Driva B&W 802 N

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav jonasp » 2020-09-01 19:51

Calleberg skrev:
Morello skrev:Jag tror inte att högtalarna ser vad det står på slutstegens frontpanel.

I detta fall skulle jag rekommendera ett hyggligt effektstarkt (100-500 W) steg med låg distorsion (<0,01%)
samt låg utgångsimpedans (<0,1 ohm). Vill även minnas att 802 N går ned mot kanske 3 ohm så steget måste givetvis vara potent nog att driva denna impedans.


Ett QSC 2450/Behringer EP2500/4000 Kanske, Eller nåt annat billit från Thomann.. :mrgreen:


Om jag får lägga något till Morellos specifikation: rak frekvensgång. Det kan vara lite sisådär med vissa PA-steg, sen är jag personligen allergisk mot fläktkylning i finhifi. Därmed inte sagt att det inte finns något ytterst välljudande PA-steg - men distorsionssiffror i nivå med Sybarite, Classe eller Mark Levinson kan man nog garanterat glömma!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 159
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav jbass » 2020-09-02 02:24

Har nämnda högtalare. Låter alldeles förträffligt, men fordrar högkvalitativ drivning och mycket effekt. Har i tur och ordning ägt och drivet högtalarna med följande steg,

Denon 1901 (vill jag minnas att det hette)
Vincent 331
Icepower 1000 ASP
Electrocompaniet AW 250-R
Anaview AMS 1000-2600 bryggat, monoblock
Classe CA-2200
Classe CA-M400 monoblock

Kommer på rak arm inte ihåg detaljer mer än att högtalarna lät ”mindre bra” med Denonsteget. Vincent och Icepower gillades inte heller. EC250 lät mycket bra, jämförde en hel del Anaviewstegen som jag faktiskt föredrog. Classe stereosteget var en absolut aha-upplevelse.

Nuvarande setup med 400 W-stegen låter vidunderligt bra, ser inte vad som kan bli bättre. Kan nog leva med den här anläggningen resten av livet!
Bilagor
680CAB2F-C169-4E1C-A310-98C2DCE51A87.jpeg
680CAB2F-C169-4E1C-A310-98C2DCE51A87.jpeg (1.8 MiB) Visad 1686 gånger

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav goat76 » 2020-09-02 06:30

Se där, det måste vara så att B&W-högtalarna ser namnet på slutstegens frontpaneler, samt att de gått på myten att det finns en magisk synergi med Classe.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav jonasp » 2020-09-02 07:01

goat76 skrev:Se där, det måste vara så att B&W-högtalarna ser namnet på slutstegens frontpaneler, samt att de gått på myten att det finns en magisk synergi med Classe.


En annan förklaring är att Classestegen helt enkelt är riktigt bra och att B&W N801 är tämligen krävande högtalare. Det är vad jag anser iallafall. Men vill man tro på tomtar och troll är det ju såklart fritt fram.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav goat76 » 2020-09-02 07:09

jonasp skrev:
goat76 skrev:Se där, det måste vara så att B&W-högtalarna ser namnet på slutstegens frontpaneler, samt att de gått på myten att det finns en magisk synergi med Classe.


En annan förklaring är att Classestegen helt enkelt är riktigt bra och att B&W N801 är tämligen krävande högtalare. Det är vad jag anser iallafall. Men vill man tro på tomtar och troll är det ju såklart fritt fram.


Eller så kan det vara så att tips från folk med praktisk erfarenhet väger tyngre än de som kommer från folk som bara titta på de tekniska egenskaperna.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav Tangband » 2020-09-02 07:55

jonasp skrev:
goat76 skrev:Se där, det måste vara så att B&W-högtalarna ser namnet på slutstegens frontpaneler, samt att de gått på myten att det finns en magisk synergi med Classe.


En annan förklaring är att Classestegen helt enkelt är riktigt bra och att B&W N801 är tämligen krävande högtalare. Det är vad jag anser iallafall. Men vill man tro på tomtar och troll är det ju såklart fritt fram.


Att classeˋ är bra är nog klart med tanke på vad folk tycker. Men är de BÄST för att driva B/W802n ? År 2020 ?

Jag tycker man bör ställa sig den frågan, speciellt om man tänker lägga ut 34000:- . Hur man uppfattar ljud är subjektivt.
Men det är min subjektiva uppfattning självklart :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-02 08:02

Tangband skrev:Att classeˋ är bra är nog klart med tanke på vad folk tycker. Men är de BÄST för att driva B/W802n ? År 2020 ?

Jag tycker man bör ställa sig den frågan, speciellt om man tänker lägga ut 34000:- . Hur man uppfattar ljud är subjektivt.
Men det är min subjektiva uppfattning självklart :)


Tycker nog att detta är rätt talande från en som har de högtalarna:

jbass skrev:Kommer på rak arm inte ihåg detaljer mer än att högtalarna lät ”mindre bra” med Denonsteget. Vincent och Icepower gillades inte heller. EC250 lät mycket bra, jämförde en hel del Anaviewstegen som jag faktiskt föredrog. Classe stereosteget var en absolut aha-upplevelse.



Några billiga klass D från Kina tror jag inte räcker till B&W 802 N,

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav DVD-ai » 2020-09-02 08:12

Jag har hört 801N drivet av något krell steg och 802N drivet av ett par Classe monoblock samt direkt från en Denon förstärkare.

Det är ju väldigt svårt som vanligt att avgöra skillnader hos elektronik och extra så med olika rum samt olika högtalare... Haha

Jag ville väll mest kommentera att jag tyckte att 801N med krell steget lät bäst, antagligen främst tack vare högtalare +rum mer än något annat.
Och på andra plats 802N med Classe monoblock, med Denon stärkaren så liksom saknades lite jävlar anamma när volymen åkte upp.
Denon stärkaren och Classe steget vill jag minnas hade 200w respektive 400w specificerad 8ohm effekt.
Krell steget har jag ingen aning om effekten på, mer än att det var en tämligen gedigen pjäs.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav jonasp » 2020-09-02 08:23

Tangband skrev:Att classeˋ är bra är nog klart med tanke på vad folk tycker. Men är de BÄST för att driva B/W802n ? År 2020 ?

Jag tycker man bör ställa sig den frågan, speciellt om man tänker lägga ut 34000:- . Hur man uppfattar ljud är subjektivt.
Men det är min subjektiva uppfattning självklart :)


Håller helt med. Tycker det är mycket svårt att veta såklart. Men man kan nog inte utesluta att vissa av de där Classé-stegen faktiskt är så pass bra att de är "helt ur vägen". Jag tror det var något Classé-monosteg som Stereophile testade som var absolut spitzenklasse. Ja, det kanske finns bättre steg, men det finns många stora effektsteg "där ute". :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34933
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav Morello » 2020-09-02 09:07

Det påstås att B&W 802 N är svåra att driva och kräver mycket effekt - men är det verkligen sant?
B&W 801 N har tex en tämligen hög känslighet om cirka 90 dB SPL per 2,83 V och en inte alltför besvärlig impedans.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav Harryup » 2020-09-02 09:12

Det man kan ha emot flerkanalsslutsteg är ju om det är en hembiogrunka egentligen som inte lämnar så hög effekt samtidigt på alla kanaler mot om man spelar musik, bryggat om det ens går eller med bi-ampning är ju att det är en helt annan sak än om det är tänkt att driva 2 bakkanaler, en center och 2 frontar samtidigt.

Går steget varmt, är gamla kondingar bytta?


/Harry Up

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav jonasp » 2020-09-02 10:10

Morello skrev:Det påstås att B&W 802 N är svåra att driva och kräver mycket effekt - men är det verkligen sant?
B&W 801 N har tex en tämligen hög känslighet om cirka 90 dB SPL per 2,83 V och en inte alltför besvärlig impedans.


Jag ville minnas att jag har sett att impedansen var ca 3 ohm över ett brett område från 100 Hz och uppåt. Nu visade sig det vara 802 diamond. En spekulation är att n802 har ett liknande beteende då den låga impedansen kommer från de parallelkopplade baselementen.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10226
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav distad » 2020-09-02 10:24

goat76 skrev:
jonasp skrev:
goat76 skrev:Se där, det måste vara så att B&W-högtalarna ser namnet på slutstegens frontpaneler, samt att de gått på myten att det finns en magisk synergi med Classe.


En annan förklaring är att Classestegen helt enkelt är riktigt bra och att B&W N801 är tämligen krävande högtalare. Det är vad jag anser iallafall. Men vill man tro på tomtar och troll är det ju såklart fritt fram.


Eller så kan det vara så att tips från folk med praktisk erfarenhet väger tyngre än de som kommer från folk som bara titta på de tekniska egenskaperna.

Huvudet på spiken så att säga. Det är FÖR mycket tekniska egenskaper här och folk litar på det. Jag skulle aldrig göra det utan jag litar mycket mer praktisk erfarenhet.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34933
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav Morello » 2020-09-02 10:31

jonasp skrev:
Morello skrev:Det påstås att B&W 802 N är svåra att driva och kräver mycket effekt - men är det verkligen sant?
B&W 801 N har tex en tämligen hög känslighet om cirka 90 dB SPL per 2,83 V och en inte alltför besvärlig impedans.


Jag ville minnas att jag har sett att impedansen var ca 3 ohm över ett brett område från 100 Hz och uppåt. Nu visade sig det vara 802 diamond. En spekulation är att n802 har ett liknande beteende då den låga impedansen kommer från de parallelkopplade baselementen.


Ja precis, inte så märkvärdig last med andra ord.

Jag misstänker att folk ibland tror att fysiskt stora högtalare tarvar mycket effekt och lasttolerant drivning, men så är ingalunda fallet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1567
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav jockewe » 2020-09-02 12:14

Det finns olika perspektiv, ett är det logiska och det brukar i princip alltid visa sig bäst.
Sedan finns det som i detta fallet hörsägenperspektivet, exempel "Mina 802N låter helt fantastiskt med CAM-400, de lät väldigt bra även med CA-2200 men NU är jag sedan flera år tillbaka helt nöjd"

Jag ser inte konflikten alls, jag tror att det går att förstå varför perspektiv2 är rätt genom att tillämpa perspektiv1.

Fördelen med perspektiv2 är att man kan känna sig trygg nog att försöka gå den vägen som någon annan gått tidigare.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav jonasp » 2020-09-02 13:29

FBK skrev:Huvudet på spiken så att säga. Det är FÖR mycket tekniska egenskaper här och folk litar på det. Jag skulle aldrig göra det utan jag litar mycket mer praktisk erfarenhet.


Mitt svar är inte bara riktat till dig FBK utan generellt hållet. Ibland känns det som att många har uppfattningen att teori och praktik inte går ihop. Som att det är ett vägval man måste göra. Det är inte min erfarenhet - tvärtom är det min praktiska erfarenhet att tekniska egenskaper (och teori) sammanfaller med de praktiska erfarenheter, givet att tillräckligt god förståelse och/eller tålamod finns.

Med andra ord är min praktiska erfarenhet att ett teoretiskt och vetenskapligt grundat angreppsätt är det som alltid ger bäst resultat i längden. Dessutom kan ovanstående (citatet från FBK) läsas som att bara för att man talar om tekniska egenskaper så finns inte praktisk erfarenhet. Jag tycker det är helt fel - det är två helt oberoende saker. Jag har lyssnat på många högtalare och apparater i mina dar, tro mig.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav goat76 » 2020-09-02 13:48

Klart att allt har en teknisk förklaring, jag vet inte varför vissa herrar här försöker påskina att andra skulle tro att det handlar om magi?

Den tekniska datan är dock oftast uppgifter som kommer från tillverkaren själv, det kan innebära att det är förskönande siffror.

Om man tittar på alla de alternativ som jbass testat med dessa högtalare och endast tittar på den tekniska specifikationen, vad är den mest troliga tekniska förklaringen till att han föredrog slutstegen från Classé?
Det är nog inte alldeles lätt att utröna för en genomsnittlig användare.

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 159
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav jbass » 2020-09-02 18:36

En parameter är hög uteffekt. Den här anläggningen står i ett stort rum, ca. 80 kvm, betydligt större än genomsnittet. Därtill stora glaspartier och träväggar som suger LF. Dessutom gillar jag realistiska ljudtrycksnivåer.

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav tomsk » 2020-09-02 21:09

Morello skrev:
jonasp skrev:
Morello skrev:Det påstås att B&W 802 N är svåra att driva och kräver mycket effekt - men är det verkligen sant?
B&W 801 N har tex en tämligen hög känslighet om cirka 90 dB SPL per 2,83 V och en inte alltför besvärlig impedans.


Jag ville minnas att jag har sett att impedansen var ca 3 ohm över ett brett område från 100 Hz och uppåt. Nu visade sig det vara 802 diamond. En spekulation är att n802 har ett liknande beteende då den låga impedansen kommer från de parallelkopplade baselementen.


Ja precis, inte så märkvärdig last med andra ord.

Jag misstänker att folk ibland tror att fysiskt stora högtalare tarvar mycket effekt och lasttolerant drivning, men så är ingalunda fallet.


Hej.
Jag undrar om bw 802n är svårdrivna.
Om dom går ner till 3 ohm
Är det vanligt för högtalate?
Är det så fall vid enskild frekvens?
Pratade med septon dom ville göra gällande att slutsteg mm8077 got räcker för att driva dessa???
Ja inte vart jag mycket klokare

Är ganska olika åsikter även om klass d steg.

Mvh Tomas

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav jonasp » 2020-09-02 21:15

jbass skrev:En parameter är hög uteffekt. Den här anläggningen står i ett stort rum, ca. 80 kvm, betydligt större än genomsnittet. Därtill stora glaspartier och träväggar som suger LF. Dessutom gillar jag realistiska ljudtrycksnivåer.


Jag har för mig att N802 dessutom beter sig väldigt snyggt när man drar på! Vilket såklart gör att effekten går att använda.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav sprudel » 2020-09-02 21:23

Tangband skrev:
jonasp skrev:
goat76 skrev:Se där, det måste vara så att B&W-högtalarna ser namnet på slutstegens frontpaneler, samt att de gått på myten att det finns en magisk synergi med Classe.


En annan förklaring är att Classestegen helt enkelt är riktigt bra och att B&W N801 är tämligen krävande högtalare. Det är vad jag anser iallafall. Men vill man tro på tomtar och troll är det ju såklart fritt fram.


Att classeˋ är bra är nog klart med tanke på vad folk tycker. Men är de BÄST för att driva B/W802n ? År 2020 ?

Jag tycker man bör ställa sig den frågan, speciellt om man tänker lägga ut 34000:- . Hur man uppfattar ljud är subjektivt.
Men det är min subjektiva uppfattning självklart :)


Jag betalade mer för mitt Conrad Johnson Premier 350 SA, då 15 år gammalt. :)
Det finns en del dyrgripar därute.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34933
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav Morello » 2020-09-02 21:28

Här finns lite mätdata på CJ 350:

http://www.soundstagenetwork.com/measur ... emier_350/

Inte så tokigt bortsett från att THD når cirka 0,5%(!) vid 70 W och 20 kHz.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26709
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav hifikg » 2020-09-03 00:05

Morello skrev:Här finns lite mätdata på CJ 350:

http://www.soundstagenetwork.com/measur ... emier_350/

Inte så tokigt bortsett från att THD når cirka 0,5%(!) vid 70 W och 20 kHz.


Hur många av oss hör något vid 20 kHz? inte jag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav Vinylcalle » 2020-09-03 00:57

Morello skrev:Här finns lite mätdata på CJ 350:

http://www.soundstagenetwork.com/measur ... emier_350/

Inte så tokigt bortsett från att THD når cirka 0,5%(!) vid 70 W och 20 kHz.


Nu är väl 20khz svårt att höra övertoner på. Däremot vet vi ju inget om bandvidd vid mätningarna, och både du och jag som AP ägare (som jag uppfattat det) vet ju hur stor skillnad det kan göra många gånger.

Men det är rätt rejält mycket distorsion överlag. Hur man ser på det är ju upp till var och en.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav sprudel » 2020-09-03 07:40

Morello skrev:Här finns lite mätdata på CJ 350:

http://www.soundstagenetwork.com/measur ... emier_350/

Inte så tokigt bortsett från att THD når cirka 0,5%(!) vid 70 W och 20 kHz.


Det är så mycket mer än just denna parameter som spelar roll för hur ett steg samarbetar med det de ska driva.
Totala sammanvägningen av olika parametrar som mätresultat och konstruktionsprinciper utgör och hur dessa samverkar i kombination med olika högtalares egenskaper och i nästa steg påverkar de ljudliga egenskaperna är en kompetens som är få förunnat att behärska. Däremot att avgöra om det ljudliga resultatet är nöjaktigt, bra eller tom strålande kan de flesta göra, om de verkligen är intresserade av det. :wink:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav sprudel » 2020-09-03 07:45

jonasp skrev:
FBK skrev:Huvudet på spiken så att säga. Det är FÖR mycket tekniska egenskaper här och folk litar på det. Jag skulle aldrig göra det utan jag litar mycket mer praktisk erfarenhet.


Mitt svar är inte bara riktat till dig FBK utan generellt hållet. Ibland känns det som att många har uppfattningen att teori och praktik inte går ihop. Som att det är ett vägval man måste göra. Det är inte min erfarenhet - tvärtom är det min praktiska erfarenhet att tekniska egenskaper (och teori) sammanfaller med de praktiska erfarenheter, givet att tillräckligt god förståelse och/eller tålamod finns.

Med andra ord är min praktiska erfarenhet att ett teoretiskt och vetenskapligt grundat angreppsätt är det som alltid ger bäst resultat i längden. Dessutom kan ovanstående (citatet från FBK) läsas som att bara för att man talar om tekniska egenskaper så finns inte praktisk erfarenhet. Jag tycker det är helt fel - det är två helt oberoende saker. Jag har lyssnat på många högtalare och apparater i mina dar, tro mig.


Vaddå vetenskap? Är du forskare? :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34933
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav Morello » 2020-09-03 08:08

sprudel skrev:
Morello skrev:Här finns lite mätdata på CJ 350:

http://www.soundstagenetwork.com/measur ... emier_350/

Inte så tokigt bortsett från att THD når cirka 0,5%(!) vid 70 W och 20 kHz.


Det är så mycket mer än just denna parameter som spelar roll för hur ett steg samarbetar med det de ska driva.
Totala sammanvägningen av olika parametrar som mätresultat och konstruktionsprinciper utgör och hur dessa samverkar i kombination med olika högtalares egenskaper och i nästa steg påverkar de ljudliga egenskaperna är en kompetens som är få förunnat att behärska. Däremot att avgöra om det ljudliga resultatet är nöjaktigt, bra eller tom strålande kan de flesta göra, om de verkligen är intresserade av det. :wink:


Tack för föreläsningen, men jag vet inte vad du talar om för kompetens - kan du utveckla? :)
"Konstruktionsprinciperna" torde ju vara ganska irrelevant för dig som användare - inte sant?
Vad är det för mystiska synergieffekter du syftar på? Vad beträffar drivning så har du högtalare som utgör en oerhört tacksamt last för ett slutsteg och CJ-stegets utgångsimpedans om 120 mohm är fullt adekvat, ehuru åt det höga hållet.
0,5% THD är inte katastrofalt dåligt, men det är väldigt mycket mer (cirka två tiopotenser och därtill) än vad de bästa stegen presterar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav jonasp » 2020-09-03 08:15

sprudel skrev:
Vaddå vetenskap? Är du forskare? :D


Nej. Jag hoppade av forskarutbildningen (tekn dr i datavetenskap) för att starta ett bolag. Jag är därmed blott en enkel ingenjör! :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav jonasp » 2020-09-03 08:17

sprudel skrev:Totala sammanvägningen av olika parametrar som mätresultat och konstruktionsprinciper utgör och hur dessa samverkar i kombination med olika högtalares egenskaper och i nästa steg påverkar de ljudliga egenskaperna är en kompetens som är få förunnat att behärska.


Menar du att du genom att koppla ett slutsteg till en högtalare kan höra hur "konstruktionsprincipen" (vad nu det är för något) samverkar med högtalarens ljudliga egenskaper?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1567
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav jockewe » 2020-09-03 09:02

Ska ni ta det där privat eller?

Såg du mitt PM tomsk?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster