Extern konverter bluetooth till AUX

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Extern konverter bluetooth till AUX

Inläggav Baffel » 2020-08-29 23:05

Vore skönt att kunna vara lite friare med paddan . Slippa kablar in till förstärkaren.

Har ni några tips på en bra sådan. Önskelista vore det omöjliga dvs bra ljud och lågt pris men låt säga för en 500 kr . Finns det någon i den prisklassen som ens kommer i närheten av kvalité i ljud jmf med kablar? Lättanvänd och helst med möjlighet att enkelt kunna byta mellan två paddor på ett smidigt sätt.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Extern konverter bluetooth till AUX

Inläggav Calleberg » 2020-08-30 08:29

Clas i sjön har en som jag använder i bilen. Har stöd för aptx Blåtand. Riktigt bra ljud särskilt med tanke på priset, bättre ljud än tex logitechs fyrkantiga variant med rca utg.
Classe prylen har 3.5mm plug om det är det du är ute efter när du säger aux, annars får du punga ut 25 spänn för en adapter.

https://www.clasohlson.com/se/Bluetooth ... /p/38-6818

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör
 
Inlägg: 1034
Blev medlem: 2003-03-29
Ort: Avesta

Re: Extern konverter bluetooth till AUX

Inläggav fonzeka » 2020-08-30 15:56

Jag har en sån här till garagestereon https://www.24.se/ljud-bild-foto/ljud-b ... re-adapter
Lite strulig ibland när man ska ansluta, man får försöka nån gång extra men annars funkar den bra.
Har inte speciellt högt krav på ljudkvalitén så inte jämfört så noga men har hittills inte märkt någon större skillnad mot att använda snöre direkt från telefonen.
Det är en ganska "rolig" kinesengelsk röst som talar om varje gång man kopplar upp sig.
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Extern konverter bluetooth till AUX

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-30 18:03

Padda? Om det är en iPad, kan man köra med en Apple Airport Express (finns nog bara begagnat). Den kan anslutas analogt eller digitalt (optiskt) till en förstärkare. Det är bättre än Bluetooth.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Extern konverter bluetooth till AUX

Inläggav Baffel » 2020-08-30 19:55

Tackar för tips. Har ni jämfört kabel dator-förstärkare jmf bluetooth dator -förstärkare på ett stora huvudsystem, dvs inte i bilen eller radioapparaten i garaget tex, om det skiljer väldigt mycket i ljudkvalitet?

Har tyvärr inte iPad. Hade varit bra i detta fall. Vad jag kan förstå, gällande ljudkvaliteten dvs.

IÖ rekommenderade TP-Link HA100.

Eller om man ska lägga lite mer pengar och köpa en Argon Audio BT2 MK2. Den fick bra betyg i

https://www.ljudochbild.se/test/hi-fi-2/argon-bt2/

https://www.hifiklubben.se/argon-audio- ... gbt2mk2bk/

Fast någon vidare hifi kvalité verkar det ju inte bli:
https://www.ljudochbild.se/nyheter/tekn ... -kvalitet/

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Extern konverter bluetooth till AUX

Inläggav Baffel » 2020-09-03 09:31

Vad tror ni om denna? Någon som använder den i dagsläget?

https://www.soundimports.eu/en/dayton-audio-btr01.html

Hursomhelst beställde denna, som det tipsades om i en annan tråd:
https://www.amazon.com/Headphone-Adapte ... B0832HHR1J
Får se om den är något att ha.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Extern konverter bluetooth till AUX

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-03 11:53

Finns det en speciell anledning till att du vill köra Bluetooth? Det enda stället jag använder Bluetooth för ljud är i bilen.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Extern konverter bluetooth till AUX

Inläggav Baffel » 2020-09-03 12:15

Smidigt. Slippa kabel mellan padda/ mobilen och förstärkare. Bli mer flexibel. Som alla andra som har eller vill ha bluetooth ser fördelarna kan jag tänka mig. Men tar ljudkvalitén för mycket stryk så får paddan vara stationär när jag lyssnar på musik.

I bilen är bluetooth smidigt och där behöver man ju inte direkt bry sig så mycket om ljudkvalitet . Den är vad den är i en bil. Där spelar nog bluetooth varken till eller ifrån gällande ljudkvalitet. För att få bättre ljud i bilen så kan jag gissa på att det är ljudisolering i första hand man ska satsa på (enklare är väl eg att ta på sig hörlurar i och för sig) Om man nu känner att smacka in massa ljudisoleringsmattor i bilen dvs. Fast det är en annan fråga.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Extern konverter bluetooth till AUX

Inläggav Baffel » 2020-09-03 14:57

Jag beställde en

https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... agare.html

Funkar och låter den bra kör jag med den i annat fall lämnar jag tillbaka den. Öppet köp i 60 dagar.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Extern konverter bluetooth till AUX

Inläggav smile » 2020-09-09 14:33

Baffel skrev:Jag beställde en

https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... agare.html

Funkar och låter den bra kör jag med den i annat fall lämnar jag tillbaka den. Öppet köp i 60 dagar.


Jag är lite nyfiken på hur hög utnivå denna har (på RCA)?

Jag köpte tre billiga no-name på ebay, dessa fungerar bra, är lätta att para ihop med min telefon osv. men har en rätt låg utnivå, 1V ungefär, och jag upplever att det kan vara väl lågt i mitt system.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Extern konverter bluetooth till AUX

Inläggav Baffel » 2020-09-09 20:20

Återkommer med info när jag fått den. Att den är prissänkt misstänker jag beror på att det är version 4 bluetooth. Har för mig att det är version 5 som är den senaste. Om det ljud/prestandamässigt är någon större skillnad mellan version fyra och fem vet jag inte. Hursomhelst låter det till belåtenhet behåller jag den i annat fall lämnar jag tillbaka den.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Extern konverter bluetooth till AUX

Inläggav hcl » 2020-09-10 07:14

Baffel skrev:Smidigt. Slippa kabel mellan padda/ mobilen och förstärkare. Bli mer flexibel. Som alla andra som har eller vill ha bluetooth ser fördelarna kan jag tänka mig. Men tar ljudkvalitén för mycket stryk så får paddan vara stationär när jag lyssnar på musik.

I bilen är bluetooth smidigt och där behöver man ju inte direkt bry sig så mycket om ljudkvalitet . Den är vad den är i en bil. Där spelar nog bluetooth varken till eller ifrån gällande ljudkvalitet. För att få bättre ljud i bilen så kan jag gissa på att det är ljudisolering i första hand man ska satsa på (enklare är väl eg att ta på sig hörlurar i och för sig) Om man nu känner att smacka in massa ljudisoleringsmattor i bilen dvs. Fast det är en annan fråga.

Redan MP3-kodade filer (vilket sannolikt därmed även gäller uppspelning från t.ex. Spotify) från telefon via Bluetooth tycker jag blir för dåligt, även i bilen. Det skall väl finnas någon mer högkvalitativ variant av Bluetooth, men vilka enheter som klarar det och hur det styrs vet jag inte. 320 kbit MP3 direkt från USB till bilstereon tycker jag funkar bra (mycket bättre än samma fil uppspelad via Bluetooth till samma bilstereo.

Ljud i bil verkar dock kunna skilja våldsamt i kvalitet. Vi har f.n. en äldre XC60 och en lite nyare V40. Skillnaden dom emellan är stooor, till XC60:ns fördel. Den är riktigt bra (lite för fet i basen, men helt ok ändå). Stereon i V40:n är knappt acceptabel (burkig och låter inget vidare hur man än justerar).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Extern konverter bluetooth till AUX

Inläggav Baffel » 2020-09-10 10:26

hcl skrev:Redan MP3-kodade filer (vilket sannolikt därmed även gäller uppspelning från t.ex. Spotify) från telefon via Bluetooth tycker jag blir för dåligt, även i bilen. Det skall väl finnas någon mer högkvalitativ variant av Bluetooth, men vilka enheter som klarar det och hur det styrs vet jag inte. 320 kbit MP3 direkt från USB till bilstereon tycker jag funkar bra (mycket bättre än samma fil uppspelad via Bluetooth till samma bilstereo.

Ljud i bil verkar dock kunna skilja våldsamt i kvalitet. Vi har f.n. en äldre XC60 och en lite nyare V40. Skillnaden dom emellan är stooor, till XC60:ns fördel. Den är riktigt bra (lite för fet i basen, men helt ok ändå). Stereon i V40:n är knappt acceptabel (burkig och låter inget vidare hur man än justerar).


Låter det skräp med denna bluetooth så lämnar jag tillbaka den och köper den billigaste som fungerar . Den kommer då enbart användas i sommarstugan , som jag delar med syrran och hennes unge. De bryr sig inte om ljudkvalitén. De vill bara ha en smidig lösning när de lyssnar på musik. De får köra med bluetooth .

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Extern konverter bluetooth till AUX

Inläggav Baffel » 2020-09-26 12:29

Angående beställningen av Dayton Audio BTR01 Bluetooth-mottagare via BRL. Beställdes för ett tag sen. Undrade varför den inte kommer .Kollade ordern nu och det står

Automatiskt beräknat leveransdatum:
17 september 2020 - 7 januari 2021

Vad är det för pissig friskrivning de gör? Jag fattar att de beställer den från USA och att det kan ta tid med leverans eftersom de inte har den i lager i Sverige, men kom igen upp till 7 Jan 2021!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Extern konverter bluetooth till AUX

Inläggav hifikg » 2020-09-26 13:26

hcl skrev:Ljud i bil verkar dock kunna skilja våldsamt i kvalitet. Vi har f.n. en äldre XC60 och en lite nyare V40. Skillnaden dom emellan är stooor, till XC60:ns fördel. Den är riktigt bra (lite för fet i basen, men helt ok ändå). Stereon i V40:n är knappt acceptabel (burkig och låter inget vidare hur man än justerar).


Av ljudskäl skulle jag hellre fortsatt köra min V70 -00 med Volvos största ljudanläggning, tillägget för den var nästan lika mycket som en stereometer från Nordost betingar. Den gick inte av för hackor. Nu har jag bytt upp mig i bil, men ner i bilstereo o det är inte lika roligt att lyssna på musik i bilen, men jag pluggar in mina Airpods Pro i öronen o slipper höra eländet. Att slippa elakt signalerande mottrafikanter är en bonus.
Sitter nöjd :)


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster