Era sämsta hifiköp!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Oeldling » 2021-01-18 10:36

hifikg skrev:
Frisk skrev:...Fast än idag finns det ju inget bättre än Ino Audio, så länge man driver de med en NAD 208 eller möjligtvis Rotel RB1090! :lol:


Det är sådant som Carlsson- vs Ino-klanerna slåss om på sina möten. Grymma battles!



Jag hade mina aningar som nu nu ni verkar bekräfta. Det är helt klart lite Knutby sekt över både ino och Karlsson har man väl börjat med det och enbart kör en av dessa och klassar sig själv som medlem vågar man inget annat än tycka Karlsson eller ino är bäst. Spelar ingen roll om man ställer dem mot något 10 ggr så dyrt eller något med 10grr bättre värden är man nu med i sekten är man. Själv vågar jag inte ens gå in på ämnes sidorna här på forumet i frukta vad man kan bli indragen i. Jag har bara hört par original oa5 i gott skick och par renoverade oa51 med Peerles element inte speciellt imponerad av något av dess, måste helt enkelt va mig det är fel på ! . Ino skulle jag så sjukt gärna vilja höra är dom som kvalitén från japan ? Spelar dom lika brett som Christina Aguilera röst register så många frågor ... skulle jag nu komma över ett par ino skulle det vara mitt bästa eller sämsta köp ! :roll:

Användarvisningsbild
Kenta
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2010-05-05

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Kenta » 2021-01-18 15:13

Hur bra än konstruktionen Rega Planar 3 än är så måste designavdelningen haft för mycket att säga till om när det gäller placeringen av de tre (3) fötterna för spelarens eget bästa?
Efter att ha flyttat om fötterna står numera spelaren i jämvikt (plant), utan bakhäng.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Baffel » 2021-01-18 15:22

Oeldling skrev:
hifikg skrev:
Frisk skrev:...Fast än idag finns det ju inget bättre än Ino Audio, så länge man driver de med en NAD 208 eller möjligtvis Rotel RB1090! :lol:


Det är sådant som Carlsson- vs Ino-klanerna slåss om på sina möten. Grymma battles!



Jag hade mina aningar som nu nu ni verkar bekräfta. Det är helt klart lite Knutby sekt över både ino och Karlsson har man väl börjat med det och enbart kör en av dessa och klassar sig själv som medlem vågar man inget annat än tycka Karlsson eller ino är bäst. Spelar ingen roll om man ställer dem mot något 10 ggr så dyrt eller något med 10grr bättre värden är man nu med i sekten är man. Själv vågar jag inte ens gå in på ämnes sidorna här på forumet i frukta vad man kan bli indragen i. Jag har bara hört par original oa5 i gott skick och par renoverade oa51 med Peerles element inte speciellt imponerad av något av dess, måste helt enkelt va mig det är fel på ! . Ino skulle jag så sjukt gärna vilja höra är dom som kvalitén från japan ? Spelar dom lika brett som Christina Aguilera röst register så många frågor ... skulle jag nu komma över ett par ino skulle det vara mitt bästa eller sämsta köp ! :roll:


OA5 skulle jag nog se upp med i och med att basarna Philips 9710, kan vara slut, pga av upphängningen (går att åtgärda förvisso) . Så även om de du lyssnade på var i original och hade till synes bra basar behöver inte alls fallet vara då. P.g.a upphängningen i lådan /baffeln har X-max minskat , ganska rejält i värsta fall Då låter de dåligt och distar. Övriga modeller Sonab/Carlsson blev de nog bättre modell för modell , i takt med åren / decennierna gick. I takt med att kvalitén på högtalarelement utvecklades och blev bättre blev även (med dagens öron om man lyssnar) högtalarna bättre. Misstänker att att den sista modellen, OA 52.2 låter bäst. Den modellen modelleras det för övrigt en hel del kring även nu för tiden. . avr7000 kan mer om det . Han testar nu bl.a. intressanta nya element , för eventuell placering i just OA 52.2.

OA 12 är en av de modeller från 70- talet som herr Carlsson verkade vara riktigt nöjd med. Den modellen , med nya element och delningsfilter framtagna av Ingvar Öhman kan man nog att få tag i för runt 3500 kr. Är nog absolut värt för dig att lyssna på och se om de faller dig i smaken. Vem vet . :)
Men som sagt, skippa OA5 orna.
Senast redigerad av Baffel 2021-01-18 15:30, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Nattlorden » 2021-01-18 15:22

Oeldling skrev:
hifikg skrev:
Frisk skrev:...Fast än idag finns det ju inget bättre än Ino Audio, så länge man driver de med en NAD 208 eller möjligtvis Rotel RB1090! :lol:


Det är sådant som Carlsson- vs Ino-klanerna slåss om på sina möten. Grymma battles!



Jag hade mina aningar som nu nu ni verkar bekräfta. Det är helt klart lite Knutby sekt över både ino och Karlsson har man väl börjat med det och enbart kör en av dessa och klassar sig själv som medlem vågar man inget annat än tycka Karlsson eller ino är bäst. Spelar ingen roll om man ställer dem mot något 10 ggr så dyrt eller något med 10grr bättre värden är man nu med i sekten är man. Själv vågar jag inte ens gå in på ämnes sidorna här på forumet i frukta vad man kan bli indragen i. Jag har bara hört par original oa5 i gott skick och par renoverade oa51 med Peerles element inte speciellt imponerad av något av dess, måste helt enkelt va mig det är fel på ! . Ino skulle jag så sjukt gärna vilja höra är dom som kvalitén från japan ? Spelar dom lika brett som Christina Aguilera röst register så många frågor ... skulle jag nu komma över ett par ino skulle det vara mitt bästa eller sämsta köp ! :roll:


Sen finns det det där gnälla-på-Ino-och-Carlsson-sekten också, glöm inte den.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav hifikg » 2021-01-18 16:52

Nattlorden skrev:...Sen finns det det där gnälla-på-Ino-och-Carlsson-sekten också, glöm inte den.


Men de får inte va mé!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav hifikg » 2021-01-18 16:58

Oeldling skrev:...Jag har bara hört par original oa5 i gott skick och par renoverade oa51 med Peerles element inte speciellt imponerad av något av dess, måste helt enkelt va mig det är fel på ! ...


Ditt urval är lite för klent för att du ska kunna göra en bedömning, sen är det mycket möjligt att du ändå inte förstår ;)
Ge ett par OA52.2 ett par decennier av varierat lyssnande så kommer du nog till insikt.

Nu har jag inga fler riktigt dåliga hifiköp att rapportera. Har en Yamaha DSP pryl som jag aldrig använt, det kan väl anses som ett ganska dåligt köp. Jag tror att jag ska kunna hänga på den på mitt vanliga tvåkanals-system o få uppleva Dolby Surround på något vis. Många sladdar krävs o så måste jag placera alla högtalare annorlunda. Ett par Duettor som bakre surround o de falska popboxarna som sidohögtalare, eller man kanske bara behöver fyra + center i Dolby Surround?
Sitter nöjd :)

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Oeldling » 2021-01-18 18:47

hifikg skrev:
Oeldling skrev:...Jag har bara hört par original oa5 i gott skick och par renoverade oa51 med Peerles element inte speciellt imponerad av något av dess, måste helt enkelt va mig det är fel på ! ...


Ditt urval är lite för klent för att du ska kunna göra en bedömning, sen är det mycket möjligt att du ändå inte förstår ;)
Ge ett par OA52.2 ett par decennier av varierat lyssnande så kommer du nog till insikt.
Tror du ska köra popboxarna till atmos

Nu har jag inga fler riktigt dåliga hifiköp att rapportera. Har en Yamaha DSP pryl som jag aldrig använt, det kan väl anses som ett ganska dåligt köp. Jag tror att jag ska kunna hänga på den på mitt vanliga tvåkanals-system o få uppleva Dolby Surround på något vis. Många sladdar krävs o så måste jag placera alla högtalare annorlunda. Ett par Duettor som bakre surround o de falska popboxarna som sidohögtalare, eller man kanske bara behöver fyra + center i Dolby Surround?

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Oeldling » 2021-01-18 18:49

Nattlorden skrev:
Oeldling skrev:
hifikg skrev:
Det är sådant som Carlsson- vs Ino-klanerna slåss om på sina möten. Grymma battles!



Jag hade mina aningar som nu nu ni verkar bekräfta. Det är helt klart lite Knutby sekt över både ino och Karlsson har man väl börjat med det och enbart kör en av dessa och klassar sig själv som medlem vågar man inget annat än tycka Karlsson eller ino är bäst. Spelar ingen roll om man ställer dem mot något 10 ggr så dyrt eller något med 10grr bättre värden är man nu med i sekten är man. Själv vågar jag inte ens gå in på ämnes sidorna här på forumet i frukta vad man kan bli indragen i. Jag har bara hört par original oa5 i gott skick och par renoverade oa51 med Peerles element inte speciellt imponerad av något av dess, måste helt enkelt va mig det är fel på ! . Ino skulle jag så sjukt gärna vilja höra är dom som kvalitén från japan ? Spelar dom lika brett som Christina Aguilera röst register så många frågor ... skulle jag nu komma över ett par ino skulle det vara mitt bästa eller sämsta köp ! :roll:


Sen finns det det där gnälla-på-Ino-och-Carlsson-sekten också, glöm inte den.


Tror man behöver höra tio tal Karlsson och ett par ino innan man får vara med i den . Jag blir hellre överbevisad och jag hoppas och tror verkligen ino kan vara så hajpade som det sägs! Såg någon generation astidig ino ganska billigt kanske man skulle våga sig på ett par !

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav hifikg » 2021-01-18 20:18

Det räcker med ett par om det är rätt par, men nu känns det som att tråden hamnat off :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-01-18 22:44

Mina sämsta hifiköp har varit negativa (dvs de prylar jag sålt). Man ska inte sälja sälja saker man är nöjd med.
Man ska heller inte tacka nej till de köp som man egentligen VILL göra. Har ångrat många gånger att jag inte köpt en pryl.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Martin » 2021-01-19 00:04

Harman Kardon HK670 förstärkare och matchande CD-spelare. Sämsta. Så många fel. Brum, klick, överhörning mellan ingångar, linjär volym, okänslig fjärrstyrning med lång fördröjning, skenande volym i starkt solljus, väsnande CD-mekanism, känslig för skivor. Lät nog inte särskilt bra heller. Typiskt överreklamerade prylar som inte testats ordentligt.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Baffel » 2021-01-19 00:25

HK säger du, hum börjar skönja ett mönster:
viewtopic.php?f=9&t=71446

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav distad » 2021-01-19 13:54

Inget nytt. HK har släppt förstärkare som dras med kvalitetsproblem ifrån 2000-talet och även på Hemmabiomaskiner. Men inte på alla ex, en del verkar funka utan problem alls. De släpper ju inte nya modeller så där jätte ofta precis så därför har väl problem synts lite extra på forumen då en modell säljs under en längre tid. Jag som gammal HK fan blir lite :( när ett sådant märke slarvar med kvaliten då märket stod för rena motsatsen förr.
Baffel skrev:HK säger du, hum börjar skönja ett mönster:
viewtopic.php?f=9&t=71446
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
poppop
 
Inlägg: 452
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Hägersten

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav poppop » 2021-01-19 16:18

Hörlurar Philips Phidelio till min son i julklapp. Han hade dom i en vecka innan de ramlade av hans huvud och ned på golvet varpå ena luren lossnade från bygeln. Visade sig att det enda som höll fast luren var en plastskruv som gick itu. Lyckades laga dem med nylontråd från mitt kastspö som fick ersätta plastskruven. Men det har bra ljud för sitt pris.
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Almen » 2021-01-19 16:51

Bill50x skrev:Mitt absolut sämsta köp var en Cyrus tuner [...] Ljudet var kass (jmf med Tandberg), fjärrkontrollen hade urusel räckvidd. Den enda fördelen med Cyrus var formatet... I övrigt ett gigantiskt nedköp.

Hear, hear! Helt klart mitt sämsta köp också.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-19 18:31

Ett begagnat Quad 405 som var modifierat av Bengt Olwig (då skribent i Hifi & Musik). Det var väldigt otillförlitligt och byttes senare in mot två nya Quad 405-2.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav JB » 2021-01-19 19:06

poppop skrev:Hörlurar Philips Phidelio till min son i julklapp. Han hade dom i en vecka innan de ramlade av hans huvud och ned på golvet varpå ena luren lossnade från bygeln. Visade sig att det enda som höll fast luren var en plastskruv som gick itu. Lyckades laga dem med nylontråd från mitt kastspö som fick ersätta plastskruven. Men det har bra ljud för sitt pris.


Philips Fidelio X2?
Kan vara mitt sämsta hifi köp också (om de nu får räknas till hifi), inte för att mina har gått sönder, men däremot gillar jag inte hur onödigt stora och klumpiga de är (inser att jag föredrar en fast huvudbygel istället för automatisk som bara bygger onödigt mycket på höjden och inte håller lurarna på plats lika bra som en fast bygel) men största problemet är ljudet... rejäl hängmattskurva och vasst övre mellanregister. Köpte lurarna på black friday rea för några år sedan som extralurar att använda ihop med TVn, men jag tycker inte ens de är värda black friday priset, har haft andra Philips hörlurar förut som kostat mindre än hälften och låtit bättre (men har istället haft sämre byggkvalitet).

Kanske har Philips själva kommit på det också då lurarna inte verkar säljas längre.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3338
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav eljulio » 2021-01-20 11:52

Har haft ett par Dynaudioburkar som nog inte kan klassas som en dålig högtalare. Men särskilt kul att lyssna blev det lite aldrig. Lite oengagerat på något sätt svårt att beskriva. X16 tror jag modellen heter.

Användarvisningsbild
enJohn
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2004-08-21
Ort: Sthlm

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav enJohn » 2021-01-21 21:39

eljulio skrev:Har haft ett par Dynaudioburkar som nog inte kan klassas som en dålig högtalare. Men särskilt kul att lyssna blev det lite aldrig. Lite oengagerat på något sätt svårt att beskriva. X16 tror jag modellen heter.


Har haft sådana och delar din bedömning om dem som tråkiga. Själv tyckte jag att det var fantastiskt! Dom var så otroligt befriade från "bells and whistles" men hade ett djup och en nyansering som jag gillade.

/en john som är missnöjd över julens investering i ett par Jabra Elite Active 75t som varken låter eller funkar bra

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Ted_B » 2021-01-21 21:49

Ted_B skrev:Jag tycker nog mumer att mitt sämsta hifi-köp är ett antal tidiga utgåvor av Queens skivor på cd från en säljare på Discogs.
Över fyra månader har gått nu och inget paket har levererats, säljaren svarar inte på mina meddelenden om att jag vill ha pengarna tillbaka så nu har jag dragit in paypal i detta, får se hur det går.
Jag hade ju onda aningar om att beställa från en spansk säljare, det visade sig också vara så, de kan ju inte leverera ett litet paket till Sverige.
De har massor med positiva recensioner men läser man deras negativa recensioner så framgår det att de gör samma sak varje gång en order går fel; ingen refund och låter bli att svara på meddelanden.
Totem Tanz sc heter de förresten.


De fortsätter att försöka slippa undan en återbetalning fast paypal är inkopplade, hoppas paypal ser igenom deras skitsnack och ger mig pengarna tillbaka :(
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav distad » 2021-02-02 13:47

Slutstegen PS Audio HCA-2 och Vincent SP331 Försteget HEGEL P20 Och pi60
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav MagnusÖstberg » 2021-02-04 22:44

FBK skrev:Slutstegen PS Audio HCA-2 och Vincent SP331 Försteget HEGEL P20 Och pi60


FBK skrev:pi60, jag vet att många höjer på ögonbrynen. Men min skivsamling blev mycket liten med dem, dvs jag spelade bara musik som var mycket bra inspelad. Resten stod jag inte ut med i längden.


Tyckte väl jag kände igen att du skrivit i tråden redan.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav distad » 2021-02-04 23:20

Har haft och testat så mycket grejer genom åren så jag var tvungen att tänka efter och kolla i min medlemstråd på det andra forumet. Men mycket bra grejer har man också haft som jag idag aldrig skulle ha sålt :oops: :roll: Men på den tiden så ville man testa allt möjligt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3338
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav eljulio » 2021-02-05 06:24

enJohn skrev:
eljulio skrev:Har haft ett par Dynaudioburkar som nog inte kan klassas som en dålig högtalare. Men särskilt kul att lyssna blev det lite aldrig. Lite oengagerat på något sätt svårt att beskriva. X16 tror jag modellen heter.


Har haft sådana och delar din bedömning om dem som tråkiga. Själv tyckte jag att det var fantastiskt! Dom var så otroligt befriade från "bells and whistles" men hade ett djup och en nyansering som jag gillade.

/en john som är missnöjd över julens investering i ett par Jabra Elite Active 75t som varken låter eller funkar bra


Tror kanske att beskrivningen "tråkig" missuppfattades. Så som du beskriver tråkig ser jag också på saken, dvs att ursprunget skall bevaras i möjligaste mån. Nu är ju ljudminnet bedrägligt, dvs. man glömmer snabbt, men som jag minns det var det dåligt släpp eller hur man beskriver det? Det kändes som att ljudet stannade kvar lite inne i högtalaren. Jäkligt svårt att beskriva. Som sagt, ingen dåligt högtalare, det tror jag inte någon av Dynaudios modeller är, men denna föll mig inte riktigt i smaken. Nåväl, kommer inte att behöva byta högtalare igen. På den fronten är det klart. :D

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav goat76 » 2021-02-05 07:45

eljulio skrev:
enJohn skrev:
eljulio skrev:Har haft ett par Dynaudioburkar som nog inte kan klassas som en dålig högtalare. Men särskilt kul att lyssna blev det lite aldrig. Lite oengagerat på något sätt svårt att beskriva. X16 tror jag modellen heter.


Har haft sådana och delar din bedömning om dem som tråkiga. Själv tyckte jag att det var fantastiskt! Dom var så otroligt befriade från "bells and whistles" men hade ett djup och en nyansering som jag gillade.

/en john som är missnöjd över julens investering i ett par Jabra Elite Active 75t som varken låter eller funkar bra


Tror kanske att beskrivningen "tråkig" missuppfattades. Så som du beskriver tråkig ser jag också på saken, dvs att ursprunget skall bevaras i möjligaste mån. Nu är ju ljudminnet bedrägligt, dvs. man glömmer snabbt, men som jag minns det var det dåligt släpp eller hur man beskriver det? Det kändes som att ljudet stannade kvar lite inne i högtalaren. Jäkligt svårt att beskriva. Som sagt, ingen dåligt högtalare, det tror jag inte någon av Dynaudios modeller är, men denna föll mig inte riktigt i smaken. Nåväl, kommer inte att behöva byta högtalare igen. På den fronten är det klart. :D


Men kanske ett komplement, ska du inte försöka införskaffa dig Center-ägget?

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3338
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav eljulio » 2021-02-06 11:52

goat76 skrev:
eljulio skrev:
enJohn skrev:
Har haft sådana och delar din bedömning om dem som tråkiga. Själv tyckte jag att det var fantastiskt! Dom var så otroligt befriade från "bells and whistles" men hade ett djup och en nyansering som jag gillade.

/en john som är missnöjd över julens investering i ett par Jabra Elite Active 75t som varken låter eller funkar bra


Tror kanske att beskrivningen "tråkig" missuppfattades. Så som du beskriver tråkig ser jag också på saken, dvs att ursprunget skall bevaras i möjligaste mån. Nu är ju ljudminnet bedrägligt, dvs. man glömmer snabbt, men som jag minns det var det dåligt släpp eller hur man beskriver det? Det kändes som att ljudet stannade kvar lite inne i högtalaren. Jäkligt svårt att beskriva. Som sagt, ingen dåligt högtalare, det tror jag inte någon av Dynaudios modeller är, men denna föll mig inte riktigt i smaken. Nåväl, kommer inte att behöva byta högtalare igen. På den fronten är det klart. :D


Men kanske ett komplement, ska du inte försöka införskaffa dig Center-ägget?


Har ingen möjlighet att placera en center. Det står en täljstenskamin rakt fram från lyssningsposition...

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5173
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav rqu » 2021-02-14 15:31

Thule hembioförsteg och slutsteg PR250B/PA250B. Köpte begagnade från en på Thule. Slutsteget hade en kul lösning med 5x100 watt som i två kanaler bryggkopplades med 4 av kanalerna. Pga lokal motkoppling blev det brus i surrounderna när man satt i soffan, i tvåkanalsläget blev det pga bryggkopplingen lägre brus i frontarna. Efter några år började det smälla i högtalarna och slutsteget fick pensioneras. En kollega försökte felsöka men det var svårt med ytmonterade komponenter. Ersatte det hela med en Denon 2106, det lät nog bättre trots en betydligt modestare prislapp! Dom såg dock väldigt snygga och lyxiga ut.

Shure
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2016-03-23

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Shure » 2021-02-20 10:03

Byggde ett par dtqwt från troels gravesen.
Finns för mycket dåligt med dom för att orka skriva men ett par valfria högtalare för 5000 låter så mycket bättre.

Användarvisningsbild
Olle99
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Örebro

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Olle99 » 2021-02-21 16:21

Ha ha ja dåliga affärer har man väl gjort , köpt dyrt och sålt billigt :) , mitt första sommar jobb tror det var 1975 eller 1976 så skrapade jag ihop någonstans 2500 kr , farsan skjutsade mig till Expert och jag köpte en Luxor dirigent 4200
för 2200 kr, tror jag det var, det var bara det att 14 dagar senare var vi i stan igen och jag gick förbi Expert och surt var väl det för min Luxor dirigent 4200 var nedsatt 500 spänn och för 2200 kr så kunde man få en dirigent 6200 som ialla fall såg bättre ut ha ha , 500 kr sved vääällldigt läääännge för jag hade ju jobbat hela sommaren och vips 500 kr borta eller så kunnde jag köpt en bättre modell :D

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster