Nya högtalare inköpta , vad tror ni?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Nya högtalare inköpta , vad tror ni?

Inläggav Baffel » 2020-09-28 18:23

Eller begagnade rättare sagt. Har ni hört dessa? Köpte dem utan hört dem. Får väl se hur de låter :)

http://www.audioreview.com/product/spea ... a-905.html

Mina Klipsch b2 kommer jag ha i sovrummet.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nya högtalare inköpta , vad tror ni?

Inläggav distad » 2020-09-28 21:58

Jag gillar dem inte alls, slankt ljud med betoning på diskantåtergivningen när jag lyssnade. Focal som tidigare hette JM Lab hade den ljudsignaturen på alla högtalare som jag hört. Och de Focal jag hört på mässor går i dem fotspåren.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nya högtalare inköpta , vad tror ni?

Inläggav hifikg » 2020-09-28 22:25

Tillbringade ett par timmar med ett par Focal Grande Utopia i ett Svanårum (gissa var) o njöt storligen, utan att sakna något alls när jag kom hem igen :) Kanske var det den blygsamma elektronikens fel, man får inte så mycket för- o slutsteg för ett par miljoner. Men jäklar vad starkt man kunde spela utan att vara rädd för att skjuta några element. Eller det kanske jag borde ha varit :)

Tyckte alltså inte alls att de var slanka eller ranka på något vis, de var nästan lika bra som OA52, mycket gott betyg!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nya högtalare inköpta , vad tror ni?

Inläggav distad » 2020-09-28 22:36

Har inte lyssnat på någon av de dyraste modellerna, de kanske kan spela bas?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nya högtalare inköpta , vad tror ni?

Inläggav hifikg » 2020-09-28 22:40

FBK skrev:Har inte lyssnat på någon av de dyraste modellerna, de kanske kan spela bas?


Oh ja, väl så fint som Carlsson o så ser de väldigt mycket mäktigare ut.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Nya högtalare inköpta , vad tror ni?

Inläggav Baffel » 2020-09-28 23:24

FBK skrev:Jag gillar dem inte alls, slankt ljud med betoning på diskantåtergivningen när jag lyssnade. Focal som tidigare hette JM Lab hade den ljudsignaturen på alla högtalare som jag hört. Och de Focal jag hört på mässor går i dem fotspåren.


Låter som fina fröken högtalare. Inget muskligt byggjobbare med dem . Joda jag läste allt om det du säger på nätet medans andra var av en helt annan uppfattning. Vi får se . Fick dem så billigt att jag inte kunde låta bli att pröva dem. Gillar jag dem inte säljer jag dem. Klipsch behåller jag eftersom jag gillar dem skarpt. Det ska jämföras framöver när jag fixat sub . Kommer bli kul. :)

Undrar hur de här gamla tungviktarna låter?
https://hifitorget.se/visa_annons.php/d ... 107542.htm
Var ju poppis på 70 - talet. Ena stora as . Har vägarna förbi Karlskoga ibland . Kanske ska ta med rörisen och prova. Tiden kanske helt sprungit förbi 70/80 hornet fullständigt.
Senast redigerad av Baffel 2020-09-28 23:38, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Nya högtalare inköpta , vad tror ni?

Inläggav Baffel » 2020-09-28 23:28

hifikg skrev:Tillbringade ett par timmar med ett par Focal Grande Utopia


Men de är i en helt annan prisklass med en bunte nollor mer i priset än de små jag köpte så de kan nog inte jämföras med varandra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nya högtalare inköpta , vad tror ni?

Inläggav hifikg » 2020-09-29 00:05

Baffel skrev:
hifikg skrev:Tillbringade ett par timmar med ett par Focal Grande Utopia


Men de är i en helt annan prisklass med en bunte nollor mer i priset än de små jag köpte så de kan nog inte jämföras med varandra.


Man kan hoppas på ett gott släktskap.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Nya högtalare inköpta , vad tror ni?

Inläggav Kalejdokom » 2020-09-29 01:19

Baffel skrev:Tiden kanske helt sprungit förbi 70/80 hornet fullständigt.

Det beror på vad man tror att dom presterade för 50 år sedan. Jag byggde ett par sådana i tonåren (sent 70-tal, en till mig och en till en kompis). Dom var roliga för man kunde spela apstarkt med en liten transistorförstärkare. MEN någon subbas är det inte! Dom faller snabbt under 60 Hz.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Nya högtalare inköpta , vad tror ni?

Inläggav MacBruce » 2020-09-29 01:49

Kalejdokom skrev:
Baffel skrev:Tiden kanske helt sprungit förbi 70/80 hornet fullständigt.

Det beror på vad man tror att dom presterade för 50 år sedan. Jag byggde ett par sådana i tonåren (sent 70-tal, en till mig och en till en kompis). Dom var roliga för man kunde spela apstarkt med en liten transistorförstärkare. MEN någon subbas är det inte! Dom faller snabbt under 60 Hz.


Kul att sådana fortfarande finns "i livet". :-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Nya högtalare inköpta , vad tror ni?

Inläggav Baffel » 2020-09-29 09:33

Kalejdokom skrev:
Baffel skrev:Tiden kanske helt sprungit förbi 70/80 hornet fullständigt.

Det beror på vad man tror att dom presterade för 50 år sedan. Jag byggde ett par sådana i tonåren (sent 70-tal, en till mig och en till en kompis). Dom var roliga för man kunde spela apstarkt med en liten transistorförstärkare. MEN någon subbas är det inte! Dom faller snabbt under 60 Hz.


Plus en stor fet sub. Fördelen är ju att man slipper fundera på vad mer möbler som får plats i vardagsrummet . Finns ingen plats över.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Nya högtalare inköpta , vad tror ni?

Inläggav LeifB » 2020-09-29 10:13

hifikg skrev:Tillbringade ett par timmar med ett par Focal Grande Utopia i ett Svanårum (gissa var) o njöt storligen, utan att sakna något alls när jag kom hem igen :) Kanske var det den blygsamma elektronikens fel, man får inte så mycket för- o slutsteg för ett par miljoner. Men jäklar vad starkt man kunde spela utan att vara rädd för att skjuta några element. Eller det kanske jag borde ha varit :)

Tyckte alltså inte alls att de var slanka eller ranka på något vis, de var nästan lika bra som OA52, mycket gott betyg!


Usäkta offtopic.
Vad är det för något speciellt med OA52?
Vad utmärker dom?
Vilken modell har du?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nya högtalare inköpta , vad tror ni?

Inläggav distad » 2020-09-29 14:42

Här finns en hel avdelning om Carlsson viewforum.php?f=17
Här tex så diskuterar man OA50 viewtopic.php?f=17&t=46901 och det finns massor av olika versioner och synpunkter på hur olika modeller låter, alla tycker inte exakt samma.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Nya högtalare inköpta , vad tror ni?

Inläggav Nattlorden » 2020-09-29 20:14

Skulle säkert må bra av lite subwooferstöd, men det är kvalitetshögtalare. Kan inte denna serien - men har hört motsvarande storleksmodell från en äldre Utopia-serie och de lät utmärkt ihop med Kronzilla i alla fall - möjligen rundade de av det ljusa som "klagats" på tidigare i tråden? Men en extra basbotten minskar ju överdrift av ljushet.

Själv gillade jag Mezzo Utopia i första Utopia-generationen...hade kunnat hamnat här hemma om jag haft mer pengar på den tiden. ( Mycket dynamiska och bra botten om de fick effekt nog )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Nya högtalare inköpta , vad tror ni?

Inläggav Baffel » 2020-09-29 20:55

Joda Kronzilla och Utopia kan jag tänka mig lirar bra ihop.Går nog inte direkt att jämföra med högtalare för några tusingar i kombo med en rörförstärkare för några hundralappar men visst det kan ju ge en indikation. Vi får väl se om de passar ihop med min lilla rörförstärkare. Har för mig jag läst någonstans att rörförstärkare med el34 rör har, jmf med andra rörförstärkare /rör, en lite dåvare diskant och mer markerad bas. Kanske vore något ihop med de högtalarna. Skulle nog även passa med Klipscharna. Går i funderingar på att skaffa en lite mer kraftfull rörförstärkare.. med då el 34 rör . Typ :

https://hifitorget.se/visa_annons.php/e ... 106902.htm

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nya högtalare inköpta , vad tror ni?

Inläggav hifikg » 2020-09-30 00:03

LeifB skrev:
hifikg skrev:Tillbringade ett par timmar med ett par Focal Grande Utopia i ett Svanårum (gissa var) o njöt storligen, utan att sakna något alls när jag kom hem igen :) Kanske var det den blygsamma elektronikens fel, man får inte så mycket för- o slutsteg för ett par miljoner. Men jäklar vad starkt man kunde spela utan att vara rädd för att skjuta några element. Eller det kanske jag borde ha varit :)

Tyckte alltså inte alls att de var slanka eller ranka på något vis, de var nästan lika bra som OA52, mycket gott betyg!


Usäkta offtopic.
Vad är det för något speciellt med OA52?
Vad utmärker dom?
Vilken modell har du?


Vad sägs om "brutal realism", "världens mest rättvisande 2-vägare", "kompromisslös och unikt innovativ" för att börja någonstans. Eller kort och gott "Världens bästa högtalare".
OA52.2 Stigs sista opus.

Studera https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=70643 så slipper vi kapa den här tråden.
Sitter nöjd :)


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster