Tack för svar!
Ja, jag räknade mig som amatör även under min "aktiva" tid på 70-talet. Att jag hamnade "i smeten" inleddes med, att jag (motvilligt) hjälpte en kompis med att få ordning på en högtalare (har nog berättat om det i min avsomnade medlemstråd). Jag hade en bakgrund som flygingenjör (på gymnasienivå), och kompisen tyckte att jag "borde veta
någonting om hur luft beter sig"...
Blev hur som helst lite intresserad av högtalare och började att "labba". Kom i kontakt med Tommy Jenving, då jag beställde högtalarelement från U66 — det visade sig, att vi var födda i samma "språkområde", så vi förstod varann och hade gemensamma bekanta.

. Efter en tids bekantskap ville han, att jag skulle göra mätningar på dämpmaterialet Acousto-Q. ("Ingen matte för h-vete, bara bilder med förklaringar"). Utan min vetskap skickade han min "rapport" till R&T — och sedan var karusellen i gång... R&T frågade regelbundet, om jag inte hade något material till en artikel, och jag skickade vad som bäst kan beskrivas som "redigerade labb-noter"...
Mina mätinstrument från den tiden fick gå till "återvinning" vid min senaste flytt, då de var alltför skrymmande för min nuvarande bostad. Och — numera har man ju "allting" i datorn... Jag kan visserligen köra Svantes utmärkta programutbud under emulering (bif. bild), men vill helst komma bort från Windows-beroendet.
Så: mitt nyvaknade intresse för högtalarmätningar är främst initierat av att jag behöver fräscha upp och anpassa några av mina gamla högtalare till mitt nya boende. Om ingen har något att invända däremot inom en vecka, kommer jag nog att satsa på REW/UMIK-1, då prisnivån och kapaciteten verkar ligga i paritet med mina ambitioner.