Vad tror ni om denna Equalizer

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Vad tror ni om denna Equalizer

Inläggav Baffel » 2021-02-03 16:13

Behringer FBQ3102HD Ult­ragraph Pro, 1325 kr
https://www.thomann.de/se/behringer_fbq ... Z_MQAvD_Bw

Frågar för en forumist räkning , som kanske vill vara anonym. Han gillar analoga EQ . Denna Behringer verkar ju smutt att använda . Eller vad tror ni?

Ser ingen info om man , eller hur man kan plugga in den i en vanlig hifianläggning dock. Hum... Fast det är väl antagligen bara att plugga in mellan för och slutsteg. Dedikerad sub ut med ser jag. ...


Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Vad tror ni om denna Equalizer

Inläggav Kalejdokom » 2021-02-03 18:18

Möjligen om din forumkompis har väldigt snäv budget och kan köpa denna billigt begagnad, men vill man ha ett filter med någorlunda seriösa möjligheter bör man köpa en dsp med möjligheter att justera delay och fas samt med parametrisk eq och ställbara filterinställningar - det är särskilt viktigt om man skall använda den till sub. Lägg till 1.100 kr och köp den här istället (eller något motsvarande):

https://www.thomann.de/se/behringer_dcx ... gement.htm

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tror ni om denna Equalizer

Inläggav Baffel » 2021-02-03 18:33

Jovisst , den du tipsade om Kalejdokom har absolut dina fördelar , men om man nu enbart vill ha en EQ utan att mäta och trixa utan enbart plugga in och mixtra med banden själv och lyssna dig fram med sina öron vad man gillar , är då den jag tog upp ett hyfsat alternativ?

För övrigt den du tipsade om ser ju spännande ut. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tror ni om denna Equalizer

Inläggav Baffel » 2021-02-03 20:49

Eller några kronor till och få:

The DEQ2496 is a precise high-resolution 24-Bit/96 kHz EQ/RTA mastering processor and thus the perfect tool for PA and mastering applications. It offers 4 concurrently selectable EQ modules (31-band graphic EQ, 10-band parametric EQ, Feedback Destroyer plus 3 Dynamic EQs per stereo channel). In addition, it includes ultra-high resolution 61-band real-time FFT analyser with additional auto EQ function for room and loudspeaker equalisations.

https://www.thomann.de/se/behringer_deq ... bundle.htm

Fast då börjar vi komma in på detta med PA och mastering.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Vad tror ni om denna Equalizer

Inläggav NADifierad » 2021-02-03 22:19

Som grafisk eq är den troligen helt ok. Om det är en sådan man vill ha.
Kan troligen tillföra en del brus till en hi-fi anläggning, pga av att den inte jobbar med samma nivåer på in och ut signal, som vanliga hifi-prylar.
Har för mig att Behringer har en digital grafisk eq, i sitt sortiment. Om man kan mata digitalt, kan man troligen få ner brusnivån rejält.
Men det fodrar ju digitala källor.

Det var länge sedan jag var inne på Behringers prylar nu, så jag kan ha blandat ihop det :) .
Det är nog bara DSP burkarna som har digitala ingångar.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Vad tror ni om denna Equalizer

Inläggav Kalejdokom » 2021-02-03 23:18

Det är den digitala eq'n som Baffel länkar till i posten före din.
Jag har båda två, DCX2496 och DEQ2496. DCX använder jag till mina frontsubbar men DEQ har jag inte använt på flera år...

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad tror ni om denna Equalizer

Inläggav distad » 2021-02-06 18:27

Jag kanske ska testa en analog EQ. :oops: Och jag förstår att det är som att svära i kyrkan här. :x
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Vad tror ni om denna Equalizer

Inläggav NADifierad » 2021-02-06 18:53

FBK skrev:Jag kanske ska testa en analog EQ. :oops: Och jag förstår att det är som att svära i kyrkan här. :x

En grafisk EQ är ju bara en avancerad tonkontroll.
Det är ju upp till var och en, att avgöra vad man tycker förbättrar ljudet.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tror ni om denna Equalizer

Inläggav Baffel » 2021-02-06 19:00

FBK skrev:Jag kanske ska testa en analog EQ. :oops: Och jag förstår att det är som att svära i kyrkan här. :x


Varför :oops: ? Vill du köra EQ så kör EQ. Inte svårare än så.

Såg att NADifierad var snabbare och sa i princip samma sak. :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad tror ni om denna Equalizer

Inläggav distad » 2021-02-06 19:04

NADifierad skrev:
FBK skrev:Jag kanske ska testa en analog EQ. :oops: Och jag förstår att det är som att svära i kyrkan här. :x

En grafisk EQ är ju bara en avancerad tonkontroll.
Det är ju upp till var och en, att avgöra vad man tycker förbättrar ljudet.

Jag har lyssnat på en rigg med det och det var mycket användbart i den i alla fall. Får se hur mina högtalare låter efter ombyggnaden, så vi får se.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Vad tror ni om denna Equalizer

Inläggav NADifierad » 2021-04-03 13:44

Och här var den digitala grafiska EQ`n jag for efter innan:
https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... s/94963204

Behringer DEQ 1024
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad tror ni om denna Equalizer

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-04 10:55

NADifierad skrev:
FBK skrev:Jag kanske ska testa en analog EQ. :oops: Och jag förstår att det är som att svära i kyrkan här. :x

En grafisk EQ är ju bara en avancerad tonkontroll.
Det är ju upp till var och en, att avgöra vad man tycker förbättrar ljudet.


Den grafiska med 31-band är nog lite väl komplex att använda som tonkontroll. Den där Behringer DEQ 1024, justerar den båda kanalerna? Den verkar ha en massa annat tjafs också. Några halvbra omvandlingar ADDA blir det kanske?

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Vad tror ni om denna Equalizer

Inläggav NADifierad » 2021-04-04 11:07

Den verkar jobba i stereo.
Och fördelen är den digitala ingången, för att slippa AD-omvandling. Det förutsätter ju då, att man matar den digitalt.
Men, visst... den är ju inte främst konstruerad för hemmabruk.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vad tror ni om denna Equalizer

Inläggav JM » 2021-04-04 15:06

I-or har fått mig att tänka om. Vid utvärdering av högtalarelement är lätt krokig tonkurva ett mindre problem så länge distorsionen är låg inom användningsområdet och inga uppenbara resonanser finns. Föredrar PEQ med variabelt Q-värde framför EQ. Ger mer exakt tonkurvejustering.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad tror ni om denna Equalizer

Inläggav petersteindl » 2021-04-04 15:41

JM skrev:I-or har fått mig att tänka om. Vid utvärdering av högtalarelement är lätt krokig tonkurva ett mindre problem så länge distorsionen är låg inom användningsområdet och inga uppenbara resonanser finns. Föredrar PEQ med variabelt Q-värde framför EQ. Ger mer exakt tonkurvejustering.

JM


Kanoners, det är bättre att ha en linjär distorsion/förvrängning än en olinjär distorsion. Den linjära förvrängningen kan oftast lätt åtgärdas.

Med högtalarelement är det dock en parameter till som kommer in och spökar. Det akustiska Ljudfältet är i 3 dimensioner och den utstrålade energin är oftast inte konstant i alla 3 dimensioner. Vilken dimension skall göras rak? Man kan även välja alternativet att summera i alla dimensioner på den utstrålade energin och göra kurvan på den totalt utstrålade energin rak.

Om högtalaren av någon outgrundlig anledning uppvisar samma linjära förvrängning på ett likadant sätt i alla riktningar så blir alla riktningar samt den totalt utstrålade energin rak med samma PEQ.

I så fall kan tonkurvan på ljudtrycket P i den akustiska domänen göras lika med spänningen U i den elektriska domänen. Output = Input.

Inte det enklaste men kanske inte omöjligt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tror ni om denna Equalizer

Inläggav Baffel » 2021-04-05 10:41

Jag undrar . Om man nu vill ha en EQ/ tonkontroller , vilket kan vara smidigt om man sätter på t.ex. basfattig gammal hårdrock, hur många band? Syftet borde ju vara att snabbt , enkelt och smidigt efter dagsform och hur man vill att det ska låta göra inställningar just för en låt, ev en skiva.. Att då pilla med 30 band blir inte det lite väl meckigt? Just för en låt dvs..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad tror ni om denna Equalizer

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-05 12:44

Jag är rätt bekväm med 10 band, oktavband.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Vad tror ni om denna Equalizer

Inläggav sammel » 2021-04-05 13:49

Baffel skrev:Jag undrar . Om man nu vill ha en EQ/ tonkontroller , vilket kan vara smidigt om man sätter på t.ex. basfattig gammal hårdrock, hur många band? Syftet borde ju vara att snabbt , enkelt och smidigt efter dagsform och hur man vill att det ska låta göra inställningar just för en låt, ev en skiva.. Att då pilla med 30 band blir inte det lite väl meckigt? Just för en låt dvs..


Om man bestämmer sig för hur många av kontrollerna man behöver för att lyfta eller sänka basen så är det
ju så finurligt att man kan väl åtminstone dra i fyra kontroller på en gång, om man inte vill dra i en åt gången,
Man måste ju inte dra i alla om man inte vill, men kanske kan va svårt att låta bli:)

/ Samuel

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tror ni om denna Equalizer

Inläggav Baffel » 2021-04-05 21:32

Tänk vad fififfilurigt det hade varit om man spelar en låt med inställning X . De inställningarna blir sedan sparade och nästa gång man spelar samma låt ställs de inställningar åter in, automatiskt . Just för den låten.. :)

Fast , inte vet jag . Den finessen kanske redan finns idag i något program? . :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vad tror ni om denna Equalizer

Inläggav peterh » 2021-04-05 22:25

Baffel skrev:Tänk vad fififfilurigt det hade varit om man spelar en låt med inställning X . De inställningarna blir sedan sparade och nästa gång man spelar samma låt ställs de inställningar åter in, automatiskt . Just för den låten.. :)

Fast , inte vet jag . Den finessen kanske redan finns idag i något program? . :)

Något som en integrerad spalare/dator och en programmerbar eq kan fixa. Man kan ju göra signaturer på låtar.
Fast så tråkigt livet blir om allt är automtiskt.
/PS
har man låtarna på disk är det enklaste att "eq-a" dem digitalt och skriva tillbaka dem modifierade.
/DS
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tror ni om denna Equalizer

Inläggav Baffel » 2021-04-05 22:35

Aha, nja inte helt automatiskt så. Själva grundinställningen får man ju då göra och sen kan man ju välja om låten ska spelas så framöver eller ej. :)


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster