USB DACar, men är de något att ha?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

USB DACar, men är de något att ha?

Inläggav Baffel » 2021-03-17 18:10

En del går att beställa från Tyskland såg jag. Skönt så slipper man strulet med import från Kina. Frågan är dock, finns det någon/ några som är bra?

https://hifimediy.com/product-category/dacs/

Här, lite till:

Apple vs Google USB-C Headphone Adapters
Conclusions
It is time for us Android users to crawl under a rock. Apple showed us that a bit more thought and engineering put in a dirt cheap and small audio product can produce respectable performance. The objective performance gap with Google dongles especially with their regression to version 2 is vast. This is both on objective front and subjective listening tests.

Note that my testing is all on Windows. I attempted to test on my Samsung S8+ and got odd results. Using both Google dongles, all they did was route the not so good sound of the internal DAC through the dongle (???). With Apple dongle I got music but level was very low. So if you plan to use the Apple dongle on an Android phone, you should do some compatibility testing.

FYI I have two other dongles to test in the future. For now, I can recommend the Apple USB-C headphone adapter. For many people it may replace the portable thumb drive dac+amps.

Now please forgive me as I go drown out my sorrows as an ex-Microsoft guy having to recommend an Apple product....


https://audiosciencereview.com/forum/in ... ters.5541/

Jag är i dagsläget ej i behov av någon av dessa , men som allmänt tips . Om de är något att ha dvs. :)..... Dessutom kommer det ju en ny dag imorgon. :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: USB DACar, men är de något att ha?

Inläggav hifikg » 2021-03-17 21:38

Det finns en lång tråd om Apples mest prisvärda produkt. 99 spänn.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: USB DACar, men är de något att ha?

Inläggav Baffel » 2021-03-17 22:34

Säkert och det måste väl vara den i länken ovan:

This is a review, detailed measurements and comparison of Apple's USB-C adapter to the current and last version of Google Pixel headphone adapters. The Apple adapter costs just $9 including one day shipping for free. The Google dongle costs $12.
shot_2021-03-17_21-30-22.png
shot_2021-03-17_21-30-22.png (222.7 KiB) Visad 3915 gånger

shot_2021-03-17_21-31-58.png
shot_2021-03-17_21-31-58.png (364.76 KiB) Visad 3915 gånger


Osv här :
https://audiosciencereview.com/forum/in ... ters.5541/

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: USB DACar, men är de något att ha?

Inläggav hifikg » 2021-03-17 22:53

Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: USB DACar, men är de något att ha?

Inläggav Baffel » 2021-03-17 23:12

8O

En kommentar i den länken ,om den:

This review further confirms the idea I tried to convey to users here a lot of times in the past --- laptop / phones / dongles today are so good that you don't even need a DAC/amp. This is especially true if you're using Apple's products (iPhone, Macbook Pro). In measurements those $1000 DACs may perform better, but your ear is not good enough to tell the difference in a blind test.

Also bear in mind these dongles have ADC feature as well.


https://audiosciencereview.com/forum/in ... ters.5541/

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: USB DACar, men är de något att ha?

Inläggav hifikg » 2021-03-18 00:12

Varför förvånad? Det är så Apple jobbar. O sen säger folk att deras pryttlar är dyra, jo jo.
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: USB DACar, men är de något att ha?

Inläggav Tangband » 2021-03-19 07:51

Dongeln kom väl till pga att Apple tog bort hörlursutgången fr.o.m Iphone7.

Som kuriosa är hörlursutgången på IPhone 6 lika bra ljudmässigt och mätmässigt som dongeln.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: USB DACar, men är de något att ha?

Inläggav Tangband » 2021-03-19 07:55

hifikg skrev:Varför förvånad? Det är så Apple jobbar. O sen säger folk att deras pryttlar är dyra, jo jo.


Apples grundare, Steve Jobs var audiofil.
På flera sätt märks detta. Tex att du , då du spelar in med proffsgrejor och externa ljudkort aldrig behöver fundera om det som spelas in på en Mac är bitkorrekt eller ej. ”Core” är default.
Du behöver alltså inte fippla med menyer och stänga av en massa saker som förstör ljudet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: USB DACar, men är de något att ha?

Inläggav Baffel » 2021-03-19 08:08

Appels dongel hade jag inte tvekat en sekund på att köpa OM den går att plugga in i Android. Givetvis enbart om det skulle förbättra ljudet. :D

För övrigt kan denna vara vettig att plugga in i Android?

HiFimeDIY UAE23 USB DAC (ESS Sabre ES9023+Savitech SA9023), USD29.99

USB to optical converter. The 3.5mm output is a dual function plug. If you connect a 3.5mm optical cable it will send SPDIF optical signal, up to 96kHz. Can be use to connect your computer to another DAC or device that doesn’t have USB input.

Highlights about Sabre ES9023 DAC chip
The sound go straight out of the DAC chip to your headphones or amplifier. No capacitor (that colors the sound) is required, there is no DC voltage to remove! Normally a cap is required at the DAC output, it ads costs and reduces sound quality.

Jitter Eliminator! The ES9023 utilISed patented HyperstreamTM architecture and Time Domain Jitter Eliminator.

112db DNR
USB chip Savitech SA9023
Accepts 32kHz, 44.1kHz, 48khz, 88kHz and 96kHz sample rates. Many USB DAC’s use the cheaper PCM2704 usb receiver chips that can only accept up to 48kHz/16bit.

Works in USB Adaptive mode, DAC async mode.

https://hifimediy.com/product/sabre-dac-uae23/

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: USB DACar, men är de något att ha?

Inläggav hifikg » 2021-03-19 09:55

Tangband skrev:Dongeln kom väl till pga att Apple tog bort hörlursutgången fr.o.m Iphone7.

Som kuriosa är hörlursutgången på IPhone 6 lika bra ljudmässigt och mätmässigt som dongeln.


Så är det. Och den inbyggda DAC-en i (åtminstone) äldre MacBook Pro är ruggigt bra. Misstänker att mina 10 lax på en dedicerad DAC var hyfsat bortkastade pengar. Borde ha köpt ett fint försteg istället. Kände mig som en nybörjare efter tio års uppehåll o hörlurslyssning. Försteget hade jag sålt under mellantiden o så gick det som det gick.

Fast ska man ställa om till 24/96, 24/192 o sådant så måste man fippla lite utan DAC, så det var nog bäst ändå... bestämmer jag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: USB DACar, men är de något att ha?

Inläggav Baffel » 2021-03-19 13:09

Vet i tusan hur det funkar . Dålig på DACar , men det är väl en sak vad DAC- chippet klarar av , en annan vad resp typ av utgång grejar . Tror jag . Inte riktigt säker på hur det fungerar riktigt. Fast om det är så: prestanda - typ av utgång borde väl det ha att göra med DAC-chippet i sig.....hmm

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: USB DACar, men är de något att ha?

Inläggav Michael » 2021-03-22 00:44

Baffel skrev:Appels dongel hade jag inte tvekat en sekund på att köpa OM den går att plugga in i Android.

Såklart det går, OM du tar rätt modell av de två sakerna du vill koppla ihop. ...med andra ord usb C i båda, annars blir det svårt.

Problemet är snarare det faktum att det braigaste äpplet inte säljs i europa.

//Michael

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: USB DACar, men är de något att ha?

Inläggav Baffel » 2021-03-22 01:17

Då blir det till att beställa från USA.

Var du sugen på en Hifikg? Någon mer?
For Apple iPhone Headphone Adapter Jack 3.5mm Aux Cord Dongle, köp 3 betala för två, US $4.99/ st
https://www.ebay.com/p/1291501783

Ingen aning om det är rätt modell. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: USB DACar, men är de något att ha?

Inläggav hifikg » 2021-03-22 02:28

Baffel skrev:Då blir det till att beställa från USA.

Var du sugen på en Hifikg? Någon mer?
For Apple iPhone Headphone Adapter Jack 3.5mm Aux Cord Dongle, köp 3 betala för två, US $4.99/ st
https://www.ebay.com/p/1291501783

Ingen aning om det är rätt modell. :)


Knappast original va?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: USB DACar, men är de något att ha?

Inläggav Baffel » 2021-03-22 05:13

Nä, eller vet inte. Den där dongeln vimlar det ju av . Här tex
https://www.inet.se/produkt/6301900/app ... ter-3-5-mm

Men det ska ju som sa Michael sa vara den "braiga" , hur man vet det har jag ingen aning om.

Dessutom så får inte USB C DACar i Europa säljas med förstärkning i sig. Det gällande de som säljs i Sverige. Direktimporterad från USA en annan femma, såklart.
Hur det är med den saken och Apples dingel dongel och den braiga DACen vet jag heller inte. Dvs om den icke- förstärkta har en bra DAC i sig?

Om den på eBay är kopia torde vara enkelt att ta reda på. Bara maila Apple och fråga . Är det inte original lär eBay ta bort den fort som fan. Det får bli din uppgift KG att kolla upp. Det är du som är äppelkungen här på forumet. :wink: Om du känner för att beställa den dvs . Beställ du så swishar jag över pengar till dig och du skickar en till mig.. Eller tvärt om, jag beställer.

Innan beställning måste jag kolla upp kompatibilitet med min mobil/ padda. USB C utgång har de så det ska ju då enligt Michael inte vara något problem , i och för sig. :) Trodde den liksom var låst till iPhone/iPad , på något mysko sätt.

P.s ifall någon läser detta och får idéer . Att medvetet köpa och sälja piratkopior är olagligt.Så tänk på detta:
Det här gör Tullverket
Tullverket kan stoppa försändelser som vi misstänker innehåller piratkopior. Vi kontaktar det företag som äger rättigheten till originalprodukten. Företaget kan till exempel välja att inleda en civilrättslig process i domstol mot köparen. Ett annat alternativ är att köparen går med på att varan förstörs och att denne eventuellt får betala ett skadestånd till företaget. Som köpare är det svårt att få någon ersättning från säljaren.

https://www.tullverket.se/sv/privat/var ... 108fa.html

Du får beställa KG. :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: USB DACar, men är de något att ha?

Inläggav hifikg » 2021-03-22 08:42

Ja jäklar, hårda tag, men ofta brukar det stå att det inte är original någonstans långt in i det allra mest finstilta. Har de inte klämt dit Apples logga, produktkoder och kopierat deras förpackning, så är det ingen piratkopia. Och ingenstans står det att Apple ÄR tillverkaren, även om det är svårt att hitta en uppgift om att de INTE är det, he he. Di e luriga de där... Men nä, jag behöver ingen dongel. Jag har, än så länge, en iPhone med hörlursuttag. Frugan har en dongel (eh!?) men jag har inte testat den (öh!?) vi får se om lusten kommer...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: USB DACar, men är de något att ha?

Inläggav Baffel » 2021-03-22 08:59

Lusten faller nog på ska du se , när det väl det är fredag tex. Trevlig mat och vin efter det så finns det goda möjlighet med påsättning av dongel. Ni kan väl testa den båda två?

Seriöst. Jag kollar upp det lite närmare . Äktheten , dongel dvs. Måste bara först bara lista ut vad egentligen det där "braiga" betyder? Modell? Typbeteckning? Hmmm

Edit: Mailade
https://www.inet.se/produkt/6301900/app ... ter-3-5-mm
Och frågade dem om vad det står på dongeln, förpackningen samt medföljande info från Appel. Får väl se. :)

eBay, den säljaren kunde jag inte maila. Svinen på eBay har blockat mig så jag kommer inte in. Misskött mig , fast jag inte gjort något fel. 8O Det är väl deras urkassa algoritmer som sniffat upp något suspekt med mina surfningar och klick och lagt in en automatiskt block . Kan jag tänka mig. Fixar nytt konto via annan mail. :twisted:

Dessutom inget att vela om angående den andra DACen . La in en beställning.
shot_2021-03-22_08-42-12.png
shot_2021-03-22_08-42-12.png (210.17 KiB) Visad 3399 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: USB DACar, men är de något att ha?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-22 10:02

Om det är Apple-grunkan du vill ha så är den ju billigare från Apple, https://www.apple.com/se/shop/product/M ... rlursuttag

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: USB DACar, men är de något att ha?

Inläggav Baffel » 2021-03-22 10:16

Bara , tack Roger. Beställde den med , nu när jag ändå är på gång. Ingen fraktkostnad totalt 105 kr. :)


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster