Försteg - slutsteg förstärkartips

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2008-08-19

Försteg - slutsteg förstärkartips

Inläggav wicke » 2020-08-31 14:22

Min XTZ A 100 D3 har börjat tappa ljudet till och från i hö kanal. Kan komma igång om man höjer volymen och börjar också fungera efter en timmes användning. Troligen en kallödning enl XTZ. Tycker det låter komplicerat att åtgärda.

Har därför börjat fundera på att skaffa nya grejer.
Som försteg har jag tittat på NAD C 658 som verkar ha alla funktioner inbyggda som jag behöver. Har också fått bra recensioner i utlänsk press. Någon på forumet som har erfarenhet eller synpunkter på denna? Finns även Rotel RC 1590/1572, men då måste jag komplettera med någon streamer.
Som slutsteg har jag bl.a. tittat på XTZ A2-300 som också fått bra recensioner och är billig. Finns naturligtvis andra alternativ här också men då till högre pris.

Jag använder delat system med CR80e och PX-2 basmoduler drivna av NAD 216 THX,OA 51.N högtalare. Använder dock sällan basmodulerna vid musiklyssning eftersom huvud högtalarna ger bra basåtergivning ensamma.

Tacksam för synpunkter och tips till mina funderingar.
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Försteg - slutsteg förstärkartips

Inläggav Tangband » 2020-08-31 17:54

wicke skrev:Min XTZ A 100 D3 har börjat tappa ljudet till och från i hö kanal. Kan komma igång om man höjer volymen och börjar också fungera efter en timmes användning. Troligen en kallödning enl XTZ. Tycker det låter komplicerat att åtgärda.

Har därför börjat fundera på att skaffa nya grejer.
Som försteg har jag tittat på NAD C 658 som verkar ha alla funktioner inbyggda som jag behöver. Har också fått bra recensioner i utlänsk press. Någon på forumet som har erfarenhet eller synpunkter på denna? Finns även Rotel RC 1590/1572, men då måste jag komplettera med någon streamer.
Som slutsteg har jag bl.a. tittat på XTZ A2-300 som också fått bra recensioner och är billig. Finns naturligtvis andra alternativ här också men då till högre pris.

Jag använder delat system med CR80e och PX-2 basmoduler drivna av NAD 216 THX,OA 51.N högtalare. Använder dock sällan basmodulerna vid musiklyssning eftersom huvud högtalarna ger bra basåtergivning ensamma.

Tacksam för synpunkter och tips till mina funderingar.


Kalllödningar är enkelt att laga , ta ut kortet och löd försiktigt på de ställen där det ser ut som att det släppt, så att det flyter ut ( lödtennet ) ordentligt.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Försteg - slutsteg förstärkartips

Inläggav peterh » 2020-08-31 17:59

wicke skrev:Min XTZ A 100 D3 har börjat tappa ljudet till och från i hö kanal. Kan komma igång om man höjer volymen och börjar också fungera efter en timmes användning. Troligen en kallödning enl XTZ. Tycker det låter komplicerat att åtgärda.

Har därför börjat fundera på att skaffa nya grejer.
Som försteg har jag tittat på NAD C 658 som verkar ha alla funktioner inbyggda som jag behöver. Har också fått bra recensioner i utlänsk press. Någon på forumet som har erfarenhet eller synpunkter på denna? Finns även Rotel RC 1590/1572, men då måste jag komplettera med någon streamer.
Som slutsteg har jag bl.a. tittat på XTZ A2-300 som också fått bra recensioner och är billig. Finns naturligtvis andra alternativ här också men då till högre pris.

Jag använder delat system med CR80e och PX-2 basmoduler drivna av NAD 216 THX,OA 51.N högtalare. Använder dock sällan basmodulerna vid musiklyssning eftersom huvud högtalarna ger bra basåtergivning ensamma.

Tacksam för synpunkter och tips till mina funderingar.

Låt reparera !
Inte bara billigare utan då får tillbaka det du är nöjd med.

Be leverantören att fixa den. Om de vägrar och inte har något alternativ är det intressant info för all potentiella
köpare ac XTZ
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2008-08-19

Re: Försteg - slutsteg förstärkartips

Inläggav wicke » 2020-08-31 18:56

Jo jag ha börjat skruva isär, men man får skruva isär massor för att komma åt slutstegskortet så jag har inte fullföljt. Kanske ska försöka igen.
ZTZ har erbjudit sig att titta på den, men det är en klump på nästa 30 kg som skall skickas på något vis och har ingen aning om vad reparationen kommer kosta.
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Försteg - slutsteg förstärkartips

Inläggav Tangband » 2020-08-31 19:44

wicke skrev:Jo jag ha börjat skruva isär, men man får skruva isär massor för att komma åt slutstegskortet så jag har inte fullföljt. Kanske ska försöka igen.
ZTZ har erbjudit sig att titta på den, men det är en klump på nästa 30 kg som skall skickas på något vis och har ingen aning om vad reparationen kommer kosta.


Be om att få ett kostnadsförslag först

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Försteg - slutsteg förstärkartips

Inläggav Fostex » 2020-09-22 15:25

Jag tycker att det låter som ett trilskande utgångsrelä. Inte rocket science det heller.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Försteg - slutsteg förstärkartips

Inläggav Morello » 2020-09-22 15:55

Inte ens raketforskning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2008-08-19

Re: Försteg - slutsteg förstärkartips

Inläggav wicke » 2020-09-22 17:09

Fostex skrev:Jag tycker att det låter som ett trilskande utgångsrelä. Inte rocket science det heller.


Trodde jag lokaliserat felet till en kontakt på slutstegskortet efter som det glappade när man rörde på den. Drog ut och satte tillbaks den igen. Fungerade några dar men felet komm tillbaka. Försökte löda på stiften på kretskortet, fungerade några dagar. Sedan visade det sig att man behövde bara lätt peta på kretskotskanten för att det skulle glappa. För att komma åt kretskortet baksida som är monterat en cm från kyflänsen får man skruva isär så mycket inkl.sluttrissor lossas från kyflänsarna bl.a., så jag har gett upp.
Just nu har det fungerat några dar igen.

Tack i alla fall för alla förslag.
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Försteg - slutsteg förstärkartips

Inläggav Michael » 2020-09-22 23:56

För länge sedan när man lite yngre... under TVn i sommarstugan var det en pappkartong. På denna stog det en skruvmejsel, uppåner. Skruvmejseln tryckte på under sidan av kretskortet i TVn. TVn var naturligtvis utan hölje baktill. Ibland fick man resa sig upp, gå fram och röra lite på skruvmejseln.

Minns inte om jag lyckades fixa den eller inte. Lödde på många ställen och kommer ihåg effektmotstånd, kanske bytte jag något sådant.

//Michael


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster