Var köper man CD skivor ?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav Bill50x » 2021-01-13 13:18

Baffel skrev:Åter till ämnet. Ni som köper via nätet . Är det nya eller begagnade CD skivor? Om det är begagnat , hur vet ni då om de inte är repiga?

Det vet man inte. Men till skillnad mot vinylskivor kan man åtgärda repiga CD's. Jag har ännu inte drabbats av någon CD (pressad, inte hembränd) som inte gått att spela av. Jag har vid ett enda tillfälle drabbats av en ospelbar CD, den fungerade inte i någon av de tre cd-spelare jag hade till hands. Men det gick att rippa av den i min dator och både en hembränd CD och senare fil på datorn fungerar perfekt.

Riktigt repiga och ospelbara CD's kan man oftast polera upp så de fungerar. Att handla begagnade CD's se jag därmed som riskfritt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav MorganM » 2021-01-13 13:29

hifikg skrev:Man skulle kunna tro att du är son till Pekka :)

Eller mig................
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav Baffel » 2021-01-13 13:45

Bill50x skrev:
Baffel skrev:Åter till ämnet. Ni som köper via nätet . Är det nya eller begagnade CD skivor? Om det är begagnat , hur vet ni då om de inte är repiga?

Det vet man inte. Men till skillnad mot vinylskivor kan man åtgärda repiga CD's. Jag har ännu inte drabbats av någon CD (pressad, inte hembränd) som inte gått att spela av. Jag har vid ett enda tillfälle drabbats av en ospelbar CD, den fungerade inte i någon av de tre cd-spelare jag hade till hands. Men det gick att rippa av den i min dator och både en hembränd CD och senare fil på datorn fungerar perfekt.

Riktigt repiga och ospelbara CD's kan man oftast polera upp så de fungerar. Att handla begagnade CD's se jag därmed som riskfritt.

/ B


Okej. Under förutsättning att lasern i CD -spelaren inte är superkänslig. Men det är nog inte FBKs (som jag köper) . Denna :
https://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=994&menu=1
Eller rättare sagt det sa FBK inte är några problem. Han har inte lirat med den så mycket. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav Kalejdokom » 2021-01-13 13:47

Jag saknar Naxos på listan över CD-shopping. Dom är nog störst på jazz och klassiskt. Där handlar jag frekvent. Det blir många skivor från Act... en hel del av dom inspelade och/eller mastrade ca 1 km hemifrån, hos Lasse Nilsson på Nilento i Kållered. Min personliga uppfattning är att Nilentos produktioner låter förträffligt bra på min stereo. 8)
https://naxosdirect.se/
https://www.nilento.se/

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav RMA » 2021-01-13 14:36

Vaxkupan i Norrköping om dom fortfarande finns, har inte varit där på ett tag. Både nytt och begagnat.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav PeterE » 2021-01-14 16:59

Burmans musik uppe i Umeå har alltid haft ett bra utbud.
https://www.burmans.com

Dock så har det gått lite knapert för dom i olika perioder.
För det mesta så handlar jag vinyl men många bra såna ställen säljer ju även cd för dom som vill.

I större städer som Stockholm och Göteborg så finns det oftast mer välsorterade butiker så man slipper besöka dessa skivmässor som är 2 gånger per år men som varit inställda pga Coronan.
Det går sämre för butiker när dom ska tvingas följa restriktioner pga pandemin så då handlar vi mer på nätet.
Jag vet inte om det är så men jag upplever att begagnade cd skivor har gått upp i pris även dom och speciellt boxar!

Cd skivor är ju mer känsliga för repor än vinyl så skulle jag köpa en cd skiva idag så skulle jag med stor sannolikhet även göra en säkerhetskopia på datorn.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav nuffe » 2021-01-14 17:18

Bill50x skrev:
nuffe skrev:
Morello skrev:Handlar hyggligt många kompaktskivor via discogs, som är en riktigt bra handelsplats.
Har tyvärr upplevt att det inte är samma utgåva i leveransen som beställts. Och det tog ett tag innan jag kom på vad som fel.

Och vad var felet?

/ B
PS. Men gladast är jag över att rubriken på tråden inte var "Vart köper man CD skivor?" :-)


Det var en senare utgåva, 90 tal istället för 80 tals utgåva.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav nuffe » 2021-01-14 17:32

STDI skrev:Jag behöver inte så noga beskrivning över hur du kör. Jag bor bara några hundra meter från E4 och än så länge har jag aldrig kommit till Göteborg när jag kört på den.

En lite anekdot från före tiden för GPS:
En f.d. arbetskamrat hade en dotter som inte hade så bra lokalsinne. Han var på väg i bil från Lund till hemorten Höganäs. Hon ringde sin far och frågade om vägen när hon var på väg SÖDERUT! på E6:an och närmade sig Malmö. Hon hade ju tidigare kört västerut från Lund då hon kom till E6. Där stod GÖTEBORG norrut och till Göteborg skulle hon ju inte så hon svängde på andra hållet.


Låter som min fru, hon skulle till Borås o körde o körde och kom hem igen utan! att passera Borås. OBS hon hade GPS :!:
Kan väl säga att hon har andra färdigheter än bilkörning o lokalsinne :D

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav nuffe » 2021-01-14 17:38

Baffel skrev:Åter till ämnet. Ni som köper via nätet . Är det nya eller begagnade CD skivor? Om det är begagnat , hur vet ni då om de inte är repiga?


Om köper via ex Discogs finns det en betygskala som ger viss info. Men utgå från att samtliga skivor är begagnade.
Men har någon skiva som varit ouppackad men gammal, alltså helt ospelad. Ska väl också säga att jag köper bara CD.

Henrik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav Baffel » 2021-01-14 21:24

nuffe skrev:
STDI skrev:Jag behöver inte så noga beskrivning över hur du kör. Jag bor bara några hundra meter från E4 och än så länge har jag aldrig kommit till Göteborg när jag kört på den.

En lite anekdot från före tiden för GPS:
En f.d. arbetskamrat hade en dotter som inte hade så bra lokalsinne. Han var på väg i bil från Lund till hemorten Höganäs. Hon ringde sin far och frågade om vägen när hon var på väg SÖDERUT! på E6:an och närmade sig Malmö. Hon hade ju tidigare kört västerut från Lund då hon kom till E6. Där stod GÖTEBORG norrut och till Göteborg skulle hon ju inte så hon svängde på andra hållet.


Låter som min fru, hon skulle till Borås o körde o körde och kom hem igen utan! att passera Borås. OBS hon hade GPS :!:
Kan väl säga att hon har andra färdigheter än bilkörning o lokalsinne :D


Men hon lyckades passera Backa? ( den var gammal )

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav hifikg » 2021-01-14 21:46

Baffel skrev:
nuffe skrev:
STDI skrev:Jag behöver inte så noga beskrivning över hur du kör. Jag bor bara några hundra meter från E4 och än så länge har jag aldrig kommit till Göteborg när jag kört på den.

En lite anekdot från före tiden för GPS:
En f.d. arbetskamrat hade en dotter som inte hade så bra lokalsinne. Han var på väg i bil från Lund till hemorten Höganäs. Hon ringde sin far och frågade om vägen när hon var på väg SÖDERUT! på E6:an och närmade sig Malmö. Hon hade ju tidigare kört västerut från Lund då hon kom till E6. Där stod GÖTEBORG norrut och till Göteborg skulle hon ju inte så hon svängde på andra hållet.


Låter som min fru, hon skulle till Borås o körde o körde och kom hem igen utan! att passera Borås. OBS hon hade GPS :!:
Kan väl säga att hon har andra färdigheter än bilkörning o lokalsinne :D


Men hon lyckades passera Backa? ( den var gammal )


Det gjorde inte ens kungen, men då var det Kungsbacka.

Fick idag hem en fräsch CD via Discogs :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav Kalejdokom » 2021-01-15 09:13

Jag har köpt en del film (BD) billigt på Blocket. Många som köper film säljer dom efter att ha tittat en gång, så skivorna är i princip oanvända.
Kanske finns det även CD att köpa på Blocket (eller Tradera), jag har inte sökt eller kollat.

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav Kralle » 2021-01-17 22:06

Kalejdokom skrev:Min personliga uppfattning är att Nilentos produktioner låter förträffligt bra på min stereo.

Nysläppta Nilentoalbumet med Leif Aruhn-Solén fick högt betyg i dagens Musikrevyn i P2.
Själv tycker jag det känns som han står för långt från miken.
nilento.jpg
nilento.jpg (22.77 KiB) Visad 1447 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav Baffel » 2021-02-03 20:57

Tack för alla tips!
CD skivor (1).jpg
CD skivor (1).jpg (401.95 KiB) Visad 1356 gånger

8)

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav Helmut » 2021-03-12 21:08

I min ungdom hade vi nördar som graverade vinyler i halvfart och ofta men masterbanden eller senare digital master inspelningen som grund.
Ofta fanns en varningstext på vinylerna som varnade för risken med att spela för högt.
Funderar på om dessa nördar är utdöda eller finns det fortfarande nördar som kopplar ut filter och kompressorer och trycker upp cd skivor
med varningstexten som varnar för risken med att spela skivan med för hög nivå. Jag skulle gärna vilja ha "Direktgraverade" Cd skivor!
Skulle gärna byta ut mina Dire strights och Pink Floyd och diverse anda poppisar skivor som kunde få det att låta som en riktigt bra konsert.
Inte helt fel att åka till London och slinka in i en nörd skivbutik?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Var köper man CD skivor ?

Inläggav hifikg » 2021-03-12 23:32

Helmut skrev:I min ungdom hade vi nördar som graverade vinyler i halvfart och ofta men masterbanden eller senare digital master inspelningen som grund.
Ofta fanns en varningstext på vinylerna som varnade för risken med att spela för högt.
Funderar på om dessa nördar är utdöda eller finns det fortfarande nördar som kopplar ut filter och kompressorer och trycker upp cd skivor
med varningstexten som varnar för risken med att spela skivan med för hög nivå. Jag skulle gärna vilja ha "Direktgraverade" Cd skivor!
Skulle gärna byta ut mina Dire strights och Pink Floyd och diverse anda poppisar skivor som kunde få det att låta som en riktigt bra konsert.
Inte helt fel att åka till London och slinka in i en nörd skivbutik?


Vi som var riktiga nördar köpte direktgraverade vax. Har några kvar än, men spelar dem nästan aldrig. Är lite rädd om dem.
BIS ger (gav) ut okomprimerade skivor med varningstext och allt. Min första CD var Kroumata. Köpte den ett par år innan jag skaffade CD-spelare.
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster