Smartare smart-TV-puck?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morgan

Smartare smart-TV-puck?

Inläggav Morgan » 2020-10-19 14:32

Jag har ganska gammal så kallad smart-tv som har lite appar för att spela Netflix och några andra streamingtjänster. Den har en rudimentär webbrowser, men den är väldigt trög och laddar inte alla sidor. SVT-play fungerar inte via dess browser, och någon app finns inte att ladda ner.

Jag vet att det finns lite olika "puckar" att ansluta till en TV med HDMI-kabel, som kan göra de här sakerna bättre än en gammal smart-TV. Men vad ska jag köpa?

Jag vill ha en fungerande webbläsare, möjlighet att ansluta ett trådlöst tangentbord, kunna spela Netflix och SVT-Play i för ändamålet avsedda appar, kunna använda Spotify, samt kunna streama innehåll från min iPad, iPhone och VR-headset, så det operativsystemet behöver vara byggt på Android eller iOS i grunden.

Apple-TV har ingen bra browser tyvärr, och att använda telefonen eller paddan som trådlöst tangentbord istället för ett riktigt går fetbort.

Vad finns det för andra "puckar" som gör TV:n lite smartare? Ju billigare desto bättre.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Re: Smartare smart-TV-puck?

Inläggav ChristianAndersson » 2020-10-19 16:04

Då vill du inte ha nedanstående, men whynot
Det korta svaret kablas ut som varandes MHL,
huruvida det fungerar har jag inte praktiserat.

Provar för närvarande att "casta" androidenhet,
det tar ganska snabbt batteri% utan laddkabel.
Shatterer of words

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-10-19 23:20

Jag är supernöjd med min Nvidia shield tv. Den bara funkar. Var visserligen ganska nöjd med tidigare Android TV-boxen också men den hade lite fler egenheter för sig. Jag vet inte hur det är nu, men tidigare fanns inte via-free-appen för Android TV utan bara telefoner med Android. Det kan ju vara en nackdel om man tittar på de kanalerna.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2020-10-20 09:17

Frisk skrev:Jag är supernöjd med min Nvidia shield tv. Den bara funkar. Var visserligen ganska nöjd med tidigare Android TV-boxen också men den hade lite fler egenheter för sig. Jag vet inte hur det är nu, men tidigare fanns inte via-free-appen för Android TV utan bara telefoner med Android. Det kan ju vara en nackdel om man tittar på de kanalerna.

Och den har webb-browser och möjlighet att ansluta trådlöst tangentbord? I så fall verkar det som ett utmärkt val för mig. SVT-play-appen för Android funkar?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-10-20 09:59

Morgan skrev:
Frisk skrev:Jag är supernöjd med min Nvidia shield tv. Den bara funkar. Var visserligen ganska nöjd med tidigare Android TV-boxen också men den hade lite fler egenheter för sig. Jag vet inte hur det är nu, men tidigare fanns inte via-free-appen för Android TV utan bara telefoner med Android. Det kan ju vara en nackdel om man tittar på de kanalerna.

Och den har webb-browser och möjlighet att ansluta trådlöst tangentbord? I så fall verkar det som ett utmärkt val för mig. SVT-play-appen för Android funkar?

Jag har ingen webläsare installerad för stunden, men den har playbuyiken så jag förutsätter att det finns någon webläsare som fungerar bra.
SVT play funkar
Jag har ett kombinerat tangentbord med mus anslutet som funkar prefekt, jag kör via blåtand.

Dessutom fungerar den som en cromecast-enhet så det går casta via den utan konstigheter.

pontareee

Inläggav pontareee » 2020-10-21 08:39

Jag håller med Frisk.

Jag kör en Nvidia SHIELD TV Pro och det är heltklart bästa Android streamingen enheten med överlägset ljudstöd bland smarta tv enheter, vilket torde vara viktigt för oss ljudnördar. :)

Innan shield tv pro hade jag originalet shield tv, var så nöjd så jag var "tvungen" att uppgradera när shield tv pro släpptes.

Allt flyter på snabbt, du kan koppla bluetooth tangentbord till enheten, jag styr min med logitech harmony.

Ljudstöd för Shield TV Pro:
Dolby Audio (Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby Atmos)
DTS-X-surroundljud (pass-through) via HDMI
Högupplöst ljuduppspelning med upp till 24 bitar/192 kHz via HDMI och USB
Högupplöst ljuduppsampling till 24 bitar/192 kHz över USB
Ljudstöd: AAC, AAC+, eAAC+, MP3, WAVE, AMR, OGG Vorbis, FLAC, PCM, WMA, WMA-Pro, WMA-Lossless, Dolby Digital Plus, Dolby Atmos, Dolby TrueHD (pass-through), DTS-X (pass-through) och DTS-HD (pass-through)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-10-21 10:30

Låter bra, har en Shield Pro liggande ouppackad för att kopplas upp i tv-rummet någon dag.... Nyttjar inte det så mycket sedan det blev tv i vardagsrummet också tyvärr, men bättrar man på möjligheterna så går det kanske att ändra på...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Återgå till Köpråd