Försteg?.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Försteg?.

Inläggav Bill50x » 2020-11-29 21:07

jonasp skrev:Ett passivt försteg har inte en utgångsimpedans utan den varierar med volympådraget. Vilket innebär att filterfunktionen på slutstegets ingång varierar med pådraget.

Jag tror mig minnas att danska NL hade försteg i byggsats med olika förstärkning och ett av dem hade 0dB, dvs det var bara ett buffertsteg. Och det var väl tänkt att lösa problemet med varierande belastning av enbart en vöympot. Eller?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Försteg?.

Inläggav jonasp » 2020-11-29 21:18

Bill50x skrev:
jonasp skrev:Ett passivt försteg har inte en utgångsimpedans utan den varierar med volympådraget. Vilket innebär att filterfunktionen på slutstegets ingång varierar med pådraget.

Jag tror mig minnas att danska NL hade försteg i byggsats med olika förstärkning och ett av dem hade 0dB, dvs det var bara ett buffertsteg. Och det var väl tänkt att lösa problemet med varierande belastning av enbart en vöympot. Eller?

/ B


Oklart. Brusprestanda hos kretsen kommer att vara beroende på var volympotten/attenuatorn placeras. Om man har aktiv förstärkning (om än så med förstärkningsfaktor 1) så kan jag tycka att det är lite onödigt att bara ha ett som förstärkning. Det kan finnas en del fall där det inte räcker, beroende på signalkälla, programmaterial och ingångskänslighet hos slutsteget.

Det var inte så att de hade stegade volymkontroller med ganska få steg? Då kanske man kunde välja förstärkningsfaktor 1 för att inte få för få användbara volymlägen i vissa fall? Spekulation från min sida.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Försteg?.

Inläggav Lennart » 2020-12-26 18:24

Hakar på denna tråd om tips och erfarenheter om bra prisvärda begagnade 2-kanals försteg och med funktionerna HT-bypass samt fjärrkontroll. Har tittat lite på Rotel RC-1580 och den nyare RC-1590 och den senare är kanske lite "overkill" då jag inte behöver någon DAC funktion vad jag vet idag? Någon som har synpunkter på Rotels stereoförsteg? RC-1590 är testat av LTS med "hyggligt" omdöme.

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Försteg?.

Inläggav Bjoernen » 2020-12-26 21:22


Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Försteg?.

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-26 21:41

Bill50x skrev:
jonasp skrev:Ett passivt försteg har inte en utgångsimpedans utan den varierar med volympådraget. Vilket innebär att filterfunktionen på slutstegets ingång varierar med pådraget.

Jag tror mig minnas att danska NL hade försteg i byggsats med olika förstärkning och ett av dem hade 0dB, dvs det var bara ett buffertsteg. Och det var väl tänkt att lösa problemet med varierande belastning av enbart en vöympot. Eller?

/ B


Den stegade volymkontrollen var buffrad. De smutta kiten från NLE fanns med lite olika förstärkning. Om jag minns rätt var stegen som minst 2 dB. Senare fanns de från Asien, kanske fortfarande. Hade ett kit hemma men säljaren hade klabbat på det, returnerades.

Dact heter de nu, http://dact.com/html/attenuators.html

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Försteg?.

Inläggav STDI » 2020-12-26 22:05

Lennart skrev:Hakar på denna tråd om tips och erfarenheter om bra prisvärda begagnade 2-kanals försteg och med funktionerna HT-bypass samt fjärrkontroll. Har tittat lite på Rotel RC-1580 och den nyare RC-1590 och den senare är kanske lite "overkill" då jag inte behöver någon DAC funktion vad jag vet idag? Någon som har synpunkter på Rotels stereoförsteg? RC-1590 är testat av LTS med "hyggligt" omdöme.

Jag har en RC-1590. Den funkar bra. Men har den HT-bypass? Jag kan inte hitta något om det i manualen och den har inte heller indikatorn för "Bypass" på fronten som RC-1580 har.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Försteg?.

Inläggav lennartj » 2020-12-27 00:26

STDI skrev:
Lennart skrev:Hakar på denna tråd om tips och erfarenheter om bra prisvärda begagnade 2-kanals försteg och med funktionerna HT-bypass samt fjärrkontroll. Har tittat lite på Rotel RC-1580 och den nyare RC-1590 och den senare är kanske lite "overkill" då jag inte behöver någon DAC funktion vad jag vet idag? Någon som har synpunkter på Rotels stereoförsteg? RC-1590 är testat av LTS med "hyggligt" omdöme.

Jag har en RC-1590. Den funkar bra. Men har den HT-bypass? Jag kan inte hitta något om det i manualen och den har inte heller indikatorn för "Bypass" på fronten som RC-1580 har.


Vad som är prisvärt är väldigt individuellt och tiden går ibland väldigt fort. När jag under 5 års tid samlat på mig en diger kravlista med vad mitt nästa försteg måste klara blev mitt Tandberg TPT3002 gradvis allt outhärdligare med glappkontakter som krävde öppning och handpåläggning oftare än en gång i veckan. Tandberg hade gått i konkurs flera gånger sedan jag hade köpt försteget för 4.300 SEK så support och reservdelar kunde jag bara drömma om. Tidigare försök med hemkokta MOSFET-konstruktioner och moddade Dynaco PAS2 hade lärt mig att det inte finns några genvägar. En välljudande prototyp med bara ingångsväljare och volymkontroll är inte alltför svårt att åstadkomma, men när balanserade in- och utgångar, HT-passthru, tonkontroller, MC- och MM-ingångar - allt fjärrkontrollerbart måste ribban läggas betydligt högre för att ha någon kvalitet och transparens kvar. I slutet av 2008 fanns endast två försteg som uppfyllde eller överträffade min kravlista på alla punkter, ett Accuphase (vid tidpunkten utan svensk agentur) och McIntosh C-2300 med den officiella handlaren halvvägs mellan mitt jobb och bostaden.
Lyckligtvis hade jag plötsligt och oväntat blivit en kvarts miljon rikare vilket gjorde valet, att slanta upp nära ca. 60.000 SEK enkelt , eftersom jag var helt klar över att jag inte ville ha ett försteg med integrerad DAC för de är ingen mogen produkt utan blir snabbt föråldrade.
http://www.mcintoshcompendium.com/Compendium%20Docs/Pre-Amplifiers/PDFs/C2300.pdf
C2300 producerades under 7 år, de följande C-2500, C-2600, C-2700, alla med inbyggd DAC, får sannolikt sämre andrahandsvärde, trots högre nypris, ca. 100.000 SEK p.g.a. den svaga kronan.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Försteg?.

Inläggav Lennart » 2020-12-27 00:54

STDI skrev:
Lennart skrev:Hakar på denna tråd om tips och erfarenheter om bra prisvärda begagnade 2-kanals försteg och med funktionerna HT-bypass samt fjärrkontroll. Har tittat lite på Rotel RC-1580 och den nyare RC-1590 och den senare är kanske lite "overkill" då jag inte behöver någon DAC funktion vad jag vet idag? Någon som har synpunkter på Rotels stereoförsteg? RC-1590 är testat av LTS med "hyggligt" omdöme.

Jag har en RC-1590. Den funkar bra. Men har den HT-bypass? Jag kan inte hitta något om det i manualen och den har inte heller indikatorn för "Bypass" på fronten som RC-1580 har.


Tack för påpekandet, ser nu att rc-1590 inte har ht-bypass 8)

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Försteg?.

Inläggav Mirage » 2020-12-27 01:19

Letar man förstärkare eller försteg med HT-bypass så finns det en bra lista, som uppdateras någorlunda ofta. Man får skrolla förbi förstärkarna för att komma till förstegen. http://www.audiophile.no/nb-no/resursse ... sorinngang
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Försteg?.

Inläggav distad » 2020-12-27 02:47

Lennart skrev:Hakar på denna tråd om tips och erfarenheter om bra prisvärda begagnade 2-kanals försteg och med funktionerna HT-bypass samt fjärrkontroll. Har tittat lite på Rotel RC-1580 och den nyare RC-1590 och den senare är kanske lite "overkill" då jag inte behöver någon DAC funktion vad jag vet idag? Någon som har synpunkter på Rotels stereoförsteg? RC-1590 är testat av LTS med "hyggligt" omdöme.

Om det är viktigt med sk ofärgat ljud så borde väl Holographic vara något. Om inte annars så varför inte testa ett RC-1580. Tror inte att det skiljer något direkt på 2-kanals ljud mellan dessa två modeller då 1590 har mycket mer godis inbakat. https://hifitorget.se/visa_annons.php/r ... 116387.htm
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Försteg?.

Inläggav distad » 2020-12-27 02:49

Mirage skrev:Letar man förstärkare eller försteg med HT-bypass så finns det en bra lista, som uppdateras någorlunda ofta. Man får skrolla förbi förstärkarna för att komma till förstegen. http://www.audiophile.no/nb-no/resursse ... sorinngang

Kanon tips Mirage. Kommer ihåg hur jag letade runt innan jag bestämde mig för ett försteg
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Försteg?.

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-12-27 04:08

Jag tycker ändå att "Home Theater Pass-Through" är en finess som inte behövs. Det är ju bara att ställa in volymratten på ett läge som passar bra för när hembioanläggningen ska användas i kalibrerat läge (för alla andra kanaler utom front höger/vänster).
//Johan Lindroos

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Försteg?.

Inläggav Lennart » 2020-12-27 09:40

Kollade den Norska audiofil listan över HT-bypass produkter och Rotel RC-1590 var med på den. En andra koll på RC-1590 gav detta: The reconfigurable home theater passthrough option on the RC-1590 is very helpful in integrating the preamp into a home theater system. Any input can be set to fixed gain to allow the left and right channels from a surround sound processor to be sent through the stereo preamp unchanged to the power amp.

Källa: https://hometheaterhifi.com/reviews/amplifier/preamplifier/rotel-rb1590-rc1590-preamplifier-power-amplifier-review/

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Försteg?.

Inläggav STDI » 2020-12-27 10:25

Lennart skrev:Kollade den Norska audiofil listan över HT-bypass produkter och Rotel RC-1590 var med på den. En andra koll på RC-1590 gav detta: The reconfigurable home theater passthrough option on the RC-1590 is very helpful in integrating the preamp into a home theater system. Any input can be set to fixed gain to allow the left and right channels from a surround sound processor to be sent through the stereo preamp unchanged to the power amp.

Källa: https://hometheaterhifi.com/reviews/amplifier/preamplifier/rotel-rb1590-rc1590-preamplifier-power-amplifier-review/

När jag läste ovanstående så minns jag att man kan ställa (nästan) alla ingångars volym till valt fix värde. Det benämns inte HT-Bypass i manualen. Bra, nu har både du och jag fått svar på det. Jag tror dock att ev tonjustering på försteget fortfarande är inkopplad.

Här https://www.stereo.net.au/forums/topic/296064-ht-bypass-and-subwoofer-outputs/ finns också en del om RC-1590 och bypass.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Försteg?.

Inläggav Lennart » 2021-01-01 12:54

Fortsätter det nya året med lite funderingar om försteg: Är I valet och kvalet om jag ska prova att skaffa ett dedikerat 2-kanals försteg I min hembio. Har en setup på “mellannivå” med en Yamaha RX-A3070 som försteg och använder dess inbyggda slutsteg till 4 st surrounder och 4 st tak atmoshögtalare. Frontslutsteg är Rotel 1090 och center samt 4 st “äldre” Y4:or förstärks av en Rotel 1095. Har DSP 2.0 Dual Core för rumkorrigering subbasar.

Högtalarsetupen är en komplett LTS högtalarserie där frontsystemen har den senaste versionen med dubbla INO 8” basar med lång slaglängd. Analog ljudkälla för 2-kanal är en Pioneer 668 eller en SQ-box duet. Är I stort nöjd med högtalarsystemet och dess prestanda. Men som sagt, kommer man uppleva en “hörbar” skillnad om man stoppar in tex. en Rotel RC-1580 i kedjan och nyttjar den för analog 2-kanals återgivning? Någon som provat något liknande och har några erfarenheter?

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Försteg?.

Inläggav RMA » 2021-01-01 23:54

Lennart skrev:Fortsätter det nya året med lite funderingar om försteg: Är I valet och kvalet om jag ska prova att skaffa ett dedikerat 2-kanals försteg I min hembio. Har en setup på “mellannivå” med en Yamaha RX-A3070 som försteg och använder dess inbyggda slutsteg till 4 st surrounder och 4 st tak atmoshögtalare. Frontslutsteg är Rotel 1090 och center samt 4 st “äldre” Y4:or förstärks av en Rotel 1095. Har DSP 2.0 Dual Core för rumkorrigering subbasar.

Högtalarsetupen är en komplett LTS högtalarserie där frontsystemen har den senaste versionen med dubbla INO 8” basar med lång slaglängd. Analog ljudkälla för 2-kanal är en Pioneer 668 eller en SQ-box duet. Är I stort nöjd med högtalarsystemet och dess prestanda. Men som sagt, kommer man uppleva en “hörbar” skillnad om man stoppar in tex. en Rotel RC-1580 i kedjan och nyttjar den för analog 2-kanals återgivning? Någon som provat något liknande och har några erfarenheter?

Jag upplevde klara förbättringar när jag gick från Denon Surround till Holographic Pre25 och ytterligare förbättring när jag gick vidare till Bryston BP26.
Kör nu en Bryston SP2 som surround och BP26:an efter den, låter fantastiskt bra även med båda i serie.
Kan rekommendera Bryston, tyvärr svåra att hitta begagnade i Sverige, alldeles för dyra nya tyvärr. Har köpt alla mina i utlandet.
Skulle vilja ha Bryston SP3 men tyvärr sällan ute på begagnat marknaden i Europa och ganska dyra när dom kommer ut.
Kör i32s och infra X6 i ino ritat rum.
Vill inte påstå att Denon var dålig, bara att det kan bli bättre. Kan ju bero på rum också, i ett vardagsrum kanske inte skillnaden blir lika tydlig.
LTS högtalarna är riktigt bra, byggde 3 vägaren när den kom ut,gillade den skarpt. Pi60 familjen är dock bättre.

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Försteg?.

Inläggav Lennart » 2021-01-02 11:54

RMA: Tack för input och att du delade med dig av dina erfarenheter. Hade gärna köpt ett Holographic Pre25 Remote med HT-bypass men dom är sällsynta på begagnatmarknaden.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Försteg?.

Inläggav jonasp » 2021-01-02 11:58

RMA, vilken typ av förbättring hörde du när gick från Denon till HA till Bryston?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Försteg?.

Inläggav RMA » 2021-01-03 14:45

jonasp skrev:RMA, vilken typ av förbättring hörde du när gick från Denon till HA till Bryston?

Framför allt renare och öppnare ljud, mellan Hlographic och Bryston var det framförallt känslan av rum i inspelningarna som kom fram.
Mer av samma vara fick jag med Brystons senaste Cubed serie och BDA3 dacen.
Skillnaderna ska kanske inte överdrivas men vill man optimera så är det värt, men tyvärr dyrt.
Är i alla fall helt nöjd med ljudet som det är nu och känner inget större behov av vidare förbättringar vilket är en skön känsla.
Det skulle vara surround förstärkaren i så fall.
Holographic och Pioneer DV668 är annars extremt prisvärda produkter.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Försteg?.

Inläggav jonasp » 2021-01-03 16:57

Tack för svar! Funderat på att testa Sybarite-försteget?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Försteg?.

Inläggav hifikg » 2021-01-03 18:47

jonasp skrev:Tack för svar! Funderat på att testa Sybarite-försteget?


Det låter väldigt bra, använd fjärren när du reglerar volymen!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Försteg?.

Inläggav RMA » 2021-01-03 21:04

jonasp skrev:Tack för svar! Funderat på att testa Sybarite-försteget?

Skulle vara intressant men känner inte behovet för tillfället, inte omöjligt i framtiden dock.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Försteg?.

Inläggav oa51 » 2021-01-04 18:41

RMA skrev:
Framför allt renare och öppnare ljud, mellan Hlographic och Bryston var det framförallt känslan av rum i inspelningarna som kom fram.

Jag bytte från Denon 2807 till Bryston BP25 med nätdel MPS2-1 för ett par år sedan. STOR skillnad med mycket öppnare/större ljudbild samt känslan av att man kunde spela hur högt som helst utan orenhet. (NAD208+Pi60) F.ö. skönt att slippa det mekiga handhavandet och känslan av att man missat att koppla bort någon dsp- funktion.......
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Försteg?.

Inläggav Lennart » 2021-02-02 18:19

Nu har jag lyckats och "pilla in" en dedikerad stereo förförstärkare i min hemmabiosetup. Det blev en Arcam FMJ C31 som har "processormode" på Tape in och det går att ställa in fast/önskad volymnivå i O,5 db steg. Är ett äldre Arcam försteg som ser ut att vara lite påkostat. Rejäl nätdel och jag räknar till minst 8 st BB2134 kretsar. Så nu blir det att gå igenom CD-samlingen från min High Fidelity Reference samling.




DSC_2182.jpg
DSC_2182.jpg (1.29 MiB) Visad 1012 gånger




DSC_2183.jpg
DSC_2183.jpg (1.19 MiB) Visad 1012 gånger




DSC_2192.jpg
DSC_2192.jpg (287.18 KiB) Visad 1012 gånger

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster