Var köper man CD skivor ?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Var köper man CD skivor ?

Inläggav Baffel » 2021-01-12 18:45

Tips på ställen med bra priser och utbud mottages gärna . Nya eller begagnade CD skivor spelar ingen roll. Beställas på nätet och/ eller fysisk butik / loppis osv i Göteborg , alternativt längs E4an från Göteborg till Stockholm.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3495
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav peterh » 2021-01-12 18:51

Baffel skrev:Tips på ställen med bra priser och utbud mottages gärna . Nya eller begagnade CD skivor spelar ingen roll. Beställas på nätet och/ eller fysisk butik / loppis osv i Göteborg , alternativt längs E4an från Göteborg till Stockholm.

tradera, cdon , lokala second hand butiken etc
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Large
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav Large » 2021-01-12 18:53

Längs E4 finns ju metropolen Linköping och http://www.crazyrecords.se/
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2338
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav nuffe » 2021-01-12 18:57

Bengans på Stigbergs torget i Göteborg. Har både nytt o begagnat av CD samt LP.
Har ofta ett ganska bra utbud på begagnad CD, jag köper ganska ofta där, nu i covid tider blir det inget :(
Sen finns det flera som säljer begagnat o en del nytt på gångavstånd från Bengas.

Henrik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav Baffel » 2021-01-12 19:09

Large skrev:Längs E4 finns ju metropolen Linköping och http://www.crazyrecords.se/


Va , finns det stället kvar? ! 8O

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav Baffel » 2021-01-12 19:10

nuffe skrev:Bengans på Stigbergs torget i Göteborg. Har både nytt o begagnat av CD samt LP.
Har ofta ett ganska bra utbud på begagnad CD, jag köper ganska ofta där, nu i covid tider blir det inget :(
Sen finns det flera som säljer begagnat o en del nytt på gångavstånd från Bengas.

Henrik


Bengans , säger detsamma där . Va , så det stället finns kvar. Hur har de med utbudet nu för tiden ? Var väl minst 20 år sen jag var där.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav Baffel » 2021-01-12 19:11

peterh skrev:
Baffel skrev:Tips på ställen med bra priser och utbud mottages gärna . Nya eller begagnade CD skivor spelar ingen roll. Beställas på nätet och/ eller fysisk butik / loppis osv i Göteborg , alternativt längs E4an från Göteborg till Stockholm.

tradera, cdon , lokala second hand butiken etc


Surfar runt nu . :D

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav RMA » 2021-01-12 20:00

Discogs

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav hifikg » 2021-01-12 20:03

Discogs köper jag CD från när jag känner att det finns någon plastbit som jag bara måste ha. Senast anlända var Jakob Hellmans första verk och jag väntar på en skiva med Fläskkvartetten som inte var lätt att få tag på. Annars röjer jag loss på lokala loppisar medan frugan tittar på annat. Plötsligt är det någon gammal jazzdiggare som gått hädan och de otacksamma arvingarna skänker cd-samlingen till Läkarmissionen eller liknande o plötsligt kan man hitta riktigt fina skivor för en spottstyver. Brukar lägga en extra hundring i bössan vid entrén när sådant händer.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav Maccis » 2021-01-12 20:22

Lägger till eBay.de och eBay.co.uk.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav Conan » 2021-01-12 20:30

Brukar bli från CDON, Ginza eller Discogs.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav Baffel » 2021-01-12 20:59

hifikg skrev:Plötsligt är det någon gammal jazzdiggare som gått hädan och de otacksamma arvingarna skänker cd-samlingen till Läkarmissionen eller liknande o plötsligt kan man hitta riktigt fina skivor för en spottstyver. Brukar lägga en extra hundring i bössan vid entrén när sådant händer.

Bäst kommentar hitintills ! Du har dina ljusa stunder hifikg. :D

Spotify är för pu...harcore CD gäller. :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34905
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav Morello » 2021-01-12 21:16

Handlar hyggligt många kompaktskivor via discogs, som är en riktigt bra handelsplats.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav hifikg » 2021-01-12 21:32

Fast CD-skivor köper jag rätt sällan numera, undrar om hökaren saknar mig, får nästan lite dåligt samvete, men jag har så himla mycket plast ändå. Det enda jag gör med skivorna är att rippa dem o sen försöker jag hitta en plats i hyllan för dem. Där lär de få stå till jag far hädan o då hamnar jazzskivorna garanterat på loppis, cirkeln är sluten :)

Numera köper jag hellre filer från typ Qobuz, HD Tracks och, inte minst, Bandcamp o så det där andra stället där artisterna får hyggligt betalt, vad det nu heter. Byter gärna filer med nära vänner, jag betalar ändå massor (nåja) till copyswede varje år för att arkivera mina bilder, övervaka mina lokaler och för att se på TV o så har jag en granne som alltid vill vara först med allt o gärna delar med sig och en annan som samlar intensivare än jag på jazz och blues!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2338
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav nuffe » 2021-01-12 22:28

Morello skrev:Handlar hyggligt många kompaktskivor via discogs, som är en riktigt bra handelsplats.


Har tyvärr upplevt att det inte är samma utgåva i leveransen som beställts. Och det tog ett tag innan jag kom på vad som fel.

Henrik

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav Oeldling » 2021-01-12 22:39

Jo farsan har ju 10.000+ cd skivor så hör av dig om sisådär 25-35 år när han kolar vippen lovar jag att jag kommer ha ett bra utbud till försäljning :D :P :P, se till o skaffa en kassettbandspelare med så får du köpa alla 800 kassett banden, de 1200 ep skivorna + skivspelarna är nog det enda jag skulle kunna tänka behålla, kul också att han har alla tittlar uppskrivet i en bok aflabetisk ordning . Han åker runt på loppisar varje dag(Uppsala), i storstäder är det ju bla större loppisar som kan ha ganska generöst utbud, sen små enthusiast butiker dyker upp här o var, (dvs folks som har butiken som hobby utöver annat jobb) med fysisk ljud media ofta är syftet inte ekonomisk vinning, finns till och med en liten lp/ep butik i Nyköping han tycker dock inte om cd skivor . I Norrköping hade dom par tusen cd skivor på 2 av 4 av de största loppisarna jag besökte på fältstudie hur det stod till på hifi begagnad marknaden där, den totalt sög är ett starkt utryck men gjorde det kan jag berätta!.
När han någon gång försöker förstå sig på hur den där sablans datorn funkar så köper han ofta nya skivor på ginza, och cd skivor på tradera!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav hifikg » 2021-01-12 22:51

Man skulle kunna tro att du är son till Pekka :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav Bill50x » 2021-01-13 00:53

nuffe skrev:
Morello skrev:Handlar hyggligt många kompaktskivor via discogs, som är en riktigt bra handelsplats.
Har tyvärr upplevt att det inte är samma utgåva i leveransen som beställts. Och det tog ett tag innan jag kom på vad som fel.

Och vad var felet?

/ B
PS. Men gladast är jag över att rubriken på tråden inte var "Vart köper man CD skivor?" :-)
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav lennartj » 2021-01-13 01:39

https://cdon.se har blivit en diversehandel där jag knappast hitttar några skivor längre. När skivhugget klappat ihop köpte jag massor av CD hos cdon.se
https://ginza.se är ganska är duktiga på att få tag på pressningar i lite högre kvalitet än ordinarie, men de ger upp för lätt.
I konserthuskassan och Götborgsoperans kassa finns nog det största utbudet av klassisk musik i butik i Göteborg, troligen mer än Bengans.
Se upp med priserna, När jag kulle köpa Kurt Atterbergs samtliga symfonier på 5 separata CD med GSO hade de bara en hemma för 180 SEK, som jag köpte,
gick hem och sökte efter dem på Ginza, som hade alla hemma på rea 60 SEK per styck.De har troligen stängt nu p.g.a. Coronapandemin.
https://jpc.de är mycket duktiga på att få tag på många alternativa utgåvor och det tar sällan mer än 2 veckor och frakten endast 6 Euro.
https://amazon.de får du många träffar där och du t.ex. tänker köpa flera skivor med samma artist ska du vara medveten om att de oftast kommer att
skickas från olika handlare till full fraktkostnad på mellan 15 och 20 Euro per skiva! :oops:
https://elusivedisc.com/ har ett makalöst utbud, men det blir dyyyrt,
inspektionsavgift (som ryktas bli ännu högre) moms på den, fraktkostnad uppåt 40 USD, moms på den och moms på varuvärdet.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2503
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav STDI » 2021-01-13 10:00

Bill50x skrev:...
PS. Men gladast är jag över att rubriken på tråden inte var "Vart köper man CD skivor?" :-)

Favorit i repris:
Stockholmaren: "Vart bor du?"
Skåningen: "Var heter det!"
Stockholmaren: "Vart ligger det?"

Som skåning är jag också glad att Baffeln kör E4:an mellan Göteborg och Stockholm. Hela vägen ner via Helsingborg hoppas jag. :wink:
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Large
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav Large » 2021-01-13 10:22

Baffel skrev:
Large skrev:Längs E4 finns ju metropolen Linköping och http://www.crazyrecords.se/


Va , finns det stället kvar? ! 8O


Jag trodde också att de lagt ner, men deras webbsida avhandlar öppettider för 2020. Jag har inte varit i närheten på länge så jag kan inte bekräfta att de fortfarande är igång. Om man ändå är i närheten så är det värt ett besök för att kolla hur statusen är.
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav Baffel » 2021-01-13 10:59

Eftersom du gillar vägar STDI , för din skull

Väg 1023 :arrow: 990 :arrow: 977 :arrow: ( alternativt 990 :arrow: vänster 163 :arrow: 920 :arrow: Korsvägen :arrow: Affärsvägen ( köpa en varmkorv på Hedemyrs i Tanumshede) :arrow: 920 :arrow: E6) E6 :arrow: Lite paus antigen 161an eller 786an i tio minuter (Hamburgare i köpcentrum Torp Uddevalla, troligtvis MCDonalds , obs detta om inte vänster 163 :arrow: 920 :arrow: Korsvägen :arrow: Affärsvägen :arrow: 920 :arrow: eftersom då har jag redan ätit en korv eller två och är mätt) ) , men definitivt sen :arrow: 786 :arrow: E6 :arrow: E45 :arrow: höger Djurgårdsgatan :arrow: vänster Karl Johansgatan :arrow: höger Stigbergstorget ....NEJ fel ska ju inte gå på Bengans i Coronatider! Backa bandet till :arrow: 786 :arrow: E6 :arrow: E45 :arrow: vänster järnvägsgatan ( ja innan dess lite höger för jag måste komma en cirkulationsplats från E45 , för att sedan via den svänga vänster, samma gällde även om jag , fast nu ångrade jag mig med Bengans hade :arrow: E45 höger Djurgårdsgatan , just för lite sväng höger innan vänster . Nåväl ska inte förlora mig i sådana små detaljer . Det jag vid önskemål återkomma till , skicka gärna PM om du vill ha mer information om det) :arrow: ..nej vänta hette den ju Järnvågsgatan . Dessa göteborgare , säger då det . Ska till :arrow: August Knobbsgatan , några små vägval som jag kan göra där. Så nu har jag kommit en bit på vägen återkommer sen och beskriver hur jag lämnar Göteborg. Fast varför ska jag till Tema Elektronik om jag nu inte ska bygga högtalare. Hum . Jag måste tänka . Troligtvis kommer jag utgå från :arrow: 786 :arrow: E6 . Om jag inte svänger av i Uddevalla! Jag kan skriva ihop två olika vägbeskrivningar .

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2503
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav STDI » 2021-01-13 11:46

Jag behöver inte så noga beskrivning över hur du kör. Jag bor bara några hundra meter från E4 och än så länge har jag aldrig kommit till Göteborg när jag kört på den.

En lite anekdot från före tiden för GPS:
En f.d. arbetskamrat hade en dotter som inte hade så bra lokalsinne. Han var på väg i bil från Lund till hemorten Höganäs. Hon ringde sin far och frågade om vägen när hon var på väg SÖDERUT! på E6:an och närmade sig Malmö. Hon hade ju tidigare kört västerut från Lund då hon kom till E6. Där stod GÖTEBORG norrut och till Göteborg skulle hon ju inte så hon svängde på andra hållet.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav Baffel » 2021-01-13 11:59

Det stämmer för E4 kommer jag inte in på innan Jönköping . Så om vi då gör så att jag backar bandet och utgår ifrån Jönköping och åker till August Knobbsgatan, vi leker med den tanken , fast det är ju tvärt om jag kommer åka i verkligheten . Om jag ens åker till August Knobbsgatan i första läget dvs.....
. Du hänger väl på att jag bara skojar

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav Bill50x » 2021-01-13 12:13

Baffel skrev:Det stämmer för E4 kommer jag inte in på innan Jönköping . Så om vi då gör så att jag backar bandet och utgår ifrån Jönköping och åker till August Knobbsgatan, vi leker med den tanken , fast det är ju tvärt om jag kommer åka i verkligheten . Om jag ens åker till August Knobbsgatan i första läget dvs.....
. Du hänger väl på att jag bara skojar

Grabbar, det är 2021 och varenda telefon innehåller färdanvisning... ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2503
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav STDI » 2021-01-13 12:38

Baffel skrev:...
. Du hänger väl på att jag bara skojar

. Du hänger väl på att också jag bara skojar
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav Bill50x » 2021-01-13 12:52

STDI skrev:
Baffel skrev:...
. Du hänger väl på att jag bara skojar

. Du hänger väl på att också jag bara skojar

Å andra sidan är det skitjoobigt just nu att ta sig från Södra Ängby eftersom både Islandstorget och Ängbyplans utfarter ät avstängda pga ledningsarbeten. Vi behöver mer el i stora staden pga alla lantisar som flyttar hit... ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav Baffel » 2021-01-13 12:56

STDI skrev:
Baffel skrev:...
. Du hänger väl på att jag bara skojar

. Du hänger väl på att också jag bara skojar

Jo, nu får vi sluta larva oss

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav Baffel » 2021-01-13 12:58

Bill50x skrev:
STDI skrev:
Baffel skrev:...
. Du hänger väl på att jag bara skojar

. Du hänger väl på att också jag bara skojar

Å andra sidan är det skitjoobigt just nu att ta sig från Södra Ängby eftersom både Islandstorget och Ängbyplans utfarter ät avstängda pga ledningsarbeten. Vi behöver mer el i stora staden pga alla lantisar som flyttar hit... ;-)

/ B


El, typisk stadsbor och era moderniteter. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav Baffel » 2021-01-13 13:01

Åter till ämnet. Ni som köper via nätet . Är det nya eller begagnade CD skivor? Om det är begagnat , hur vet ni då om de inte är repiga?

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster