Ett horn TQWT mkIII

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Ett horn TQWT mkIII

Inläggav Baffel » 2020-10-12 23:15

Någon som hört denna högtalare ? Eller har någon åsikt om den ? Det gäller TQWT mkIII

Den verkar i alla fall på pappret se ut att funka bra ihop med rörförstärkeri

http://www.troelsgravesen.dk/DTQWT-mkIII.htm

Jag tänkte inte bygga . Har ev ett par på gång som är till salu.

Om du kan ge indikation på prisnivå så skicka gärna ett PM.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ett horn TQWT mkIII

Inläggav Baffel » 2020-10-13 07:36

Jag verkar ha en sådan jävla flax . De är ju precis det som jag söker . :D Om det som skrivs om dem stämmer och de är välbyggda . Många av dem som byggd dem verkar ju köra med rörförstärkare

Jag funderar på om jag kan komma överens med säljaren om öppet köp så jag verkligen kan testa dem i min hemmamiljö. Jag har dock en bit att åka för att hämta dem så jag vore ytterst tacksam om jag kan få några kommentarer om dem och en indikation på vad de kan vara värda. Detta med nivå på priset tar jag gärna via PM.

Det finns i beskrivningen av dem med en lista på komponenter, hur delningsfiltret är konstruerat samt självklart byggkonstruktion. Det verkar vara komponenter av hög kvalité i delningsfiltret. Det finns även mätresultat publicerade. Jag bryr inte om hur de mäter utan hur de låter . Mätvärdena kan väl i och för sig vara en indikation på hur de låter.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ett horn TQWT mkIII

Inläggav Baffel » 2020-10-13 09:44

Fick mer information från säljaren :

... jag är tredje ägaren, men jag har gått igenom allt och kollat så att allt är ok. Vilket de är.
Andra ägaren av dem uppgraderade filtren till andra komponenter; ryska NOS-kondensatorer, handlindade spolar, etc.
Känns det ”fel” så går det ju att köpa original filterkomponenterna av Jantzen Audio och gå tillbaka till ursprunget.
Jag kollade igenom dem som sagt, och iom att filtren är rätt men med andra likvärdiga komponenter så iddes jag inte bygga tillbaka något. ”Laga inget som inte är trasigt..”

Tycker att Troels ljudbeskrivning stämmer bra. Lättlyssnat, transienter återges fantastiskt, bra stereobredd&djup, man blir inte lyssningstrött.
Lägsta basen finns där, men är väl inte den svulstigaste men det som finns är snygg korrekt och distinkt.
Lite tunt där allra längst ner är inget man saknar eller reagerar på när man lyssnar på musik, såvida inte djupnades är ”huvudnumret” i musiken."

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ett horn TQWT mkIII

Inläggav Baffel » 2020-10-13 12:00

Ibland kan man undra om det finns någon högre makt.

Just en veckad pipa har jag faktiskt haft. Farsans som han byggde på 70-talet. Den hade jag i mitt pojkrum när jag var runt 14 är. Jag och polarna brukade testa olika dämpningar i den . Placering av dämpning och val av material för det hade stor skillnad på ljudet. Det och hur man placerade dem. De hade något Philips baselement i sig om jag inte minns fel. Nåväl ena diskanten slutade fungera . Blev då inköp av det som alla unga finniga grabbar skulle ha . Högtalare byggda i princip papperstunna väggar och en 10 eller billig 12a i . Jamo var poppis. Tyckte ändå att hornet lät bättre. Nåväl hornet magasinerade och dryga tio år senare flyttade jag till Stockholm . Hade då kontakt med Hifikit om ersättningelement men när jag skulle hämta upp högtalarna ur förrådet så var det någon jävla kokosnöt som snott dem . Typiskt.

Så nu några decennier senare detta. Snackade med farsan om hans gamla högtalare för några dagar sedan . Gamla minnen ventilerades . Sen nu detta ....nästan lite skrämmande

Nåväl konstruktionen av Troels verkar gedigen . Han fick tom Seas att specialkonstruera ett baselementen. Bara det :)
Så jag har nog en aning om hur dessa som jag har möjlighet att köpa låter . Säkerligen bättre än farsans. Basdelen /ljudet över lag i alla fall borde väl ha ungefär samma ljudbild som farsans gamla. Kan jag gissa på.

Lite varningsklockor är att säljaren skriver "... jag är tredje ägaren" så gamla är de nog inte så varför har de bytt ägare så ofta?

Så här såg farsans voightpipa ut. Fast den hade en.slits nedtill vid mynningen men ni övrigt samma .
Bilagor
shot_2020-10-13_11-26-01_copy_1440x900 (1).png
shot_2020-10-13_11-26-01_copy_1440x900 (1).png (172.63 KiB) Visad 720 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ett horn TQWT mkIII

Inläggav Baffel » 2020-10-13 17:57

Jag undrar ja. Högtalaren har bytt ägare ett antal gånger inom en relativt kort tidsrymd. . Dessutom har han pillat med delningsfiltret. Har han inte hundra koll på vad han gör så kan resultatet bli riktigt dåligt. Kart är han kunnig och kan mäta och räkna på delningsfilter så kanske det kan vara något ändå.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ett horn TQWT mkIII

Inläggav Nattlorden » 2020-10-13 22:17

Farsan har sådana, jag har också haft sådana även om de hamnade på tippen för något år sedan när de bara tog plats här hemma.

( Bör dock tituleras Michelsonhorn om man skall vara petig kom jag fram till efter en dels detektivarbete för några år sedan. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ett horn TQWT mkIII

Inläggav Baffel » 2020-10-13 22:33

Det är nog många som den vägen fick vandra. Det var nog en hel del som byggde dem på 70-talet . Har hört fler berätta att de haft sådana när de var yngre.

Nåväl Troels är nog av en annan kaliber. Tror jag .

Att involvera SEAS att konstruera ett element enkom för denna konstruktion tyder på att det lagds ned en hel del tid och engagemang. Vore väl tusan om man då inte skapar något vettigt

https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 8-hmq.html

I wanted an 8" driver that could handle 40-3000 Hz without
severe cone break-up, the 300-1500 Hz region at 94-95 dB/2.8
volts and an 8 ohms voice coil, providing a proper load for even
single ended triode amplifiers. I also wanted SEAS in Norway to
make this driver due to general excellent build quality, being
Premium or EXCEL. So, with help from Bjoern Idland at SEAS,
the driver seen here was constructed. The driver reaches up to 5.5
kHz, one octave above intended point of crossover, and this
without noticeable peaking, allowing simple crossover
construction. I couldn't have asked for more. View frequency
response in measurement section.
So, why an 8 inch driver? Why not 6" or 10"? Well, I'm sure the 8"
driver in an arbitrarily derived ideal size for a dynamic driver. The
best balance between bass extension, sensitivity (cone mass) and
high-frequency extension. And most important: I've always found
an 8" driver to provide the best reproduction of the human voice -
and that goes for both male and female voices. Looking back, we
often find radio studio monitors build around 8" drivers, being
Supravox in France, greencones in Germany, the BC1 in the UK


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: sammel och 11 gäster