Moral vid köp, trattupplösning på gång

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Moral vid köp, trattupplösning på gång

Inläggav Baffel » 2021-02-26 14:59

Vad tycker ni . Även om man nu inte råkar sympatisera med nazismen . Köpa denna och ha som prydnad? För att den representerar något från svunna tiders ljud. Men samtidigt , tillverkaren . Hmmm

ANTIK OCH SÄLLSYNT TRATTHÖGTALARE HÖGTALARE HANSEAT GES GESCH TYSKLAND 30-40 TAL
https://www.tradera.com/item/2939/45020 ... -30-40-tal
Senast redigerad av Baffel 2021-02-27 11:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Moral vid köp

Inläggav smile » 2021-02-26 15:23

Jag ser inte kopplingen mellan tratten och Nazismen? 8O

Skulle du ha problem att köpa ett gammalt elektronrör från 30- 40 talet som det stod Siemens på?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Moral vid köp

Inläggav Baffel » 2021-02-26 16:03

Vet inte. Nä det skulle jag väl inte . En öppen fråga bara. Lät ju sådär i texten : Samma tillverkare som gjorde militära krigsmärken i Tyskland under samma tidsperiod

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Moral vid köp

Inläggav hifikg » 2021-02-26 16:35

Och Adolf åkte gärna Mercedes, har det hindrat någon från att tjacka en merca?

Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Moral vid köp

Inläggav Baffel » 2021-02-26 16:48

Nä , det har du ju rätt i KG. Ja ja,... cool pryttel i alla fall. 8) Det lär väl dyka upp några samlare av typ krigsmemorabilia och tokbjuder. Får se. :)
Man kan ju se det framför sig hur Hitlers stämma förstärks med hjälp av den där tratten.

Nu kollade jag lite på den. Undrar hur den fungerar.

GES GESCH :arrow: Google Translate :arrow: ÖVERGÅENDE STATUS...Hmm Varumärke?

Hanseat, som tratten
http://www.radiomuseum-bocket.de/wiki/i ... he_22RF602
Senast redigerad av Baffel 2021-02-26 18:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2294
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Moral vid köp

Inläggav VintageHiFi » 2021-02-26 18:37

Audi går ju inte heller bra, dom ingick ju i Auto Union som bestod av följande tillverkare.

-Audi
-DKW
-Horch
-Wanderer

Dom fyra ringarna i Audi märket symboliserade under Auto Unions existens dessa fyra tillverkare.

Dom deltog i Grand Prix racingen i Tredje Rikets tjänst med stort stöd från Hitler för att visa Nazismens överlägsenhet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Moral vid köp

Inläggav Baffel » 2021-02-26 19:06

Ähä, dividera hit och dit om en gammal tratt tämligen fjuttigt. Men jag kan inte låta bli att göra det ändå . 8O

Japp VintageHiFi, Smile och Hifikg om man ska ha tysklandsnoja gällande mysko kopplingar till nazismen , även tämligen perifera, så går ju en hel del produkter bort. Värre då med att köpa från diktaturen i Kina!

P.s moderatorn, Kinadiktatur . Det är ej en politisk åsikt . Det är ett faktum att Kina är en diktatur.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Moral vid köp

Inläggav smile » 2021-02-26 20:22

Ja, alltså... det är så enkelt att om man ska undvika företag som har haft kopplingar till diktaturer, krig, nazism eller fascism så får man bygga en flotte med nedblåsta träd ihopknutna med egetplockat gräs och paddla sig ut på havet.

Givetvis förutsatt att man kontrollerat sitt släktträd noggrant för att förvissa sig om vad man kommer ifrån :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Moral vid köp

Inläggav Baffel » 2021-02-26 20:53

Det är ett helvete att vara moraliskt oantastlig. :)

Jag köper såklart från Kina som så många andra.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Moral vid köp

Inläggav paa » 2021-02-26 23:39

Skulle ni kunna tänka er att köpa en vit bil av detta märke?

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Moral vid köp

Inläggav smile » 2021-02-26 23:44

Absolut.

Toyota gör jättebra bilar. :)

Det verkar is tycka också, men det är ju inte Toyotas fel?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Moral vid köp

Inläggav Baffel » 2021-02-26 23:56

Men finns det ingen som har något vettigt att säga om själva tratten I SIG? Det är ju för tusan en supervintage tratt 8O
Två så har man stereo. Lurar på trattar med modern DSP och aktiv förstärkning inmeckat i varje .

Det är viktigt att ta detta seriöst.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Moral vid köp

Inläggav hifikg » 2021-02-27 00:01

smile skrev:Absolut.

Toyota gör jättebra bilar. :)

Det verkar is tycka också, men det är ju inte Toyotas fel?


Den lokala Toyotahandlaren kände sig kanske tvungen att sponsra...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Moral vid köp

Inläggav smile » 2021-02-27 00:07

hifikg skrev:
smile skrev:Absolut.

Toyota gör jättebra bilar. :)

Det verkar is tycka också, men det är ju inte Toyotas fel?


Den lokala Toyotahandlaren kände sig kanske tvungen att sponsra...


... men det är kanske fortfarande inte Toyotas fel att bilhandlaren sponsrar fel organisation?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Moral vid köp

Inläggav hifikg » 2021-02-27 00:08

smile skrev:
hifikg skrev:
smile skrev:Absolut.

Toyota gör jättebra bilar. :)

Det verkar is tycka också, men det är ju inte Toyotas fel?


Den lokala Toyotahandlaren kände sig kanske tvungen att sponsra...


... men det är kanske fortfarande inte Toyotas fel att bilhandlaren sponsrar fel organisation?


Kanske inte ens bilhandlarens...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Moral vid köp

Inläggav paa » 2021-02-27 01:09

Baffel skrev:Vad tycker ni . Även om man nu inte råkar sympatisera med nazismen . Köpa denna och ha som prydnad? För att den representerar något från svunna tiders ljud. Men samtidigt , tillverkaren . Hmmm

ANTIK OCH SÄLLSYNT TRATTHÖGTALARE HÖGTALARE HANSEAT GES GESCH TYSKLAND 30-40 TAL
https://www.tradera.com/item/2939/45020 ... -30-40-tal

Ges.Gesch. är inte en tillverkare, utan det betyder typ: "Trade Mark" eller "Design Patent".
Och om det står Ges.Gesch. på tyska medaljer så har det förstås ingen koppling pga detta till den aktuella hornhögtalaren.
Dessutom gissar jag att Hanseat är ett modellnamn, inte ett fabrikat, och då återstår frågan vad i så fall tillverkaren hette?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Moral vid köp

Inläggav Baffel » 2021-02-27 01:24

Aha, då var jag inne på rätt spår angående vad Ges.Gesch kunde betyda. Nu har jag ju själv skojat i tråden men trots det så tycker jag det är en fascinerande pryl. Kul med historia med. :)

Det dyker upp tratthögtalare lite titt som tätt på Tradera. Här är en tex :
https://www.tradera.com/item/2939/44613 ... thogtalare

Undrar om de som köper dem får dem att fungera eller om de enbart får stå som prydnad?

Als Hanseat wird historisch ein Mitglied der Oberschicht der drei Hansestädte Hamburg, Bremen und Lübeck....

https://de.wikipedia.org/wiki/Hanseat

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-mul ... eat/k0c161

http://www.radiomuseum-bocket.de/wiki/i ... he_22RF602

Fasen! Nära , men inte riktigt där.....Hanseat..........? Tratt från någon Hansastad men tillverkare...irriterade . Eller tillverkare som heter Hanseat . Duger inte Google till med mer.!?
Dessutom så ser man nästan på bilderna på hanseattratten tillverkarens namn. I vilket fall den som lagt in den på Tradera har ju uppenbarligen noll koll. Frågade säljaren nu om det står något mer på den . Lite fusk att ta den lätta vägen framåt men låt gå för det. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Moral vid köp, trattupplösning på gång

Inläggav Baffel » 2021-02-27 12:03

Svar från säljare på Tradera :

Såklart var jag messersnitter och påpekade vad Ges Gesch betyder.
Har fått en del info redan, verkar vara en tratthögtalare till en radio. Sen om den såldes separat eller som ett paket är oklart. Har bara hittat en till bild på denna på Google, så har inte jättemycket info ändå.Men ja, Ges Gesch verkar betyda patent, Hanseat verkar vara en företrädare till Philips eller något sådant

Ger inte upp. Tyskt Hififorum . Har inte lyckats regga mig än. ( har testat med min vanliga email address , funkar ej ....får jag pilla med det med :mrgreen: )
shot_2021-02-27_11-11-47 (1).png
shot_2021-02-27_11-11-47 (1).png (261.98 KiB) Visad 2358 gånger


Borde ju fixa till mina Gamma banddiskanter med blev så aspigt fixerad vid detta just nu. :P

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Moral vid köp, trattupplösning på gång

Inläggav Baffel » 2021-02-27 20:41

Närmar sig.....
shot_2021-02-27_19-43-30 (1).png
shot_2021-02-27_19-43-30 (1).png (600.3 KiB) Visad 2247 gånger

https://www.lotsearch.net/lot/3-radio-h ... s-38675610

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Moral vid köp

Inläggav BellsnWhistles » 2021-02-27 21:34

Baffel skrev:Men finns det ingen som har något vettigt att säga om själva tratten I SIG? Det är ju för tusan en supervintage tratt 8O
Två så har man stereo. Lurar på trattar med modern DSP och aktiv förstärkning inmeckat i varje .

Det är viktigt att ta detta seriöst.


Inget speciellt med denna egentligen, jag har en snarlik hemma. Det är helt enkelt en tidig typ av högtalare, ett horn kopplat till någon typ av högtalardriver i foten. Jag har sett någon uppgift någonstans att de ibland fungerade som kolkornsmikrofoner (men tvärtom då), dock osäker på det.
Min ligger i alla fall på c:a 3000 Ω så det går att få ljud i den men det låter inte högt, kanke så skulle den kopplas direkt till en rörförstärkare utan transformator emellan?
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

AlbertHall
 
Inlägg: 1501
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Moral vid köp, trattupplösning på gång

Inläggav AlbertHall » 2021-02-27 22:46

Baffel skrev:Vad tycker ni . Även om man nu inte råkar sympatisera med nazismen . Köpa denna och ha som prydnad? För att den representerar något från svunna tiders ljud. Men samtidigt , tillverkaren . Hmmm

ANTIK OCH SÄLLSYNT TRATTHÖGTALARE HÖGTALARE HANSEAT GES GESCH TYSKLAND 30-40 TAL
https://www.tradera.com/item/2939/45020 ... -30-40-tal


En riktig panzarlur. Rommel måste haft en sådan. Är det Kruppwerke?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Moral vid köp

Inläggav Harryup » 2021-02-27 23:10

BellsnWhistles skrev:
Baffel skrev:Men finns det ingen som har något vettigt att säga om själva tratten I SIG? Det är ju för tusan en supervintage tratt 8O
Två så har man stereo. Lurar på trattar med modern DSP och aktiv förstärkning inmeckat i varje .

Det är viktigt att ta detta seriöst.


Inget speciellt med denna egentligen, jag har en snarlik hemma. Det är helt enkelt en tidig typ av högtalare, ett horn kopplat till någon typ av högtalardriver i foten. Jag har sett någon uppgift någonstans att de ibland fungerade som kolkornsmikrofoner (men tvärtom då), dock osäker på det.
Min ligger i alla fall på c:a 3000 Ω så det går att få ljud i den men det låter inte högt, kanke så skulle den kopplas direkt till en rörförstärkare utan transformator emellan?


Låter högst troligt om det nu inte är så tidigt att det inte är en permanentmagnet i den. För annars så behöver men en nätdel också.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Moral vid köp

Inläggav Baffel » 2021-02-28 08:01

BellsnWhistles skrev:
Baffel skrev:Men finns det ingen som har något vettigt att säga om själva tratten I SIG? Det är ju för tusan en supervintage tratt 8O
Två så har man stereo. Lurar på trattar med modern DSP och aktiv förstärkning inmeckat i varje .

Det är viktigt att ta detta seriöst.


Inget speciellt med denna egentligen, jag har en snarlik hemma. Det är helt enkelt en tidig typ av högtalare, ett horn kopplat till någon typ av högtalardriver i foten. Jag har sett någon uppgift någonstans att de ibland fungerade som kolkornsmikrofoner (men tvärtom då), dock osäker på det.
Min ligger i alla fall på c:a 3000 Ω så det går att få ljud i den men det låter inte högt, kanke så skulle den kopplas direkt till en rörförstärkare utan transformator emellan?


Tackar för info. Ska kanske nämna att när jag skrev att det är viktigt att ta detta seriöst så var det lite av ett skämt. Till ett vettigt pris kan jag tänka mig att ha den som prydnad . Dessutom så blev själva detektivarbetet i sig det roliga. Att försöka lista ut tillverkaren . ..

Har en sådan här.
https://www.radiomuseum.org/r/agabaltic_europa_751.html
Förstärkaren fungerar och det sitter en trafo vid högtalaren så jag misstänker att utgången på förstärkaren är på typ 800 Ohm. Kanske plocka ur den och koppla in en tratt ihop med den ? :mrgreen:


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster