Uppgradera till Larsen 8.2 eller ej

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

klacke
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2021-01-06

Uppgradera till Larsen 8.2 eller ej

Inläggav klacke » 2021-03-20 12:29

Jag sitter lite i valet och kvalet om jag skall uppgradera till ett par Larsen 8.2 eller ej
Just nu har jag ett par Larsen 6.2 som jag är nöjd med. Men jag har en Naim Supernait 3 förstärkare och tänker att den kanske kan komma ännu mer till sin rätt med ett par bättre högtalare. Jag har provlyssnat och jämfört 6.2 oc 8.2 i butik och gillar vad jag hör. Dessvärre har jag ingen möjlighet att låna ett par 8.2 och lyssna hemma. Nu funderar jag om 8.2:orna kan var lite ”för stora” för ett rum på 25kvm? Rummet är mer eller mindre kvadratiskt.
Någon som har erferenhet med 8.2 i ett rum av den storleken?
Alla andra synpunkter uppskattas också.

:D

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3634
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Uppgradera till Larsen 8.2 eller ej

Inläggav juanth » 2021-03-20 12:36

Ljudet kommer inte bli för stort om man så säger. Det lär bli ett lyft, spela större och mer obesvärat. Absolut inget att oroa sig för i ett 25 kvm rum.
Om du sedan tycker att de tar för mycket plats fysiskt, det är något annat.

Rummets proportioner är väl mer ett problem om det är kvadratiskt som du säger. Men har inte så mycket med högtalarna att göra.

Hur ser rummets mått ut? Inte helt kvadratiskt va?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

klacke
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2021-01-06

Re: Uppgradera till Larsen 8.2 eller ej

Inläggav klacke » 2021-03-20 12:49

Jag har aldrig mätt rummet för att kolla frekvenser som triggas etc. Med 6.2 upplever jag inga speciella problemfrekvenser som jag trodde när jag, nyligen, flyttade in.
Jag förenklade lite när jag sa att rummet var kvadratiskt. Det är lite djupare, i högtalens riktning, än brett om man så säger.
Storleken på högtalarna är naturligtvis något att tänka på. Speciellt höjden tänker jag.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Uppgradera till Larsen 8.2 eller ej

Inläggav galder » 2021-03-20 13:27

Som ägare till ett par L8 (visserligen ombyggda, men...), tycker jag att du skall slå till. Den extra basen tillför i mitt tycke mer av livekänsla över ljudet. Det är väl inte osannolikt att basen triggas av rummets proportioner. I mitt fall lyfter lägsta frekvenserna i nivå. Jag kan rekommendera att du placerar högtalarna på "långväggen" och minst/helst någon meter in från sidoväggarna. Ha gärna omkring 2.5 m mellan högtalarna (C - C-mått). Helst så skall du då ha en lyssningsposition om ca 3 m från "långväggen", och gärna någon halvmeters avstånd bakom denna plats. Det är inga exakta mått, utan snarare en fingervisning. Hoppas att dina rumsmått medger något liknande. Då tror jag att du hamnar i ett bra läge för njutningsfullt ljud.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Uppgradera till Larsen 8.2 eller ej

Inläggav petersteindl » 2021-03-20 13:56

25 kvadrat är helt ok, även för L8. Även 20 kvm är ok, som jag ser det.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Uppgradera till Larsen 8.2 eller ej

Inläggav STDI » 2021-03-20 15:27

Jag har två par L8 (och en Lotta, se https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1923265#p1923265).

Det ena paret L8 i ett ca 22 kvm rum där jag spelar med högtalare längs ena långväggen. placerade närmre ena kortväggen än den andra. Jag tycker det låter bra och absolut inte att rummet är för litet för dem. Jag har jämfört med många andra Sonab och Carlssonhögtalare och några andra i det rummet.

Det andra paret L8 spelar i ett mer än dubbelt så stort rum tillsammans med köket. Jag tycker mig höra skillnader mellan de två rummen, men jag kan inte säga att det beror på rumsstorlek.

Lotta vet jag aldrig var jag har. Dessutom kan ljudupplevelsen variera ganska mycket.

Jag kan tillägga att skillnaden mellan L8 och L8.2 lär vara att L8 använde ScanSpeak 8545-00. När den inte längre tillverkades övergick Larsen till ScanSpeak 8545-01 i L8.2 men utan andra förändringar.

Om skillnaden mellan L6.2 och L8.2 är tillräckligt stor och därigenom motivera byte vet jag inte.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Uppgradera till Larsen 8.2 eller ej

Inläggav galder » 2021-03-21 18:26

Klacke
...och tänker att den kanske kan komma ännu mer till sin rätt med ett par bättre högtalare...


Kom att tänka på vad du skrev, saxat ovan.
I mitt tycke så är ScanSpeak mellanbasen inte så detaljerad, i ljudet. Det var den anledningen som fick mig att byta ut elementen i mina Larsen L8. Det är väl det Larsen nu har uppnått med de nya Larsen L9 kan jag tänka mig. Så ett byte för att uppnå ett bättre mer detaljerat ljud kanske man inte kan säga att du uppnår med byte från Larsen L6.2 till Larsen L8.2. Men visst är det ett större ljud via Larsen L8.2, vilket lär förhöja ljudupplevelsen, inte tu tal om något annat.
Kanske de senare uppgraderingarna de håller på med under Carlsson Illuminati för Carlsson's nyare högtalare kan vara ett alternativ? Det finns ju förstås också OA61, och inte att förglömma "Äggen" http://www.bremen.se/
För har man en gång lyssnat på Orthoakustiska högtalare, så är man fast, eller hur.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster