Moderator: Redaktörer
Frisk skrev:Som vanligt från Audiophonics utan CE-märkning? Eller kollade jag bara dåligt?
Emrik skrev:Hej faktiskt!
Jag har tänkt att jag nog ska uppgradera slutsteget som jag använder till topparna. Nuvarande är ett emotiva a-100. har även ett xtz a2-300 vilket jag är nöjd med så det får stanna.
De ska användas ihop med i14. Några monsterwatt behövs inte så länge som watten används bra.
Är det någon som vet något om de här prylarna? Alternativt känner till flera alternativ?
Naim NAP-100. tyvärr utgått.
Dayens Ampino stereo
Holographic amp17. tyvärr utgått. Hoppas på reinkarnation.
Audio-GD precision 3
Cyrus?
Pro-ject amp box
Rör?
Bygga eget?
Helst inte snordyrt. Under 10 000 tänker jag för mig men posta gärna allt ni kan även om det är utom räckhåll. Kul att se vad som finns i halvbredd.
Siktar för stunden på amp17 begagnad men är öppen för förslag!
Tack.
dewpo skrev:Frisk skrev:Som vanligt från Audiophonics utan CE-märkning? Eller kollade jag bara dåligt?
Med eller utan en "vit"-lögn i protokollet menar du, eller har jag missförstått?
Ingen aning faktiskt?
Vad är det med förstärkaren som ser reglementsvidrigt ut?
Frisk skrev:dewpo skrev:Frisk skrev:Som vanligt från Audiophonics utan CE-märkning? Eller kollade jag bara dåligt?
Med eller utan en "vit"-lögn i protokollet menar du, eller har jag missförstått?
Ingen aning faktiskt?
Vad är det med förstärkaren som ser reglementsvidrigt ut?
Jag kunde inte se något CE-märke på produkten alls, men kanske kollade väl snabbt?
I ett klass A/B är det kanske normalt inte så mycket "oväntat" som händer, där räcker det kanske att kolla jordningar kabeldragning och isolationsavstånd, om man känner sig bekväm med det. Klass D däremot skulle jag vara betydligt med orolig över framförallt emission som är nästan omöjligt att veta utan att ha mätt på produkten. Även om man förstås kan få en känsla för eventuella problemfrekvenser och säkert också fältstyrkor om man har mycket erfarenhet.
Den enda produkt jag frågat på från Audiophonics var inte testad, så där försvann intresset från min sida likaså tilltron till vad de säljer. Det var en produkt jag typiskt skulle vara lite orolig över själv, att börja sälja den INNAN testerna var genomförda med godkänt resultat känns sådär.
dewpo skrev:Men hur fungerar en CE certifiering? Inte testats väl alla CE märkta produkter av ett oberoende testinstitut?
Frisk skrev:Såg dessa via en blocketbevakning. har dock ingen erfarenhet kring om de är bra.
https://www.blocket.se/annons/vasternor ... 0/92852769
Morello skrev:Frisk skrev:Såg dessa via en blocketbevakning. har dock ingen erfarenhet kring om de är bra.
Det där kan nog vara riktigt prisvärt!
rajapruk skrev:Jag röstar på Purifi eval-kittet med Hypex SMPS1200 och Ghent-låda.
Toppklass-grejer, runt 10´i pris för 2 kanaler tror jag.
shifts skrev:RogerGustavsson tipsade om denna i annan tråd. Passerar 10000 kr, men har CE-märkning iaf: https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 14557.html (AUDIOPHONICS LPA-S400ET)
Är själv nyfiken på denna, men snåljåpen i mig tycker den är något dyr. Tyvärr tror jag inte jag skulle fixa rajapruks tips på egen hand, vilket är väldigt nära den här länkade produkten ser det ut som.
Frisk skrev:dewpo skrev:Men hur fungerar en CE certifiering? Inte testats väl alla CE märkta produkter av ett oberoende testinstitut?
Antagligen inte, men man ska vara bra säker på sin sak om man låter bli.
"Att det finns ett CE-märke på en produkt betyder att tillverkaren eller importören intygar att den uppfyller EU:s (Europeiska Unionens) hälso-, miljö- och säkerhetskrav. CE-märket är även ett handelsmärke, det betyder att en CE-märkt produkt kan säljas fritt inom EU. För att veta vad som gäller för varje produkt behöver du de föreskrifter som överför direktiven. De krav som EU:s direktiv har överförs till svenska regler. Även bruksanvisningen som medföljer produkten är på svenska. Motsvarande regler ska finnas i alla EU-länder.
CE-märkning = uppfyllda säkerhetskrav
Till en CE-märkt vara hör också en "försäkran om överensstämmelse", det är ett dokument där tillverkaren försäkrar att varan överensstämmer med EU:s säkerhetskrav. För produkter som anses särskilt riskfyllda eller behöver provas krävs att tillverkaren ska vända sig till ett eller flera oberoende tredjepartsorgan, så kallade anmälda organ. Dessa organ är kompetensbedömda och erkända av EU:s medlemsstater att utföra provning, certifiering och kontroll."
Källa: https://www.sis.se/standarder/ce-markning/
Frisk skrev:rajapruk skrev:Jag röstar på Purifi eval-kittet med Hypex SMPS1200 och Ghent-låda.
Ännu ett gott exempel på hur man kringgår kostnaden och vetskapen kring om "produkten" uppfyller rådande lagkrav!
"6.4 Compliance Testing
IET400A is designed with considerations for compliance of the end application. However, it is the responsibility of the system integrator to ensure any form of design-for-compliance and associated testing/certification
may be required. EVAL1mounted in an adequate metal box has been tested to pass the EMI requirements."
Men tyder väl på att det finns hopp för att lyckas med EMI-tester, dock framgår inte uppställning och testmode från denna text.
Frisk skrev:Såg dessa via en blocketbevakning. har dock ingen erfarenhet kring om de är bra.
shifts skrev:RogerGustavsson tipsade om denna i annan tråd. Passerar 10000 kr, men har CE-märkning iaf: https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 14557.html (AUDIOPHONICS LPA-S400ET)
dewpo skrev:Jag funderar själv på denna, Men jag vet inte mycket om den tyvärr![]()
https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifier/ipar-1023b-power-amplifier-class-a-b-lm317-2x50w-8-ohm-p-13076.html
[ Bild ]
dewpo skrev:Frisk skrev:dewpo skrev:Men hur fungerar en CE certifiering? Inte testats väl alla CE märkta produkter av ett oberoende testinstitut?
Antagligen inte, men man ska vara bra säker på sin sak om man låter bli.
"Att det finns ett CE-märke på en produkt betyder att tillverkaren eller importören intygar att den uppfyller EU:s (Europeiska Unionens) hälso-, miljö- och säkerhetskrav. CE-märket är även ett handelsmärke, det betyder att en CE-märkt produkt kan säljas fritt inom EU. För att veta vad som gäller för varje produkt behöver du de föreskrifter som överför direktiven. De krav som EU:s direktiv har överförs till svenska regler. Även bruksanvisningen som medföljer produkten är på svenska. Motsvarande regler ska finnas i alla EU-länder.
Till en CE-märkt vara hör också en "försäkran om överensstämmelse", det är ett dokument där tillverkaren försäkrar att varan överensstämmer med EU:s säkerhetskrav. För produkter som anses särskilt riskfyllda eller behöver provas krävs att tillverkaren ska vända sig till ett eller flera oberoende tredjepartsorgan, så kallade anmälda organ. Dessa organ är kompetensbedömda och erkända av EU:s medlemsstater att utföra provning, certifiering och kontroll."
Det var just det jag vill komma fram till, Att dagens lagstiftning är ganska tandlös.
Många produkter med giltig märkning uppfyller inte de heller kraven, I vart fall så har jag fått den uppfattningen.
dewpo skrev:Frisk skrev:dewpo skrev:Jag röstar på Purifi eval-kittet med Hypex SMPS1200 och Ghent-låda.
Ännu ett gott exempel på hur man kringgår kostnaden och vetskapen kring om "produkten" uppfyller rådande lagkrav!
"6.4 Compliance Testing
IET400A is designed with considerations for compliance of the end application. However, it is the responsibility of the system integrator to ensure any form of design-for-compliance and associated testing/certification
may be required. EVAL1mounted in an adequate metal box has been tested to pass the EMI requirements."
Men tyder väl på att det finns hopp för att lyckas med EMI-tester, dock framgår inte uppställning och testmode från denna text.
Inte kan det väl krävas en ny testning varje gång man ändrar designen på frontplåten?
MorganM skrev:Holographic amp sixteen är min nya favorit.
Emrik skrev:Audiophonics har mycket spännande.
Även den här Audiogdprylen till ett ganska vettigt pris. Den tilltalar mig på något vis.
Det som räds mig är dock att många av de här stärkarna är svåra att hitta tester och input på. Vågar man eller ska man gå på det säkra kortet?
Ang en till XTZ så är det så klart ett alternativ men jag tycker att det är ett tråkigt alternativTycker om variation.
Ser ju superintressant ut! Fräna prylar. Alltid gillat rotelshifts skrev:RogerGustavsson tipsade om denna i annan tråd. Passerar 10000 kr, men har CE-märkning iaf: https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 14557.html (AUDIOPHONICS LPA-S400ET)
Har också tittat på den där och tycker att det verkar intressant. Lite kostsam men säkert jättebra.dewpo skrev:Jag funderar själv på denna, Men jag vet inte mycket om den tyvärr![]()
https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifier/ipar-1023b-power-amplifier-class-a-b-lm317-2x50w-8-ohm-p-13076.html
[ Bild ]
Också spännande men som sagt så hade det varit kul att veta lite mer. Köp en och prova åt mig!
shifts skrev:MorganM skrev:Holographic amp sixteen är min nya favorit.
Var tvungen att kolla hemsidan igen, men den är fortfarande endast fullbredd.
Emrik skrev:dewpo skrev:Jag funderar själv på denna, Men jag vet inte mycket om den tyvärr![]()
[ Bild ]
Också spännande men som sagt så hade det varit kul att veta lite mer. Köp en och prova åt mig!
Frisk skrev:dewpo skrev:Frisk skrev:Antagligen inte, men man ska vara bra säker på sin sak om man låter bli.
Det var just det jag vill komma fram till, Att dagens lagstiftning är ganska tandlös.
Många produkter med giltig märkning uppfyller inte de heller kraven, I vart fall så har jag fått den uppfattningen.
Jag håller nog inte riktigt med, det är kostsamt att sätta stämpeln på en produkt som inte uppfyller kraven. Att det sänds från "anonyma" säljare direkt från Kina är kanske en sak, men produkter som säljs i butiker inom EU förväntar jag mig följer reglerna bättre. Sen tycker jag det är en ganska tydlig trend just nu, framförallt inom klassD-förstärkarna att sälja lösa moduler och på så sätt inte sälja en produkt utan komponenter som inte kräver tester.dewpo skrev:Frisk skrev:Ännu ett gott exempel på hur man kringgår kostnaden och vetskapen kring om "produkten" uppfyller rådande lagkrav!
"6.4 Compliance Testing
Inte kan det väl krävas en ny testning varje gång man ändrar designen på frontplåten?
Nä, inte för att ändra designen på frontplåten men för att ändra ingående komponenter och definitivt kabeldragning ferriter etc. mer än en gång har man räddat en produkt som inte klarat EMC-tester med en ferrit på rätt ställe, då finns ju också kravet att den sitter där på produkten även i framtiden. Ändras kablar och mekanik invändigt krävs nya tester. Är produkten avsedd att användas med vanlig strömkabel och högtalarkablar är det ju också så den ska testas, inte sällan skapar anslutna kablar problem och kan där kräva ferriter eller annat, varav det också är bra att veta hur produkten var testad vid godkännandet. Det skulle inte förvåna mig om man i många fall testat med kortsluten insignal/lågnivå och terminering direkt på högtalarutgången, utan kablar etc. Men det kan nog vara ganska lika oavsett tillverkare. Även ytbehandlingen av frontplåten kan definitivt ha stor påverkan. Vet en produkt med eloxiderade aluminium-plåtar som hade väldiga problem med EMC-testerna. Trots att produkten såg tämligen tät ut och hade heltäckande aluminum-låda isolerade den eloxiderade aluminiumen så bra att lådan inte alls blev så homogen som den såg ut, om jag minns rätt åtgärdades hela problemet med ny ytbehandling och några taggbrickor, så nog är lådan en viktig del av produkten. Detta är enligt mitt minne, som definitivt kan svika, det var inte en produkt jag vad speciellt inblandad i utvecklingen av och dessutom ganska många år sedan. Men att byta frontplåt kan vara skillnaden mellan att klara ett typprov eller ej.
Sitter just nu med en produkt där vi bytt en IC, ändrat lite routing på en del av kretskorten och pga det behöver göra fullständiga typprov på hela system.
Emrik: jag tycker att du helt förutsättnings-löst testar lite olika steg och jämför med ditt Xtz klass D steg. Jag är inte så säker på att dyrare steg klass A/B eller klass D låter hörbart bättre.
De råd som ges här är trots allt råd som de flesta inte ens testat , än mindre lyssnat till med just dina högtalare.
gflar skrev:Det här i svart variant tycker jag ser fränt ut.
https://www.brl.se/sv/artiklar/advance- ... tsteg.html
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 20 gäster