Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-12 18:25

DVD-ai skrev:
JonasB skrev:Här är ett steg med 8x410 watt: https://vtvamplifier.com/product/vtv-pa ... er-8x800w/


Den var ju lite kul, om den levererar vad den lovar så kunde den vara perfekt för att parallellkoppla 3 moduler/kanal.
Får då 2kanaler över dock.

Helst skulle jag vilja ha 3st 2kanal steg eller ett 6kanal steg med gott om effekt och en förtroendeingivande kvalitet.

Jag har kollat lite på Behringer NX6000 stegen och ett sådant skulle ju ge mig nära nog 400w/bas med serie/parallellkoppling (som jag kör idag på ett Rotel 1590 och får 100w/bas).
Men jag känner mig tveksam till ett så billigt steg som ska lämna så mycket, känns som om det måste vara något fel på det... Haha
Och hur mycket låter fläktarna!?


Frågan är hur Behringer NX6000 klarar om det sjunker under 4ohm.
Annars finns ju Behringer NX4-6000
4*440W 8 ohm
4*860W 4ohm
4*1600W 2ohm
Pris 3899:-

Fundera själv på att beställa hem ett Behringer NX-3000D för att driva 18" basarna i ett av mina system.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav JonasB » 2021-03-13 08:56

JonasB skrev:
DVD-ai skrev:
JonasB skrev:Här är ett steg med 8x410 watt: https://vtvamplifier.com/product/vtv-pa ... er-8x800w/


Den var ju lite kul, om den levererar vad den lovar så kunde den vara perfekt för att parallellkoppla 3 moduler/kanal.
Får då 2kanaler över dock.

Helst skulle jag vilja ha 3st 2kanal steg eller ett 6kanal steg med gott om effekt och en förtroendeingivande kvalitet.

Jag har kollat lite på Behringer NX6000 stegen och ett sådant skulle ju ge mig nära nog 400w/bas med serie/parallellkoppling (som jag kör idag på ett Rotel 1590 och får 100w/bas).
Men jag känner mig tveksam till ett så billigt steg som ska lämna så mycket, känns som om det måste vara något fel på det... Haha
Och hur mycket låter fläktarna!?


Du kan även ha två moduler per kanal.
Om inte siffrorna för Behringer är uppmätta av annan part så tror jag inte på dem. Fläktarna behöver bytas om steget ska stå i samma rum som det lyssnas i.


Fel av mig. Om du har 18 moduler så är det såklart 2 för många för att koppla 2/kanal.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav DVD-ai » 2021-03-13 10:17

JonasB skrev:
JonasB skrev:
DVD-ai skrev:
Den var ju lite kul, om den levererar vad den lovar så kunde den vara perfekt för att parallellkoppla 3 moduler/kanal.
Får då 2kanaler över dock.

Helst skulle jag vilja ha 3st 2kanal steg eller ett 6kanal steg med gott om effekt och en förtroendeingivande kvalitet.

Jag har kollat lite på Behringer NX6000 stegen och ett sådant skulle ju ge mig nära nog 400w/bas med serie/parallellkoppling (som jag kör idag på ett Rotel 1590 och får 100w/bas).
Men jag känner mig tveksam till ett så billigt steg som ska lämna så mycket, känns som om det måste vara något fel på det... Haha
Och hur mycket låter fläktarna!?


Du kan även ha två moduler per kanal.
Om inte siffrorna för Behringer är uppmätta av annan part så tror jag inte på dem. Fläktarna behöver bytas om steget ska stå i samma rum som det lyssnas i.


Fel av mig. Om du har 18 moduler så är det såklart 2 för många för att koppla 2/kanal.


Jag kör med 16st basmoduler i dagsläget (8st/kanal) och dessa är seriekopplade 2 och 2 och sedan är 4st sådana seriekopplingar parallellkopplade för att kunna köras på ett 2kanal steg (Rotel 1590) då det ger en nominell impedans om ca 4ohm.
Jag har även samtliga mittpunkter/”seriekopplingspunkter” ihop kopplade för att jämna ut ev små variationer i exemplaren.

Jag har haft funderingar på 2st till moduler om jag landar på en lösning med 6kanaler i basdrivningen, det blir ju perfekt att köra 3st/kanal då. :)
Främst finns dessa funderingar pga att jag har uppmärksammat att det går att få steget att tappa orken (/närma sig klippning ?). man märker att anslag och tydlighet faller bakom och det börjar att låta otydligt.
Men utan att det låter som om det klipper heller för del delen...
För det har jag också testat och det låter påtagligt grumligt och med missljud.
Nu inträffar ju detta vid nivåer som det vanligtvis inte spelas på, men det förekommer att det kan vara kul att kräma på av bara oanade mått och då är det lite tråkigt att tappa kängan i nyllet som man får tills dess att steget tycks slänga in handduken.

Jag tror nog att 3dB till skulle kunna räcka, men att 6dB till ger lite extra feelgood som ju inte alls skadar att ha :)
Jäkla angenäma problem man har då.... :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav avr7000 » 2021-03-13 15:48

6 kanaler Icepower1000 ASP matchar ju exakt vad du vill ha....

Det är rea på dem på Partsexpress just nu (just på Ice1000 av någon anledning.

$ 270 /modul inkl sladdarna du behöver.

förmodligen strax under 20000 kr hemfraktat, tullat o momsat...

Sen behöver du låda/lådor och kontakter etc.


Hade vi bott närmare kunde du lånat 6 av mig lite snabbt o provkört....
Eller vad är det för tidshorisont vi talar om?
Jag kanske gör mig ett ärende uppåt Stockholm och kan i så fall ta med dem.
Ett besök hos dig var ju i alla fall inplanerat vid en ev. Stockholmsvisit.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav DVD-ai » 2021-03-14 10:34

Det är absolut inte det minsta bråttom, jag har inte ens bestämt mig för att köpa något nytt för att lösa mitt ”problem” som nästan aldrig förekommer. :)

Men ja du är mycket välkommen förbi!
Däremot så vet jag inte om jag behöver testa dina steg ändå, det lär inte behövas -för dom verkar bra nog :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav JonasB » 2021-03-14 17:33

Hur många "musikwatt" kan man nyttja med ett 10-ampere-uttag?

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-14 17:48

JonasB skrev:Hur många "musikwatt" kan man nyttja med ett 10-ampere-uttag?

Beror ju på effektiviteten på aktuellt slutsteg samt storlek på kondensatorbanken om du menar momentaneffekt.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav pLudio » 2021-03-14 18:02

JonasB skrev:Hur många "musikwatt" kan man nyttja med ett 10-ampere-uttag?

Ca 2000W kontinuerligt med klass D.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav Baffel » 2021-03-14 18:05

JonasB skrev:Hur många "musikwatt" kan man nyttja med ett 10-ampere-uttag?


W= VxA .

Ut får du det du stoppar in minus förluster , dvs ut W in x verkningsgrad .
Sen detta med motstånd och farbror Ohm. Om vi blandar in själva högtalarna sen. En hel del slutsteg här verkar fixa låga Ohmtal. Imponerade . Själv måste jag ha lite motstånd , annars hade jag i längden inte mått bra om en pizzeria öppnades runt hörnet där jag bor. Motståndskraftiga slutsteg. :)

Kondensatorbankar kan lagra men i slutänden när allt räknas samman aldrig mer ut än in . :)

Sen undrar jag om det är stor skillnad i verkningsgrad mellan olika klass d förstärkare? Tror inte att det är så stor skillnad men nja vet, inte riktigt.

OT: Kondensatorbank . Låter ju bra att kunna plocka ut vid behov, sen sätta in. Men dessa bankar är de så att säga olika svåra och snabba att hämta ut på? Eller beror det på uttagaren själv? Hur ser man på ett klass d hur pass väl de fixar det?

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav JonasB » 2021-03-14 19:07

Att watt=volt x ampere har jag koll på. Men säkringar går inte vid basdunk eller jordbävning med högre effekt än 2300 watt till steget. Det beror på att säkringarna är tröga.
Frågan är om 6000 watt till högtalarna är "bortkastade" watt?
Vi pratar klass D som kanske ligger runt 85% vid högt effektuttag?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav paa » 2021-03-14 19:25

Crown har också kraftfulla klass-D steg. Internet säger att deras fläkt inte startar förrän man typ pinar livet ur dom, se t.ex:
https://www.thomann.de/se/crown_xls_2502.htm
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav Baffel » 2021-03-14 19:27

JonasB skrev:Att watt=volt x ampere har jag koll på. Men säkringar går inte vid basdunk eller jordbävning med högre effekt än 2300 watt till steget. Det beror på att säkringarna är tröga.
Frågan är om 6000 watt till högtalarna är "bortkastade" watt?
Vi pratar klass D som kanske ligger runt 85% vid högt effektuttag?


Hmmm, hur tänker du? Om säkringen går vid X antal W så gör den väl, eller? Funderar du på att skita i säkringen?
Eller menar du hur kraftfulla kortvariga kraftiga toppar som säkringen pallar med? Hur kraftfulla och hur långvariga dvs.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-14 19:33

JonasB skrev:Att watt=volt x ampere har jag koll på. Men säkringar går inte vid basdunk eller jordbävning med högre effekt än 2300 watt till steget. Det beror på att säkringarna är tröga.
Frågan är om 6000 watt till högtalarna är "bortkastade" watt?
Vi pratar klass D som kanske ligger runt 85% vid högt effektuttag?

Det är nog inte fel att headroom i slutsteget för att klara momentana toppar
bättre det än att steget klipper. Har du dessutom trög säkring & ligger i medeleffekt
under vad säkringen klarar borde det fungera.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav JonasB » 2021-03-14 19:35

paa skrev:Crown har också kraftfulla klass-D steg. Internet säger att deras fläkt inte startar förrän man typ pinar livet ur dom, se t.ex:
https://www.thomann.de/se/crown_xls_2502.htm


Det ser inte helt optimalt ut för infra.
Screenshot_20210314-183120_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210314-183120_Samsung Internet.jpg (379.45 KiB) Visad 2789 gånger


Om man jämför med t.ex. Hypex som är spikrak till i.a.f. 10hz.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav pLudio » 2021-03-14 19:39

Baffel skrev:Hmmm, hur tänker du? Om säkringen går vid X antal W så gör den väl, eller? Funderar du på att skita i säkringen?

Spik. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav JonasB » 2021-03-14 19:40

Baffel skrev:
JonasB skrev:Att watt=volt x ampere har jag koll på. Men säkringar går inte vid basdunk eller jordbävning med högre effekt än 2300 watt till steget. Det beror på att säkringarna är tröga.
Frågan är om 6000 watt till högtalarna är "bortkastade" watt?
Vi pratar klass D som kanske ligger runt 85% vid högt effektuttag?


Hmmm, hur tänker du? Om säkringen går vid X antal W så gör den väl, eller? Funderar du på att skita i säkringen?
Eller menar du hur kraftfulla kortvariga kraftiga toppar som säkringen pallar med? Hur kraftfulla och hur långvariga dvs.

Nej, vanliga säkringar i hus går inte vid kortvariga peakar över 2300 watt. Precis, det är min fundering.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav Baffel » 2021-03-14 19:43

pLudio skrev:
Baffel skrev:Hmmm, hur tänker du? Om säkringen går vid X antal W så gör den väl, eller? Funderar du på att skita i säkringen?

Spik. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.


Spik i foten , kom inte och snacka med mig om spik i foten! Jag snackar om spik i slutsteget. :mrgreen:

Edit, kan ju finnas yngre som läser denna tråd , spik i foten:
https://youtu.be/5kaegEPozgk

Ja just det:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Roger_Moore
Senast redigerad av Baffel 2021-03-14 20:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav JonasB » 2021-03-14 19:43

VintageHiFi skrev:
JonasB skrev:Att watt=volt x ampere har jag koll på. Men säkringar går inte vid basdunk eller jordbävning med högre effekt än 2300 watt till steget. Det beror på att säkringarna är tröga.
Frågan är om 6000 watt till högtalarna är "bortkastade" watt?
Vi pratar klass D som kanske ligger runt 85% vid högt effektuttag?

Det är nog inte fel att headroom i slutsteget för att klara momentana toppar
bättre det än att steget klipper. Har du dessutom trög säkring & ligger i medeleffekt
under vad säkringen klarar borde det fungera.


Eftersom ingen borde ligga över i medeleffekt så kanske det är lugnt :D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav Baffel » 2021-03-14 19:44

JonasB skrev:
paa skrev:Crown har också kraftfulla klass-D steg. Internet säger att deras fläkt inte startar förrän man typ pinar livet ur dom, se t.ex:
https://www.thomann.de/se/crown_xls_2502.htm


Det ser inte helt optimalt ut för infra.
Screenshot_20210314-183120_Samsung Internet.jpg


Om man jämför med t.ex. Hypex som är spikrak till i.a.f. 10hz.


Inte ens 0,5dB från 100 ned till 20Hz , eller ? Vad är det för skala? Du ska väl ändå köra med EQ sen?

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav JonasB » 2021-03-14 20:09

Tänkte på att DVD-ai skrev:  gärna f3 på någon enstaka Hz
Vilket inte detta steg uppfyller.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav Belker » 2021-03-14 20:28

Baffel skrev:
JonasB skrev:
paa skrev:Crown har också kraftfulla klass-D steg. Internet säger att deras fläkt inte startar förrän man typ pinar livet ur dom, se t.ex:
https://www.thomann.de/se/crown_xls_2502.htm


Det ser inte helt optimalt ut för infra.
Bilagan Screenshot_20210314-183120_Samsung Internet.jpg finns inte längre


Om man jämför med t.ex. Hypex som är spikrak till i.a.f. 10hz.


Inte ens 0,5dB från 100 ned till 20Hz , eller ? Vad är det för skala? Du ska väl ändå köra med EQ sen?

Det är inte frekvensgången enbart. Man måste se till förmågan att leverera effekt också. Hittar inte Hypex nu, men Purifi har svårt att hålla effekten nedåt 20 Hz, så man kan misstänka att det blir värre nedåt infra. Och Hypex lär inte vara bättre än Purifi på den punkten.
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/nord-three-se-1et400a-dual-mono-stereo-amp-review.9938/
Bilagor
45F277A3-2B32-4703-BAF3-D9E9BC8E3D6A.jpeg
45F277A3-2B32-4703-BAF3-D9E9BC8E3D6A.jpeg (653.42 KiB) Visad 2762 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav Baffel » 2021-03-14 20:41

Okej , är det frågan om subbasmoduler som delas typ runt 100Hz? Klipper in lite vad I-or skrivit i soffbastråden om effekt och distorsion renodlade subbasförstärkare: En del generell info samt specifikt gällande I-ors konstruktion av soffbas:

Förstärkaren behöver lämna minst 28 Vrms (100 W i 8 ohm) och 2x200 Wrms i 2 ohm eller 1x400 Wrms i 1 ohm (samtliga talspolar parallellkopplas och den vända basens talspolar kopplas med omvänd polaritet). Mer kraftfulla förstärkare ger i princip endast försumbart högre ljudtryckskapacitet.

Det finns dock en uppsjö av alternativ vad gäller förstärkare (t.ex. Aiyima A07 med kapabel SMPS) och kraven är heller inte särskilt höga här. Allra viktigast är goda ekvaliseringsmöjligheter.

A800 mäter mer än godkänt för basmodulbruk i ASR:s test, utan rapporter om problem med volymkontroller. För basmoduler är förstärkardistorsion ett icke-problem i praktiken.


viewtopic.php?f=3&t=71680&start=60

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav JonasB » 2021-03-14 20:52

Belker skrev:
Baffel skrev:
JonasB skrev:
Det ser inte helt optimalt ut för infra.
Screenshot_20210314-183120_Samsung Internet.jpg


Om man jämför med t.ex. Hypex som är spikrak till i.a.f. 10hz.


Inte ens 0,5dB från 100 ned till 20Hz , eller ? Vad är det för skala? Du ska väl ändå köra med EQ sen?

Det är inte frekvensgången enbart. Man måste se till förmågan att leverera effekt också. Hittar inte Hypex nu, men Purifi har svårt att hålla effekten nedåt 20 Hz, så man kan misstänka att det blir värre nedåt infra. Och Hypex lär inte vara bättre än Purifi på den punkten.
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/nord-three-se-1et400a-dual-mono-stereo-amp-review.9938/


Just det, mycket att tänka på. Men det borde vara bättre än att tappa motsvarande i frekvens? Om man kollar vid 1% så ligger 20hz och 1khz på nästan samma effekt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-15 15:51

Baffel skrev:Okej , är det frågan om subbasmoduler som delas typ runt 100Hz? Klipper in lite vad I-or skrivit i soffbastråden om effekt och distorsion renodlade subbasförstärkare: En del generell info samt specifikt gällande I-ors konstruktion av soffbas:

Förstärkaren behöver lämna minst 28 Vrms (100 W i 8 ohm) och 2x200 Wrms i 2 ohm eller 1x400 Wrms i 1 ohm (samtliga talspolar parallellkopplas och den vända basens talspolar kopplas med omvänd polaritet). Mer kraftfulla förstärkare ger i princip endast försumbart högre ljudtryckskapacitet.

Det finns dock en uppsjö av alternativ vad gäller förstärkare (t.ex. Aiyima A07 med kapabel SMPS) och kraven är heller inte särskilt höga här. Allra viktigast är goda ekvaliseringsmöjligheter.

A800 mäter mer än godkänt för basmodulbruk i ASR:s test, utan rapporter om problem med volymkontroller. För basmoduler är förstärkardistorsion ett icke-problem i praktiken.


viewtopic.php?f=3&t=71680&start=60


Soffbasen har elementen kopplade i serie och får då en nominell impedans runt 16 Ohm vilket passar Behringer A800 i bryggkoppling. Soffbasen ska väl heller inte spela infrabas? Då kan avrullningen spela en mindre roll.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav Baffel » 2021-03-15 17:01

Precis . Soffsubben ska bäst ses som en integrerad lösning , dvs soffsubben , äggen, DSP, aktivt delningsfilter samt förstärkeri . Lösningen är tom framtagen utifrån vart soffbasen ska vara placerad.

Det mer generella som I-or påpekar är dels detta med distorsionsnivåer dels effekt förstärkare .

Elementen i soffsubben är serieparallellkopplade

I-or:
Vi har ändrat en del i och med att den bryggkopplingsbara A800 kom in i bilden. Nu kör vi serieparallell, som STDI beskriver ovan, för de fyra spolarna för en total resistans om 3,7 ohm:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav Baffel » 2021-03-16 09:48

Om , brasklapp som sagt OM, det nu inte är så himla noga detta med dist för subbasmoduler . Om man ändå ska EQa. OM inte förstärkaren har sönder högtalaren / elementet varför då köpa dyra grejer ? Duger det tex inte med något typ detta:

1000W ±DC75V LLC Soft Switching Power Supply DIY HIFI Audio Amplifier PSU Board, £40.00
https://www.ebay.co.uk/itm/1000W-DC75V- ... 3351675414

Sedan frakt, moms, tull och den ska matas med ström. Plus dessa OM. ...Hmmm kanske inte blir så billigt och bra ändå...
Dessutom har jag hört talas om fuskkondingar / elyter i kinabrädor/ kort. Mindre med fejkat större hölje utanpå.

Edit, just den i länken verkar matas med : Input voltage: AC200-240V
Just fan , sen detta med CE-märkning.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-16 12:06

Verkar endast vara ett nätaggregat eller tolkar jag fel? Nja, skulle inte ta risken...

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav Baffel » 2021-03-16 12:45

Jag fattar det som så också när jag kollade närmare nu. Var lite för snabb. :)

Nop du har nog rätt . Många OM . Dock skulle jag kunna tänka mig detta med kinakort under förutsättning att det var testat och efter det rekommenderat. Det går ju att kolla på omdömen och recensioner , i många fall , som finns i annonsens från eBay och Amazon. Fast mja. Vet i tusan. Kanske.. :) Det får man nog se som en chansning om man köper något sådant.

Som exempel tar en högen

High Quality Digital Power Amplifier Board HIFI 500W AMP Board Audio Parts, £14.88
Specification:

Item Type: AMP board
Power Supply: DC dual power supply ± 58 ± 70v
Rated Output Power: 500w (± 65v power supply, 4 ohm load, 10% deformation)
Efficiency:> 90%
Signal to Noise Ratio: 90db
Total Harmonic Distortion:
380w (± 65 power 4 ohm speaker, distortion <0.1%)
280w (± 65 power 8 ohm speaker, distortion <0.1%)
Frequency Range: 20Hz-20kHz
Speaker: 4-8ohm
Voltage Magnification: 36 times
Input Sensitivity: 1.5v (RMS)
Output Short Circuit Protection: Yes
Output DC Bias Protection Speaker Protection: Yes
Overheat Protection: Yes, the temperature of the is higher than 100 ° C, turn off the output!
Product Size: Approx. 100 x 42 x 35mm / 3.94 x 1.65 x 1.38in
Net Weight: Approx. 100 g / 3.5 oz

https://www.ebay.co.uk/itm/High-Quality ... 3501511047

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-16 13:50

Skaffade mig ett par slutsteg för att driva mina basmoduler med som enligt spec verkar lovande
framförallt neråt i frekvens ser det bra ut hyfsat med effekt.

Lite data.
Yamaha P4500
2*460W 8 ohm 20-20kHz THD + N 0,05%
2*620W 4 ohm 20-20kHz THD + N 0,05%
1*1240W 8 ohm 20-20kHz THD + N 0,05%

Frequency Response: 10Hz-50kHz +0, -1dB
S/N 105dB

Dock är detta lite utanför området då det inte är klass D

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Slutsteg klass-d för drivning av basmoduler

Inläggav DVD-ai » 2021-03-17 07:31

Ja det är såklart ett måste att steget ska lämna gott om effekt nere vid låga frekvenser där det är tänkt att användas :)

Många idéer såhär långt, jag spanar vidare så får vi se!
Är ju inte alls säkert att det blir något byte då det verkligen inte står någon ko på isen :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Conan, Google [Bot] och 10 gäster