Elsäkerhet ljud/ hifiprodukter.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Elsäkerhet ljud/ hifiprodukter.

Inläggav Baffel » 2020-12-22 22:26

Någon som känner sig manad att skriva lite? Tänk på att det är hyfsat många som läser trådarna här så det kan ses som bra information att ta till sig.

Hur är det tex med CE märkning? Farligt utan det ? Vad händer om en icke CE märkt produkt gör så att huset brinner ned. Får man ut på försäkringen då?
Hur är det med gamla rörförstärkare ?

Sen tja vad ni kommer på och vill ta upp.

Även om någon elektriker vill uttala sig vore det ju bra .

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Elsäkerhet ljud/ hifiprodukter.

Inläggav paa » 2020-12-22 22:51

Ett problem är väl de gamla apparater som är ojordade och som varit försedd med rund ojordad stickpropp. Om apparaten inte är märkt med dubbelisoleringssymbolen med en kvadrat inuti en större kvadrat, så är det inte så enkelt att göra rätt. Det finns ju i princip ingen stickpropp som är godkänd att ersätta den runda med, så man kan ansluta apparaten till jordade uttag. En elektriker kan kanske föreslå hur man skulle kunna göra?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Elsäkerhet ljud/ hifiprodukter.

Inläggav Baffel » 2020-12-22 23:31

Tja det skulle vara intressant att veta.
Jag tycker det borde finnas en STICKY tråd på köpsidan om elsäkerhet. . Det är bra och viktig information som bör spridas.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Elsäkerhet ljud/ hifiprodukter.

Inläggav BosseS » 2020-12-23 12:17

Baffel skrev:Hur är det tex med CE märkning? Farligt utan det ?
Vad händer om en icke CE märkt produkt gör så att huset brinner ned. Får man ut på försäkringen då?
Hur är det med gamla rörförstärkare ?
Sen tja vad ni kommer på och vill ta upp.

CE-märkning i all ära men det har visat sig att den inte helt går att lita på då den bygger på att tillverkaren är ansvarsfull och frivilligt verkligen låter typprova sin produkt enligt den CE-försäkran som de skriver. Enligt tester som elsäkerhetsverket låter göra finns det brister där. Men det handlar företrädesvis om "mindre" no-name produkter som USB-laddare som man nå den Svenska marknaden via wish och liknande handelssajter.

Så rådet jag vill ge är att köpa produkter som tagits in av en Svensk känd importör och/eller betrodda säljare. Dessa är skyldiga att kontrollera tillverkarens CE-märkning, att produkterna uppfyller säkerhetskraven. Leta efter märkskylten på apparaten som ska ange tillverkare och modell, dvs vem man kan kontakta vid problem. I tveksamma fall ska man kunna begära att få se det dokument som försäkrar att produkten uppfyller säkerhetskraven och där står firmanamnet. De som inte vågar skylta med detta skulle jag betrakta som tveksamma.

När produkten väl landat i hemmet så har du som ägare/innehavare en skyldighet i elsäkerhetslagen att se till att den är säker... Det handlar så främst om att se till att produkten används på rätt sätt och underhålls så att den fortlöpande är säker.

Men var allt detta ansvar landar vid en rättslig prövning kan nog ingen svara generellt på... Speciellt försäkringsbolag är i princip sin egen domstol och dömer så som det själva vill... Jag brukar rekommendera att man inte ska pröva denna fråga, dvs om man är orolig för att en apparat kommer att orsaka ett försäkringsärende så låter man bäst bli i att köpa den. I övrigt så låter man bli att bygga om en förstärkare till brödrost etc, utan installerar den med den ventilation som krävs mm och använder den såsom föreskrivs av tillverkaren.

Jag tror (och hoppas) att både domstol och försäkringsbolag är pragmatiska och främst ser till orsaken till olyckan, inte i första hand om den är CE-märkt eller installerad av en person med rätt behörighet etc. Dvs har man själv klantat till det så åker man dit. Men samtidigt kan installationsregler och tillverkarens anvisningar vara viktiga att följa, även om de saknar relevans till varför en apparat brann upp.

paa skrev:Ett problem är väl de gamla apparater som är ojordade och som varit försedd med rund ojordad stickpropp. Om apparaten inte är märkt med dubbelisoleringssymbolen med en kvadrat inuti en större kvadrat, så är det inte så enkelt att göra rätt. Det finns ju i princip ingen stickpropp som är godkänd att ersätta den runda med, så man kan ansluta apparaten till jordade uttag. En elektriker kan kanske föreslå hur man skulle kunna göra?

Dessa gamla apparater är av den s.k. "klass 0" - varken skyddsjordade eller dubbelisolerade. För att göra en lång historia kort så har dessa apparater endast en (1) skyddsbarriär. Det krävs alltid dubbla skyddsbarriärer, och den andra barriären sitter i väggar och golv. Dessa gamla apparater får alltså endast användas i (gamla) isolerade torra rum med ojordade uttag.

För att använda dessa i rum med skyddsjordade uttag måste apparaten byggas om så den i sig har två skyddsbarriärer, t.ex ombyggnad till skyddsjordat eller dubbelisolerat utförande. Man får här själv göra en bedömning vilken isolation apparaten verkligen har. En gammal radiogrammofon i bakelit kan nog ses som dubbelisolerad medan en gammal rörhäck med metallchassi kan behöva skyddsjordas.

Denna ombyggnad får man göra själv. Man får bygga en helt ny rörhäck om man vill. Men som sagt, om man klantar sig och skickar ström genom familjen så åker man dit, oberoende av hur "mycket" man fick göra jobbet. Behörigheten är helt orelevant.

Så, för att summera behöver man köpa och bygga om produkter med förstånd. Det finns inga regler (CE etc) att gömma sig bakom.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Elsäkerhet ljud/ hifiprodukter.

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-12-23 12:21

paa skrev:Ett problem är väl de gamla apparater som är ojordade och som varit försedd med rund ojordad stickpropp. Om apparaten inte är märkt med dubbelisoleringssymbolen med en kvadrat inuti en större kvadrat, så är det inte så enkelt att göra rätt. Det finns ju i princip ingen stickpropp som är godkänd att ersätta den runda med, så man kan ansluta apparaten till jordade uttag. En elektriker kan kanske föreslå hur man skulle kunna göra?


Säkerställ att den kopplas via jordfelsbrytare. Men var beredd att om den kopplas till andra apparater kan krypströmmar gå via signaljord till jord och lösa jordfelsbrytaren.

Annars får man köra den på en isolationstrafo, men om den ansluts till andra apparater bryter man isoleringen.

Gamla apparater har sämre säkerhet, men det är inte krav på CE märkning. CE märkning är inte en garanti, apparaten måste användas exakt enligt anvisningarna för att CE skall gälla. Det är användarens ansvar.

Gamla apparater kan ha inneboende defekter som är farliga. Det kan visa sig omedelbart, kort efter eller en tid efter spänningapåslag.

Man får göra en bedömning om man vågar en gammal anläggning stå på obevakad.

Man får titta på hur mycket damm det är i den, man får se efter brännmärken, känna på isoleringen på kablar, skadade komponenter (ex elekrolytkondensatorer)

Första spänningapåslag bör ske med en glödlampsbegränsare eller försiktigt med en vridtransformator.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Elsäkerhet ljud/ hifiprodukter.

Inläggav Baffel » 2020-12-23 13:31

Mycket bra info från er. Sådant här är bra att veta. En sak att köpa någon gammal vintage förstärkare och sedan tycka att den inte låter bra. Det spelar liksom mindre roll. En helt annan om tex samma förstärkare stått och samlat damm i flera år och så missar man att ta bort det innan man drar igång. Med allt olycksaligt som då kan hända.

Jag besinnade mig i alla fall och köpte inte en gammal rörradio från 50-talet. Tycker de är grymt coola men har man inte kunskapen kring säkerhet för så gamla rörgrejer ska man nog akta sig. Köper man något sådant bör man åtminstone se till att någon kunnig ta en titt på den innan man kör igång.

Elsäkerhetsverket pågående granskning av elsäkerheten i Sveriges bostäder visar att det varje år omkommer minst 8 personer i elbränder. Statistiken visar bland annat att antal elrelaterade bränder har ökat med 25 % mellan 2005 – 2015 och att det är i äldre bostäder som det oftast brinner.

Syftet med granskningen är att kartlägga hur elsäkerheten ser ut i svenska bostäder eftersom Elsäkerhetsverket inte har mandat att göra det via tillsyn. Varje år gör Räddningstjänsten 1800 uttryckningar på grund av elrelaterade bränder.

- Uppskattningsvis omkommer minst åtta personer varje år i elbränder. I drygt hälften av bränderna är elen direkt orsak till branden. Övriga som förolyckas beror på felaktig användning av en elprodukt, vanligtvis att man glömt spisen på. Ytterligare personer kan antas ha omkommit i elbränder då orsaken till dödsbränderna ofta är okänd, säger Magnus Karlsson, elinspektör vid Elsäkerhetsverket.

Stora kostnader för samhället är kopplat till de elbränder och elolyckor som sker. Försäkringsbolagen hade 2017 kostnader på cirka 366 miljoner kronor för bränder som orsakats av elfel.


https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... -bostader/

För övrigt : KOLLA BATTERIET I BRANDVARNAREN

Användarvisningsbild
Lasse-pin
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2011-11-19
Ort: HÄGERSTEN

Re: Elsäkerhet ljud/ hifiprodukter.

Inläggav Lasse-pin » 2020-12-23 17:16

Hmm..Jag undrar om den gamla S märkningen.funkar fortfarande eller? Den var väl till skillnad från CE märkningen
ett fristående verk eller?

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: Elsäkerhet ljud/ hifiprodukter.

Inläggav spiii » 2020-12-23 17:34

Jag tror, utan att vara riktigt säker, att S-märkt kunde en produkt bara bli genom att underställas en tredjepartsprovning. Om det bara var Svenska Provningsanstalten som utförde sådan låter jag vara osagt.

CE-märkning är väl att tillverkaren intygar att en produkt uppfyller kraven i tillämpliga EU-direktiv. (CE / Konformitetsintyg eller intyg om överensstämmelse) Ingen tredjepartsprovning krävs väl då?

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Elsäkerhet ljud/ hifiprodukter.

Inläggav jonasp » 2020-12-23 18:05

En del apparater är både S-märkta och CE-märkta. De är naturligtvis lite äldre då. Som min 208.

Det går fortfarande att S-märka:

https://www.intertek.se/produktcertifiering/s-market/
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Elsäkerhet ljud/ hifiprodukter.

Inläggav BosseS » 2020-12-24 01:22

rikkitikkitavi skrev:Säkerställ att den kopplas via jordfelsbrytare.
Men var beredd att om den kopplas till andra apparater kan krypströmmar gå via signaljord till jord och lösa jordfelsbrytaren.
Annars får man köra den på en isolationstrafo, men om den ansluts till andra apparater bryter man isoleringen.

Jag vill göra en sak kristallklar här: Bruk av en JFB är under inga omständigheter en åtgärd som man kan vidta för att "lösa" säkerhetsproblem i en elapparat. En JFB träder in först vid ett fel, eventuellt då med smärtsam strömgenomgång. Fel vill man inte ha. Det är som att köra en bil utan bromsar med motiveringen att man har säkerhetsbälte... Nä, elapparaten måste ha normal säkerhet mot fel. Därefter kommer JFBn in i bilden som en extra försäkring för att ta de olyckor som trots allt kan ske.

Krypströmmar av normal storlek, tillika de strömmar som EMC-filter ger, löser ingen JFB. Då är det i så fall fel på apparaten. Och visst det kan ju ske med en riktigt gammal rörhäck.

Isolationstrafo är däremot en god ide för att skydda sig mot elchock, dock inte brand. Reglerna för denna skyddsmetod säger att endast en (1) apparat får anslutas till transformatorn. Var och en behöver alltså en egen transformator vilket snabbt blir mycket dyrt om man behöver lite effekt också. Men även om man släpar in en främmande potential i detta system så ser jag inte större fara då isolationstrafon skapar ett potentiallöst system gentemot denna främmande potential. Det man kan göra är att skapa en lokal skyddsjord, dvs att alla apparater efter isolationstrafon kopplas samman men utan att anslutas till jord eller elnätets skyddsjord. Det är dock inte riktigt tillåtet, men någorlunda ok om man har systemet "under övervakning".

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Elsäkerhet ljud/ hifiprodukter.

Inläggav Baffel » 2020-12-24 03:03

Nu tror jag att jag kom på varför ingen elektriker uttalat sig än. Det är en sak att uttala sig om ljud . Det tar man ingen skada av om man skulle få något felaktigt råd kring. Lite tunnare plånbok kanske men inte mer än så . Dock råd som en elektriker ger kan jag förstå om den personen känner ett helt annat ansvar om råd och riktlinjer ska ges.

BosseS jag kan gissa på vad du kan ha för yrke , men det behöver du inte säga :)

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Elsäkerhet ljud/ hifiprodukter.

Inläggav BosseS » 2020-12-24 12:43

Det är nog så att det är få elektriker som läser detta forum.
Dessutom är det så att elektriker oftast inte är rätt person att svara på dylika frågor då de har högst varierande grad av utbildning (men tyvärr gärna svarar i alla fall). En elektriker är en skicklig yrkesperson, oumbärliga för att få jobbet gjort.
En elinstallatör har utbildning för att kunna svara.
Men det är kunskap som vem som helst enkelt kan tillförskansa sig så yrke/titel är inte alltid av vikt.
Det är oftast ingen elinstallatör som ringer på dörren hemma för att göra ett jobb. Så konsumenter har lika svårt att bedöma en "elektrikers" kunskap som att bedöma säkerheten hos en hifi-apparat, men innehavare har trots det denna skyldighet...
Jag är formellt en oskicklig elektriker... ;)

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Elsäkerhet ljud/ hifiprodukter.

Inläggav Oeldling » 2020-12-26 19:24

Definitionen av elektriker är sjukt bred. Jag jobbar som installations elektriker och skulle säga att dessa frågor passar bättre till någon försäkringsråds expert av något slag med elkunskap. Är säkerligen med stor sannolikhet ganska generella frånskringingar och regler kring äldre utrustning. Dedär med försäkringar och regler är en djungel
. Mycket av elutrustning håller ofta väldigt god kvalite även äldre grejer skulle säga att många äldre macpro laddare (är kända för tunna brinna o bli riktigt varma ) är större risk. Självkopplad el med för tunna kablar och slarvigt kopplade kopplingpunkter är också perfekt för brinna. Jag undrar något helt annat på tal om detta någon som fått sig någon kyss av högtalare ? Råkar man komma åt kopplingpunkten på högtalaren när det är lite högre musik på en kraftig förstärkare med trögdrivna högtalare kan jag tänka mig att man kan få sig en kyss

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Elsäkerhet ljud/ hifiprodukter.

Inläggav Helmut » 2021-02-10 21:15

Finns gott om prylar på Amazon som inte skulle bli godkända. När Amazon får ett påpekande om bristerna brukar produkten försvinna men dyker ganska snart upp igen under nytt märke. Såg ett klipp för någon dag sedan var någon som köpte jordfelsbrytare som visade sig vara en trepolig strömbrytare.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Elsäkerhet ljud/ hifiprodukter.

Inläggav Morello » 2021-02-10 21:27

Jag har såklart lusläst IEC 62368-1.
Det helfestliga är att en illustration avbildar en Mcintosh MC-275. :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Elsäkerhet ljud/ hifiprodukter.

Inläggav Baffel » 2021-02-13 11:11

Se även tråd
viewtopic.php?f=10&t=71661

Angående säkerhetsmärkning.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Elsäkerhet ljud/ hifiprodukter.

Inläggav Helmut » 2021-02-21 22:35

Baffel skrev:Någon som känner sig manad att skriva lite? Tänk på att det är hyfsat många som läser trådarna här så det kan ses som bra information att ta till sig.

Hur är det tex med CE märkning? Farligt utan det ? Vad händer om en icke CE märkt produkt gör så att huset brinner ned. Får man ut på försäkringen då?
Hur är det med gamla rörförstärkare ?

Sen tja vad ni kommer på och vill ta upp.

Även om någon elektriker vill uttala sig vore det ju bra .

Vad då ska du köpa grejer från Amazon. Med tanke på hur mycket skit det finns på Amazon borde försäkringsbolaget redan tagit fram en praxis för vad som gäller om huset brinner upp. Har aldrig varit med om att mina gamla loppis fynd Hi-fi prylar tagit eld medans fynd från Amazon brunnit upp eller så har jordfelsbrytaren brutit strömmen till hela huset för att jag jordat en apparat till värmeelementet för att minska brummet.
Förresten, kan man lita på CE märkningen. Googlade på CE märkning och fick upp uppgifter på att CE kan betyda något annat typ att Calle Eriksson konstruerat denna apparat.
Någon som vet om CE är en märkesskyddad beteckning eller kan vem som helst klämma dit CE och påstå att den står för något annat?

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Elsäkerhet ljud/ hifiprodukter.

Inläggav Ted_B » 2021-02-22 18:04

China Export...
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Elsäkerhet ljud/ hifiprodukter.

Inläggav Morello » 2021-02-22 20:38

Den som klistrar på CE-märket går i god för att apparaten uppfyller relevanta direktiv. För audio-apparater är tex IEC 62368-1 tillämplig ifråga om säkerhet. Sedan tillkommer givetvis direktiv avseende EMC etc. IEC 62368 är ett smaskigt dokument om 349 sidor.

Problemet med äldre apparatur är att de ofta saknar skyddsjord samtidigt som de inte uppfyller dagens krav för klass 2-utrustning. Bosses förslag om en extra isolationstraf är en god idé!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Elsäkerhet ljud/ hifiprodukter.

Inläggav Morello » 2021-02-22 20:41

Helmut skrev:Finns gott om prylar på Amazon som inte skulle bli godkända. När Amazon får ett påpekande om bristerna brukar produkten försvinna men dyker ganska snart upp igen under nytt märke. Såg ett klipp för någon dag sedan var någon som köpte jordfelsbrytare som visade sig vara en trepolig strömbrytare.


Elsäkerhetsverket gjorde för en tid sedan en kul studie - man köpte in lite allt möjligt från ebay, amazon, alibaba etc och skickade prylarna till Intertek för analys. Majoriteten av produkterna hade allvarliga brister, dvs sådant som rör personsäkerheten och ännu fler hade mindre allvarliga brister. Det var mycket vanligt med för små isolations- och krypavstånd mellan primär (230) och sekundär (tex utgången på en USB-laddare).
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Elsäkerhet ljud/ hifiprodukter.

Inläggav VintageHiFi » 2021-02-22 20:49

Ett tips är ju att aldrig ha apparaterna inkopplade när dom inte används.
Jag brukar inte lämna gamla apparater inkopplade när jag inte är hemma
eller över natten utan endast inkopplade när jag kan ha uppsikt över dom.

Sen är det ju bra att ha t.ex pulversläckare, kolsyresläckare & brandfilt hemma
samt givetvis fungerande brandvarnare.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Elsäkerhet ljud/ hifiprodukter.

Inläggav Baffel » 2021-02-22 22:24

Ang Brand i elapparater:

Kör inte tvätt och diskmaskiner när du inte är hemma eller då du sover
Om något fel skulle uppstå så har du en chans att hantera detta själv.

Byt ut gammal och trasig el-utrustning
Gör inte egna elinstallationer
Anlita en fackman så att det blir korrekt utfört.

Koppla inte samman flera skarvsladdar
Detta skapar ett motstånd som kan starta en brand.

Håll rent bakom tv-apparater, kylskåp etc
Damm kan täppa till luftintag till maskinerna.

Låt inte datorer ligga i soffan eller andra stoppade möbler
Fläkten kan lätt täckas för och skapa värme som sedan antänder möblerna.


https://www.sbff.se/hem--fritid/brandsa ... apparater/

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3844
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Re: Elsäkerhet ljud/ hifiprodukter.

Inläggav pingvinen » 2021-05-11 17:39

Det är tillåtet att själv bygga apparater och koppla in dessa med stickpropp till 230 V. Däremot är det inte tillåtet att sälja apparater som inte är CE märkta. Problemet (det juridiska) uppstår alltså vid eventuell försäljning av DIY apparater (som inte är CE märkta, men det brukar inte ett enstaka hembyggt exemplar vara).

De flesta elbränder beror på annat än undermåliga hembyggen eller hemgjorda fasta installationer. Det är oftast brand i maskiner, eller undermåliga importerade produkter.

Det kommer inte att bli något problem med försäkringsbolaget. De kommer att ha en rejäl uppförsbacke att bevisa att du gjort något olagligt eller något som inte täcks av det finstilta i försäkringen.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Elsäkerhet ljud/ hifiprodukter.

Inläggav ChristianAndersson » 2023-05-17 18:37

5 årigt barn har många namn, kräver en viss belastning för funktion.


=
AFDD
https://www.elinstallatoren.se/2021/06/allt-som-okar-elsakerheten-ar-bra/ kanske bakom medlemsvägg



=
Ljusbågsdetektor
https://new.abb.com/low-voltage/sv/produkter/normprodukter/ljusbagsdetektor-afdd
Shatterer of words


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster