar i en så dyr högtalare!


Matrix 802 hade elektrolyter, men har verkligen Nautilus 802 det också, undrar jag? Förvånar mig lite.


Ja, det finns en elektrolyt på 150 uF i LF-delen av delningsfiltret, resten är PP. Det ser mer eller mindre omöjligt ut att byta den till en plastfoliekondning om den fortfarande skall rymmas inuti högtalaren/foten, C1 nedan. Skymtas i mitten på PCBA 2.
Bilagor
87422D79-FDC5-41E9-BC15-94922AA92920.jpeg
87422D79-FDC5-41E9-BC15-94922AA92920.jpeg (301.63 KiB) Visad 1791 gånger
67DEE5C4-6EBD-4F87-B9AC-7B5E47666E69.jpeg
67DEE5C4-6EBD-4F87-B9AC-7B5E47666E69.jpeg (36.76 KiB) Visad 1795 gånger
Senast redigerad av jbass 2020-09-06 18:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav Morello » 2020-09-06 18:21

Har du resten av schemat också?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav Tangband » 2020-09-06 18:30

Hmm... det används elektrolyter för basarnas delning. Toksnålt för så pass dyra högtalare.
I EMK området bör det hursomhelst sitta ett aktivt filter anser jag, skillnaden brukar vara hörbar till det bättre med direktkopplade element ( i EMK området ) .

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav jbass » 2020-09-06 18:39

Tangband skrev:Hmm... det används elektrolyter för basarnas delning. Toksnålt för så pass dyra högtalare.
I EMK området bör det hursomhelst sitta ett aktivt filter anser jag, skillnaden brukar vara hörbar till det bättre med direktkopplade element ( i EMK området ) .


”Design constraint”. Helt och hållet en fråga om tillgänglig plats. En plastfoliekondensator med värdet 150 uF/100V är betyyydligt större än en elektrolyt med samma värde.

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav jbass » 2020-09-06 18:42

Morello skrev:Har du resten av schemat också?


Ja, har fullständig teknisk dok, ska jag skicka det? B&W kanske skulle kunna bli syrak om jag lägger den här..

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav Morello » 2020-09-06 18:42

Tangband skrev:Hmm... det används elektrolyter för basarnas delning. Toksnålt för så pass dyra högtalare.
I EMK området bör det hursomhelst sitta ett aktivt filter anser jag, skillnaden brukar vara hörbar till det bättre med direktkopplade element ( i EMK området ) .



Mja, så där kan man inte generalisera - det beror på!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav jonasp » 2020-09-06 18:43

Tack för info!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav jbass » 2020-09-06 18:46

Efterföljande generationer av 800-series högtalare, Diamond och D2, ser ut att vara bestyckade med PP rakt av.

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav tomsk » 2020-09-06 19:11

FBK skrev:
tomsk skrev:802 fick fläkten att gå igång i marantz MM8077.
Mig veterligen har den aldrig varit på hitills.
Å andra sidan lite högre nivå på musiken.
Väntar på dom ska låta lika.

Där har du den sidan som jag pratat om, att 802:orna kräver mer än datan säger. Men låter inte 802orna likadant, vad är det som skiljer?Har förr ägaren bytt något element? som då inte inspelat, eller i värsta fall är något element trasigt ? Lyssna noggrant på lite högre volym på alla element och känn efter att basarna rör sig.

Dom var inte lika öppna..
Nu har jag kommit hem haft dom spelandes på Spotify medan jag varit borta ett par timmar..
Och JAG upplever som om det blivit klar förbättring.
Bara en tanke kan kevlaren behövas motioneras/ mjukas upp ..menar att den kanske blivit det efter att dom stått och spelat....
MEN som jag tidigare påpekat att det finns en del inbillning och jag kanske inbillar mig.men jag UPPLEVER som att dom förbättrats efter användning

Tomas

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav tomsk » 2020-09-06 19:17

jbass skrev:
FBK skrev:
tomsk skrev:Uppdatering.
Har läst på lite i manualer o. Inkopplingen av ca 5200.
Måste nog växla till rca med olika kombinerade knapptryckningar..

Nåväl det jag ville ställa frågor/klargöra är att jag kört 802 nu ett tag på ena kanalen och tandberg på andra.
På morgonen kopplade jag om så det vart 2 st 802 . Förmodligen 1 tandberg till centern.eller om jag köper en html1...
Nåväl det jag reagerade starkt på är
om man verkar behöva "spela in" högtalarna på nytt vänster har jag säkert lyssnat 50 Tim på.
När jag kopplade in höger upplevde jag stor skillnad på öppenhet/transparent/klarhet mellan högtalarna????
Så frågan är om ngn har liknande erfarenhet.?
Dom hade stått oanvända ett tag.
Var firma som mastrade ngt med Stockholm.....
Dom hade bla mastrat kari bremnes.
Och får nog krypa till korset dom är ganska mycket bättre på att mejsla ut bassträngar.
Tom så att jag inte känner samma behov av extra sub.
Plus när även den andra öppnar upp sig kommer bli kul
Var ändå kul att se effekten av inspelning så klart.
Men en följdfråga blir också hur länge kan man ha högtalate stående utan dom påverkas.
Och hur länge ska man spela in dom igen?
Jag återkommer när jag kopplar in ca 5200 tänkte som sagt köra marantz på en classe på em MEN det går ju inte nu på ett rättvist sätt när 802 låter annorlunda från start
Mvh Tomas

om man verkar behöva "spela in" högtalarna på nytt

Absolut inte! Jag tänker mer på deras ålder, om de är gamla om något åldras i filtret men jag tror inte så mycket på det, (men morello kan säkert svar tydligt på detta) om de "Dom hade stått oanvända ett tag" hur länge?


Det finns en stor bipolär elektrolyt i LF-filtret (150uF/100V) som möjligtvis skulle kunna vara utsatt för åldring, men det är knappast problemet här baserat på beskrivningen. Något som däremot definitivt påverkar karaktären på högtalaren är inspänningen av FST-elementet. Inspänningen görs med mekanismen i bakkant av Marlanhuvudet. Rekommendation från B&W vad gäller just 800-serien är att skruven ska dras ”finger tight”, dvs så mycket man klarar utan att använda ett verktyg. Rätt löst med andra ord.

Kolla att inspänningen är densamma på de två högtalarna - lossa något och dra åt lätt!


Oj tack för tipset.. hade ingen aning om det.
Känns lite nervöst att skruva på dom

Börjar nog med att släppa på dom lite lätt.
Om dom sitter hårdare vågar man använda skruvmejsel för att släppa på dom?
För att sedan dra dom med fingrarna.
På dessa presicionshögtalate känns det som det skulle finnas ett mera exakt moment.
Väntar lite då jag inte vill pilla på ngt om det är rätt från början

Men tusen tack för tipset
Mvh Tomas

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav tomsk » 2020-09-06 19:20

jbass skrev:
jonasp skrev:
Morello skrev:Oj, sitter det e-lytar i en så dyr högtalare!


Matrix 802 hade elektrolyter, men har verkligen Nautilus 802 det också, undrar jag? Förvånar mig lite.


Ja, det finns en elektrolyt på 150 uF i LF-delen av delningsfiltret, resten är PP. Det ser mer eller mindre omöjligt ut att byta den till en plastfoliekondning om den fortfarande skall rymmas inuti högtalaren/foten, C1 nedan. Skymtas i mitten på PCBA 2.


Ok här har vi killarna som får fram sådant som jag inte sett skymten av (sprängskiss)
Tack
Mvh Tomas

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav tomsk » 2020-09-06 19:24

jbass skrev:
Morello skrev:Har du resten av schemat också?


Ja, har fullständig teknisk dok, ska jag skicka det? B&W kanske skulle kunna bli syrak om jag lägger den här..

Jag är också defensivt intresserad vem vet jag kanske har användning av den.
Tex kan man frakta den liggande utan "transportsäkring"
Han jag köpte dom sa att det var ok.
Om inte vad kan hända?
Mvh Tomas

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav jbass » 2020-09-06 20:12

tomsk skrev:
jbass skrev:
FBK skrev:
Absolut inte! Jag tänker mer på deras ålder, om de är gamla om något åldras i filtret men jag tror inte så mycket på det, (men morello kan säkert svar tydligt på detta) om de "Dom hade stått oanvända ett tag" hur länge?


Det finns en stor bipolär elektrolyt i LF-filtret (150uF/100V) som möjligtvis skulle kunna vara utsatt för åldring, men det är knappast problemet här baserat på beskrivningen. Något som däremot definitivt påverkar karaktären på högtalaren är inspänningen av FST-elementet. Inspänningen görs med mekanismen i bakkant av Marlanhuvudet. Rekommendation från B&W vad gäller just 800-serien är att skruven ska dras ”finger tight”, dvs så mycket man klarar utan att använda ett verktyg. Rätt löst med andra ord.

Kolla att inspänningen är densamma på de två högtalarna - lossa något och dra åt lätt!


Oj tack för tipset.. hade ingen aning om det.
Känns lite nervöst att skruva på dom

Börjar nog med att släppa på dom lite lätt.
Om dom sitter hårdare vågar man använda skruvmejsel för att släppa på dom?
För att sedan dra dom med fingrarna.
På dessa presicionshögtalate känns det som det skulle finnas ett mera exakt moment.
Väntar lite då jag inte vill pilla på ngt om det är rätt från början

Men tusen tack för tipset
Mvh Tomas


Jag har frågat om moment för åtdragning av dragstången, svaret var finger tight. Lossa muttern något och dra åt med fingrarna. Gängar du ut muttern helt så ramlar elementet ut.

Jag bytte mellanregistren i mina högtalare strax efter köp för jag upplevde en av dem låta aningen distorderat. Den hade förmodligen fått sig en kyss hos tidigare ägare, upohängningen skadad och ett veck på konen. Rätt dyr historia men efter bytet låter de fantastiskt.

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav tomsk » 2020-09-06 21:26

jbass skrev:
tomsk skrev:
jbass skrev:
Det finns en stor bipolär elektrolyt i LF-filtret (150uF/100V) som möjligtvis skulle kunna vara utsatt för åldring, men det är knappast problemet här baserat på beskrivningen. Något som däremot definitivt påverkar karaktären på högtalaren är inspänningen av FST-elementet. Inspänningen görs med mekanismen i bakkant av Marlanhuvudet. Rekommendation från B&W vad gäller just 800-serien är att skruven ska dras ”finger tight”, dvs så mycket man klarar utan att använda ett verktyg. Rätt löst med andra ord.

Kolla att inspänningen är densamma på de två högtalarna - lossa något och dra åt lätt!


Oj tack för tipset.. hade ingen aning om det.
Känns lite nervöst att skruva på dom

Börjar nog med att släppa på dom lite lätt.
Om dom sitter hårdare vågar man använda skruvmejsel för att släppa på dom?
För att sedan dra dom med fingrarna.
På dessa presicionshögtalate känns det som det skulle finnas ett mera exakt moment.
Väntar lite då jag inte vill pilla på ngt om det är rätt från början

Men tusen tack för tipset
Mvh Tomas


Jag har frågat om moment för åtdragning av dragstången, svaret var finger tight. Lossa muttern något och dra åt med fingrarna. Gängar du ut muttern helt så ramlar elementet ut.

Jag bytte mellanregistren i mina högtalare strax efter köp för jag upplevde en av dem låta aningen distorderat. Den hade förmodligen fått sig en kyss hos tidigare ägare, upohängningen skadad och ett veck på konen. Rätt dyr historia men efter bytet låter de fantastiskt.

Ok

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav tomsk » 2020-09-06 21:35

Hej jag kopplade in 1 högtalare med två kontakt.....
MEN det var ett tydligt tomgångsljud.
Vände på stickpropp ingen skillnad.
Å andra sidan sladden han skickade med saknade jord i stickkontakten
i brunnen 3 stift och honan 3 stift
Hanen i vägguttaget saknar jordbläck på sidorna av stickkontakten...
Har ej balanserade utgångar på marantz 7013.
Bruset dölj om man har högre volym...Men vill ha bort det totalt.
Marantz steget är knäpptyst
Vågar inte testa hårt nu jag tror inte grannarna uppskattar det.
Motsäger tacksamt tips på felkällan

Knäpper svagt ibland med på låg volym.
Värma upp steget?
Tomas

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav tomsk » 2020-09-06 22:18

Byte rca kabel
Drog isär 230 volten och signalkabeln.
Hittade Annan strömkabel.
BETYDLIGT bättre men inte perfekt hörs brun över classe när man har 0 db ut från marantzen.
Antar felkällan är frekvenser som kommer in i rca kabeln.
Classe står provisorisk på sidan så signalvägen med rca går nog att få renare.
Några andra tips???
Och nja vid lägre volymer så är det ingen revolutionerande skillnad.
Å andra sidan har steget inte värmt upp sig mer än 5 min.
Läggdags nu
Mvh Tomas

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav tomsk » 2020-09-07 14:51

Här fått kablar av trippelisolerad
Koaxkabel.
Ngn åsikt om det??
Hoppas störningarna försvinner

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav tomsk » 2020-09-07 22:27

Jaha fick tillslut bort det mesta av oljudet
Testade ta bort jord. Byglade jord mellan enheter
Olika typer av rca kablar. Kopplade bort allt inklusive överspänningsskydd

Mätte ut fasen vände förhoppningsvis alla faser och nollor så dom ligger lika.

I början sätt jag 4 meter bort och hörde det allt för tydligt väldigt störande.
Slutade med att jag inte hör det mer än ca 3 dm från högtalarna..
Vet inte vad jag kan göra mer än ngt som tvättar spänningen.
Klockan vart lite mycket så det fick bli ganska låg volym.
Visst det låter bra snärt i basen

Ska köras mera i detalj i morgon på högre volymer

Med marantz på ena och classe på andra

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav goat76 » 2020-09-07 22:38

Är det inte en bättre jämförelse om du först lyssnar in dig på Marantzen med båda högtalarna och sedan byter till Classe-steget, givetvis även det med båda kanalerna så att du får höra hur de låter i sin helhet?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav jonasp » 2020-09-07 22:56

Precis, lyssna på steget / stegen i sin helhet.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav tomsk » 2020-09-08 11:13

Kört båda varianterna.
Kombinerat och kört enskilda.
Kanske olika mastrat i kanalerna
Men upplevde mig höra markant skillnad i basen på vissa låtar. Låg ett basljud och svävade i en låt.upplevde den som mera framträdande med classen.
Ngt mer punsch hårdare torrare bas.
Ngt fler detaljer.
Ja nu är det väl ett stereoförsteg som står på tur.
Classe ssp 800 eller cp 800 eller stigma
Några idéer.
Kanske startar sep tråd
Obs subjektivt.
Och stackars grannar.
Upplever inte alls samma behov av sub längre.
...
Tandberg bra men detta vart betydligt bättre.
Nästa steg är att ta en tandberg till centern.
Måste dock göra om en hel del då ca5200 tar lite plats.

Och tack för all input
Mvh Tomas

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav goat76 » 2020-09-08 11:54

Kul att du verkar nöjd. :)

De flesta musikmaterial har väldigt många mittpanorerade inslag, så för att riktigt höra skillnaden mellan dessa slutsteg så bör du nog lyssna på helheten, d.v.s båda kanalerna från samma slutsteg samtidigt. Ljudbilden måste väl stöka till sig rätt mycket med två helt olika steg för vardera kanal, det måste väl bli någon konstig blandning av två kanske helt olika ljudkaraktärer?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav distad » 2020-09-08 12:44

tomsk skrev:Kört båda varianterna.
Kombinerat och kört enskilda.
Kanske olika mastrat i kanalerna
Men upplevde mig höra markant skillnad i basen på vissa låtar. Låg ett basljud och svävade i en låt.upplevde den som mera framträdande med classen.
Ngt mer punsch hårdare torrare bas.
Ngt fler detaljer.
Ja nu är det väl ett stereoförsteg som står på tur.
Classe ssp 800 eller cp 800 eller stigma
Några idéer.
Kanske startar sep tråd
Obs subjektivt.
Och stackars grannar.
Upplever inte alls samma behov av sub längre.
...
Tandberg bra men detta vart betydligt bättre.
Nästa steg är att ta en tandberg till centern.
Måste dock göra om en hel del då ca5200 tar lite plats.

Och tack för all input
Mvh Tomas

Är inte Classe ssp 800 eller cp 800 väldigt dyra, eller de kanske är äldre modeller ? Jag "tror" att det kan finnas billigare alternativ som är tillräckligt bra på förstegsfronten om du kan tänka dig ett vanligt 2-kanalsförsteg, men som måste ha funktionen viewtopic.php?f=9&t=70752 och det vet jag inte om Classe 2-kanals har. Men starta en ny tråd om det, blir fler som ser den då än att bara köra vidare här. Och grattis till att du verkar vara nöjd. :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav tomsk » 2020-09-08 16:08

Tack .
Mellan 12 till 25.
Tar nog ny tråd
Tomas

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster