Denon avr-x3700h

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Denon avr-x3700h

Inläggav JonasB » 2020-11-28 20:12

Är lite sugen på denna förstärkare. Den verkar omtyckt på audiosciencereview. Men det som skrivs om i slutet av tråden sida 30, att nivån på sub-ut är låg och inte låter bra, får mig att tveka. Vad kan det bero på? Någon här som har förstärkaren?
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 31/page-30

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Denon avr-x3700h

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-11-28 21:01

JonasB skrev:Är lite sugen på denna förstärkare. Den verkar omtyckt på audiosciencereview. Men det som skrivs om i slutet av tråden sida 30, att nivån på sub-ut är låg och inte låter bra, får mig att tveka. Vad kan det bero på? Någon här som har förstärkaren?
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 31/page-30


Det man kan säga är att snubben som provat har inte gjort det tillräckligt vetenskapligt. Man bör stänga av Audyssey först och främst. Sedan mäter man med testsignaler. Som han gjort kan man inte säga om apparaten ger felaktig nivå (eller rätt nivå heller för den delen).
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Denon avr-x3700h

Inläggav JonasB » 2020-11-28 21:19

Johan_Lindroos skrev:
JonasB skrev:Är lite sugen på denna förstärkare. Den verkar omtyckt på audiosciencereview. Men det som skrivs om i slutet av tråden sida 30, att nivån på sub-ut är låg och inte låter bra, får mig att tveka. Vad kan det bero på? Någon här som har förstärkaren?
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 31/page-30


Det man kan säga är att snubben som provat har inte gjort det tillräckligt vetenskapligt. Man bör stänga av Audyssey först och främst. Sedan mäter man med testsignaler. Som han gjort kan man inte säga om apparaten ger felaktig nivå (eller rätt nivå heller för den delen).


Jag använder inte Audyssey så jag hoppas att det har med autokalibreringen att göra. Men blir ju lite orolig när han upplever sådan skillnad mot föregångaren 3600.
Senast redigerad av JonasB 2020-11-28 21:29, redigerad totalt 1 gång.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Denon avr-x3700h

Inläggav MorganM » 2020-11-28 21:28

Jag har en Denon 4300H.Och jag använder bara nivå och avstånd.Det låter bäst.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
bran
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2010-08-09

Re: Denon avr-x3700h

Inläggav bran » 2020-12-01 19:22

HDMI-chippen i dessa verkar ha problem vid specifika användningsområden, bara en heads up om du inte har koll på det.

https://www.avsforum.com/threads/faulty ... 0.3171013/

Official response from Sound United:

Title: AVR 4K/120 Compatibility Issue with Certain Sources

Content:

Some new gaming source devices that support 4K/120Hz output may not work fully with Denon (or Marantz) 8K AVRs. You may discover this incompatibility issue due to a HDMI chipset mismatch between the devices. When the affected system is connected to the AVR via 8K HDMI input and set to output at 4K/120Hz, and the AVR’s 4K Signal Format option is set to “8K Enhanced,” you may not see the system’s source video on their display, and may not hear the system’s source audio processed through the AVR. This problem is only present when a display that supports 4K/120Hz is used.

We are currently investigating the issue further and will offer a permanent solution at a later date. Meanwhile, we would like to provide a couple workarounds to prevent the issue in its current state:

You can connect the system to the display directly via HDMI and use the display’s ARC/eARC functionality to feed the native audio back to the AVR using the connected HDMI cable between the AVR and display. This will allow users to decode the native audio format sent from the source. With this method, the display’s CEC/ARC option must be enabled as well as the AVR’s HDMI Control and/or the AVR’s ARC option. In the AVR, this option is located within the GUI under “Video – HDMI Setup.”
Another workaround is to leave or change the source’s video output to 4K/60Hz instead of 4K/120Hz until a permanent solution is available. This will ensure reliable communication between the source, the AVR and the display. The source’s default is set to output at 4K/60Hz, so if no change was initiated out of the box, then nothing further needs to be done.
We apologize for this inconvenience and we are currently working tirelessly to release a permanent solution so you can enjoy the 4K/120Hz experience using the latest sources with your AVR. We will have an update soon regarding the timeline of a permanent solution. We appreciate your patience.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Denon avr-x3700h

Inläggav JonasB » 2020-12-03 10:10

Tack för upplysningen. Just nu gör det inget för min del, men undrar om detta går att lösa med en framtida uppdatering? Antar att det är detta dom menar när det står att det jobbas på en permanent lösning.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Denon avr-x3700h

Inläggav JonasB » 2020-12-03 12:43

Rookie-fråga: Kom på att pre.out klipper vid 1,4 volt på denna (om jag inte använder den som rent försteg). Max effekt på min Rotel RMB-1095 är specad 200 watt vid 1,5 volt. Vilken effekt lämnar slutsteget vid 1,4 volt?

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Denon avr-x3700h

Inläggav JonasB » 2020-12-05 11:17

Någon som kan hjälpa mig med engeljanskan? Innebär detta att man kan använda front pre.out och slå av dessa steg utan att signalen klipper vid 1,4 volt? Eller måste samtliga av förstärkarens slutsteg vara avstängda?

My standardized tests use 2 volts output but since you can't turn off the amplifiers beyond 2 or all channels, let's see what the performance is like for other output levels before the amplifiers clip and drag down the performance of the DAC subsystem:
Bild
As you see, peak performance with the amplifiers off is around 1.1 volts with SINAD of 101 dB which is excellent for an AVR. With the amps on, you are OK up to 1.4 volt output before it nose dives. So when selecting an external amplifier for channels beyond fronts, make sure it can output its maximum power at or below 1.4 volts (usually specified as "sensitivity").

Användarvisningsbild
bran
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2010-08-09

Re: Denon avr-x3700h

Inläggav bran » 2020-12-12 17:31

JonasB skrev:Tack för upplysningen. Just nu gör det inget för min del, men undrar om detta går att lösa med en framtida uppdatering? Antar att det är detta dom menar när det står att det jobbas på en permanent lösning.


Jag undrar det jag... HiFi-klubben skriver nu följande på Denon-recievrarna:

**HDMI 2.1 stöds på 1 x HDMI-ingång och 2 x HDMI-utgångar. I kombination med Xbox Series X kommer det inte att vara möjligt att utnyttja maxinställningen 4K/120Hz/HDR för HDMI. Vi rekommenderar att du väljer en annan Video output-inställning för Xbox Series X (60Hz eller non-HDR), eller att du kopplar din Xbox direkt till TV:n och ljudet till din hemmabioreceiver via eARC.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Denon avr-x3700h

Inläggav music4ever » 2020-12-13 03:00

Hänger inte helt med. Om jag kör externa slutsteg till frontarna (toppar + basar) men låter resten (surroundkanaler) drivas av X3700, är det då några problem?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Denon avr-x3700h

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-12-13 12:48

Om man är orolig att någon hembioreceiver inte kan styra ut externa slutsteg:

För toppklassprestanda använder jag personligen alltid ett annat vanligt tvåkanaligt (toppklassigt) försteg också. Då använder jag alla tvåkanaliga ljudkällor till detta och lyssnar på vanlig tvåkanalig musik på detta vis.
När jag sedan lyssnar på såraondljud är förstegsutgången (front) inkopplade på en ingång på det tvåkanaliga försteget. Då kan jag här välja vilken förstärkning jag önskar. Vill jag ha mer än vad hembioförstärkaren kan ge så kan jag välja det. Om försteget har en vanlig volymratt kan man sätta en lite tejpbit eller dylikt för det läge som gör att det blir kalibrarat med nivåerna jämfört med alla andra kanalerna i hembioreceivern.

På detta vis kan jag undvika eventuella audiophilia nervosistankar om missljud genom hembioreceivern för tvåkanaliga ljudkällor eftersom de går genom ett annat försteg med hypotetiskt bättre ljudåtergivning.


...Men trots allt är inte en bra hembioreciever särskilt hörbart förvrängande om den ställs in som "pure direct" eller liknande, även det som skrivs är den allmänna ljudpöbelns uppfattning (att de är typ dåliga). Däremot är det många inställningar i en hembioreceiver och så fort ett avstånd, nivå, EQ, är minsta lilla annat, blir det direkt hörbart, såklart. :idea:


Ovanstående koppling tycker jag ger det bästa av två världar. ...så länge man vill begränsa sig till en hembioapparat som är av typen massproducerad som inte kostar multum.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Denon avr-x3700h

Inläggav jonasp » 2020-12-13 18:30

Som tillägg till vad Johan skriver ovan har ju flera tvåkanalsförsteg också en hemmabiobypassfunktion - t ex Sybarite, HA och någon Linn har det. Finns garanterat fler. Jag kommer att köra så i min egen anläggning i framtiden.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Denon avr-x3700h

Inläggav Mirage » 2020-12-13 21:10

Jag kör sen ganska länge med ett tvåkanalsförsteg med hembioförbikoppling (Advantage P1) ihop med hembioförsteg (Meridian G68ADV+HD621). Efter att jag fick sub och hembioförsteg inställt efter mitt rums påverkan blir det väldigt sällan jag använder tvåkanalsförsteget. För mig överväger fördelarna med att få djupet av subben och justeringen av tonkurvan till sidokanalerna mot vad tvåkanalsförsteget eventuellt skulle kunna låta bättre. Fast mitt bioförsteg går nog in i kategorin som kostade multum...
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Denon avr-x3700h

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-14 18:06

JonasB skrev:Rookie-fråga: Kom på att pre.out klipper vid 1,4 volt på denna (om jag inte använder den som rent försteg). Max effekt på min Rotel RMB-1095 är specad 200 watt vid 1,5 volt. Vilken effekt lämnar slutsteget vid 1,4 volt?


186.67 Watt eller du förlorar 0.6 dB (om jag räknat rätt).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Denon avr-x3700h

Inläggav jonasp » 2020-12-14 20:35

RogerGustavsson skrev:
JonasB skrev:Rookie-fråga: Kom på att pre.out klipper vid 1,4 volt på denna (om jag inte använder den som rent försteg). Max effekt på min Rotel RMB-1095 är specad 200 watt vid 1,5 volt. Vilken effekt lämnar slutsteget vid 1,4 volt?


186.67 Watt eller du förlorar 0.6 dB (om jag räknat rätt).


Jag får det till 174 Watt:

200*10^(20*log10(1.4/1.5)/10)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Denon avr-x3700h

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-15 15:32

Stämmer! 0.6 dB då?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Denon avr-x3700h

Inläggav jonasp » 2020-12-15 15:48

RogerGustavsson skrev:Stämmer! 0.6 dB då?


Ja det stämmer.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Denon avr-x3700h

Inläggav JonasB » 2020-12-15 23:14

music4ever skrev:Hänger inte helt med. Om jag kör externa slutsteg till frontarna (toppar + basar) men låter resten (surroundkanaler) drivas av X3700, är det då några problem?


Det verkar som att förstärkaren klipper vid 1,4 volt ut om man inte slår av interna slutstegen. Det kan vara ett problem beroende på slutsteg.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Denon avr-x3700h

Inläggav JonasB » 2020-12-15 23:19

Johan_Lindroos skrev:Om man är orolig att någon hembioreceiver inte kan styra ut externa slutsteg:

För toppklassprestanda använder jag personligen alltid ett annat vanligt tvåkanaligt (toppklassigt) försteg också. Då använder jag alla tvåkanaliga ljudkällor till detta och lyssnar på vanlig tvåkanalig musik på detta vis.
När jag sedan lyssnar på såraondljud är förstegsutgången (front) inkopplade på en ingång på det tvåkanaliga försteget. Då kan jag här välja vilken förstärkning jag önskar. Vill jag ha mer än vad hembioförstärkaren kan ge så kan jag välja det. Om försteget har en vanlig volymratt kan man sätta en lite tejpbit eller dylikt för det läge som gör att det blir kalibrarat med nivåerna jämfört med alla andra kanalerna i hembioreceivern.

På detta vis kan jag undvika eventuella audiophilia nervosistankar om missljud genom hembioreceivern för tvåkanaliga ljudkällor eftersom de går genom ett annat försteg med hypotetiskt bättre ljudåtergivning.


...Men trots allt är inte en bra hembioreciever särskilt hörbart förvrängande om den ställs in som "pure direct" eller liknande, även det som skrivs är den allmänna ljudpöbelns uppfattning (att de är typ dåliga). Däremot är det många inställningar i en hembioreceiver och så fort ett avstånd, nivå, EQ, är minsta lilla annat, blir det direkt hörbart, såklart. :idea:


Ovanstående koppling tycker jag ger det bästa av två världar. ...så länge man vill begränsa sig till en hembioapparat som är av typen massproducerad som inte kostar multum.


Är osäker på om jag skulle kunna få till en sådan koppling eftersom jag vill ha mina tre basmoduler igång varav en med lite delay.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Denon avr-x3700h

Inläggav JonasB » 2020-12-15 23:26

Jag har fått hem en x3700h och planen är att använda den som försteg så slipper jag tänka på att pre.out klipper.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Denon avr-x3700h

Inläggav music4ever » 2020-12-16 00:59

JonasB skrev:
music4ever skrev:Hänger inte helt med. Om jag kör externa slutsteg till frontarna (toppar + basar) men låter resten (surroundkanaler) drivas av X3700, är det då några problem?


Det verkar som att förstärkaren klipper vid 1,4 volt ut om man inte slår av interna slutstegen. Det kan vara ett problem beroende på slutsteg.


Slutstegen för frontarna eller alla slutstegen?

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Denon avr-x3700h

Inläggav JonasB » 2020-12-16 08:34

music4ever skrev:
JonasB skrev:
music4ever skrev:Hänger inte helt med. Om jag kör externa slutsteg till frontarna (toppar + basar) men låter resten (surroundkanaler) drivas av X3700, är det då några problem?


Det verkar som att förstärkaren klipper vid 1,4 volt ut om man inte slår av interna slutstegen. Det kan vara ett problem beroende på slutsteg.


Slutstegen för frontarna eller alla slutstegen?


Jag hittar endast inställning för att stänga av samtliga slutsteg. Tror inte det går att slå av endast front.

Användarvisningsbild
bran
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2010-08-09

Re: Denon avr-x3700h

Inläggav bran » 2021-05-11 08:28



As noted earlier, Sound United is making the new adapter box available free of charge to affected owners if they order one within their AVR’s warranty period. Owners of the Denon and Marantz models listed below will be able to register to receive the adapter from May 15th, with shipments expected to start by the end of May. Bear in mind, though, that even if you have one of the affected AVRs you really don’t need to bother ordering SPK618 unless you have an Xbox Series X and a TV capable of 4K/120Hz playback.


https://www.marantz.com/en-gb/hdmiadapter


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster