Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som...

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som...

Inläggav distad » 2020-09-27 02:07

Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som inte kostar massor och som har ett vettigt handhavande, inte seg som sirap och någorlunda tyst :?:
Är ganska trött på min billiga Sony BDP-6500 som har en fördröjning i power knappen och släden. Men det som verkligen stör är att man hinner man gå ut att koka kaffe innan den har läst in skivan och den får för sig ibland att stanna mitt i filmen och då får man hoppa till nästa kapitel och missar en del av handlingen och den låter en del också Ja ni har läst rätt, läge att byta ut. Om jag läst rätt så har Sony den här fördröjningen i knapparna på fronten på alla sina spelare :? Och vad finns kvar då, ja Panasonic. Så är det någon på forumet som har erfarenheter av någon av dessa modeller nedan som finns att köpa nu, eller har ni andra förslag? Lär inte lägga mer än 3700 då de flesta spelare oavsett fabrikat verkar vara plastlådor och ingen kvalitet känsla att prata om, men Sonyn verkar alla nöjda med i stort sett.
De som jag ser ut att ha att välja på är dessa och det lutar åt Sonyn.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5041621 Panasonic DP-UB450 Billig plastlåda 2000kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5078602 Sony UBP-X800M2 3700kr Klart mer tilltalande då den verkar mer gedigen väger över 3 kilo 8O, men fördröjning i frontknapparna. Det ska det inte vara på en maskin för 3700kr tycker jag.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav shifts » 2020-09-27 05:36

Håller själv på och letar och tyvärr är den enda vettiga (behöver stöd för SACD och DVD Audio också) är Pioneer UDP-LX500. Problemet är tvåfaldigt: 1) Den finns inte i lager någonstans. Pga Covid-19 levereras inget från fabriken och det är okänt när leveranserna kommer igång igen. 2) Den kostar runt 11000.

Sanslöst, men så är det. I lager och med de funktioner jag behöver finns endast storebror Pioneer UDP LX800. 23500 kr. Riktigt så gärna vill jag inte spela mina två DVD Audio-skivor. :roll:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav goat76 » 2020-09-27 06:36

shifts skrev:Håller själv på och letar och tyvärr är den enda vettiga (behöver stöd för SACD och DVD Audio också) är Pioneer UDP-LX500. Problemet är tvåfaldigt: 1) Den finns inte i lager någonstans. Pga Covid-19 levereras inget från fabriken och det är okänt när leveranserna kommer igång igen. 2) Den kostar runt 11000.

Sanslöst, men så är det. I lager och med de funktioner jag behöver finns endast storebror Pioneer UDP LX800. 23500 kr. Riktigt så gärna vill jag inte spela mina två DVD Audio-skivor. :roll:


Går det inte att rippa dessa två skivor och spela upp dem med någon mjukvaruspelare?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav Tangband » 2020-09-27 08:52

Nu var det ju specifikt blu-ray spelare trådskaparen frågade om, vill bara inflika att det finns en apparat som klarar 4K och som inte har buggar under 3000:- och den heter Apple TV 5 .

Det verkar dessutom som att den har bättre bild än många blurayspelare.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav shifts » 2020-09-27 08:54

Goat76: Kanske. Men då har jag fortfarande kvar mina SACD som svårligen låter sig rippas. Även om just det problemet går att komma runt finns det verkligen inte många högklassiga (bra handhavande, snabba, plastskrammelfria) spelare på marknaden.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav distad » 2020-09-27 12:04

shifts skrev:Håller själv på och letar och tyvärr är den enda vettiga (behöver stöd för SACD och DVD Audio också) är Pioneer UDP-LX500. Problemet är tvåfaldigt: 1) Den finns inte i lager någonstans. Pga Covid-19 levereras inget från fabriken och det är okänt när leveranserna kommer igång igen. 2) Den kostar runt 11000.

Sanslöst, men så är det. I lager och med de funktioner jag behöver finns endast storebror Pioneer UDP LX800. 23500 kr. Riktigt så gärna vill jag inte spela mina två DVD Audio-skivor. :roll:

Covid-19, är det därför som många märken inte har några spelare i Sverige ? Jag har inte tänkt på det om det är så, utan bara blivit frågande till varför det finns så få att välja mellan. Men finns det inte en bra begagnade spelare som klarar det du efterfrågar ?. SACD och DVD Audio är ju inte något nytt utan det har funnits länge. Du kan ju köpa en ren SACD och DVD Audio spelare till bra pris, för sådana har väl funnits ? Marknaden för "blanka skivor" spelare har ju gått ner i pris nu när allt fler kör streaming.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav distad » 2020-09-27 12:05

Tangband skrev:Nu var det ju specifikt blu-ray spelare trådskaparen frågade om, vill bara inflika att det finns en apparat som klarar 4K och som inte har buggar under 3000:- och den heter Apple TV 5 .

Det verkar dessutom som att den har bättre bild än många blurayspelare.

Men det är ju en mediaspelare i grunden eller ?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-27 12:09

Tangband skrev:Nu var det ju specifikt blu-ray spelare trådskaparen frågade om, vill bara inflika att det finns en apparat som klarar 4K och som inte har buggar under 3000:- och den heter Apple TV 5 .

Det verkar dessutom som att den har bättre bild än många blurayspelare.


Hur mycket finns kvar av den ursprungliga 4K-filens datamängd via en sådan? 1920x1080/50 ger typ 3 GB/timme i TV-sändning. Samma film på bly-ray ger väldigt mycket mer. Hur mycket data skalar man bort vid streaming av film?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav shifts » 2020-09-27 15:10

FBK skrev:Men finns det inte en bra begagnade spelare som klarar det du efterfrågar ?. SACD och DVD Audio är ju inte något nytt utan det har funnits länge. Du kan ju köpa en ren SACD och DVD Audio spelare till bra pris, för sådana har väl funnits ? Marknaden för "blanka skivor" spelare har ju gått ner i pris nu när allt fler kör streaming.


Har dålig koll på spelar som fanns förr tyvärr. Håller lite utkik efter en passande Oppo, men det kryllar inte av dem begagnat. Vill inte stjäla din tråd och dra ämnet från UHD-spelare, men har du tips om någon bra spelar som skulle kunna tar jag tacksamt emot tipset.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav distad » 2020-09-27 17:00

Ingen fara, vi kan dela på trådens innehåll :) Är inte så insatt på SACD och DVD Audio då jag aldrig brytt mig om dessa format, men har ändå något svagt minne att det var någon Japansk tillverkare som släppte någon sådan maskin :?
Får se om jag kommer på det när det får smälta in i huvudet.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav Kaan » 2020-09-27 18:42

Äger en Sony 4K UHD Blu-ray-spelare UBPX800M2 jag vet inte om jag upplever en fördröjning som du pratar om men det är inget jag stör mig på heller.
Det jag tycker ligger just Sony i fatet är gränssnittet som är enkelt men lite omständigt. När filmen/musiken är i gång är det inget jag stör mig på alls. Fördelen med att köpa en sådan maskin är ju att den finns lite överallt i handeln och går att pröva på öppet köp.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav distad » 2020-09-27 20:31

Kaan skrev:Äger en Sony 4K UHD Blu-ray-spelare UBPX800M2 jag vet inte om jag upplever en fördröjning som du pratar om men det är inget jag stör mig på heller.
Det jag tycker ligger just Sony i fatet är gränssnittet som är enkelt men lite omständigt. När filmen/musiken är i gång är det inget jag stör mig på alls. Fördelen med att köpa en sådan maskin är ju att den finns lite överallt i handeln och går att pröva på öppet köp.

Det var positivt att höra, just sådan info söker jag! :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav Kaan » 2020-09-27 22:26

FBK skrev:
Kaan skrev:Äger en Sony 4K UHD Blu-ray-spelare UBPX800M2 jag vet inte om jag upplever en fördröjning som du pratar om men det är inget jag stör mig på heller.
Det jag tycker ligger just Sony i fatet är gränssnittet som är enkelt men lite omständigt. När filmen/musiken är i gång är det inget jag stör mig på alls. Fördelen med att köpa en sådan maskin är ju att den finns lite överallt i handeln och går att pröva på öppet köp.

Det var positivt att höra, just sådan info söker jag! :)


Jag kan tillägga att jag inte har utvärderat maskinen i någon större utsträckning, den gör vad den ska för mig visar bild i HD, och i bio sammanhang så låter det också bra rent subjektivt. Har inga direkta referenser att komma med heller. Jag ville inte lägga en förmögenhet på en 4K spelare. Har separata rum för film och musik med Ino system i båda om det säger något om min ambitions nivå :D

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav Kraniet » 2020-09-28 13:46

För att krångla till det mer så har ju apparater olika hantering av HDR. Både vad gäller kompatibilitet men även hur bra de tar fram färgerna.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav distad » 2020-09-28 15:02

Kraniet skrev:För att krångla till det mer så har ju apparater olika hantering av HDR. Både vad gäller kompatibilitet men även hur bra de tar fram färgerna.

Ja att ställa in bilden nu lär inte bli det enklaste. :?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav MichaelG » 2020-09-29 16:14

Kaan skrev:Äger en Sony 4K UHD Blu-ray-spelare UBPX800M2 jag vet inte om jag upplever en fördröjning som du pratar om men det är inget jag stör mig på heller.
Det jag tycker ligger just Sony i fatet är gränssnittet som är enkelt men lite omständigt. När filmen/musiken är i gång är det inget jag stör mig på alls. Fördelen med att köpa en sådan maskin är ju att den finns lite överallt i handeln och går att pröva på öppet köp.


Håller med. Jättenöjd med ljud/bild/handhavande bortsett från att jag ibland kan sakna en liten display som visar vilket låtnummer jag spelar. Sedan först min Denon och därefter min Oppo gått sönder, så använder jag Sonyn även som CD- och SACD-spelare (via HDMI). Det finns absolut inget att anmärka på ljudet. Och bilden är riktigt anständig även med DVDer.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav shifts » 2020-09-29 17:03

Ni som har erfarenheter av den där Sonyn, hur mycket skramlar och rasslar det när ni matar ut och in släden? Gillar inte riktigt att den är dold bakom en lucka, då det är ytterligare skrammel på det skrammel som ofta finns när en släde åker ut och in.
2021 maj på Spotify

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav Kaan » 2020-09-29 18:25

shifts skrev:Ni som har erfarenheter av den där Sonyn, hur mycket skramlar och rasslar det när ni matar ut och in släden? Gillar inte riktigt att den är dold bakom en lucka, då det är ytterligare skrammel på det skrammel som ofta finns när en släde åker ut och in.


Jag tycker den är relativt tyst, inte som en äldre maskin. Mekanismen har väl förfinats genom åren och du kan också vika ner fronten manuellt om man så vill.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav distad » 2020-09-29 18:38

Kaan skrev:
FBK skrev:
Kaan skrev:Äger en Sony 4K UHD Blu-ray-spelare UBPX800M2 jag vet inte om jag upplever en fördröjning som du pratar om men det är inget jag stör mig på heller.
Det jag tycker ligger just Sony i fatet är gränssnittet som är enkelt men lite omständigt. När filmen/musiken är i gång är det inget jag stör mig på alls. Fördelen med att köpa en sådan maskin är ju att den finns lite överallt i handeln och går att pröva på öppet köp.

Det var positivt att höra, just sådan info söker jag! :)


Jag kan tillägga att jag inte har utvärderat maskinen i någon större utsträckning, den gör vad den ska för mig visar bild i HD, och i bio sammanhang så låter det också bra rent subjektivt. Har inga direkta referenser att komma med heller. Jag ville inte lägga en förmögenhet på en 4K spelare. Har separata rum för film och musik med Ino system i båda om det säger något om min ambitions nivå :D

Nej., det är det som jag också inte vill, men dessa plastlådor som låter, är sega osv. tar verkligen emot. Och att du har Ino i båda rummen = att du vill ha kvalite.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav distad » 2020-09-29 18:39

Kaan skrev:
shifts skrev:Ni som har erfarenheter av den där Sonyn, hur mycket skramlar och rasslar det när ni matar ut och in släden? Gillar inte riktigt att den är dold bakom en lucka, då det är ytterligare skrammel på det skrammel som ofta finns när en släde åker ut och in.


Jag tycker den är relativt tyst, inte som en äldre maskin. Mekanismen har väl förfinats genom åren och du kan också vika ner fronten manuellt om man så vill.

Det var också glädjande att höra. :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav MichaelG » 2020-09-29 18:54

shifts skrev:Ni som har erfarenheter av den där Sonyn, hur mycket skramlar och rasslar det när ni matar ut och in släden? Gillar inte riktigt att den är dold bakom en lucka, då det är ytterligare skrammel på det skrammel som ofta finns när en släde åker ut och in.

Hyfsat gedigen och inget skrammel eller missljud som jag märkt. Dock inte samma kassaskåpskänsla som vissa dyrare maskiner.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav shifts » 2020-09-29 19:41

Kaan, MichaelG: Tack, det låter betryggande. Kanske ger jag upp min väntan på Pioneers fabrik och då kan detta bli ett alternativ ändå.
2021 maj på Spotify

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav Kaan » 2020-09-29 20:20

shifts skrev:Kaan, MichaelG: Tack, det låter betryggande. Kanske ger jag upp min väntan på Pioneers fabrik och då kan detta bli ett alternativ ändå.


Så lite. Betänk att du kan ju alltid testa maskinen på öppet köp så det är egentligen ingen förlust förutom lärdomen om den passar dig eller inte. en eventuell resa till och från butiken så klart :)

Lycka till med beslutet. :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav Nattlorden » 2020-09-29 21:13

Annars kan man ju få ett helt tv-spel på kuppen...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav Kaan » 2020-09-30 20:05

Nattlorden skrev:Annars kan man ju få ett helt tv-spel på kuppen...


Är det kryss box du tänker på då?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav jonasp » 2020-09-30 21:44

Nattlorden skrev:Annars kan man ju få ett helt tv-spel på kuppen...

Intressant tanke. Men är dessa maskiner snabba i reaktionerna när man bara ska spela en CD eller dylikt?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav Kraniet » 2020-10-01 10:16

jonasp skrev:
Nattlorden skrev:Annars kan man ju få ett helt tv-spel på kuppen...

Intressant tanke. Men är dessa maskiner snabba i reaktionerna när man bara ska spela en CD eller dylikt?


Jag har ett xbox one. Funkar väldigt bra till film.
Men det tar ju ett tag att starta konsolen. Men start av film går ändå fort.

Hanterar HDR väldigt bra vad jag förstår. Jag har ju dock ingen 4k eller HDR-tv. Men xboxet skalar ned 4k till 1080 och ger på så vis en väldigt skarp bild på min plasma-tv. 4k-filmer ser alltså bättre ut än motsvarande film i 1080.
En störande detalj med xbox är dock att man till allt annat utom vid upspelning av bluray måste manuellt ställa om ljudutmatningen beroende på om man lyssnar på atmos, dolby eller dts. Men som tur är är hanterar atmos olika ljudkällor extremt bra.
Sen låter ju xbox mycket. Jag har min i en "hushbox"

Har inte spelat så mycket CD dock.

edit: men det blir många höjda ögonbryn när jag säger att jag inte använder xbox till att spela spel :lol:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav Nattlorden » 2020-10-01 10:47

jonasp skrev:
Nattlorden skrev:Annars kan man ju få ett helt tv-spel på kuppen...

Intressant tanke. Men är dessa maskiner snabba i reaktionerna när man bara ska spela en CD eller dylikt?


Varför skall du spela CD i en UHD-spelare? Den skall du ju spela i CD-spelaren! 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav Nattlorden » 2020-10-01 10:48

Kraniet skrev:Sen låter ju xbox mycket. Jag har min i en "hushbox"


Läste att den nya lär vara tystaste hittills.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Finns det någon vettig Ultra HD Blu-ray-spelare (4K) som

Inläggav Kraniet » 2020-10-01 10:56

Nattlorden skrev:
Kraniet skrev:Sen låter ju xbox mycket. Jag har min i en "hushbox"


Läste att den nya lär vara tystaste hittills.


Ja. Jag har ju ett one s som ska vara tystare. Men själva snurrandet av bluray skivan låter ganska mycket i sig självt också
Mvh
Magnus

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster