Bra dsp-filter, testar miniDSP

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Bra dsp-filter, testar miniDSP

Inläggav JonasB » 2021-01-09 17:17

Söker en dsp som kan justera delay, hög- och lågpassfilter till en basmodul (mellan pre.out och slutsteg). Typ Minidsp eller Daytons lilla motsvarighet som justeras via mobilen. Men vill gärna att den ska ha fått ett ok av audiosciencereview eller liknande.
Några förslag?
Senast redigerad av JonasB 2021-05-06 20:11, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bra dsp-filter

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-09 18:55

Eftersom det i många fall inkluderar både ADC och DAC är det nog där mycket avgörs. Det finns visserligen DSP utan men det kräver åtminstone fler kanaler i DAC-ledet om insignalen är digital.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Bra dsp-filter

Inläggav JonasB » 2021-01-09 20:04

Det kanske går att åstadkomma lika bra med ett analogt filter?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bra dsp-filter

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-09 21:35

JonasB skrev:Det kanske går att åstadkomma lika bra med ett analogt filter?


Delay vet jag inte men delningsfilter går ju.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bra dsp-filter

Inläggav Harryup » 2021-01-09 23:35

Digitala delningsfiler låter inte likadant oavsett prisklass. Lät en av våra medicinska elektronikingenjörer kika på en Benchmark DAC-1 och mitt BSS 366T för att se om det gick att göra något för att få dom bättre. Han skrattade åt DAC-1 och sa att den var feldesignad så den ville han inte ta i när jag berättade vad den kostade så tyckte han att det var bedrägeri. BSS'n var tillräckligt bra redan så han trodde att förutom att byta lite kondingar till något lite nyare så fanns det inget särskilt att göra. Han tyckte att jag skulle sälja DAC-1 och använda BSS'n som en variabel DAC.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Bra dsp-filter

Inläggav JonasB » 2021-01-09 23:47

Harryup skrev:Digitala delningsfiler låter inte likadant oavsett prisklass. Lät en av våra medicinska elektronikingenjörer kika på en Benchmark DAC-1 och mitt BSS 366T för att se om det gick att göra något för att få dom bättre. Han skrattade åt DAC-1 och sa att den var feldesignad så den ville han inte ta i när jag berättade vad den kostade så tyckte han att det var bedrägeri. BSS'n var tillräckligt bra redan så han trodde att förutom att byta lite kondingar till något lite nyare så fanns det inget särskilt att göra. Han tyckte att jag skulle sälja DAC-1 och använda BSS'n som en variabel DAC.


Menar du att analoga filter generellt är bättre? Vad är en variabel DAC?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bra dsp-filter

Inläggav Harryup » 2021-01-09 23:52

NEj, verkligen inte. Men jag menar att alla DSP låter inte lika precis som alla analoga filter inte heller låter lika. Inga filter låter heller bättre än hur dom är inställda. Personligen så använder jag inga analoga filter alls.

Fanfaktiskt
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2020-11-16

Re: Bra dsp-filter

Inläggav Fanfaktiskt » 2021-01-11 19:16

JonasB skrev:Menar du att analoga filter generellt är bättre? Vad är en variabel DAC?

Variabel utgångsnivå så att volymen kan justeras. Minidsp + mätmick ger bra resultat, 90dB S/N, förutsatt att man kör digitalt in. EQ, framför allt till subbarna, kan nog inte överskattas. ADC>DAC blir nog inte så värst bra. Om du har dator med hyfsat ljudkort och utgångsnivå och kan låna en mätmick, så kan du utvärdera lösningen gratis. En Raspberry Pi med DAC kanske är ännu billigare?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bra dsp-filter

Inläggav juanth » 2021-01-11 20:16

JonasB skrev:
Harryup skrev:Digitala delningsfiler låter inte likadant oavsett prisklass. Lät en av våra medicinska elektronikingenjörer kika på en Benchmark DAC-1 och mitt BSS 366T för att se om det gick att göra något för att få dom bättre. Han skrattade åt DAC-1 och sa att den var feldesignad så den ville han inte ta i när jag berättade vad den kostade så tyckte han att det var bedrägeri. BSS'n var tillräckligt bra redan så han trodde att förutom att byta lite kondingar till något lite nyare så fanns det inget särskilt att göra. Han tyckte att jag skulle sälja DAC-1 och använda BSS'n som en variabel DAC.


Menar du att analoga filter generellt är bättre? Vad är en variabel DAC?


En Dac med volymkontroll, som då kan användas som försteg.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Bra dsp-filter

Inläggav JonasB » 2021-01-11 20:23

Fanfaktiskt skrev:
JonasB skrev:Menar du att analoga filter generellt är bättre? Vad är en variabel DAC?

Variabel utgångsnivå så att volymen kan justeras. Minidsp + mätmick ger bra resultat, 90dB S/N, förutsatt att man kör digitalt in. EQ, framför allt till subbarna, kan nog inte överskattas. ADC>DAC blir nog inte så värst bra. Om du har dator med hyfsat ljudkort och utgångsnivå och kan låna en mätmick, så kan du utvärdera lösningen gratis. En Raspberry Pi med DAC kanske är ännu billigare?


Tack! Jag har en Minidsp 2x4 och även en mick med ljudkort. Jag vill gärna använda förstärkarens pre.out eftersom det är den jag använder som mediaspelare. Det borde finnas något bättre än Minidspn?


Harryup skrev:NEj, verkligen inte. Men jag menar att alla DSP låter inte lika precis som alla analoga filter inte heller låter lika. Inga filter låter heller bättre än hur dom är inställda. Personligen så använder jag inga analoga filter alls.


Men visst är Inos omtyckta filter analogt?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bra dsp-filter

Inläggav Harryup » 2021-01-11 20:54

JonasB skrev:
Fanfaktiskt skrev:
JonasB skrev:Menar du att analoga filter generellt är bättre? Vad är en variabel DAC?

Variabel utgångsnivå så att volymen kan justeras. Minidsp + mätmick ger bra resultat, 90dB S/N, förutsatt att man kör digitalt in. EQ, framför allt till subbarna, kan nog inte överskattas. ADC>DAC blir nog inte så värst bra. Om du har dator med hyfsat ljudkort och utgångsnivå och kan låna en mätmick, så kan du utvärdera lösningen gratis. En Raspberry Pi med DAC kanske är ännu billigare?


Tack! Jag har en Minidsp 2x4 och även en mick med ljudkort. Jag vill gärna använda förstärkarens pre.out eftersom det är den jag använder som mediaspelare. Det borde finnas något bättre än Minidspn?


Harryup skrev:NEj, verkligen inte. Men jag menar att alla DSP låter inte lika precis som alla analoga filter inte heller låter lika. Inga filter låter heller bättre än hur dom är inställda. Personligen så använder jag inga analoga filter alls.


Men visst är Inos omtyckta filter analogt?


Ja, det är det.

Fanfaktiskt
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2020-11-16

Re: Bra dsp-filter

Inläggav Fanfaktiskt » 2021-01-12 00:20

JonasB skrev:...
Tack! Jag har en Minidsp 2x4 och även en mick med ljudkort. Jag vill gärna använda förstärkarens pre.out eftersom det är den jag använder som mediaspelare. Det borde finnas något bättre än Minidspn?
...

Det var förresten miniDSP 2x4 HD som hade 90dB S/N. Mest flexibelt och prisvärt blir nog en liten dator. Raspberry Pi 4 med en liten pekskärm och DAC bör väl gå på 3-4000kr. Du får då mediaspelare, delningsfilter, DSP och DAC i en låda(två?). Okto dac8 går på 10 000kr men tror den kräver dator. Den är dock topptestad: https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14705/

Frågan som bör ställas är om det är en bra idé kvalitets/kostnadsmässigt att köra ADC>DAC?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bra dsp-filter

Inläggav Harryup » 2021-01-12 11:24

Jag tycker inte att det är en bra idé att tro att ett ADC-DAC steg alltid låter på ett visst sätt, det kanske inte låter alls. Eller kanske att filtren låter olika, eller kanske att inställningarna på en grunka är så grova och krångliga att man inte kan utnyttja den till fullo och en grunka som kanske kostar en aning mer gör att den rätt inställd kommer vara ett bättre val. Man kommer inte lyssna på en del av en apparat. Så lyssna på hela apparaten och döm hur prisvärd hela apparaten är för dig. Vad som sitter i är bara en teknikalitet. Uppfyller den dina krav så bedöm grunkan efter det jämfört med andra grunkor som uppfyller dina krav.

/Harry

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bra dsp-filter

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-12 13:35

Fanfaktiskt skrev:
JonasB skrev:...
Tack! Jag har en Minidsp 2x4 och även en mick med ljudkort. Jag vill gärna använda förstärkarens pre.out eftersom det är den jag använder som mediaspelare. Det borde finnas något bättre än Minidspn?
...

Det var förresten miniDSP 2x4 HD som hade 90dB S/N. Mest flexibelt och prisvärt blir nog en liten dator. Raspberry Pi 4 med en liten pekskärm och DAC bör väl gå på 3-4000kr. Du får då mediaspelare, delningsfilter, DSP och DAC i en låda(två?). Okto dac8 går på 10 000kr men tror den kräver dator. Den är dock topptestad: https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14705/

Frågan som bör ställas är om det är en bra idé kvalitets/kostnadsmässigt att köra ADC>DAC?


Okto DAC:en du länkar till är väl endast stereo utan DSP/delningsfilter? Manualen för Okto DAC8 verkar heller inte visa DSP/delningsfilter.

MiniDSP finns i flera versioner. Ska du köra analogt ut från förstärkaren har du inget val utan det blir ADC-DAC. Ino's delningsfilter är inte lika flexibla. Det går förstås att lägga en DSP i den digitala domänen in till förstärkaren. Det något jag själv har funderat på eftersom jag har aktiva analoga delningsfilter efter försteget. Givetvis är det då endast digitala källor där DSP:n är aktiv. Om du ska köra på Raspberry Pi 4 med en liten pekskärm och DAC, ska du verkligen ha insignalen digitalt till din förstärkare?

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Bra dsp-filter

Inläggav JonasB » 2021-01-12 18:58

När jag tänker efter så skulle det vara bra om jag kunde ta pre.out för frontarna för att ha möjlighet att köra pure direct. Sedan ha högpassfilter till frontarna och låg- och högpass till basmodulerna med olika delay. Jag tror det går att göra allt detta med min Minidspn men det borde som sagt finnas något bättre? Den klarar tyvärr endast 0,9v ut, vilket är för lite. Minidsp HD blev inte rekommenderad på audiosciencereview. Det kanske finns någon analog studiopryl som fixar det om inte dspar inte är bra nog.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bra dsp-filter

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-12 19:11

Har inte koll på hur du spelar upp. Vilken källa spelar du ifrån? Film eller musik? Är det bara en subbas (vilket sällan blir bra)?

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Bra dsp-filter

Inläggav JonasB » 2021-01-12 19:22

Musik streamar jag direkt till surroundförstärkaren via Heos eller Spotify Connect och film via Chromecast och hdmi.
Jag har tre basmoduler, två vid sidan om frontarna och en bakom lyssningsplats.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bra dsp-filter

Inläggav Harryup » 2021-01-12 21:10

JonasB skrev:När jag tänker efter så skulle det vara bra om jag kunde ta pre.out för frontarna för att ha möjlighet att köra pure direct. Sedan ha högpassfilter till frontarna och låg- och högpass till basmodulerna med olika delay. Det kanske finns någon analog studiopryl som fixar det om inte dspar inte är bra nog.


Tänkte du köra ett passiv filter till frontarna och olika delay till olika basar? Hur vet du att du behöver olika delayer? Av någon anledning så är det en del som kör med passiva filter och digitala filter till basarna och tycker det går bra. Personligen har jag aldrig tyckt att det är särskilt bra. Om man köper ett så dåligt filter så att det inte duger att köra topparna aktivt digitalt så är jag inte övertygad om att det funkar bra i basen heller. När det gäller studiogrunkor så har BSS filter som är mycket flexibla och fungerar utmärkt att köra för topparna också så att man faktiskt kan ställa timing rätt för frontarna i förhållande till basarna.

/Harry

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Bra dsp-filter

Inläggav JonasB » 2021-01-12 21:47

Harryup skrev:
JonasB skrev:När jag tänker efter så skulle det vara bra om jag kunde ta pre.out för frontarna för att ha möjlighet att köra pure direct. Sedan ha högpassfilter till frontarna och låg- och högpass till basmodulerna med olika delay. Det kanske finns någon analog studiopryl som fixar det om inte dspar inte är bra nog.


Tänkte du köra ett passiv filter till frontarna och olika delay till olika basar? Hur vet du att du behöver olika delayer? Av någon anledning så är det en del som kör med passiva filter och digitala filter till basarna och tycker det går bra. Personligen har jag aldrig tyckt att det är särskilt bra. Om man köper ett så dåligt filter så att det inte duger att köra topparna aktivt digitalt så är jag inte övertygad om att det funkar bra i basen heller. När det gäller studiogrunkor så har BSS filter som är mycket flexibla och fungerar utmärkt att köra för topparna också så att man faktiskt kan ställa timing rätt för frontarna i förhållande till basarna.

/Harry


När du skriver passiva filter, menar du interna filtret i högtalarna? Jag har laborerat med delay i förstärkaren och kommit fram till att jag föredrar mindre delay till basen bakom mig.

Användarvisningsbild
CSMM
 
Inlägg: 253
Blev medlem: 2012-02-14
Ort: Karlskrona

Re: Bra dsp-filter

Inläggav CSMM » 2021-01-12 22:04

https://m.thomann.de/se/the_t.racks_dsp ... 1610481356

Någon som testat dessa från thomann?

Fanfaktiskt
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2020-11-16

Re: Bra dsp-filter

Inläggav Fanfaktiskt » 2021-01-13 01:06

RogerGustavsson skrev:Okto DAC:en du länkar till är väl endast stereo utan DSP/delningsfilter? Manualen för Okto DAC8 verkar heller inte visa DSP/delningsfilter.

MiniDSP finns i flera versioner. Ska du köra analogt ut från förstärkaren har du inget val utan det blir ADC-DAC. Ino's delningsfilter är inte lika flexibla. Det går förstås att lägga en DSP i den digitala domänen in till förstärkaren. Det något jag själv har funderat på eftersom jag har aktiva analoga delningsfilter efter försteget. Givetvis är det då endast digitala källor där DSP:n är aktiv. Om du ska köra på Raspberry Pi 4 med en liten pekskärm och DAC, ska du verkligen ha insignalen digitalt till din förstärkare?


Okto DAC8 har högst betyg på audiosciencereview och tänkte den kunde vara värd att ta en titt på om ekonomin tillåter. Såg bara att den hade USB-B och bör då vara tänkt att köras från dator där man kan lägga filtrering. Raspberry var ett alternativ som mediaspelare med påhängs-dacar som har analog utgång.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Bra dsp-filter

Inläggav Vinylcalle » 2021-01-13 03:19

Om man är ute efter ett aktivt delningsfilter med skolboks-filterkurvor finns det analoga alternativ som är svårslagna.
Men det förutsätter att man klarar sig utan delay osv.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Bra dsp-filter

Inläggav NADifierad » 2021-01-13 13:22

Undrar om Hypex har några DSP, utan medföljande förstärkning?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bra dsp-filter

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-13 15:51

Det här de, https://www.hypex.nl/dsp-solutions/
Var det inte någon som rapporterade knöligt interface eller något sådan?

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bra dsp-filter

Inläggav David_A » 2021-01-15 12:30

Du bör ju kunna använda en minidsp och kombinera med exempelvis en RME ADI2 som är både AD/DA omvandlare av högre kvalitet. Alltså lägga minidsp´n digitalt i mitten. Så kör jag fast med en Tact 2.2x processor i mitten
Synd bara att minidsp inte verkar ha någon display och fjärr där man enkelt kan ändra lite pre-sets efter behov.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bra dsp-filter

Inläggav juanth » 2021-01-15 16:04

RogerGustavsson skrev:Det här de, https://www.hypex.nl/dsp-solutions/
Var det inte någon som rapporterade knöligt interface eller något sådan?


Jag ställde frågan till Hypex om det är möjligt att med optionen digital in/ut som tillval till MD-MAIN-DSP, att processa signalen i DSP:n och sedan ta ut den utan att den passerar den interna dacen.
Det ser inte som att det går på deras tekniska skiss över förloppet i maskinen.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bra dsp-filter

Inläggav juanth » 2021-01-15 18:17

No, that is not possible. The digital output is unprocessed and the internal DAC cannot be bypassed.

Kind regards,
Jos Wolthuis | Hypex Electronics BV | Technical Support Engineer | www.hypex.nl |
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bra dsp-filter

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-16 19:39

Inte att förglömma, DSP-funktionerna blir ju heller inte bättre än mjukvaran tillåter. Om sedan DAC:ar (och ev. ADC) är riktigt bra är det ju en fördel.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Bra dsp-filter

Inläggav JonasB » 2021-01-16 20:06

Det här verkar mer bökigt än jag trodde. Kanske får nöja mig med delningsfiltret i avr:en. Får prova mig fram med Audyssey.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Bra dsp-filter

Inläggav JonasB » 2021-01-19 19:48

Jag får inte till det som jag vill med Audyssey-appen. Dessutom står det Audyssey i displayen på förstärkaren fast jag gått in i inställningarna och ändrat till "av" :|
Hojta gärna till om ni vet eller får nys om adc->dsp->dac som mäter skapligt bra :)
Jag borde inte vara ensam om detta önskemål.

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: DVD-ai och 4 gäster