Garanti, reklamation och ångerrätt

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav genstruktur » 2021-03-09 13:17

hifikg skrev:Någon som köpt något av dem kan väl slå dem en signal. Vet inte om jag köpt något av dem sedan min NAD 208 o där har garantin med stor sannolikhet löpt ut...


Haha ja annars hade de haft att göra vill jag lova! Då hade jag kunnat lämna in mitt där istället t.ex :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav hifikg » 2021-03-09 13:33

genstruktur skrev:Så här står det hos Apple. Om det nu kan ge en fingervisning:

Kod: Markera allt
Icke Apple-märkta produkter och icke Beats-märkta produkter/Produkter från tredje part
Apples begränsade garanti gäller inte produkter som inte är Apple- eller Beats-märkta, även om de förpackas och säljs tillsammans med Apple-märkta produkter. Icke Apple-märkta produkter och icke Beats-märkta produkter kan innehålla en garanti från tillverkaren. Se produktförpackningen och dokumentationen för ytterligare information.


https://www.apple.com/se/legal/warranty/


Jo, Apple kränger emellanåt prylar från t ex Harman Kardon och Belkin mfl, då är det deras garantier som gäller. Alltså prylar från alla andra. Tredje part. Även om det är lite klent om de inte erbjuder sig att hantera garantiärenden på saker som är inhandlade hos dem. Det är som om Kjell & Co skulle skicka runt dig bland sina leverantörer om något går sönder. Tidsödande och krångligt, så vill man inte ha det som konsument. GISSAR att en Apple åf tar in prylarna och hjälper sina kunder, men det går inte att köpa Apple Care för en Harman-produkt osv.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav Baffel » 2021-03-09 13:48

Just Harman Kardon har haft problem med en del av dina produkter och förlängde därmed garantitiden mer än vad som stimulerades enligt lag de var skyldiga att göra .PeterE undersökte det, se:
viewtopic.php?f=9&t=71446
Inte riktigt som när en billlverkare återkallar bilar för att fixa till något , men lite åt det hållet var det med HK.

För övrigt är du Hifikg inne på rätt spår tror jag . Klart som tusan företag vill vara flexibla , ge bra service osv. Speciellt i dessa tider när all information om kundbemötande, service osv direkt läcker ut och publiceras på nätet. :)

Så det är ett tips . Även om garantitiden gått ut så undersök om det ändå inte går att får det åtgärdat , kostnadsfritt i bästa fall.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav hifikg » 2021-03-09 17:22

Ja, det är inte helt ovanligt med förlängda garantier och utbyten även av äldre delar. Apple återkallade laddare vid något tillfälle, bara att knalla in med sin gamla o få en ny. Alla (?) MacBook Pro mellan 2014 o 2019 har förlängd garanti på tangentbord o nåt mer, ofta de säljs begagnade med helt nya delar från Apple. 2020 var felet (äntligen) åtgärdat. Det är något med fjädringen i tangentbordet. Många modeller har fått rätt till batteribyte långt efter att garantin löpt ut. Listan kan säkert göras längre. Apple är The Good Guys helt enkelt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav dewpo » 2021-03-23 17:54

Garanti som tillhandhålls av återförsäljaren, Och som innebär att man måste reklamera i samma butik som man köpte :?
Är inte mycket att ha enligt mig! En riktig fabriks garanti utfärdad av tillverkaren gäller oftast Världsomspännande,
Och meningsfull även om man skall resa med den köpta produkten!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-23 18:01

I USA har man alltid fått betala extra för en sådan garanti. Samtidigt blir det lite säkrare att det inte handlar om något som slinkigt ut bakvägen på fabriken.

Användarvisningsbild
GewOne
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-10-08

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav GewOne » 2021-12-24 20:43

Har vi erfarenhet "härinne" av hur svenska butiker brukar förhålla sig till denna rätt att neka annan än den som köpt varan?

Hittade en tio år gammal artikel ...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... -vardelosa

...vars intervjuade butiker (typ Siba) säger att dom ändå brukar vara schyssta och lösa på goodwill. Köpte lite RAM-minne på Blocket nyligen som Memtest86+ ger error på, och de köptes i sommar med två års garanti så ja "köparen" har ju kvar garanti, dock rent juridiskt inte jag som andrahandsköpare. Undra om dom kommer att vara hygglig eller peka finger och skratta åt mig om jag presenterar mitt case?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav hifikg » 2021-12-24 23:59

Säg att det är en julklapp
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav Harryup » 2021-12-25 01:05

Garanti gäller ursprunglig köpare och behöver inte definieras har alltid varit så i modern tid. Om den är längre eller följer med produkten så måste man dokumentera det eller också gör man inte det utan verkar justa när man inte bryr sig. Världsgarantier är snåriga över tid. Nikon har haft världsgaranti på objektiv men inte hus. Numera tror jag att det är ändrat till att inte gälla objektiv heller. Det normala om man reser mycket är ju att man har företagsförsäkringar eller hemförsäkringar med stärkt resandeskydd. En butik är normalt inte justa själva utan då har man fått besked ifrån distributören om det hanterar förlängda garantier eller gör något som goodwill. Butiker har inte marginaler att betala andras garantier. HiFi-klubben är importör själva av det mesta så de jobbar med större marginaler. Och är ändå ansvariga som importör.
Att Ikea eller Hennes&Mauritz har generösa garantier beror bara på att dom har hutlösa marginaler och förlorar intäkter på att konversera med en kund.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav MorganM » 2021-12-25 11:32

Det här jag tog upp tidigare i tråden om att Hifiklubben inte tillåter garantin till nästa ägare efter första ägaren/köparen.
Det beror på att jag själv 2017 inte kunde få garantin från första köpare utan att skicka kvittot till Danmark.Och via mail från huvudkontoret i Danmark så sa dom att 2017 blir sista året man kan göra så.Efter det så gäller ingen garanti för den som köper begagnad produkt från Hifiklubben’s första ägare/köpare.
Om man inte åberopar garantin genom första ägare/köpare.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav hifikg » 2021-12-25 12:18

Hur hanterar de presenter? Dödsbon? Skilsmässor? Det e ju helt galet, garantin borde följa produkten. Vad säger lagen som ger oss tre års reklamationsrätt? Är det fel på produkten så är det fel på produkten, oavsett vem som håller i den. Jag skulle inte lägga mig platt för ett sådant argument. Har, när jag tänker på det, aldrig behövt göra det heller, det har alltid fungerat. I alla tider.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav STDI » 2021-12-25 17:38

Garanti är frivillig. Så den som ger garanti kan sätta vilka villkor som helst. Reklamationsrätten finns kvar i vilket fall som helst.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Garanti, reklamation och ångerrätt

Inläggav hifikg » 2021-12-25 18:25

STDI skrev:Garanti är frivillig. Så den som ger garanti kan sätta vilka villkor som helst. Reklamationsrätten finns kvar i vilket fall som helst.


Absolut, men skulle det sprida sig att garantin inte gäller på saker som ges bort skulle den kedjan/butiken snart få slå igen. Så så klumpigt hanterar ingen vettig aktör sina garantiåtaganden. Till yttermera visso kommer garantierna oftast, kanske alltid, från tillverkarna.
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster