RCA kontakter som tar kabel på minst 7.3mm,var 7mm"KLART"

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

RCA kontakter som tar kabel på minst 7.3mm,var 7mm"KLART"

Inläggav distad » 2020-11-26 00:51

Lägger in inlägget i första inlägget så blir det lättare att ge förslag:
Får väl skriva om problematiken i en kortfattad version SÅ NI SER VAD PROBLEMET ÄR. När jag satt och åt igår kväll så hörde jag ett brum och tänkte vad är det. Gick runt för att kolla vad det var och det slutade i vardagsrummet där båda högtalarna stod och brummade. Så ur med Knoppencable med de översta kontakterna och in med den gamla kabeln med de understa kontakterna och då blev det helt tyst. Sedan så åt jag innan jag gick in i vardagsrummet och det var tyst, så jag tänkte varför brummar den andra kabeln och inte den här. Så jag tänkte att Knoppencable med de stora kontakterna är tyngre så jag började trycka på kontakterna och kabeln med de mindre kontakterna och inget brum alls. Så in med Knoppencable med de stora kontakterna igen, och då var det helt plötsligt tyst och jag stod och kliade mig i huvudet och tänkte vad fanken är detta. Men så började jag peta lite på kabeln och direkt kom brummet tillbaka så jag meckade uppåt och neråt med kabeln och särskilt när jag tryckte kabeln neråt så var det där tydliga brummet där. Så jag tryckte även på kontakten och då uppstod det brum också.
MEN, jag har känt när jag trycker in de här större kontakterna att RCA honorna sitter inte som i ett skruvstäd på försteget som det brukat göra på det mesta apparaterna utan man kan känna att de går att vicka pyyyttelite, inte själva kontakterna utan plåtbiten som de sitter i är kanske lite tunn och därför går det vicka pyyyttelite. Har inte haft detta problem med några andra kontakter förr därför så måste det bli någon form av kontakt som inte är så lång och tung som de förslagen ni gav ovan. För då har jag inga problem. Måste ju finnas någon mer smidig OCH LÄTT RCA kontakt som tar 7.3mm och inte kostar så mycket som de understa kontakterna som kostar 100kr styck. Eftersom jag ska tillverka många par kablar så måste jag hålla kostnaden nere lite.

Två olika kontakter där den översta ger mig brummproblem i högtalarna och de andra inte gör det. Hade skrivit ett lååångt inlägg om detta men det försvann pga att jag gjorde annat och inte postade det direkt :evil:
Men hur som helst så tar den undre kontakten kabel på 7.3mm och dessa har jag till ett par Knoppencable. Har prövar med kontakt som tar 7mm, men då går inte Knoppencable in. Och eftersom det av någon mycket märklig anledning blir brum i högtalarna med Knoppencable med de övre kontakterna men inte med de undre så måste jag hitta någon lättare kontakt än den översta som finns på Hifikit, MEN SOM INTE KOSTAR SÅ MYCKET SOM DEN UNDERSTA DVS.100KR STYCK. DEN ÖVERSTA KOSTAR 55KR STYCK.
Förslag, och gärna guldplaterade och inte skräp kontakter som man trycker in, sedan går det inte att få loss dem utan att dra med sig hela RCA honan ut. På ebay finns det massor av kontakter till bra priser, men det står inte så ofta hur grov kabel kontakterna tar och jag skulle behöva köpa dessa snart. Så vad Finns i Sverige ?
Bild
Bild
Senast redigerad av distad 2020-11-27 10:43, redigerad totalt 3 gånger.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Re: RCA kontakter som tar kabel på minst 7.3mm. Vad finns ?

Inläggav VintageHiFi » 2020-11-26 01:19

Jag har kört med en kontakt som ser ut som den översta. Har inte haft några problem med denna.
Har kört 7 eller om det var 8mm koaxialkabel.

Denna kontakten använde jag.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... rod-p37096

Användarvisningsbild
lennartj

Re: RCA kontakter som tar kabel på minst 7.3mm. Vad finns ?

Inläggav lennartj » 2020-11-26 02:13

Supra PPSL http://www.jenving.se/products/view/ppsl-rca-plug-pair-bulk-1011000203
Googla själv efter bästa pris, Räkna med ca. 200 kr/par. Svensk kvalitet, inget kinesiskt junk.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
distad

RCA kontakter som tar kabel på minst 7.3mm. HJÄLP MIG

Inläggav distad » 2020-11-26 11:42

Tack för förslagen , men de är båda samma konstruktion som den på den översta bilden som jag har problem med så de går bort. :(

Får väl skriva om problematiken i en kortfattad version SÅ NI SER VAD PROBLEMET ÄR. När jag satt och åt igår kväll så hörde jag ett brum och tänkte vad är det. Gick runt för att kolla vad det var och det slutade i vardagsrummet där båda högtalarna stod och brummade. Så ur med Knoppencable med de översta kontakterna och in med den gamla kabeln med de understa kontakterna och då blev det helt tyst. Sedan så åt jag innan jag gick in i vardagsrummet och det var tyst, så jag tänkte varför brummar den andra kabeln och inte den här. Så jag tänkte att Knoppencable med de stora kontakterna är tyngre så jag började trycka på kontakterna och kabeln med de mindre kontakterna och inget brum alls. Så in med Knoppencable med de stora kontakterna igen, och då var det helt plötsligt tyst och jag stod och kliade mig i huvudet och tänkte vad fanken är detta. Men så började jag peta lite på kabeln och direkt kom brummet tillbaka så jag meckade uppåt och neråt med kabeln och särskilt när jag tryckte kabeln neråt så var det där tydliga brummet där. Så jag tryckte även på kontakten och då uppstod det brum också.
MEN, jag har känt när jag trycker in de här större kontakterna att RCA honorna sitter inte som i ett skruvstäd på försteget som det brukat göra på det mesta apparaterna utan man kan känna att de går att vicka pyyyttelite, inte själva kontakterna utan plåtbiten som de sitter i är kanske lite tunn och därför går det vicka pyyyttelite. Har inte haft detta problem med några andra kontakter förr därför så måste det bli någon form av kontakt som inte är så lång och tung som de förslagen ni gav ovan. För då har jag inga problem. Måste ju finnas någon mer smidig OCH LÄTT RCA kontakt som tar 7.3mm och inte kostar så mycket som de understa kontakterna som kostar 100kr styck. Eftersom jag ska tillverka många par kablar så måste jag hålla kostnaden nere lite.

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: RCA kontakter som tar kabel på minst 7.3mm. HJÄLP MIG

Inläggav MichaelG » 2020-11-26 12:06

Jag har kontakter som ser ut precis som dina översta och jag har inga problem med dessa. De jag har går dessutom att skruva fast i kontakthonan så att de sitter stenhårt och helt o-vicklingsbart. Men det kanske är en annan sort du har, även om de ser likadana ut.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-26 12:14

Varför så grov kabel? Det är väl inte höga effekter i GHz-området som skall transmitteras?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-26 12:35

Morello skrev:Varför så grov kabel? Det är väl inte höga effekter i GHz-området som skall transmitteras?

Därför att det är den bästa kabeln jag testat och den är billig så jag tänker köra med den. Och himla grov är den inte, går ju in i kontakter som tar 7.3mm. Sitter och letar för fullt men de kontakter som jag hittar som ser ut att funka bra står det inte om hur grov kabel de tar, idiotiskt, usch vad jag blir nedtryckt av detta. :(

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-11-26 12:35

Kan problemet ligga i försteget, att någon jordbana är av på kretskortet i närheten av där kontakterna sitter? Jag tror det är absolut bäst att fixa det verkliga felet!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-26 12:55

paa skrev:Kan problemet ligga i försteget, att någon jordbana är av på kretskortet i närheten av där kontakterna sitter? Jag tror det är absolut bäst att fixa det verkliga felet!

Jag misstänker att det är något där som spökar, ska byta till ett annat Kolektor försteg och testa, återkommer.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2020-11-26 13:21

Jag använder de RCA som Kjell säljer, sitter dessutom fast väldigt bra pga chucklåsning och tar utanvidare 7mm
/S

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-26 13:40

FBK skrev:
paa skrev:Kan problemet ligga i försteget, att någon jordbana är av på kretskortet i närheten av där kontakterna sitter? Jag tror det är absolut bäst att fixa det verkliga felet!

Jag misstänker att det är något där som spökar, ska byta till ett annat Kolektor försteg och testa, återkommer.

Nu har jag testat i det nyaste Kolektor försteget jag har, och det är samma problem, men bara på höger kanal. När man trycket lite på sladden neråt så brummar det i högtalaren. Och även när försteget är avstängt
De här försteg är ju byggda i slutet av 90-talet i England så RCA honorna sitter väl inte tillräckligt hårt fast i en rejäl plåtbit som bilderna nedan avslöjar. :roll: Men eftersom konstruktionen är som den är så får jag köpa dyra " lätta" kontakter till min anläggning och de andra billiga men säkert lika bra till de kablar som andra ska ha. Det är bara på det försteg som jag haft länge som bio\fixed\ht-ingång är inställd så jag kan se på film också. Har läst bruksanvisningarna och sökt på nätet efter info om hur man ställer in en ingång till bio\fixed\ht-ingång då jag tänkt använda det nyaste Försteget i huvudanlägningen. Har bumpat upp den tråden.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2020-11-26 14:47

Dom i länken: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... rod-p37093 var enkla att borra upp hylsan på så den passade mot en Ø 9 mm kabel.

Om du har borrmaskin + skruvstäd eller låsbar tång för att hålla fast hylsan med, så är det ett snabbt och enkelt jobb.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-11-26 14:59

Jag gissar att problemet inte bara finns i själva kontakten. Det är vanligen ganska veka honor som sitter i förstärkarna också. Minns ett försteg (dock inte märke) där jag tillverkade en ny metalldel i mässing för just kontakterna och satte in rejäla doningar från Elfa och helt enkelt förband plus med en kort kabel till kretskortet. Minus räckte med en kabel från mässingplåten till moderkortet. Då gick det att ansluta WBT-kontakter med rejäla kablar och det var helt stumt. I optimala förhållanden är det nog ingen större skillnad i ljud mellan lakritskablar i standard-honorna, men bara känslan att ansluta en signalkabel är värd en slant! Lite pyssel är det förstås och eventuella garantier och andrahandsvärde ryker väl också.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2020-11-26 17:11

Neutrik gör en jättefin kontakt för 125 kr paret. Tar 8 mm2.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-26 17:18

AndersP skrev:Neutrik gör en jättefin kontakt för 125 kr paret. Tar 8 mm2.

Jag gissar på att de är långa och väger en del....

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-11-26 17:50

Är du säker på att Knoppenkabeln är 7,3 mm i diameter? Jag får det till 0,274 (tum) * 25,4 = 6,96 mm

Dessa borde passa, upp till 7 mm:
https://www.elfa.se/sv/rca-kontakt-mm-k ... track=true

Inte så dyra heller. Kan nog finnas med billigare frakt på Conrad. Kollar... Japp:

https://www.conrad.se/p/amphenol-rca-ko ... st-1783223

Finns med olika färger.

P.S. Någon kommer säkert att tipsa om REAN-kontaktdon. Men de bör undvikas då de sitter FÖR hårt i jordhylsan och kan medföra haveri hos RCA-honan i apparaten. Bort-bort!!! D.S.

Edit: Jag har tyvärr inte provat Amphenoldonen ovan så jag kan inte garantera deras funktion.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-27 00:28

Alla förslag är långa RCA kontakter, och det är det som jag vill undvika som jag skrivit tidigare i den här tråden då mina RCA honor på försteget inte trivs med "hängande" långa RCA kontakter, men tjockare kabel då det blir brum. Men med korta kontakter så är allt tyst. Får sova på på det, men det lutar åt att jag köper de dyrare kontakter till min huvudanläggning som är korta. Och de andra på bilden i början på tråden då de de i alla fall inte är jättelånga, Fattar inte varför alla billiga kontakter ska vara så jäkla långa, helt onödigt. :?

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2020-11-27 00:39

Kan du inte göra en upphängning på baksidan av försteget som avlastar honkontakterna?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-27 10:20

VintageHiFi skrev:Kan du inte göra en upphängning på baksidan av försteget som avlastar honkontakterna?

Vill undvika allt mixtrande då jag inte har någon verkstad och jag tycker att det är en onödig grej att göra också då det bara är att välja korta kontakter så är det inga problem även om det kostar mig 400kr extra denna gång , men som tur är så har jag redan har 4 korta kontakter hemma.. Och kabeln är billig 30kr/m och jag har kvar lite av den kabeln hemma. Nu ska det göras en sista jämförelse emot märkes kabeln, men mina intryck tidigare lutar åt den billiga. Jag som testat massor av kablar genom åren tycker det är extra kul att hitta något som låter snuskigt bra för 30kr/m. Eller rättare sagt i detta fallet att kabeln inte låter något alls och det har både billigt som jag snappat upp här och dyrare gjort. Sedan får man vara glad över att man har en mycket snäll Hifi kompis som åtar sig att löda alla kablar då det är några till som ska ha några par. :)

Sedan angående grovheten på kabeln så jämförde jag igår på de kontakter jag hade och jag hade två enklare Supra som skulle ta 6mm och där gick det inte att få in kabeln då det fattades lite. Men när jag jämförde emot de andra kontakterna som jag trodde var på 7mm så visade det sig att de hade ett mindre hål än Supran så det var ju inte konstigt att de inte funkade och på kontakterna som tar 7.3mm var det inga problem att få i kabeln i, så slutsatsen är att kabel nog är på 7mm. :oops:

Återgå till Köpråd