Hemmabyggd rörförstärkare , pris?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hemmabyggd rörförstärkare , pris?

Inläggav Baffel » 2020-08-25 23:08

Då hoppar jag denna.

Tack för informationen ! Skönt så gick man inte på en nit.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Hemmabyggd rörförstärkare , pris?

Inläggav Ronnie » 2020-08-26 15:45

peterh skrev:
Baffel skrev:Fick i alla fall schemat . Även om det nu inte blir köp. Var den något, utifrån vad ni som kan , att ha .

Tja vad säger man :
1/ första anodmotståndet har 2.5 watt över sig ( 2.5 x märkeffekt)
2/ andra anodmotståndet ( 33k ) har 3.5 watt över sig. även detta ett 1w enligt schema
3/ andra triodens galler <> katid spänning kan överskridas mycket vid uppstart skyddsdiod saknas
osv här slutade jag leta

Klokt val att hoppa över denna


Jag skulle påstå att första motståndet har 158*0,0015 = 0,237W över sig och att andra har något i stil med 0,5W så ingen fara på de punkterna. Den där skyddsdioden hade jag gärna sett däremot.

Att beakta är att det tycks vara ett kinesiskt gör-det-själv-kit specat till 16W vid 10% THD (1W vid 1,5% THD) :lol:
£400 på eBay i kit-form.
https://www.ebay.co.uk/c/8022335666

Hade kanske hellre tagit det där dörrstoppet du skrev om i en annan tråd. Undrar vad det sitter för utgångstransformatorer i det. :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hemmabyggd rörförstärkare , pris?

Inläggav peterh » 2020-08-26 16:24

Ronnie skrev:
peterh skrev:
Baffel skrev:Fick i alla fall schemat . Även om det nu inte blir köp. Var den något, utifrån vad ni som kan , att ha .

Tja vad säger man :
1/ första anodmotståndet har 2.5 watt över sig ( 2.5 x märkeffekt)
2/ andra anodmotståndet ( 33k ) har 3.5 watt över sig. även detta ett 1w enligt schema
3/ andra triodens galler <> katid spänning kan överskridas mycket vid uppstart skyddsdiod saknas
osv här slutade jag leta

Klokt val att hoppa över denna


Jag skulle påstå att första motståndet har 158*0,0015 = 0,237W över sig och att andra har något i stil med 0,5W så ingen fara på de punkterna. Den där skyddsdioden hade jag gärna sett däremot.

Att beakta är att det tycks vara ett kinesiskt gör-det-själv-kit specat till 16W vid 10% THD (1W vid 1,5% THD) :lol:
£400 på eBay i kit-form.
https://www.ebay.co.uk/c/8022335666

Hade kanske hellre tagit det där dörrstoppet du skrev om i en annan tråd. Undrar vad det sitter för utgångstransformatorer i det. :)


Ahh, jag ser felet :-) Jag misstog "600 volt" som spänning i punkten när det är kondingens spänningstålighet.
Men andra trioden ligger uppenbarligen på 390 - 250 = 140 volt över 33k 0.6w

Lite förvirrande med röda/svarta siffror utan riktig ordning på vad som är uppmätt resp norm.

Ber om ursäkt!
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Hemmabyggd rörförstärkare , pris?

Inläggav Ronnie » 2020-08-26 19:02

Ursäkten godtas! :wink:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hemmabyggd rörförstärkare , pris?

Inläggav Baffel » 2020-08-26 23:36

Ronnie skrev:
peterh skrev:
Baffel skrev:Fick i alla fall schemat . Även om det nu inte blir köp. Var den något, utifrån vad ni som kan , att ha .

Tja vad säger man :
1/ första anodmotståndet har 2.5 watt över sig ( 2.5 x märkeffekt)
2/ andra anodmotståndet ( 33k ) har 3.5 watt över sig. även detta ett 1w enligt schema
3/ andra triodens galler <> katid spänning kan överskridas mycket vid uppstart skyddsdiod saknas
osv här slutade jag leta

Klokt val att hoppa över denna


Jag skulle påstå att första motståndet har 158*0,0015 = 0,237W över sig och att andra har något i stil med 0,5W så ingen fara på de punkterna. Den där skyddsdioden hade jag gärna sett däremot.

Att beakta är att det tycks vara ett kinesiskt gör-det-själv-kit specat till 16W vid 10% THD (1W vid 1,5% THD) :lol:
£400 på eBay i kit-form.
https://www.ebay.co.uk/c/8022335666

Hade kanske hellre tagit det där dörrstoppet du skrev om i en annan tråd. Undrar vad det sitter för utgångstransformatorer i det. :)


Du kan kolla i dörrstoppstråden. I vilket fall. Rören som satt i var el90. 4 ST. De satt i socklarna du ser på bilden i den tråden.

Men en liten plutt för 300 kr vs en som går för sådär runt 3500 kr. Verkar ju knas. Hursomhelst lär det bli en tripp till Radiomuseet i GBG. Som det föreslogs i dörrstoppstråden.

10% THD vid 16 W. Det var mycket det. Fast det kanske är en annan mer "harmonisk" distortion hos en rörförstärkare. Med min lilla rörförstärkare uppfattade jag i alla fall aldrig någon distortion som störde ljudet. För hög volym och det började skorra, men man lärde man sig ju snabbt var gränsen låg.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster