Hörlursförstärkare/DAC Mobil USB-C till 3,5 mm

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

JBjorkman
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2016-01-30

Hörlursförstärkare/DAC Mobil USB-C till 3,5 mm

Inläggav JBjorkman » 2020-09-29 10:00

Hej

Jag köpte nyss ny telefon (Google Pixel 2) och missade att kolla att sådana "självklarheter" som 3,5 mm-utgång fanns med, vilket det inte gjorde. Så nu sitter jag med en telefon med enbart USB-C och ett par hörlurar (Bose QC25) med 3,5 mm-kontakt och funderar på hur jag får ihop dem på bästa sätt.

Det finns billiga adaptrar som kan få ut en analog ljudsignal ur USB-kontakten, men vad jag har förstått är det ok för poddar men inget man vill lyssna på musik genom (enklast möjliga DAC i telefonen).

Har ni något tips på prisvärda hörlursförstärkare/DAC?

- Lätt att ha med och koppla in
- Helst inte över 500
- Ingen separat strömsladd
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hörlursförstärkare/DAC Mobil USB-C till 3,5 mm

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-29 11:37

DAC:en i mobilen behöver inte vara så dålig. LTS gjorde en undersökning häromåret och nivån på dem verkade inte vara direkt låg. I mobilerna är det oftast nivåbegränsningen efter DAC:en som är en broms (en EU-regel för att reducera hörselskador).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hörlursförstärkare/DAC Mobil USB-C till 3,5 mm

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-09-29 11:41

Jag föreslår Apple USB-C-DAC för någon hundring. Goggle har ungefär motsvarande.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hörlursförstärkare/DAC Mobil USB-C till 3,5 mm

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-29 11:46

Johan, var inte du med om mobilernas DAC-test?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hörlursförstärkare/DAC Mobil USB-C till 3,5 mm

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-09-29 12:10

RogerGustavsson skrev:Johan, var inte du med om mobilernas DAC-test?

Jo, men mobilen ovan har ju ingen inbyggd D/A-omvandlare. I övrigt var nog de mobiler vi testade till Musik & Ljudteknik överraskande bra/hyfsade.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hörlursförstärkare/DAC Mobil USB-C till 3,5 mm

Inläggav Baffel » 2020-09-29 13:06

JBjorkman skrev:Hej

Jag köpte nyss ny telefon (Google Pixel 2) och missade att kolla att sådana "självklarheter" som 3,5 mm-utgång fanns med, vilket det inte gjorde. Så nu sitter jag med en telefon med enbart USB-C och ett par hörlurar (Bose QC25) med 3,5 mm-kontakt och funderar på hur jag får ihop dem på bästa sätt.

Det finns billiga adaptrar som kan få ut en analog ljudsignal ur USB-kontakten, men vad jag har förstått är det ok för poddar men inget man vill lyssna på musik genom (enklast möjliga DAC i telefonen).

Har ni något tips på prisvärda hörlursförstärkare/DAC?

- Lätt att ha med och koppla in
- Helst inte över 500
- Ingen separat strömsladd


Denna är riktigt bra tycker jag. Den förstärker signalen bra, så även volymmässigt med mina lurar när jag kör dem med den i USB c uttaget via min Sony mobil räcker det till.

Någon "broms" för att minska signalstyrkan har den inte. Tvärt om.


https://www.amazon.com/Headphone-Adapte ... B0832HHR1J

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hörlursförstärkare/DAC Mobil USB-C till 3,5 mm

Inläggav E » 2020-09-29 13:29

Finns det med inbyggd FM-mottagare?

Mina tidigare mobiler hade FM-radio, nu saknar jag det och nästa mobil saknar antagligen både 3,5 mm-uttag och FM-radio och IR-fjärr och enkelt utbytbart batteri och …. Varför blir mobilerna sämre på detta vis?

Och – vill man inte kunna ladda samtidigt som hörlurarna är inkopplade?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hörlursförstärkare/DAC Mobil USB-C till 3,5 mm

Inläggav goat76 » 2020-09-29 14:37

E skrev:Finns det med inbyggd FM-mottagare?

Mina tidigare mobiler hade FM-radio, nu saknar jag det och nästa mobil saknar antagligen både 3,5 mm-uttag och FM-radio och IR-fjärr och enkelt utbytbart batteri och …. Varför blir mobilerna sämre på detta vis?

Och – vill man inte kunna ladda samtidigt som hörlurarna är inkopplade?

Mvh E*


Sämre? Jag tror det är du som låst dig fast lire vid gammal teknik.

Internet-radio är svaret på ditt problem. :)

JBjorkman
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2016-01-30

Re: Hörlursförstärkare/DAC Mobil USB-C till 3,5 mm

Inläggav JBjorkman » 2020-09-29 14:38

Jag läste på före sommaren och insåg nu att jag glömt detaljerna lite.

Google har från och med Pixel 2 valt att ta bort DAC helt och hållet, utan har lagt över det analoga på hörlurstillverkarna (eller extern DAC). De har alltså valt att inte nyttja USB-standardens möjlighet att skicka analog signal över USB-C (Give us back the headphone jack).

Jag måste alltså skaffa en dongle som innehåller en DAC om jag vill koppla in mina analoga hörlurar. Hade jag uppmärksammat detta hade jag valt att fotsätta med en Pixel 1 och inte hoppat upp till nästa modell =(

Angående FM-radio så är det nej på den, dock inget jag saknar.
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hörlursförstärkare/DAC Mobil USB-C till 3,5 mm

Inläggav goat76 » 2020-09-29 14:39

Johan_Lindroos skrev:Jag föreslår Apple USB-C-DAC för någon hundring. Goggle har ungefär motsvarande.


Bra förslag, trådskaparens hörlurar är väl även av ganska lättdrivet slag så han behöver nog knappast en förstärkare för dessa.

JBjorkman
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2016-01-30

Re: Hörlursförstärkare/DAC Mobil USB-C till 3,5 mm

Inläggav JBjorkman » 2020-09-29 22:13

goat76 skrev:
Johan_Lindroos skrev:Jag föreslår Apple USB-C-DAC för någon hundring. Goggle har ungefär motsvarande.


Bra förslag, trådskaparens hörlurar är väl även av ganska lättdrivet slag så han behöver nog knappast en förstärkare för dessa.


Efter att ha sökt runt lite på kombon Pixel och Apple adaptern så verkar det vara en vinnande lösning, dessutom billig

Tack för återkoppling
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hörlursförstärkare/DAC Mobil USB-C till 3,5 mm

Inläggav Baffel » 2020-09-29 22:26

Men förstärker den signalen ? Clipthat som jag länkade till gör det

. The USB-C chip also features a super-efficient high dynamic range amplifier that produces ......

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hörlursförstärkare/DAC Mobil USB-C till 3,5 mm

Inläggav goat76 » 2020-09-29 22:43

Baffel skrev:Men förstärker den signalen ? Clipthat som jag länkade till gör det

. The USB-C chip also features a super-efficient high dynamic range amplifier that produces ......


Han behöver ingen ytterligare förstärkning då lurarna är lättdrivna, då är det nog bättre att gå på Apples USB-DAC som är erkänt bra.

Har du läst något test eller någon jämförelse mellan Apple och Clipthat, eller kanske själv hört den sistnämnda?

Den har iallafall fått goda omdömen hos Amazon och har ett jämförbart pris med Apple, så det är klart att trådskaparen borde ta och kolla upp den också, helst då jämförelser med Apples dongle. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hörlursförstärkare/DAC Mobil USB-C till 3,5 mm

Inläggav Baffel » 2020-09-29 22:53

Aha missade att de var lättdrivna. Ja då spelar det ingen roll. Nop har bara hört Clipthat och läst vad andra tycker om den.

Köp de båda. Behåll den som är bäst. Sälj den andra på Tradera för en 50 kr. Eller loosa en hundring typ . Kan det ju vara värt för lite jämförelse

Här är den i test. Bästa köp:

https://oldtimemusic.com/best-usb-dacs-under-100/


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster