Era bästa hifiköp!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Era bästa hifiköp!

Inläggav goat76 » 2021-01-21 13:10

Bästa hifiköp för mig är Linn Akurate DS som jag sedan uppgraderade till Akurate DSM av senaste snitt.

Det som händer med en sådan i ljudsystemet är att man slår på musik det första man gör när man kommer hem, sen går den tills man tvingas inse att det är dags att gå och sova. Spelglädje, bästa tänkbara ljud och användarvänlighet är orsakerna och det blir nog inte bättre, ett redan stort musikintresse blir ännu större. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Era bästa hifiköp!

Inläggav hifikg » 2021-01-21 18:55

goat76 skrev:Bästa hifiköp för mig är Linn Akurate DS som jag sedan uppgraderade till Akurate DSM av senaste snitt.

Det som händer med en sådan i ljudsystemet är att man slår på musik det första man gör när man kommer hem, sen går den tills man tvingas inse att det är dags att gå och sova. Spelglädje, bästa tänkbara ljud och användarvänlighet är orsakerna och det blir nog inte bättre, ett redan stort musikintresse blir ännu större. :)


Vår hobby passar bra i pandemitider.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Era bästa hifiköp!

Inläggav goat76 » 2021-01-21 20:10

hifikg skrev:
goat76 skrev:Bästa hifiköp för mig är Linn Akurate DS som jag sedan uppgraderade till Akurate DSM av senaste snitt.

Det som händer med en sådan i ljudsystemet är att man slår på musik det första man gör när man kommer hem, sen går den tills man tvingas inse att det är dags att gå och sova. Spelglädje, bästa tänkbara ljud och användarvänlighet är orsakerna och det blir nog inte bättre, ett redan stort musikintresse blir ännu större. :)


Vår hobby passar bra i pandemitider.


När jag tänker efter så har inte pandemin förändrat mitt liv sådär extremt mycket, jag ägnade lika mycket tid till musiklyssning innan viruset bröt ut. :)

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Era bästa hifiköp!

Inläggav ottovonkopp » 2021-01-21 21:43

Squeezebox Touch


Seas Kit 303r. De gick tyvärr i graven för några år sedan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
Lasse-pin
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2011-11-19
Ort: HÄGERSTEN

Re: Era bästa hifiköp!

Inläggav Lasse-pin » 2021-01-22 11:36

Rörförstärkare The Fisher X-1000-A. bytte till mej den mot ett par OA12 och en Revox A-77 (inte i det bästa skicket)
Janszon electrostater köptes på auktion och dom fungerade.........

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Era bästa hifiköp!

Inläggav Stranne » 2021-01-31 20:58

Sen jag skaffade mina Ino-prylar (i16s, profX-4 och cr80es) så har mitt intresse för hifi i princip stendött. Det är skönt men samtidigt kanske lite tråkigt att inte sitta och träna efter nya prylar. Jag är helt enkelt hemma, så dessa prylar får nog ses som mina bästa köp.
Som tur är har man ju andra intressen som kan ockupera tankarna, så nuförtiden är det armbandsur som snurrar i huvudet 24h/dygn.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Era bästa hifiköp!

Inläggav MorganM » 2021-01-31 21:15

Ett par pip på second hand för 30:-.
Gick inte men var bara några lödningar som släppt.sen fungerade dom felfritt.

Inte lätt slå det.......
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Era bästa hifiköp!

Inläggav Kalejdokom » 2021-01-31 21:17

Mina åtta XLS-basar som jag fyndat nya på eBay... fortfarande toknöjd med ljudet efter dryga ett och ett halvt år med dessa i dipol.

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Era bästa hifiköp!

Inläggav hifikg » 2021-02-01 01:21

MorganM skrev:Ett par pip på second hand för 30:-.
Gick inte men var bara några lödningar som släppt.sen fungerade dom felfritt.

Inte lätt slå det.......


Nä, du vinner!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Era bästa hifiköp!

Inläggav hifikg » 2021-02-01 01:23

Stranne skrev:Sen jag skaffade mina Ino-prylar (i16s, profX-4 och cr80es) så har mitt intresse för hifi i princip stendött. Det är skönt men samtidigt kanske lite tråkigt att inte sitta och träna efter nya prylar. Jag är helt enkelt hemma, så dessa prylar får nog ses som mina bästa köp.
Som tur är har man ju andra intressen som kan ockupera tankarna, så nuförtiden är det armbandsur som snurrar i huvudet 24h/dygn.


Till god musik hoppas jag :)
Ett av mina senaste fynd är ett album med Harry Belafonte, kanske inte ett renodlat hifi-köp men det är vad jag skaffar numera.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Era bästa hifiköp!

Inläggav Stranne » 2021-02-01 16:17

hifikg skrev:
Stranne skrev:Sen jag skaffade mina Ino-prylar (i16s, profX-4 och cr80es) så har mitt intresse för hifi i princip stendött. Det är skönt men samtidigt kanske lite tråkigt att inte sitta och träna efter nya prylar. Jag är helt enkelt hemma, så dessa prylar får nog ses som mina bästa köp.
Som tur är har man ju andra intressen som kan ockupera tankarna, så nuförtiden är det armbandsur som snurrar i huvudet 24h/dygn.


Till god musik hoppas jag :)
Ett av mina senaste fynd är ett album med Harry Belafonte, kanske inte ett renodlat hifi-köp men det är vad jag skaffar numera.

Harry Belafonte! Honom såg jag i Scandinavium i Göteborg. Kan det ha varit 2002 typ? Det var en trevlig upplevelse.

En annan bra grej för att hålla topic förresten; Logitech Harmony One fjärrkontroll. Den är verkligen toppen och i princip en förutsättning för att resten av familjen ska kunna njuta av bra ljud varje dag. Tryck på "Titta på teve" så drar den igång teven, sen förstärkaren, sen ställer den förstärkaren på rätt ingång osv. Tom svärmor klarar av den. Typ.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Era bästa hifiköp!

Inläggav nuffe » 2021-02-01 16:29

Håller med Stranne!

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Era bästa hifiköp!

Inläggav JB » 2021-02-01 19:46

MorganM skrev:Ett par pip på second hand för 30:-.
Gick inte men var bara några lödningar som släppt.sen fungerade dom felfritt.

Inte lätt slå det.......


Wow, och jag som tyckte 900 kr + frakt var billigt för mina pi10... 30 kr får man ju knappt tre meter högtalarkabel för 8O :D

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Era bästa hifiköp!

Inläggav distad » 2021-02-02 13:07

Mina Vintage högtalare :!:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
VladDrac
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2007-03-09
Ort: Ume

Re: Era bästa hifiköp!

Inläggav VladDrac » 2021-04-10 23:43

Ett par Opus 3 Chorus för 300:-. Nu uppgraderade och låter fantastiskt.
En Lenco L-75 för 25:- var inte heller dumt. Använder den fortfarande efter 15 år.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Era bästa hifiköp!

Inläggav Bill50x » 2021-04-11 03:04

Stranne skrev:Harry Belafonte! Honom såg jag i Scandinavium i Göteborg. Kan det ha varit 2002 typ? Det var en trevlig upplevelse.

Harry såg och hörde jag på nämnda ställe i början av 90-talet. Visserligen var Scandinavium avdelat så man utnyttjade ca 40 % av längden men HB lyckades få det att kännas intimt, ungefär som om han uppträdde i mitt vardagsrum. En magisk personlighet, han ägde hela lokalen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Era bästa hifiköp!

Inläggav juanth » 2021-04-11 10:33

lemmts skrev:OA51.N är mitt bästa "köp". Blev ett klart lyft. Köp och köp, det är en snarare en byggsats.


Samma här! 8)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Era bästa hifiköp!

Inläggav hcl » 2021-04-11 15:44

Bästa köp har dels en historisk aspekt. Finns det någon pryl som påtagligt påverkat musikintresset? Javisst, flera - den första "stereon" (relativt kompakt Sharp), därefter är det svårt att peka på något enskilt köp, men precis som Goat76 så skulle jag sätta Linn:s nätverksstreamer högt, dels för dess utmärkta ljudkvalitet och dels för att de erbjudit uppgraderingar löpande sedan första köp. Den har uppgraderats hårdvarumässigt en gång (DS->DSM med Exakt) samt med diverse nya mjukvaror med funktioner med support för fler ljudformat, Tidal, Spotify, etc. Ingen lågprisprodukt direkt, men tämligen prisvärd f.f.a. i längden.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
MusicMan
 
Inlägg: 537
Blev medlem: 2003-11-29
Ort: tokiga tälje

Re: Era bästa hifiköp!

Inläggav MusicMan » 2021-04-13 18:57

Mitt bästa hifi-köp i aspekten mest förbättring per krona är garanterat dämppaneler bakom fronthögtalarna.
Oavsett pris så är det annars mina Guru QM60 och Ino p-X2 som gör att jag känner mig färdig med uppgraderingar i högtalarväg.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Era bästa hifiköp!

Inläggav jockewe » 2021-04-13 21:18

Mest glädje har jag nog känt med mitt gamla kassettdäck BIC T4-M, så mycket roligt pyssel med kassetter ..
Mest hållfasta, trognaste tjänare är Linn LP12.
Jag gillar mina Classésaker men de kom just till liv med en Cambridge Audio CXUHD som jag köpte mest för film men oj oj oj vad det låter bra nu om alla
BIS SACD och mina DVD-audio skivor! WOW! Streamingen är ju också lätt beroendeframkallande ..
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Era bästa hifiköp!

Inläggav MichaelG » 2021-04-14 16:00

Det beror på litet hur man resonerar kring "bästa köp":
- Största besparingen i kronor jämfört med nypris - Revel Studio2, c:a 100.000 kr.
- Största besparingen i % jämfört med nypris (i huvudanläggningen) - två stycken Emotiva XPA-1 slutsteg, c:a 30% av dåvarande nypris.
- Mest välljud för pengarna (begagnat) - Yamaha RX-V765 (receiver) + Q Acoustics 2020 med stativ + Q Acoustics 3070 (sub), 5.000 kr
- Roligast pryl - Logitech Harmony Elite fjärrkontroll som styr PRECIS allt i musik-/biorummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Era bästa hifiköp!

Inläggav Morello » 2021-04-14 16:02

Torde nog vara en beg. Ultech-kompaktskivspelare som efter viss ombyggnad presterar i toppklass. Jag pröjsade en tusenlapp för maskinen. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Era bästa hifiköp!

Inläggav RJohan » 2021-04-14 16:19

JB skrev:Den hifi produkt jag haft mest glädje av är utan tvekan "Creative Zen Vision M" vilket är en 30 GB Mp3 spelare jag köpte 2005. Jag använde den nästan dagligen (mestadels på jobbet) i över 10 år (!) och konstigt nog fungerade både batteriet och den mekaniska hårddisken fortfarande perfekt när jag pensionerade spelaren efter över 10 års nästan daglig användning (använde den ofta på helger också i replokalen när jag spelade trummor till musik).

Detta är den pryl jag lyssnat överlägset mest på musik genom åren med, ljudkvaliten var dessutom mycket bra.


Nåt liknande för mej, en Edirol R-1 minneskortinspelare. Som man då alltså kan spela in på och använda som EQ, förutom att höra på musik. Jag har t.o.m. gjort lite enklare högtalarmätningar via mikrofonerna. Den påstås även kunna hänga tvätt, men jag har inte provat :wink:

Och så LP 12-an.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Era bästa hifiköp!

Inläggav Nattlorden » 2021-04-14 19:27

Har så otroligt många fina hifiköp genom åren att det är svårt att plocka något.... men går helt back to basics och säger den NAD 3100PE som jag ersatte "hifistapeln" med till mina första hemmabyggda...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster