Vad är rimlig kostnad för 8 stycken högtalarbananer

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Vad är rimlig kostnad för 8 stycken högtalarbananer till mina högtalarkablar.

Omröstningen slutade 2020-12-29 14:19

Så lite som möjlig
3
5%
Så lite som möjligt men men en viss kvalité
2
3%
Får kosta lite mer än så lite som möjligt då Kvalitén är viktig
5
8%
Kvalitén avgör vad det är som jag köper då den är klart viktigast, så länge det inte är jätte dyrt
10
15%
Kvalitén är klart viktigast och då är inte kostnaden viktig
2
3%
1-10kr styck
8
12%
10-50 kr styck
31
47%
50-100 kr styck
5
8%
100-200 kr styck
0
Inga röster
200-500kr styck
0
Inga röster

Antal röster : 66

Användarvisningsbild
distad

Vad är rimlig kostnad för 8 stycken högtalarbananer

Inläggav distad » 2020-10-30 14:19

Eftersom det var en lite livlig debatt om banankontakter i viewtopic.php?f=4&t=71055 så blev jag nyfiken på hur det egentligen står till med denna fråga då jag tror att många inte skrev i den tråden då de kanske hade banankontakter som kostar mer än vad de som skrev i tråden tycker är rimligt.
OBS! Vet inte om det står någonstans, men man kan rösta på två alternativ.
Senast redigerad av distad 2020-11-03 12:41, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
distad

Re: Vad är rimlig kostnad för 8 stycken högtalarbananer

Inläggav distad » 2020-10-30 14:26

Jag svarade: Kvalitén avgör vad det är som jag köper då den är klart viktigast, så länge det inte är jätte dyrt och mina kontakter kostade 31kr styck/250kr för 8 stycken

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2020-10-30 14:50

Jag svarade
Kvalitén avgör vad det är som jag köper då den är klart viktigast, så länge det inte är jätte dyrt

Och 1-10 SEK

En så pass enkel kontakt med toleranser som inte är på nanotekniknivå borde vara så enkel att tillverka att en kvalitétskontakt bör inte kosta så mycket - med kvalité menar jag bra elektriska egenskaper och att den håller för normalt bruk. Jag kan tänka mig att betala mer än 10 SEK, Till exempel om kontakten finns i lager i en affår nära mig eller om den är toksnygg.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-30 16:53

Hmmm den här tråden stämmer inte med det intrycket jag fick i banan tråden :? , det verkar som min magkänsla hade rätt att den klara majoriteten tänker som jag. :) Att man får betala lite mer utan att det blir dyrt för att få kvalite. Men det är långt kvar, lade ut den här tråden i 60 dagar.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-10-30 17:06

FBK skrev:Hmmm den här tråden stämmer inte med det intrycket jag fick i banan tråden :? , det verkar som min magkänsla hade rätt att den klara majoriteten tänker som jag. :) Att man får betala lite mer utan att det blir dyrt för att få kvalite. Men det är långt kvar, lade ut den här tråden i 60 dagar.

Det behöver inte kosta skjortam för att man köper kvalitet.

Priset för en banankontakt bör ligga i intervallet 1-5 kr/st
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-30 17:55

peterh skrev:
FBK skrev:Hmmm den här tråden stämmer inte med det intrycket jag fick i banan tråden :? , det verkar som min magkänsla hade rätt att den klara majoriteten tänker som jag. :) Att man får betala lite mer utan att det blir dyrt för att få kvalite. Men det är långt kvar, lade ut den här tråden i 60 dagar.

Kosta skjortan, är det lika med över 1-5kr styck det 8O Ja köp du sådana, det lär inte vara kvalite utan Kinesiskt skräp.Och varför röstar du inte på något av de första altrernativen, man får rösta på två alternativ.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-30 18:28

Min favorit är Wago knivbanan. Kostar ca 20 kr på de vanliga ställena. Tillverkad i Tyskland. ”Pråliga” kontakter som är stora och ser lyxiga ut förstår jag inte vitsen med.

Speakon är förstås ännu bättre, men det är inte en banankontakt.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-30 18:33

Vad heter den där bananen som är kortslutningssäker o passar i OA52-honor? O var får man tag i såna? Jag använder vanliga banankontakter, tror att de kommer från Biltema, men kan vara Supra också.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-30 19:11

Känner igen det där du pratar om hifikg, men det står still i skallen. Och kostade de inte en del ?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-10-30 19:19

hifikg skrev:Vad heter den där bananen som är kortslutningssäker o passar i OA52-honor? O var får man tag i såna? Jag använder vanliga banankontakter, tror att de kommer från Biltema, men kan vara Supra också.

Säkerhetslabbpropp. http://carlssonkult.se/OA52.aspx
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-30 20:25

STDI skrev:
hifikg skrev:Vad heter den där bananen som är kortslutningssäker o passar i OA52-honor? O var får man tag i såna? Jag använder vanliga banankontakter, tror att de kommer från Biltema, men kan vara Supra också.

Har ett par "Carlsson-byxor" men de är försedda med vanliga bananer. Ska googla på säkerhetslabbpropp o se vad jag hittar :)
Hittade
https://www.elfa.se/sv/saekerhetstestsladd-2m-roed-1kv-nickelplaeterad-staeubli-electrical-connectors-28-0125-20022/p/30136330?queryFromSuggest=true
Men det är en komplett kabel

Där satt den :)

https://www.elfa.se/sv/saekerhets-labpropp-o4mm-bla-24a-1kv-nickelplaeterad-sks-kontakttechnik-las-bl/p/14015244

Bra skit, men då kan jag inte lika enkelt flytta mellan olika högtalare, livet är hårt.
Sitter nöjd :)

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-10-30 20:40

hifikg skrev:
STDI skrev:

Har ett par "Carlsson-byxor" men de är försedda med vanliga bananer. Ska googla på säkerhetslabbpropp o se vad jag hittar :)
Hittade
https://www.elfa.se/sv/saekerhetstestsladd-2m-roed-1kv-nickelplaeterad-staeubli-electrical-connectors-28-0125-20022/p/30136330?queryFromSuggest=true

https://www.elfa.se/sv/saekerhets-labpropp-o4mm-bla-24a-1kv-nickelplaeterad-sks-kontakttechnik-las-bl/p/14015244

Bra skit, men då kan jag inte lika enkelt flytta mellan olika högtalare, livet är hårt.

Livet är hårt. De passar tämligen dåligt i 208an också, dock är ju risken för kortslutning om det lossar där tämligen liten. Ändå valde jag med fjädrande skydd.
https://www.elfa.se/sv/safety-o4mm-roed ... track=true

https://www.elfa.se/sv/stapelbar-kontak ... track=true

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-30 23:14

Varför köper ni inte denna? https://www.hifi-punkten.se/produkter/v ... kter/b6020 Så ni får något rejält.

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-10-30 23:22

FBK skrev:Varför köper ni inte denna? https://www.hifi-punkten.se/produkter/v ... kter/b6020 Så ni får något rejält.

Har du länken till databladet också? Sen är väl skruvmontage mot kabeln erkänt dåligt, då kan man ju lika gärna skruva direkt i terminalen. I för mig föredragen ordning kripning, fjäderbelastad klämma lödning. Att lödning kommer sist beror på att jag har erfarenhet att det relativt ofta blir brottgräns precis där tennet inte längre flutit ut i kabeln. Annars skulle nog lödning komma före fjäderbelastad klämma.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-10-30 23:40

mn12 skrev:Jag svarade

Och 1-10 SEK

En så pass enkel kontakt med toleranser som inte är på nanotekniknivå borde vara så enkel att tillverka att en kvalitétskontakt bör inte kosta så mycket - med kvalité menar jag bra elektriska egenskaper och att den håller för normalt bruk. Jag kan tänka mig att betala mer än 10 SEK, Till exempel om kontakten finns i lager i en affår nära mig eller om den är toksnygg.

Okej, kan du visa vilken banankontakt du använder (eller som går att hitta någonstans inklusive frakt hem till dig och låt oss säga 16 stycken alternativt i en butik du kan gå till) som uppfyllde ditt önskemål om kvalitet och 1 - 10 kr/st?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-10-30 23:42

peterh skrev:

Och denna banankontakt hittar du var då någonstans?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-31 00:23

Beställde nyss 16 banankontakter frän deltron, modell silver från Elfa . Priset inkl moms ungefär 12 kr exl moms /styck.
Det är svårt att hitta kontakter som är tekniskt bättre än dessa ( helgjutna, inga roterande delar, lödning , sitter bra .

Så mer är 12 kronor st behöver inte banankontakter kosta, om man vill ha högsta kvalitet.

Det finns däremot många banankontakter för betydligt högre pris som fungerar sämre än nakna kardeler.
Senast redigerad av Tangband 2020-10-31 00:31, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-10-31 00:27

Vad blir priset per styck om du inkluderar frakten?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-31 00:32

Johan_Lindroos skrev:Vad blir priset per styck om du inkluderar frakten?

8+8 bananer var det . 8 röda och 8 med svart hylsa.
Lägger man på momsen och 133 :- i frakt ( hutlöst ) så blir det ungefär 24 kr st.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-31 00:53

FBK skrev:Varför köper ni inte denna? https://www.hifi-punkten.se/produkter/v ... kter/b6020 Så ni får något rejält.

Har ingen lödkolv så jag kör med dessa för 31kr styck, och de är bland de bästa jag haft och garanterat billigast.
Tangband, kan du inte fixa en länk eller bild på dem ?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-10-31 09:43

hifikg skrev:
STDI skrev:

Hittade

Det är säkert rätt Carlssonbyxor du har. Men någon har dragit ner överdragsbyxorna och tappat bort dem.
Carlssonbyxor.jpg
Carlssonbyxor.jpg (439.17 KiB) Visad 1747 gånger
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2020-10-31 14:43

Johan_Lindroos skrev:
mn12 skrev:Jag svarade

Och 1-10 SEK

Okej, kan du visa vilken banankontakt du använder (eller som går att hitta någonstans inklusive frakt hem till dig och låt oss säga 16 stycken alternativt i en butik du kan gå till) som uppfyllde ditt önskemål om kvalitet och 1 - 10 kr/st?

En bra fråga. Jag är ledsen men jag måste erkänna att jag är helt offside på pris och växlingskurs, det var längesen jag köpte banankontakter.

Det senaste jag köpte som jag tycker var bra var Wago 215, jag köpte 10 svarta och 10 röda.

Man kan väl fortfarande (eller fram till nyligen) hitta dom i butik https://www.elfa.se/sv/laboratorieuttag ... track=true för 22 SEK styck (viket är betydligt mer än 10 SEK men är det jag skulle välja om jag bodde nära Solna och butiken fortfarande var öppen).

Jag köpte mina från Tyskland (Amazon eller Ebay) och priserna och eller Euron har gått upp så det bästa jag kunde hitta nu är: https://www.amazon.de/dp/B00DKYONM4/ref ... NFbZ08P9P0

Vid köp av 50 så kostar dom 1.08 - 1.56 Euro beroende på färg. Fri frakt till Sverige vid köp över 39 Euro. Dagens växlingskurs är enligt Google 10,33.

Så pris per styck vid gruppköp blir: 11,15 SEK för svarta och 16,12 SEK för röda.

FBK jag är ledsen att jag var snabb med svar och sabbade statistiken lite. Men 1 av 1-10 SEK ska vara 10-20 SEK i sammanställningen.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2020-10-31 15:45

Verkar inte finnas några röda hos ELFA.

Vad tar IÖ i dagsläget?

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-10-31 17:24

Låsbara banankontakter är bra. Jag tror mina är WBT.
Sitter riktigt hårt. Priset är väl i hög grad sekundärt.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2020-11-01 04:23

I omröstningen framgår ett samband mellan pris och kvalitet som jag tycker är missvisande. Man kan ju köpa hur dyra bananer som helst, för sitt höga nöjes skull, men bara mycket svaga samband mellan pris och kvalitet finns när det gäller sånna här produkter.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-11-01 09:41

AndersP skrev:I omröstningen framgår ett samband mellan pris och kvalitet som jag tycker är missvisande. Man kan ju köpa hur dyra bananer som helst, för sitt höga nöjes skull, men bara mycket svaga samband mellan pris och kvalitet finns när det gäller sånna här produkter.

+1
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-11-01 10:01

AndersP skrev:I omröstningen framgår ett samband mellan pris och kvalitet som jag tycker är missvisande. Man kan ju köpa hur dyra bananer som helst, för sitt höga nöjes skull, men bara mycket svaga samband mellan pris och kvalitet finns när det gäller sånna här produkter.

Det beror ju helt på applikation och miljö, men en relation på just kontakter tycker jag att det finns, det är en mekanisk komponent som kräver viss precision, vilket kostar, därtill är guld kostsamt och mer eller mindre ett krav i vissa miljöer och i de fall ofta även krav på viss tjocklek, 18micro-meter har jag för mig vi i jobbet ofta har, till skillnad mot 18 micro-tum som annars är förekommande.

Kontakter brukar vara en kostsam del av kretskort, självklart finns det dyra och dåliga fantasi-produkter, men en kontrakt av god kvalité går inte att göra hur billig som helst.

Sen är detta kanske mer generellt, en tjock guldplättering behövs väl inte för en högtalare, dock bör det ju vara en fungerande ytbehandling som inte bara är estetiskt utan skapar fullgod kontakt och inte oxiderar eller reagerar med motstående part.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-01 18:26

Tycke ni som inte vill betala nästan något alls, och i röstningen ser man ett tydligt mönster. Att folk vill hålla nere kostnaden lite med vill samtidigt ha riktig kvalite.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-01 20:21

Finns det inga av tredje graden?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-11-12 11:23

AlbertHall skrev:Låsbara banankontakter är bra. Jag tror mina är WBT.
Sitter riktigt hårt. Priset är väl i hög grad sekundärt.

Kör också WBT. Har haft MC och knivbananer genom åren och är nöjd med det jag har nu.

Nästa

Återgå till Köpråd