EQ med sub out

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

EQ med sub out

Inläggav Baffel » 2020-09-09 22:11

Och en annan EQ.
Har funderat på att köpa en aktiv subwoofer. Nu har min rörförstärkare ingen sub utgång, dock. Såg denna EQ (som jag kanske även skulle kunna ha nytta av till ett högtalarprojekt , själva EQn dvs). Två flugor i en smäll. Men jag får inte fram några uppgifter om distortionsnivå , eller signal/brus förhållande.

https://www.thomann.de/se/behringer_fbq ... ph_pro.htm

Tänkte maila Behringer och fråga om dist, signal/brus. Om inte någon här känner till det? Vad är en nivå som är acceptabel tror ni? Något annat jag bör tänka på/fråga om. Detta gällande själva ljudkvalitén dvs.

Sen har vi denna. Där fanns mer teknisk specifikation. Kan jag också tänka mig. Fast då får jag ingen sub ut.
https://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=12605

CITRONIC. Uppgivna värden:

115/230V 50/60Hz IEC
20Hz-20kHz
Input impedance balanced 40k Ohms
Input impedance unbalanced 20k Ohms
Output impedance bal/unbal 330 Ohms
Signal to noise >102dB
THD 0.005%

Om jag kopplar in den mellan signalkällan och rörförstärkaren , om man kör den flat, påverkar den ljudkvalitén på ett hörbart negativt sätt?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: EQ med sub out

Inläggav goat76 » 2020-09-09 23:23

Köp en REL subwoofer istället, den kopplar du med högnivå till samma högtalar-ingångar (både höger och vänster med en subwoofer, eller kopplade till varsin kanal om du har två) på slutsteget som fronthögtalarna är kopplade till. På så vis får subwoofern exakt samma musiksignal som frontarna vad gäller timing, och ingen del i ljudkedjan lägger till sin "ljudsignatur" till signalen.

REL:
"By connecting to the high level input on the REL from the
amplifier, you build forward the sonic signature of your main system, including
the tonal balance and timing cues of the entire electronics chain. In this way,
the REL is fed the exact signal that is fed to the main speakers."



Om du hade tänkt dig avlasta frontarna så är det inte rätt väg att gå, men om du nöjd med hur frontarna låter i sin helhet men bara är intresserad av att ljudsystemet ska gå djupare så ger en subwoofer från REL just en sådan lösning. De gör helt enkelt jobbet utan att komma ivägen eller dra uppmärksamheten till sig. En sån där lösning som inte saknas förens man stänger av den, det blir bara en fullt naturlig fortsättning där fronthögtalarna ger upp och inte kommer lägre ner i basområdet.



En REL är dessutom riktigt enkel att ställa in, du väljer alltså crossover på själva subwoofern där fronthögtalarna naturligt rullar av.
Jag tar och klistrar in hela setup-processen för det ger en enkel beskrivning över hur deras subwoofers funkar och varför de integrerar så fantastiskt väl med fronthögtalarna. :)

The Process
To begin the set-up process, choose a piece of music that has a repetitive bass line
that is very low in frequency. We recommend track 4 from the soundtrack to Sneakers
(Columbia CK 53146). This has a repetitive bass drum throughout that gives you plenty
of time to move the woofer around, but more importantly, the recording venue was
quite large for this recording, and therefore it has a very deep and large-scale bass
signature. This type of track is perfect for the set-up process, and should be played
at the highest reasonable level expected for system playback.
Working with a partner, one in the listening position and one at the REL manipulating
the controls, is the most effective and efficient way to set up the REL. If working alone,
the initial steps in the set-up can be very effectively carried out from the location of
the REL. Trying to ignore all other music in the track, listen for the bass drum and its
effect on the listening room.

1 Phase Orientation: Once in the corner we need to adjust for phase. This may be the
single most critical step, and because it really is quite simple, it is often over-thought.
Keep in mind; the right phase is whichever position is the loudest or fullest. While
playing music with true low bass, adjust the crossover to a point where the REL and
the speaker are sure to share frequencies (about halfway up, or at 12 o’clock on the
crossover control, or slightly higher for smaller speakers). At this point turn the HI/LO
Level control up so that both the REL and speaker are roughly equal in volume and then
switch, using the phase switch, from “0” to “180” phase positions. Again, whichever
position is loudest or fullest is the correct position. That is, when the position is working
in harmony with your main speakers, reinforcing bass, and not cancelling it.

2 Placement: The next step is to determine precisely how far out from the corner the sub
should be placed to achieve the most efficient output, as well as the lowest frequency
extension. With the REL fully into the corner, and pointing straight out along the diagonal
coming out of the corner, continuing to play the music, slowly pull the REL from the
corner on the diagonal, equidistant from both side and rear wall. At a certain point
(sometimes a matter of only a few inches, in rare cases a foot or more) the REL
will audibly go lower, play louder, and, if it truly locks on to the room and is fully
pressurizing it, the air around the REL will seem to be energized, stop right there!
This is the correct position from the corner for the REL.

3 Orientation: Once the position from the corner has been established, the orientation
of the woofer must be determined by rotating the REL from an imagined centre
point at the rear of the REL. As the REL is moved from one side to the other listen
for the greatest level of output and bass linearity. In effect, the REL should left in
the position where it is playing the loudest and lowest.

4 Crossover and Level Settings: To determine the crossover point, take the volume
of the REL (using the HI/LO Level control) all the way down, and put the crossover
to 25 Hz. At this point, bring the REL’s volume back up slowly to the point where
you have achieved a subtle balance, i.e. the point at which you can hear the REL
even with the main speakers playing. Now, bring the crossover point up until it is
obviously too high; at this point bring it down to the appropriate lower setting. For
all intents and purposes, this is the correct crossover point. Once this stage has been
reached, subtle changes to volume and crossover can be accomplished to provide
the last bit of complete and seamless integration. With that, set-up is complete.
Hint: There may be a tendency to set the crossover point too high and the volume of the
Sub-Bass System too low when first learning how to integrate a REL with the system,
the fear being one of overwhelming the main speakers with bass. But in doing so, the
resulting set-up will be lacking in bass depth and dynamics. The proper crossover point
and volume setting will increase overall dynamics, allow for extended bass frequencies,
and improve soundstage properties. Note, volume must be adjusted in conjunction with
crossover changes. In general, when selecting a lower crossover point, more volume
may need to be applied.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: EQ med sub out

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-10 08:07

Man köper väl inte en tersbandsequalizer för dess sub-utgång? De allra flesta aktiva baslådor har ju eget lågpassfilter. Om det behövs högpassfilter för huvudhögtlarna går det at ordna på andra sätt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: EQ med sub out

Inläggav Baffel » 2020-09-10 09:27

RogerGustavsson
Om jag kan splitta upp signalen från förstärkaren till sub och högtalare, om det nu sker parallellt eller i serie , och det inte påverkar ljudet negativt för högtalarna så är det en smidig lösning. Men en liten rörförstärkare är inte den ganska känslig vad du kopplar in i högtalarväg? . Det absolut sista jag vill är att förstärkaren ska råka ut för knepiga laster och konstiga ohmtal. Det lär den inte må bra av.

EQ i sig är väl inte så intressant annat än om den tillför något väsentligt ljudmässigt när jag satt upp panelhögtalarna. Tänkte köra denna konstruktion, med samma drivers

https://youtu.be/eXJ4OTY2zC8

Fast visst i detta fall hamnar jag i ett helt annat dilemma. Det systemet lär ju knappt producera någon bas alls. Där duger nog inte enbart med att koppla in en sub. Kan jag gissa på, utan då blir det frågan om två baslådor och delningsfilter hög och långpass. Men det är ju en helt annan utmaning (konstruktion delningsfilter, bra komponenter för det , vilken branthet, hur påverkar ett komplext delningsfilter förstärkaren osv osv) . Jag har dessutom ingen mätutrustning hemma för att kunna konstruera så det låter bra. Beräkningsprogram gällande sådana drivers , lösningar finns väl inte?. Vi får se. Jag har driverserna snart. Ska bara köpa lite formplast och en gardinstång från IKEA. Får jag se hur det låter. Kul empriment i alla fall. Vem vet. Det kanske är lönt att ta sig tid och bygga ihop med två basar till.

goat76
REL gör säkert bra subbar. Kör jag med mina små stativhögtalare så absolut. Kollar man REL på hifitorgt så finns det mer köpannonser än säljdito Så poppis verkar REL vara.
Senast redigerad av Baffel 2020-09-10 09:59, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: EQ med sub out

Inläggav Harryup » 2020-09-10 09:55

Sätter du in ett filter innan rörförstärkare ifrån källan så betyder det att du kan bara ha en källa och inte flera. Dessutom så får du 2 volymkontroller en för basen på filtret och sen den på rörförstärkaren för stativarna. Du kommer tröttna direkt på det.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: EQ med sub out

Inläggav Baffel » 2020-09-10 10:06

Där har du en poäng . Många volymer blir det. Tänkte inte på det, som han från sumpan sa. Det blir ju för jäkla meckigt med volymer och samspel sub högtalare i det fallet (sub ut via EQ). Den lösningen går bort.

Återstår i så fall om EQn , den utan sub, påverkar signalen i sig väldans mycket. Är egentligen enbart intressant om jag går vidare och gör något vettigt av de vägghängda högtalarna. Får se hur de låter först.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: EQ med sub out

Inläggav goat76 » 2020-09-10 11:04

Baffel skrev:goat76
REL gör säkert bra subbar. Kör jag med mina små stativhögtalare så absolut. Kollar man REL på hifitorgt så finns det mer köpannonser än säljdito Så poppis verkar REL vara.


Det fina med högnivå-kopplingen till REL är att det inte blir någon last alls för din rörförstärkare.

"High-level connection, using the enclosed cable with the Neutrik Speakon
connector, is always the first choice. This connection can be made without
affecting the performance of the amplifier because the REL’s amplifier input
impedance is 100,000 ohms
, in effect not producing any additional demand
whatsoever on the rest of your system. This scheme also avoids adding any
detrimental effects by not interposing any additional electronics into the
amplification chain."


Borde jag söka jobb hos REL? :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: EQ med sub out

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-10 12:49

Fast jag tror integrationen med en aktiv bas med de tänkta högtalarna kan vara svår. Sällan subbarna har delningsfilter som passar för integration av vad som helst.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: EQ med sub out

Inläggav Baffel » 2020-09-10 13:23

Det tror inte jag heller, utan där gäller nog att go the full monty köpa två baselement och bygga en två vägare med allt vad det innebär. Men det är ju en helt annan femma att få det att låta bra än att "bara" koppla in en sub på högtalare som går hyfsat långt ned i registret.

Får se hur de låter först utan basstöd först.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: EQ med sub out

Inläggav goat76 » 2020-09-10 13:31

RogerGustavsson skrev:Fast jag tror integrationen med en aktiv bas med de tänkta högtalarna kan vara svår. Sällan subbarna har delningsfilter som passar för integration av vad som helst.


Jag har inte riktigt klart för mig vilka högtalare som avses att användas, men jag har aldrig hört talas om någon som inte lyckats integrera en REL-sub i ett ljudsystem utan gott resultat. När det delas såpass lågt som man oftast gör med dessa subbar så tror jag det blir mindre kritiskt med en helt "perfekt" övergång så länge man hittat rätt inställning för crossover, man hör när det börjar överlappa och backar bara tillbaka några steg tills det låter rätt.
De flesta högtalare faller nog naturligt av hyfsat lika och min REL har fungerat bra med både en sluten högtalare samt en med basport.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: EQ med sub out

Inläggav goat76 » 2020-09-10 13:35

Baffel skrev:Det tror inte jag heller, utan där gäller nog att go the full monty köpa två baselement och bygga en två vägare med allt vad det innebär. Men det är ju en helt annan femma att få det att låta bra än att "bara" koppla in en sub på högtalare som går hyfsat långt ned i registret.

Får se hur de låter först utan basstöd först.


Japp, det ger absolut bäst resultat med frontar som redan går relativt lågt på egen hand, de flesta högtalare går dock tillräckligt lågt för att en "REL-lösning" ska fungera väl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: EQ med sub out

Inläggav Baffel » 2020-09-10 14:08

[quote="goat76"]

Jag har inte riktigt klart för mig vilka högtalare som avses att användas,.[...../quote]

Det gäller dessa:

https://youtu.be/eXJ4OTY2zC8

De vägghängda högtalarna har säkerligen knappt någon bas alls, kanske bara går ned till 300 Hz, om ens det . Om jag får gissa. För se hur de låter först. Sätter upp dem nästa vecka.

Fast om jag kör med tex Klipsch B2, eller ALR Jordan Entry M så kan kan nog en REL sub vara en riktigt bra lösning.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: EQ med sub out

Inläggav goat76 » 2020-09-10 14:24

Baffel skrev:
goat76 skrev:
Jag har inte riktigt klart för mig vilka högtalare som avses att användas,.


Det gäller dessa:

https://youtu.be/eXJ4OTY2zC8

De vägghängda högtalarna har säkerligen knappt någon bas alls, kanske bara går ned till 300 Hz, om ens det . Om jag får gissa. För se hur de låter först. Sätter upp dem nästa vecka.

Fast om jag kör med tex Klipsch B2, eller ALR Jordan Entry M så kan kan nog en REL sub vara en riktigt bra lösning.


Okej det var de där ja, de kommer väl kräva ett specialbygge som fixar 300 Hz och nedåt?

Blir kul att läsa om dina intryck sen. :)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: EQ med sub out

Inläggav dewpo » 2020-09-10 14:44

https://reckhorn.com/frequenzweichen/dsp-6-mini-frequenzweiche?c=100
Bild
Bild

Denna DSP'n fixar att dela 3-vägs högtalare och har all funktioner du borde behöva, Fördröjningar mm :D
Jag har ingen erfarenhet av den själv dock, Så jag vet inget om ljudkvalitén :? Men den kan kanske vara ett alternativ?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: EQ med sub out

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-10 16:32

MiniDSP går också bra om man vill ha det digitalt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: EQ med sub out

Inläggav Baffel » 2020-09-10 19:52

DSP kan vara något. Vad det gäller de hängda högtalarna så avvaktar jag med köporgier. Får se hur de låter först. Om det är något att bygga vidare på.

Sub till stativarna . Det kan bli aktuellt. Beror lite om om jag placerar systemet, rörisen och högtalarna i sovrummet eller ej. I sovrumet så skippar jag subben. Känns lite overkil för det lilla rummet. Men det är kul att lura och fundera på olika lösningar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: EQ med sub out

Inläggav Harryup » 2020-09-10 20:58

Hur har ni tänkt att det skall fungera??
Det är ju en integrerad förstärkare.
Glöm allt och byt förstärkare eller koppla in en sub på högnivå.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: EQ med sub out

Inläggav Baffel » 2020-09-10 21:46

Jo men detta med EQ sub utgång droppade jag. Drar väl högtalarkablarna från förstärkaren till subben sen från den till högtalarna. Ska det vara så omöjligt?

Nix kan inte koppla in något mellan för - slutsteg. Då får jag som du säger köpa någon annan typ av förstärkare. Rörisen kan jag då ha i sovrumet. Varför enbart ha en när man kan ha två :D


Jag kan göra en tvärvändning från 10 w rörljud till att köra med tex en crown xls 1502 i vardagsrummet. Skippa allt vad som gäller, DSP, EQ osv och sen ett par stora burkar till högtalare till den. Så pass dugliga i basen att sub i princip blir överflödig. En crown xls 1502 kostar ju inte så mycket. Finns det pengar över till ganska så hyfsade högtalare. Finns tydligen en hel del åsikter om ljudet som den producerar. Hyllas rejält i klipp på Youtube av sk audiofiler men sågas tydligen också rejält. Ljudtekniska sällskapet anser väl att de digitala klass d stegen är så dåliga att de inte ens går att ta i med tång. Har för mig att jag läste om det här i någon tråd. Undrar hur pass mycket fläktarna låter i den? Det får bli en annan tråd , om något sådant skulle bli aktuellt.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster