Bill50x skrev:Om du redan har en vanlig skivborste som du är nöjd med är denna helt onödig. Köp skivor för pemgarna istället. Borstar du av skivan, tex med en sådan här
71OVFirwInL._SL1500_.jpg
så ska det mycket till om skivan blir för dammig under 20 minuter. Då bör du nog fundera på städning istället

/ B
Ajj! Där kom du åt min ömma punkt!

Allvarligt talat: jag har under åren fått mig (o-ombett) tillsända "släp-borstar" av varierande utseende och kvalitet (en borste sades vara byggd av mård-hår och jag förväntades att antingen betala för den (den var
inte "billig") om jag var nöjd med den - eller skriva en "positiv" artikel om den. Den återsändes oprövad - på mottagarens bekostnad).
Men - jag håller med om, att man måste ha det särdeles dammigt runt skivspelaren, om det krävs en "släp-borste" som tillägg till en avborstning med en "handborste" innan avlyssningen. Om konvolutet för skivan dessutom har en antistatisk "inner-påse", torde man kunna förflytta "fonogrammet" fram och tillbaka ett antal gånger innan det "i normalfall" har samlat på sig så mycket damm att det blir störande vid avlyssningen.