Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som...

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav philipbtz » 2020-10-09 13:55

Vill man ha en spelare som gör allt korrekt med HDR, Rec.709, BT2020, alla mappningar mellan dessa osv. så är det Panasonic som gäller från min egna erfarenhet. Jag var ganska tidig med 4K här hemma och iaf på den tiden så gjorde i princip alla spelare fel förutom Oppo och Panasonic. Det var de enda som gjorde rätt. Jag kan bekräfta att på den tiden så gjorde Xbox, Samsung och många andra helt fel (färger blev fel, HDR blev fel osv.).

Jag hade inte litat på något annat än dessa märken även om det säkert finns andra bra alternativ nu för tiden. Fördelen med Panasonic är att den har bättre chroma up sampling än även en så vass spelare som Oppo 203/205 och den har därmed mätbart bättre bild(dock kanske inte märkbart för ögat men ändå..). För analogt ljud ut kommer ingen nära Oppo vad jag vet och det finns mätningar på det med(förutom UB9000 kanske den verkar vass). Med de flesta kör väl HDMI ändå?

Men om man verkligen inte måste kunna spela upp en skiva så hade jag rekommenderat en AppleTV4K + lite streaming tjänster på det. För Netflix Ultra, Disney+ och Apples egna utbud så är både bild och ljud väldigt bra och man får ut 4K + Dolby Atmos på relativt många filmer/serier. Även om dessa är mer komprimerade varianter än skiva så kan jag säga att det ser bra ut även på min 130" duk och komplett Atmos-system med stor kapacitet. Man har kommit ganska långt med dessa streaming-tjänster och AppleTV kan även konvertera till SDR på ett snyggt sätt om man behöver det för projektor och frame rate switching funkar faktiskt.

P.s. Min Panasonic UB700 (och jag antar mer eller mindre alla de nya varianterna också) är ganska värdelöst på allt annat än att bara stoppa i en skiva och trycka play. Förvänta dig inte att något annat kommer fungera på ett snyggt sätt. Men UHD-skivor spelar den fint och jag kan dimma ner undertexter, flytta dom, fixa med tone mappning och sådant. Väldigt bra ljud/bild ur den.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav distad » 2020-10-10 17:01

Blev en Panasonic DP-UB820.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav distad » 2020-10-10 20:55

Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav RMA » 2020-10-10 22:06

Den verkar vettig, skriv gärna nån rad om vad du tycker om den när du hunnit prova den.

Användarvisningsbild
holland
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2005-05-09

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav holland » 2020-10-14 11:26

Tror också att du gjorde ett bra val med Panasonic

Märkligt att det ska vara så svårt att hitta vettig spelare

Jag köpte precis en sony ubp-x800m2.
Verkade bra med att den klarar även SACD och DVD audio skivor, men bra också med inbyggd Netflix 4k.
Antog att man kunde ladda in fler appar, men tyvärr det går inte. Så youtube (funkar bra) och Netflic är dom enda

Fast Netflix appen skickar inte ut ljudet i DD+! Tydligen inte heller Dolby Atmos. Som bäst ljud i DD 5.1
Så tyvärr är streaming funktionerna rätt dåliga

Har min Sony kopplade till projektor, men får väl fortsätta med att streama med Chromecasten

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav distad » 2020-10-15 15:00

Har nu lyckats att få ut Netflix genom Panasonic DP-UB820 och det ser bra ut och låter bra också. Försökte först genom Tv men lyckades inte av någon anledning. Men det gör detsamma för Panasonic gör det lysande. :D
Så nu har man tillgång till en massa bra film också :P
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav distad » 2020-10-15 21:17

RMA skrev:Den verkar vettig, skriv gärna nån rad om vad du tycker om den när du hunnit prova den.

Ska göra det när jag haft den en tid då man känner den väl.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

BPeter
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2020-07-09

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav BPeter » 2020-11-22 00:47

Eftersom jag tipsade om Panasonic UB9000 så kanske det här testet kan vara intressant (särskilt för den som sörjer att Oppo inte längre gör blurayspelare):

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14324/

Det noteras i testet att det är först när ljudet går ut genom rca-kablarna som det blir riktigt bra.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav VintageHiFi » 2020-11-22 02:16

Kan även jag rekommendera Apple TV 4K om man vill komma åt 4K via streaming tjänster.
Även om man inte behöver 4K är 4K varianten att rekommendera då jag upplever den som snabbare
då den har internt en nyare processor generation.

Ska man köra Xbox är Xbox X betydligt snabbare än Xbox S
Xbox X fungerar alldeles utmärkt att spela upp 4k material från skiva på.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav Kalejdokom » 2020-11-22 09:53

Gratulerar till ett mycket bra val! Jag har själv Pana 820 sedan i våras och är mycket nöjd. Uppgraderade projektorn samtidigt till Epsons flaggskepp EH-TW9400W. Jag har inte gjort någon kalibrering av varken spelare eller proj, men är ändå toknöjd. Att sitta nära duken med en riktigt bra rulle (tekniskt bra) är magiskt - man sugs in i filmen. :D

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav music4ever » 2020-11-22 22:40

Har också Panasonic 820 och den ger bra bild. Dock tycker jag den är väldigt plastig och kan vara seg ibland (tar länge innan den tar "close" när jag lagt på en skiva). För musik så har jag kvar min Oppo blurayspelare som också är regionsfri för blurays.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav rajapruk » 2020-11-22 22:45

Nya Xbox och PS5 har inbyggd UHD Blu-ray-spelare på toppmodellen. Blir en ”till barnen” i julklapp.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav distad » 2020-11-22 22:59

music4ever skrev:Har också Panasonic 820 och den ger bra bild. Dock tycker jag den är väldigt plastig och kan vara seg ibland (tar länge innan den tar "close" när jag lagt på en skiva). För musik så har jag kvar min Oppo blurayspelare som också är regionsfri för blurays.

Tyvärr så är alla spelare plastiga om du inte kan tänka dig att lägga över 10.000kr music4ever. Det är inte som förr längre :roll: Då kunde man köpa kvalite för pengarna. Nu får vi hoppas att våra spelare håller så länge de gör det. Men det där med close är lite märkligt. Jag ska ta och kolla min spelare om den tar extra tid på sig, något som jag inte tänkt på. Men annars är jag hel nöjd med handhavandet och kvaliten på bilden.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav jonasp » 2020-11-22 23:41

rajapruk skrev:Nya Xbox och PS5 har inbyggd UHD Blu-ray-spelare på toppmodellen. Blir en ”till barnen” i julklapp.


"till barnen" :mrgreen:

Skämt åsido - vilken av maskinerna väljer du?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav distad » 2020-11-22 23:49

rajapruk skrev:Nya Xbox och PS5 har inbyggd UHD Blu-ray-spelare på toppmodellen. Blir en ”till barnen” i julklapp.

Dyr julplapp. I min ex sambos familj så ger vi inga julklappar alls utom till barnen som sagt. Och i mina egna lilla familj har vi inte gett Julklapps sedan jag var liten, dvs. sisådär 40 år sedan.
Det viktiga med Julen är för mig att umgås och äta gott med familjen. :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav rajapruk » 2020-11-23 01:16

Det blir en xbox då ps5 inte verkade att gå att få tag på till jul då jag beställde. Det underlättade det valet.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav distad » 2020-11-23 01:27

rajapruk skrev:Det blir en xbox då ps5 inte verkade att gå att få tag på till jul då jag beställde. Det underlättade det valet.

Det är ju länge till Jul och redan restade, jisses :o
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav Nattlorden » 2020-11-23 08:43

FBK skrev:
rajapruk skrev:Det blir en xbox då ps5 inte verkade att gå att få tag på till jul då jag beställde. Det underlättade det valet.

Det är ju länge till Jul och redan restade, jisses :o


Det ligger bottar och beställer så fort de läggs ut, för att sen läggas ut dyrare på andra ställen för de som MÅSTE ha tag på dem.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav DVD-ai » 2020-11-23 09:10

FBK skrev:Har nu lyckats att få ut Netflix genom Panasonic DP-UB820 och det ser bra ut och låter bra också. Försökte först genom Tv men lyckades inte av någon anledning. Men det gör detsamma för Panasonic gör det lysande. :D
Så nu har man tillgång till en massa bra film också :P


Jag är själv ute efter en ny spelare då min Oppo har fått något slags problem senaste tiden...
Den klipper ljudet i 0.3s rätt som det är, har hittills uppmärksammats vid uppspelning av CD och direkt från USB minne.

Hur är den vid uppspelning av musik ?
Typ tid från att CDn är inne tills att uppspelning kan påbörjas ?
Snabbhet i byten mellan spår ?
Är spolningen fram/bak rimlig, alltså inte för seg eller hackig i svårt grepp bara steg ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav distad » 2020-11-23 10:37

DVD-ai skrev:
FBK skrev:Har nu lyckats att få ut Netflix genom Panasonic DP-UB820 och det ser bra ut och låter bra också. Försökte först genom Tv men lyckades inte av någon anledning. Men det gör detsamma för Panasonic gör det lysande. :D
Så nu har man tillgång till en massa bra film också :P


Jag är själv ute efter en ny spelare då min Oppo har fått något slags problem senaste tiden...
Den klipper ljudet i 0.3s rätt som det är, har hittills uppmärksammats vid uppspelning av CD och direkt från USB minne.

Hur är den vid uppspelning av musik ?
Typ tid från att CDn är inne tills att uppspelning kan påbörjas ?
Snabbhet i byten mellan spår ?
Är spolningen fram/bak rimlig, alltså inte för seg eller hackig i svårt grepp bara steg ?

Ska kolla idag, återkommer.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav DVD-ai » 2020-11-23 14:19

Tack ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav jonasp » 2020-11-23 14:21

rajapruk skrev:Det blir en xbox då ps5 inte verkade att gå att få tag på till jul då jag beställde. Det underlättade det valet.


Ja har aldrig fått någon klarhet i vilken som är "bäst" - de verkar väldigt lika i termer av prestanda osv. Däremot tycker jag att xboxen är mycket snyggare. PS5:an ser ut som en billig golvfläkt från Jula! :x

Hoppas du.... eh, barnen blir nöjda! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav Nattlorden » 2020-11-23 14:35

jonasp skrev:
rajapruk skrev:Det blir en xbox då ps5 inte verkade att gå att få tag på till jul då jag beställde. Det underlättade det valet.


Ja har aldrig fått någon klarhet i vilken som är "bäst" - de verkar väldigt lika i termer av prestanda osv. Däremot tycker jag att xboxen är mycket snyggare. PS5:an ser ut som en billig golvfläkt från Jula! :x

Hoppas du.... eh, barnen blir nöjda! :D


Bättre så här?
Bild
(De går ju att byta....)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav jonasp » 2020-11-23 15:14

Uuuuuuuuuuuurk!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav rajapruk » 2020-11-23 15:18

Vad jag har sett så har xboxen något högre hårdvaruprestanda än ps5 på någon terraflop-tjosan-specification. Ingen aning om vad det innebär rent praktiskt.
Tycker också xboxen ser lite snyggare ut, på bild iaf.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav distad » 2020-11-23 22:44

FBK skrev:
DVD-ai skrev:
FBK skrev:Har nu lyckats att få ut Netflix genom Panasonic DP-UB820 och det ser bra ut och låter bra också. Försökte först genom Tv men lyckades inte av någon anledning. Men det gör detsamma för Panasonic gör det lysande. :D
Så nu har man tillgång till en massa bra film också :P


Jag är själv ute efter en ny spelare då min Oppo har fått något slags problem senaste tiden...
Den klipper ljudet i 0.3s rätt som det är, har hittills uppmärksammats vid uppspelning av CD och direkt från USB minne.

Hur är den vid uppspelning av musik ?
Typ tid från att CDn är inne tills att uppspelning kan påbörjas ?
Snabbhet i byten mellan spår ?
Är spolningen fram/bak rimlig, alltså inte för seg eller hackig i svårt grepp bara steg ?

Ska kolla idag, återkommer.

På första frågan: snabbt
Andra: Som en vanlig CD-SPELARE
Tredje Ganska snabb

Snabbar än vad jag trodde. Men inte skall du använda den plastlådan till att spela CD-skivor :? Var rädd om den, är ju ingen superkvalite på den precis. Då det finns det ju gott om begagnade bra CD-SPELARE som denna tex. https://hifitorget.se/visa_annons.php/d ... 114096.htm Duger säkert bra som transport också om det är det du tänker använda Panasonicen till.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav jonasp » 2020-11-24 09:39

rajapruk skrev:Vad jag har sett så har xboxen något högre hårdvaruprestanda än ps5 på någon terraflop-tjosan-specification. Ingen aning om vad det innebär rent praktiskt.
Tycker också xboxen ser lite snyggare ut, på bild iaf.


I praktiken är det väl vilka spel som finns tillgängliga som avgör vad som är bäst valet. Båda maskinerna verkar ju vara mer eller mindre förkrympta superdatorer vilket i sig ju är vansinnigt coolt!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav jonasp » 2020-11-24 09:40

FBK skrev:På första frågan: snabbt
Andra: Som en vanlig CD-SPELARE
Tredje Ganska snabb

Snabbar än vad jag trodde. Men inte skall du använda den plastlådan till att spela CD-skivor :? Var rädd om den, är ju ingen superkvalite på den precis. Då det finns det ju gott om begagnade bra CD-SPELARE som denna tex. https://hifitorget.se/visa_annons.php/d ... 114096.htm Duger säkert bra som transport också om det är det du tänker använda Panasonicen till.


Synd att en maskin som verkar bra i övrigt ska vara så plastig! :(
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav Morello » 2020-11-24 09:47

Duger int en pionär 668?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav jonasp » 2020-11-24 10:43

(Med norrländsk brytning):
-"Den ha inge uuuultra-HD fyyyra-K"
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster