Era sämsta hifiköp!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Era sämsta hifiköp!

Inläggav Oeldling » 2021-01-06 12:18

Slänger igång en liten snabb tråd för att höra
era sämsta hifiköp.
Både för nöjes men även för att få lite tips, inga personangrepp
på säljare uppskattas!
Berätta gärna
- Vara /skick
- Vad besvikelsen alt orsaken till sämsta köp
= hur löste det sig vad blev summan ekonomiskt eller känslomässigt !

Har vart ganska benådad men startar ingång med.
1. Par italienska bertagni u60 panelhögtalare som va princip nya
Från 70 tal i förp. Dock hade tiden tagit sin rätt och konstruktion behövde mycket omsorg köpte för 1200kr sålde för 200kr som gds
2. Par kef cadenza spela 10 min sen gick vänstra basen om det var mitt fel eller att basen var sliten kommer man aldrig få veta högtalarna är ju original från 1976 och beskyller ingen ! Har dock ersättninghlgtalre på g från två toppengrabbar på forumet var mest att man väntat så!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Bill50x » 2021-01-06 12:50

Mitt absolut sämsta köp var en Cyrus tuner som jag bytte till mig (mot en Tandberg 3011) för att få fler kanalplatser (3011 hade bara 8 ) och fjärrkontroll när reklamradion introducerades. Ljudet var kass (jmf med Tandberg), fjärrkontrollen hade urusel räckvidd. Den enda fördelen med Cyrus var formatet, 3011 var väldigt stor. I övrigt ett gigantiskt nedköp.

Min näst sämsta affär var ett Sony kassettdäck Sony Tc-177sd, som trots sitt pris på 4,5 tusen i slutet av 70-talet, i princip oanvändbart. Gick bara att använda till körmusik, allt annat klippte i diskanten. Om man ville justera avspelningshuvudet (det var en trehuvudsmaskin) var man tvungen att först lossa bottenplattan, därefter lyfta ut hela inkromet för att komma åt justeringsskruven. En på papperet/mätmässigt fantastisk apparat som lät så illa så den i praktiken var oanvändbar.
Senast redigerad av Bill50x 2021-01-06 13:41, redigerad totalt 1 gång.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Solveit
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Solveit » 2021-01-06 13:10

Ett par Proson högtalare som vart hypad på nått forum lång innan man visste något om ljud.
Det sjöng om hela lådan av resonanser och dessutom väldigt tungdrivna.
Slutade med jag i vredesmod kastade dom på tippen vid en flytt.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav DorreN » 2021-01-06 14:27

Att par H.A.D TLX - svenska högtalare från västkusten som såldes nya för 15000:- som var ett samarbete med Akkelis Audio, var det tänkt. Köptes begagnade för ca halva priset. Klarade inte av att spela musik som innehöll mer än en musiker, allt grötade ihop sig. Såldes besviket vidare och sågs ligga ute för så lite som 2500:-

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Baffel » 2021-01-06 17:14

Högtalare JM lab Focal 905 . Finns säkert de som älskar det ljudet. Jag avskydde det. Ljus, pipig och överdriven diskant. Tunn bas. Obalanserad. Han som köpte dem älskade dem just för det ljudet. Va, tänk så olika smaken kan vara.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Baffel » 2021-01-06 17:17

Solveit skrev:Ett par Proson högtalare som vart hypad på nått forum lång innan man visste något om ljud.
Det sjöng om hela lådan av resonanser och dessutom väldigt tungdrivna.
Slutade med jag i vredesmod kastade dom på tippen vid en flytt.


Eller så fixar man till delningsfiltret i dem och säljer dem dyrt , så här :
https://intelligentsound.se/

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Tangband » 2021-01-06 17:33

Bill50x skrev:Mitt absolut sämsta köp var en Cyrus tuner som jag bytte till mig (mot en Tandberg 3011) för att få fler kanalplatser (3011 hade bara 8 ) och fjärrkontroll när reklamradion introducerades. Ljudet var kass (jmf med Tandberg), fjärrkontrollen hade urusel räckvidd. Den enda fördelen med Cyrus var formatet, 3011 var väldigt stor. I övrigt ett gigantiskt nedköp.

Min näst sämsta affär var ett Sony kassettdäck Sony Tc-177sd, som trots sitt pris på 4,5 tusen i slutet av 70-talet, i princip oanvändbart. Gick bara att använda till körmusik, allt annat klippte i diskanten. Om man ville justera avspelningshuvudet (det var en trehuvudsmaskin) var man tvungen att först lossa bottenplattan, därefter lyfta ut hela inkromet för att komma åt justeringsskruven. En på papperet/mätmässigt fantastisk apparat som lät så illa så den i praktiken var oanvändbar.


Jag köpte en testvinnare i hifi&musik, tror det var kring -88 , en onkyo CD för 2000:- . Innan hade jag en JVC med P.E.M konvertrar för samma pris. Den lät betydligt bättre än onkyon. Köpte året efter en Nad CD med m.a.s.h teknik som lät ännu sämre .

Efter det har jag inte lyssnat speciellt mycket på hifijournalister som postulerar ”bästa köp”.
Senast redigerad av Tangband 2021-01-06 17:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav PerStromgren » 2021-01-06 17:34

Jag köpte ett par begagnade Quad 989. En fin högtalare, men inte ett fint exemplar! De åkte några gånger fram och tillbaka till doktorn i Uppsala innan jag tröttnade. Jag sålde till forumkompis Max mot löfte att dra av nästa verkstadsräkning på priset. Jag tror inte Max någonsin fick till dem. Hela affären blev pengar i sjön.

Det slutade med att jag köpte ett par helt nya av senaste modell, Quad 2912, och lugnet infann sig.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav NADifierad » 2021-01-06 23:17

En Solisto AD- omvanlare.
Slutade fungera efter kort tid.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Nattlorden » 2021-01-07 09:47

Harman Kardon DVD-spelare (DVD 1 ?)

Enda positiva att den i alla fall var en snygg skrotbit.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Morello » 2021-01-07 10:22

En begagnad TEAC VRDS-maskin köptes år 2000 - den krånglade in absurdum! Sålde den som skrot för 500 kr många år senare.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav ottovonkopp » 2021-01-07 10:25

En beg NAD-förstärkare. Så tråkigt ljud så klockorna stannade. Dessutom gick den sönder när jag returnerade den så jag fick stå för reparationen trots att jag packade den med samma emballage som den kom i.

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav meshuggener » 2021-01-08 22:34

Rotel 1095 och Carlsson 52.2 är sämsta jag köpt och dessa stannade inte länge :-)

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Alexi » 2021-01-08 23:08

Sennheiser hörlursförstärkare med Dolby Surround, extremt högt brus, gick knappt att höra musiken.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Ted_B » 2021-01-09 00:40

Varenda NAD-produkt som jag köpt, så jäkla dålig kvalite.
The World's Mine Oyster

arneno
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2015-05-02

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav arneno » 2021-01-09 00:44

Bör väl ha varit min första receiver, Yamaha RX-330, år 1989. Köpt i ett paket på Siba på Järntorget i Göteborg. Samtidigt hade jag inga riktiga referensramar då utan gick på att nån sagt att Yamaha var bra och på att det enligt tidningsannonsen var ett bra pris.

De köp som gjort mig mest besviken på senare år har varit begagnade Rega Brio 2000 respektive RS1. Båda alldeles för "tunna" för min smak, i alla fall i den möblering jag lyckades få till då.

arneno
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2015-05-02

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav arneno » 2021-01-09 00:47

Ted_B skrev:Varenda NAD-produkt som jag köpt, så jäkla dålig kvalite.


Jag har alltid varit nöjd med NAD ljud-mässigt, men både C320BEE och C521BEE hade komponenter i sig som tjöt. CD-spelaren hade dessutom en riktigt risig släde som lät som ett tröskverk varje gång den matatdes ut eller in.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Ted_B » 2021-01-09 00:48

Ja, ljudmässigt har de varit bra, det är just kvaliteten som brister.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Conan » 2021-01-09 01:08

Utan tvekan Arcams DVD-spelare DV-88!

- "Kvittrade" hörbart vid avspelning ända bort till lyssnigsplats. Fram & tillbaka på service ett par gånger resulterade tillslut i ett "Det ska vara så".

- Saknade stöd för nåt som jag glömt bort (kan det ha varit DVD-A?), men det skulle "garanterat" avhjälpas med firmware-uppdatering inom kort. Kom aldrig nån uppdatering för det under de åren jag hade den...

- Pajade sen inom garantitiden (tack & lov) och lämnades in för service. Nu var den jättepaj och det skulle bytas videkort, nåt i nätdelen och sen också mekanismen (den som nyss var helt OK tidigare trots kvittret). Maskinen var borta ett par veckor innan jag fick tillbaka den. Nu funkade ingenting! :? Inga menyer, flimrig avspelning, allmänt helt kajko. Tillbaka till service. En vecka senare ringer det en servicekille i Göteborg (tror jag) och det lät ungefär så här:

- Jo, Conan... ursäkta att jag frågar men... har du mekat med spelaren nåt? Varit inne i den?
- Ehhh... nä. Jag kan inte sånt. Kopplade bara in den och den var kass.
- Ok... jo det var jag som bytte alla delar i din spelare för två veckor sen, men nu när jag får tillbaka den sitter det helt andra delar i den. Annan mekanik och annat videokort. Kortet verkar reparerat med strappning.
- Ehhh... va?
- Hmmm... vi har nog nåt problem här på firman. Det var nog nån som har bytt delar i din spelare medans den stod och väntade på utleverans. Vi byter grejer igen.
Och så fick jag i alla fall en fullt fungerande spelare tillbaka.

- Kabooom!!! Smäller till under ett åskoväder kanske nåt år senare. Ingenting i lägenheten pajar förutom..... trumvirvel... displayen på min Arcam DV-88! Nu har jag fått nog och sätter ut den på försäljning för en spottstyver.

- Aldrig varit gladare att lämna in ett paket på Bussgods... :)

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav RJohan » 2021-01-09 11:02

Bill50x skrev:Mitt absolut sämsta köp var en Cyrus tuner som jag bytte till mig (mot en Tandberg 3011) för att få fler kanalplatser (3011 hade bara 8 ) och fjärrkontroll när reklamradion introducerades. Ljudet var kass (jmf med Tandberg), fjärrkontrollen hade urusel räckvidd. Den enda fördelen med Cyrus var formatet, 3011 var väldigt stor. I övrigt ett gigantiskt nedköp.

Min näst sämsta affär var ett Sony kassettdäck Sony Tc-177sd, som trots sitt pris på 4,5 tusen i slutet av 70-talet, i princip oanvändbart. Gick bara att använda till körmusik, allt annat klippte i diskanten. Om man ville justera avspelningshuvudet (det var en trehuvudsmaskin) var man tvungen att först lossa bottenplattan, därefter lyfta ut hela inkromet för att komma åt justeringsskruven. En på papperet/mätmässigt fantastisk apparat som lät så illa så den i praktiken var oanvändbar.


Lite nyfiken, hur många kommersiella radiostationer lyssnar du på idag?

Nå, ämnet:

Et par Von Svikert VR-3. De lät faktiskt helt fantastiskt i butiken, men hemma hos mej, med mycket mindre rum, fungerade de aldrig. Tur i oturen att de var så hajpade att de gick att sälja utan dunderförlust.

Förresten kasettdäck och sjuttiotal. Jag köpte 1976 ett Teac för surt förvärvade pengar, 1700:-, för att slita mindre på skivorna. Det lät ju så mycket sämre så det gjorde jag aldrig. Alltså, en LP12'a kostade 100:- mindre på den tiden. :(

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Bill50x » 2021-01-09 11:22

RJohan skrev:Lite nyfiken, hur många kommersiella radiostationer lyssnar du på idag?

det tog inte många dagar innan jag insåg mitt gigantiska felsteg. Likriktad musik i usel kvalitet, ingen blueskanal, ingen klassisk.
Jag försöker ibland lyssna på någon kommersiell kanal, företrädesvis i bilen, men hittills har jag aldrig klarat mer än fem minuter... :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Baffel » 2021-01-09 11:48

Finns många bra radiokanaler om man bara letar.

Här några bra ,med bra ljudkvalite
https://www.hiresaudio.online/cd-qualit ... net-radio/

Här en rockkanal , utan reklam . Bra ljudkvalite. Behöver Chrome eller VLC. Tyck på länken . Startar direkt. Enklare blir det inte :D
http://stream.radioparadise.com/rock-flac

Mycket info om Tuners:
https://www.fmtunerinfo.com

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Bjoernen » 2021-01-09 12:24

Ett par Monitor Audio Silver 8! Funkade inte alls i mitt rum. Som tur var så köpte jag dom för rätt pris och fick samma pris när jag sålde dom efter en månad :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav hifikg » 2021-01-09 12:32

Ted_B skrev:Varenda NAD-produkt som jag köpt, så jäkla dålig kvalite.


Varför köpa så många då? Tog det 30 år innan den dåliga kvaliteten avslöjade sig? ;)
Själv har jag bara köpt en enda NAD-produkt. Den har inte tagit slut än.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Baffel » 2021-01-09 12:37

NAD förstärkaren , vad heter nu den klassiker, 3020? Den är väl den mest säljande förstärkaren genom historien (tror jag). . Hade väl inte så många köpt om den var dålig.

Edit; Hade rätt:

The NAD 3020 is a stereo integrated amplifier by NAD Electronics, considered to be one of the most important components in the history of high fidelity audio.[1] Launched in 1978, this highly affordable product delivered a good quality sound, which acquired a reputation as an audiophile amplifier of exceptional value. By 1998, the NAD 3020 had become the most well known and best-selling audio amplifier in history.[2]


https://en.wikipedia.org/wiki/NAD_3020

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav RJohan » 2021-01-09 12:55

Bill50x skrev:
RJohan skrev:Lite nyfiken, hur många kommersiella radiostationer lyssnar du på idag?

det tog inte många dagar innan jag insåg mitt gigantiska felsteg. Likriktad musik i usel kvalitet, ingen blueskanal, ingen klassisk.
Jag försöker ibland lyssna på någon kommersiell kanal, företrädesvis i bilen, men hittills har jag aldrig klarat mer än fem minuter... :-)

/ B


Det var väl lite därför jag frågade...

Nu kom jag förresten på den sämsta burken någonsin för mej:

Sugden A-28. Lät inte speciellt bra, brummade på en kanal och gick faktiskt sönder, fysiskt, när man tog i den. När den väl var i bitar kunde man se att vissa delar var taffligt utskurna ur någon bit aluminiumplåt och lackade med svart sprayfärg! Brittisk stampat jordgovindustri när den är som sämst.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Bill50x » 2021-01-09 12:55

Baffel skrev:Finns många bra radiokanaler om man bara letar.

Här några bra ,med bra ljudkvalite
https://www.hiresaudio.online/cd-qualit ... net-radio/

Här en rockkanal , utan reklam . Bra ljudkvalite. Behöver Chrome eller VLC. Tyck på länken . Startar direkt. Enklare blir det inte :D
http://stream.radioparadise.com/rock-flac

Mycket info om Tuners:
https://www.fmtunerinfo.com

På Internet finns många bra kanalare. Ja. Tänkte mest på de kommersiella kanalerna som sänds i vårt marknät. De som var anledningen till mitt tuner-byte. På den tiden fanns inte Internet-radio.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Ted_B » 2021-01-09 23:38

hifikg skrev:
Ted_B skrev:Varenda NAD-produkt som jag köpt, så jäkla dålig kvalite.


Varför köpa så många då? Tog det 30 år innan den dåliga kvaliteten avslöjade sig? ;)
Själv har jag bara köpt en enda NAD-produkt. Den har inte tagit slut än.


Nja, jag har inte köpt så många, bara tre Nad-produkter.
Hifiklubben gav mig dock 100% tillbaka på hörlurarna, det var bra skött, förstärkarens problem hade de inte hört talas om trots att det verkar vara ett känt problem om man googlar lite, den var ju ganska dyr också så det suger ordentligt, den tredje produkten fungerar men glappar i usb-anslutningen som ingen annan usb-produkt som jag ägt gjort.

Det blir inga fler Nad-prylar här hemma, tyvärr, för trots allt vill jag ju gilla deras grejer :(
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav hifikg » 2021-01-09 23:52

O jag ljög. Jag har ett RIAA-steg från NAD också, men det har jag inte slitit så hårt på, men de gånger det använts har det fungerat klanderfritt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kenta
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2010-05-05

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Kenta » 2021-01-10 20:34

På 70-talet en "modern" direktdriven Kenwood skivspelare som gav massiv rundgång vid party-volym.
40+ år senare en "modern" HarmanKardon CD-spelare vars inre lät som en centrifug.

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster