Snarare ett få-råd än ett köpråd

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Snarare ett få-råd än ett köpråd

Inläggav Strmbrg » 2020-08-21 20:17

Jag har antytt för min bemedlade oäkta hälft att jag skulle kunna tänka mig att erhålla ett Accuphase A-36 slutsteg i sextioårspresent i höst.
Nu har jag ju förvisso skaffat ett begagnat A-20 i försomras, men då kan jag ju tjäna en hacka på att avyttra det dessutom. :)

Har ni någon annan trevlig idé om vad jag skulle kunna tjata om för hifi-grunka?

Högtalarna vill jag inte byta ut. Och en massa absorbenter vill jag inte ha.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Snarare ett få-råd än ett köpråd

Inläggav hifikg » 2020-08-21 20:26

Själv har jag svårt att föreställa mig en sextioårspresent inom hifi, kanske ett par hifi-möss då, för att de är lite roliga, men ganska onödiga. Så har jag nått vägs ände inom hifi och insett det hopplösa i att försöka komma längre. Vi köpte en inglasning till balkongen som hustrun o jag bestämt är våra sextioårspresenter för några år framöver :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Snarare ett få-råd än ett köpråd

Inläggav paa » 2020-08-21 20:42

Varför inte en SME Modell 30?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Snarare ett få-råd än ett köpråd

Inläggav peterh » 2020-08-21 20:49

Strmbrg skrev:Jag har antytt för min bemedlade oäkta hälft att jag skulle kunna tänka mig att erhålla ett Accuphase A-36 slutsteg i sextioårspresent i höst.
Nu har jag ju förvisso skaffat ett begagnat A-20 i försomras, men då kan jag ju tjäna en hacka på att avyttra det dessutom. :)

Har ni någon annan trevlig idé om vad jag skulle kunna tjata om för hifi-grunka?

Högtalarna vill jag inte byta ut. Och en massa absorbenter vill jag inte ha.

En skiva som din käraste vill ha ( att lyssna på) som ges till dig.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Snarare ett få-råd än ett köpråd

Inläggav Strmbrg » 2020-08-21 21:45

paa skrev:Varför inte en SME Modell 30?

Då måste hon köpa en massa skivor också för det har jag inga. Och ett grammofon-steg.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Snarare ett få-råd än ett köpråd

Inläggav Strmbrg » 2020-08-21 21:46

peterh skrev:
Strmbrg skrev:Jag har antytt för min bemedlade oäkta hälft att jag skulle kunna tänka mig att erhålla ett Accuphase A-36 slutsteg i sextioårspresent i höst.
Nu har jag ju förvisso skaffat ett begagnat A-20 i försomras, men då kan jag ju tjäna en hacka på att avyttra det dessutom. :)

Har ni någon annan trevlig idé om vad jag skulle kunna tjata om för hifi-grunka?

Högtalarna vill jag inte byta ut. Och en massa absorbenter vill jag inte ha.

En skiva som din käraste vill ha ( att lyssna på) som ges till dig.


Det får bli en brak-skiva i så fall.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Snarare ett få-råd än ett köpråd

Inläggav LeifB » 2020-08-21 22:40

Har du heltäckningsmatta? :wink:

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Snarare ett få-råd än ett köpråd

Inläggav Tangband » 2020-08-21 23:11

LeifB skrev:Har du heltäckningsmatta? :wink:


Bra ide’ - bara att slå in :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Snarare ett få-råd än ett köpråd

Inläggav Strmbrg » 2020-08-22 09:56

LeifB skrev:Har du heltäckningsmatta? :wink:

Ja, men den är lite tunn...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Snarare ett få-råd än ett köpråd

Inläggav Strmbrg » 2020-08-22 10:46

Alltså, det där Accuphase-slutsteget kostar runt 75.000. Det är alternativ i det prishäradet jag är ute efter.
Fråga mig inte varför bara, ty jag kan inte komma på något rationellt skäl till det.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Snarare ett få-råd än ett köpråd

Inläggav hcl » 2020-08-22 15:25

Strmbrg skrev:Alltså, det där Accuphase-slutsteget kostar runt 75.000. Det är alternativ i det prishäradet jag är ute efter.
Fråga mig inte varför bara, ty jag kan inte komma på något rationellt skäl till det.

Lite högre prisklass, men det skulle lösa de flesta av dina bryderier kring uppspelning av digitala filer, kopplingar till Tidal, Spotify, ... Låter bättre än det mesta annat (allt?), ser bra ut, ...

Bild

(finns i svart eller "silver")
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Snarare ett få-råd än ett köpråd

Inläggav Bill50x » 2020-08-22 16:14

hcl skrev:
Strmbrg skrev:Alltså, det där Accuphase-slutsteget kostar runt 75.000. Det är alternativ i det prishäradet jag är ute efter.
Fråga mig inte varför bara, ty jag kan inte komma på något rationellt skäl till det.

Lite högre prisklass, men det skulle lösa de flesta av dina bryderier kring uppspelning av digitala filer, kopplingar till Tidal, Spotify, ... Låter bättre än det mesta annat (allt?), ser bra ut, ...

[ Bild ]

(finns i svart eller "silver")

Går nog att hitta begagnat inom budget. Och Linnisar är extremt noga med sina prylar, har köpt tio år gamla grejor som ser ut som nya.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Snarare ett få-råd än ett köpråd

Inläggav dewpo » 2020-08-23 14:43

Kanske en tjock matta att ha på golvet :D
https://www.carpetvista.se/matta/berber-moroccan-beni-ourain?artno=JOUA11
Bild

Eller en förstärkare med lite mer kräm :twisted:
https://www.apollonaudio.com/apollon-audio-pnc-1200-stereo-amplifier-hypex-nc1200-weiss-op2-bp/
apollon-audio-pnc1200-inside-front-isometric.jpg
apollon-audio-pnc1200-inside-front-isometric.jpg (984.43 KiB) Visad 1257 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Snarare ett få-råd än ett köpråd

Inläggav Harryup » 2020-08-23 21:21

En DS-spelare skulle göra susen och något som Strmberg verkligen saknar utan att han vet det ännu.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Snarare ett få-råd än ett köpråd

Inläggav distad » 2020-08-24 10:01

Harryup skrev:En DS-spelare skulle göra susen och något som Strmberg verkligen saknar utan att han vet det ännu.


oj oj oj Nu får Strmbrg något att fundera över :) Satt jag med dessa pengar och var såld på att streama så är det där förslaget nog lockande. Men jag håller mig till en billig uppgradering och följer LeifB förslag. Köpen tjock, det lär göra skillnad eftersom du har en tunn nu. Har själv testat sådan grejer och en tjock måste det vara, tunna hjälper inte mycket. Och hur är det på väggarna Strmbrg ? Desto mer tavlor desto bättre. Eller https://www.faktiskt.io/phpBB3 Man kan ju klä in dem i tyg om man vill ha den snyggare.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Snarare ett få-råd än ett köpråd

Inläggav Morello » 2020-08-24 11:46

Man får väldigt många fonogram för sextio brakare!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Snarare ett få-råd än ett köpråd

Inläggav distad » 2020-08-24 15:22

Morello skrev:Man får väldigt många fonogram för sextio brakare!

Och min förslag i det så blir det säkert över 55 brakare över till fonogram. Många underskattar akustiken och det har jag svårt att förstå då det är den bästa förbättring man kan göra i förhållande till vad det kostar.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Snarare ett få-råd än ett köpråd

Inläggav hcl » 2020-08-24 19:52

Morello skrev:Man får väldigt många fonogram för sextio brakare!

För mina brakare får jag på min höjd en örfil. :roll:
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Snarare ett få-råd än ett köpråd

Inläggav Strmbrg » 2020-08-26 07:13

Tack för alla tips för att lösa mitt märkliga bekymmer.

Jag kom just på att jag visst har en tjock matta ovanpå den lite tunna heltäckningsditon. Den akustiska sitta'chonen i rummet är redan ganska gynnsam skulle jag nog vilja påstå.

    Suterrängrum, som alltså är ganska tyst både beträffande utifrånstörningar och utåtditon.
    Dipollågtalare, som enligt min erfarenhet inte exciterar rumsresonanser alls i samma grad som lådditon.
    Bokhyllor, med böckerna i snedställda rader i syfte att peta iväg sidoreflexer bort från lyssningsplatsen.
    Inga fönster och ingen "genomfartstrafik" av andra människor. Förvisso undantaget sambon som skall in i förrådet bakom för att hämta julpyntslådan.
:D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Snarare ett få-råd än ett köpråd

Inläggav Bill50x » 2020-08-26 10:19

Strmbrg skrev:Inga fönster och ingen "genomfartstrafik" av andra människor. Förvisso undantaget sambon som skall in i förrådet bakom för att hämta julpyntslådan. :D

Är inte det lite väl tidigt?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Snarare ett få-råd än ett köpråd

Inläggav Morello » 2020-08-26 10:45

:mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Snarare ett få-råd än ett köpråd

Inläggav Strmbrg » 2020-08-26 13:05

Ja, det där med jullådan dröjer ett tag. Men det är ändå ett störmoment.
:lol:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Snarare ett få-råd än ett köpråd

Inläggav dewpo » 2020-08-26 13:37

Strmbrg skrev:Tack för alla tips för att lösa mitt märkliga bekymmer.

Jag kom just på att jag visst har en tjock matta ovanpå den lite tunna heltäckningsditon. Den akustiska sitta'chonen i rummet är redan ganska gynnsam skulle jag nog vilja påstå.

    Suterrängrum, som alltså är ganska tyst både beträffande utifrånstörningar och utåtditon.
    Dipollågtalare, som enligt min erfarenhet inte exciterar rumsresonanser alls i samma grad som lådditon.
    Bokhyllor, med böckerna i snedställda rader i syfte att peta iväg sidoreflexer bort från lyssningsplatsen.
    Inga fönster och ingen "genomfartstrafik" av andra människor. Förvisso undantaget sambon som skall in i förrådet bakom för att hämta julpyntslådan.
:D

Om det var mitt förslag du dissade? Så vill jag till mitt försvar säga att jag mest försökte att hitta förslag i rätt pris härad :twisted:
Då det synes mig att det viktiga inte tycks vara välljud över huvud taget, Utan herr "Strmbrg" på jakt efter den typ av status det ger att frikostigt strössla med gröna?-lappar.
Men om det inte duger med dyrt? Utan det behöver vara dyrt och esoteriskt för att förslå? Så har jag inga förslag :oops: , Även en äkta marockansk berber-matta i vissa kretsar anses vara både och :wink:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Snarare ett få-råd än ett köpråd

Inläggav distad » 2020-08-26 15:12

dewpo skrev:
Strmbrg skrev:Tack för alla tips för att lösa mitt märkliga bekymmer.

Jag kom just på att jag visst har en tjock matta ovanpå den lite tunna heltäckningsditon. Den akustiska sitta'chonen i rummet är redan ganska gynnsam skulle jag nog vilja påstå.

    Suterrängrum, som alltså är ganska tyst både beträffande utifrånstörningar och utåtditon.
    Dipollågtalare, som enligt min erfarenhet inte exciterar rumsresonanser alls i samma grad som lådditon.
    Bokhyllor, med böckerna i snedställda rader i syfte att peta iväg sidoreflexer bort från lyssningsplatsen.
    Inga fönster och ingen "genomfartstrafik" av andra människor. Förvisso undantaget sambon som skall in i förrådet bakom för att hämta julpyntslådan.
:D

Om det var mitt förslag du dissade? Så vill jag till mitt försvar säga att jag mest försökte att hitta förslag i rätt pris härad :twisted:
Då det synes mig att det viktiga inte tycks vara välljud över huvud taget, Utan herr "Strmbrg" på jakt efter den typ av status det ger att frikostigt strössla med gröna?-lappar.
Men om det inte duger med dyrt? Utan det behöver vara dyrt och esoteriskt för att förslå? Så har jag inga förslag :oops: , Även en äkta marockansk berber-matta i vissa kretsar anses vara både och :wink:

Tror inte han dissade våra förslag utan han är medveten om akustiken har en enorm påverkan på ljudet, det går liksom inte att hoppa över den biten då du kan lägga hur mycket pengar som helst, det kommer ändå inte bli bra om du skiter totalt i akustiken. Och det håller nog minst 99.9% av medlemmarna här med om. Att ha en bra akustik kan göra större skillnad än att byta ifrån något som kostar 10 lax till något annat som kostar 50 lax. När jag var med på en GÖK träff så testade vi att fyra personer stod upp på sidorna av rummet längs med väggen och höll upp två LP skivor var nära väggen och de som lyssnade märkte direkt en klar skillnad. Så stor skillnad kan det bli att ha gott om tavlor på vägarna.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Snarare ett få-råd än ett köpråd

Inläggav Strmbrg » 2020-08-26 16:28

GÖK? Guldöronklubben!
Nä, jag kör med bronslurar.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Snarare ett få-råd än ett köpråd

Inläggav distad » 2020-08-26 18:46

Strmbrg skrev:GÖK? Guldöronklubben!
Nä, jag kör med bronslurar.

Ja det var det kalle dussin startade, men som sedan blev nedlagt av någon anledning. (Vet inte varför) Var med där ett tag och var på 2 träffar.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster