Rengöringsarm för vinylskivor.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Diymats
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2018-03-05

Rengöringsarm för vinylskivor.

Inläggav Diymats » 2021-02-02 16:49

Pro-ject har en arm som kallas sweep it. Den är försedd med neodym-magnetstabilisering, som skall göra att rengöringsborsten följer pickupnålens rörelse över skivan. Jag tänkte testa den, men finns kanske någon här som kan avge ett utlåtande om den innan köp. Kostar i och för sig inte så mycket, men jag har en förmåga att köpa på mig en del verkningslösa grejor.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Rengöringsarm för vinylskivor.

Inläggav Bill50x » 2021-02-02 17:56

Om du redan har en vanlig skivborste som du är nöjd med är denna helt onödig. Köp skivor för pemgarna istället. Borstar du av skivan, tex med en sådan här
71OVFirwInL._SL1500_.jpg
71OVFirwInL._SL1500_.jpg (147.12 KiB) Visad 530 gånger

så ska det mycket till om skivan blir för dammig under 20 minuter. Då bör du nog fundera på städning istället ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Rengöringsarm för vinylskivor.

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-02 19:54

Om skivspelaren har ett avfjädrat (inner)chassi kommer en sådan arm att minska dess avkoppling från omvärlden.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Rengöringsarm för vinylskivor.

Inläggav Harryup » 2021-02-02 22:32

Rengör innan spelning. Det kommer adderas otroligt lite smuts under den tid som skivan spelas av. En onödig pryl.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Rengöringsarm för vinylskivor.

Inläggav MacBruce » 2021-02-03 04:13

Bill50x skrev:Om du redan har en vanlig skivborste som du är nöjd med är denna helt onödig. Köp skivor för pemgarna istället. Borstar du av skivan, tex med en sådan här
71OVFirwInL._SL1500_.jpg

så ska det mycket till om skivan blir för dammig under 20 minuter. Då bör du nog fundera på städning istället ;-)

/ B


Ajj! Där kom du åt min ömma punkt! :-) Allvarligt talat: jag har under åren fått mig (o-ombett) tillsända "släp-borstar" av varierande utseende och kvalitet (en borste sades vara byggd av mård-hår och jag förväntades att antingen betala för den (den var inte "billig") om jag var nöjd med den - eller skriva en "positiv" artikel om den. Den återsändes oprövad - på mottagarens bekostnad).

Men - jag håller med om, att man måste ha det särdeles dammigt runt skivspelaren, om det krävs en "släp-borste" som tillägg till en avborstning med en "handborste" innan avlyssningen. Om konvolutet för skivan dessutom har en antistatisk "inner-påse", torde man kunna förflytta "fonogrammet" fram och tillbaka ett antal gånger innan det "i normalfall" har samlat på sig så mycket damm att det blir störande vid avlyssningen.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Imperial-Blomman och 9 gäster