Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som...

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav distad » 2020-11-24 11:40

jonasp skrev:
FBK skrev:På första frågan: snabbt
Andra: Som en vanlig CD-SPELARE
Tredje Ganska snabb

Snabbar än vad jag trodde. Men inte skall du använda den plastlådan till att spela CD-skivor :? Var rädd om den, är ju ingen superkvalite på den precis. Då det finns det ju gott om begagnade bra CD-SPELARE som denna tex. https://hifitorget.se/visa_annons.php/d ... 114096.htm Duger säkert bra som transport också om det är det du tänker använda Panasonicen till.


Synd att en maskin som verkar bra i övrigt ska vara så plastig! :(

Så är det nu för tiden, maskiner med bra kvalite som man kunde köpa för några tusenlappar förr kostar över 10.000kr idag. Vem sa att det inte var bättre förr. Allt är plastlådor mellan 0.8kg till min som väger hela 2kg Näst tyngst under 10.000kr :roll:
Finns en Sony som väger mer, med det är själva ramen i den, för allt annat i den är i plast.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-24 14:55

holland skrev:Jag köpte precis en sony ubp-x800m2.
Verkade bra med att den klarar även SACD och DVD audio skivor, men bra också med inbyggd Netflix 4k.
Antog att man kunde ladda in fler appar, men tyvärr det går inte. Så youtube (funkar bra) och Netflic är dom enda

Fast Netflix appen skickar inte ut ljudet i DD+! Tydligen inte heller Dolby Atmos. Som bäst ljud i DD 5.1
Så tyvärr är streaming funktionerna rätt dåliga


Verkar vara billig nu, https://www.hifiklubben.se/sony-ubp-x80 ... ubpx800m2/

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav distad » 2020-11-24 15:54

RogerGustavsson skrev:
holland skrev:Jag köpte precis en sony ubp-x800m2.
Verkade bra med att den klarar även SACD och DVD audio skivor, men bra också med inbyggd Netflix 4k.
Antog att man kunde ladda in fler appar, men tyvärr det går inte. Så youtube (funkar bra) och Netflic är dom enda

Fast Netflix appen skickar inte ut ljudet i DD+! Tydligen inte heller Dolby Atmos. Som bäst ljud i DD 5.1
Så tyvärr är streaming funktionerna rätt dåliga


Verkar vara billig nu, https://www.hifiklubben.se/sony-ubp-x80 ... ubpx800m2/

Det var den som jag först tänkte köpa, men jag valde Panasonic:en https://www.ljudochbild.se/test/hemmabi ... -dp-ub820/
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav distad » 2021-07-15 16:49

Uppdatering :!: Är mycket nöjd med Panasonic DP-UB820 på alla plan och inga problem hittills.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav MorganM » 2021-07-15 22:57

Är mycket nöjd med min Panasonic ub900.Haft den snart 5år utan ett enda fel.Jag har sett 1000 tals filmer på den :) .
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav hifikg » 2021-07-16 00:38

Kan man få digitalt ut från SACD via någon spelare? Har ett par SONY-spelare som kan läsa SACD, men vad hjälper det när jag inte får in ljudet i min DAC, eller kan jag räkna med full ljudkvalitet om jag kopplar den analogt till mitt analoga försteg? Hmm, varför har jag inte testat det, nu när jag har ett... två
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav jockewe » 2021-07-16 01:17

Min gamla Pioneer DV-757 skickar ut SACD med firewire eller iLink som de kallade det.
Men jag har aldrig testat att ta in det i nå't annat än matchande reciever (AX10i)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav hifikg » 2021-07-16 01:34

jockewe skrev:Min gamla Pioneer DV-757 skickar ut SACD med firewire eller iLink som de kallade det.
Men jag har aldrig testat att ta in det i nå't annat än matchande reciever (AX10i)


Funkar dåligt in i min DAC
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav shifts » 2021-07-16 06:22

hifikg skrev:Kan man få digitalt ut från SACD via någon spelare? Har ett par SONY-spelare som kan läsa SACD, men vad hjälper det när jag inte får in ljudet i min DAC, eller kan jag räkna med full ljudkvalitet om jag kopplar den analogt till mitt analoga försteg? Hmm, varför har jag inte testat det, nu när jag har ett... två


Digital ut? Finns väl på flertalet skulle jag tro. Här på en för en redig slant: https://www.referenceaudio.se/produkt/marantz-sa-12
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav hifikg » 2021-07-16 10:09

shifts skrev:
hifikg skrev:Kan man få digitalt ut från SACD via någon spelare? Har ett par SONY-spelare som kan läsa SACD, men vad hjälper det när jag inte får in ljudet i min DAC, eller kan jag räkna med full ljudkvalitet om jag kopplar den analogt till mitt analoga försteg? Hmm, varför har jag inte testat det, nu när jag har ett... två


Digital ut? Finns väl på flertalet skulle jag tro. Här på en för en redig slant: https://www.referenceaudio.se/produkt/marantz-sa-12


Den ser ut att "bara" leverera analogt ut. Tänk dig att du vill rippa din SACD-skiva i SACD-kvalitet. Fast man kan alltid spela in med en mikrofon framför högtalaren :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav shifts » 2021-07-16 12:46

hifikg skrev:Den ser ut att "bara" leverera analogt ut. Tänk dig att du vill rippa din SACD-skiva i SACD-kvalitet. Fast man kan alltid spela in med en mikrofon framför högtalaren :)


Syns tydligt på baksidan att den har digital ut. Från Marantz hemsida: "Digital optiskl in / ut – 1 / 1, Digital koaxial in / ut – 1 / 1" (sic).

För att rippa SACD behövs nog mer än bara en digital utgång däremot. Har inte orkat sätta mig in i det då det verkar alldeles för omständigt. Om du inte spelar in ljudströmmen förstås, men det verkar jobbigt.

Finns billigare SACD-spelare (men inte så många nya numer som för några år sedan insåg jag på Prisjakt) och alla jag kikat på har (hade) digital ut.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav hifikg » 2021-07-16 12:59

shifts skrev:
hifikg skrev:Den ser ut att "bara" leverera analogt ut. Tänk dig att du vill rippa din SACD-skiva i SACD-kvalitet. Fast man kan alltid spela in med en mikrofon framför högtalaren :)


Syns tydligt på baksidan att den har digital ut. Från Marantz hemsida: "Digital optiskl in / ut – 1 / 1, Digital koaxial in / ut – 1 / 1" (sic).

För att rippa SACD behövs nog mer än bara en digital utgång däremot. Har inte orkat sätta mig in i det då det verkar alldeles för omständigt. Om du inte spelar in ljudströmmen förstås, men det verkar jobbigt.

Finns billigare SACD-spelare (men inte så många nya numer som för några år sedan insåg jag på Prisjakt) och alla jag kikat på har (hade) digital ut.


Jo, (nästan) alla CD-spelare, även mina 50 kronorsfynd, har digital utgång, men SACD-ljudet glider inte ut digitalt, det måste fångas upp direkt av försteget, men som jag kom på i natt så har jag alldeles glömt att prova det. Har ett gäng SACD-skivor som jag bara hört redbook-lagret av. Tänk vad jag har missat! Eller inte.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav shifts » 2021-07-16 13:43

hifikg skrev:Kan man få digitalt ut från SACD via någon spelare?


Tyckte det var lite konstigt frågat, då svaret är så uppenbart ja. :D
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-07-16 15:50

shifts skrev:
hifikg skrev:Den ser ut att "bara" leverera analogt ut. Tänk dig att du vill rippa din SACD-skiva i SACD-kvalitet. Fast man kan alltid spela in med en mikrofon framför högtalaren :)


Syns tydligt på baksidan att den har digital ut. Från Marantz hemsida: "Digital optiskl in / ut – 1 / 1, Digital koaxial in / ut – 1 / 1" (sic).

För att rippa SACD behövs nog mer än bara en digital utgång däremot. Har inte orkat sätta mig in i det då det verkar alldeles för omständigt. Om du inte spelar in ljudströmmen förstås, men det verkar jobbigt.

Finns billigare SACD-spelare (men inte så många nya numer som för några år sedan insåg jag på Prisjakt) och alla jag kikat på har (hade) digital ut.


DSD-bitströmmen kan inte transporteras över S/PDIF-gränssnittet eftersom det behöver en större bandbredd.

I dagens läge finns det några UltraHD-blurayspelare som ger digital DSD-bitström (i vissa går det att välja om DSD ska omvandlas till högupplöst PCM) som sedan kommer ut ur spelaren via HDMI-gränssnittet. Det finns även de som har stöd för DVD-Audio dessutom. Många av dagens hembioreceivrar kan sedan avkoda bitströmmen, man får kolla upp om det har stödet. Det fina med detta sätt är att om man har en hembioreciver med fler än fem kanaler så kan man få ljud ur fler högtalare medelst uppmix (t.ex. Dolby Surround). Det blir mer av ljudbubbla så att säga. Förmodligen vill inte musikindustrin att det ska vara enkelt med att skicka ut t.ex. en DSD konvertarad till exempelvis 24/96 PCM på ett S/PDIF-gränsnitt eftersom det då blir enkelt att göra en välljudande kopia. S/PDIF stöder inte heller multikanalljud över PCM.

Ett exempel: Sony UBP-X800M2
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav jockewe » 2021-07-16 15:55

Anledningen att jag köpte en Cambridge Audio CXUHD var just att både SACD och DVD-a flerkanal skickas ut genom Hdmi, alltså digitalt .. Pioneer DV-757 skickar som sagt ut samma sak genom firewire, den har optisk och coax digitalutgång för CD (eller 2-kanalsljud) flerkanalsljud kommer man åt analogt genom spelarens egna dac..
Säger bara att man inte kan avgöra bara beroende på utgångar!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav hifikg » 2021-07-16 16:10

Jo, HDMI skickar min 50 kronors Sony också ut via. Köpte en omvandlare från Kina som jag inte heller orkat testa, den ska ta HDMI in och ja... något, ut.
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster