Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav meshuggener » 2021-06-05 10:50

Jag köpte mig ett Apollon nc 1200 för att testa på mina basmoduler infraY-8.
Steget ca 400w i 8ohm och 1200w i 2ohm. Har bara testat som hastigast. Så inget blindtestat med hörseltestade och godkända guldöronmedlenmar i panelen.

Började att spela på i32s. Måste säga att den spelade väldigt fint. Spelade större än Bryston 14B³. Men inte riktigt samma mjuka topp som Bryston. Men andra sidan så upplevde jag en annan bakgrunds tystnad.

Till bas så fanns den tysta bakgrunden kvar lite mera umph än mitt nuvarande Earthquake Grande 7B.
Testade en 10hz ton som jag kört med earthquake där hyllorna till elektroniken gungar när man gasar lite.
Upplevde inte samma kraft med Apollon som även började klippa lite. När volymen stod på ca 14:00. Med earthquake känns det bottenlöst.
Jag ska testa mera när tid finns.

Användarvisningsbild
sworks
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2003-10-27
Ort: Stockholm

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav sworks » 2021-06-17 13:44

sworks skrev:Hej

Ni som har och är nöjda kanske kan ge era synpunkter på slutsteg i klass-d för drivning av basmoduler.
Anledningen till att jag söker en klass-d är att få ned det fysiska måttet på slutsteget. Har i dag 2 ROTEL och det blir tungt och bökigt att "gömma undan apparaterna".
Vet ej om jag är ute på osanningens vägar nu men jag har fått intryck av att klass-d lämpar sig väl för drivning av basmoduler och konventionella slutsteg (A/B) gör sig bättre för det övre registret då de färgar ljudet mindre (förutsätter en bra apparat förstås).

Lite indata.
De skall driva ”Ino Audio profundusX -2 / -4" och eller "profundusP -2 / 4”.
De skall inte orsaka puff/knäpp vid påslag (on/off).
De skall kunna köpas färdiga (inte behöva monteras i apparatlåda osv).
De kommer få insignal från Ino Audio cr80s.

Är inte i behov av enorm effekt utan hellre en bra funktion och liten påverkan av signalen.

Tack!

Rikard


20210617: Dessa blev det Audiophonics MPA-M400NC Class D Mono Amplifier NCore 1x400W 4 Ohm

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav Kraniet » 2021-06-17 15:17

sworks skrev:
sworks skrev:Hej

Ni som har och är nöjda kanske kan ge era synpunkter på slutsteg i klass-d för drivning av basmoduler.
Anledningen till att jag söker en klass-d är att få ned det fysiska måttet på slutsteget. Har i dag 2 ROTEL och det blir tungt och bökigt att "gömma undan apparaterna".
Vet ej om jag är ute på osanningens vägar nu men jag har fått intryck av att klass-d lämpar sig väl för drivning av basmoduler och konventionella slutsteg (A/B) gör sig bättre för det övre registret då de färgar ljudet mindre (förutsätter en bra apparat förstås).

Lite indata.
De skall driva ”Ino Audio profundusX -2 / -4" och eller "profundusP -2 / 4”.
De skall inte orsaka puff/knäpp vid påslag (on/off).
De skall kunna köpas färdiga (inte behöva monteras i apparatlåda osv).
De kommer få insignal från Ino Audio cr80s.

Är inte i behov av enorm effekt utan hellre en bra funktion och liten påverkan av signalen.

Tack!

Rikard


20210617: Dessa blev det Audiophonics MPA-M400NC Class D Mono Amplifier NCore 1x400W 4 Ohm


Torde ju funka alldeles utmärkt. Är det dom nya profX så är det lite i underkant i förhållande till IÖs rekommendationer men knappast något du lär märka av.
Nästan så att en förstärkare skulle räcka till X-4 eftersom de klarar laster på 2 ohm.

Till P-4 räcker en förstärkarmodul gott och väl.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sworks
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2003-10-27
Ort: Stockholm

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav sworks » 2021-06-18 08:49

Torde ju funka alldeles utmärkt. Är det dom nya profX så är det lite i underkant i förhållande till IÖs rekommendationer men knappast något du lär märka av.
Nästan så att en förstärkare skulle räcka till X-4 eftersom de klarar laster på 2 ohm.

Till P-4 räcker en förstärkarmodul gott och väl.


Som mål är 4 st moduler Profundus X och inköpet blev 2 st MPA-M400NC (höger / vänster).
En trevlig detalj är att omkopplare samt kontakt för XLR alt RCA samt 12V trigger medföljer apparaten.

/Rikard

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav sprudel » 2021-06-18 09:08

Tjena!

De har jag också till mina px-4. Funkar utomordentligt. (Hypex nc 400)
Alternerar med två Icepower mono 400w/4 Ohm, kanske lite bättre knuff i basen, men bara kanske. :)

Ska jag byta signatur till Orbea Oiz?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav distad » 2021-06-18 22:54

Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster