Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Oeldling » 2021-03-25 14:13

Liten kul tråd om dela med sig av erfarenheter förstärkare
Vad upplever ni är största skillnaden mellan klass d och "analoga" ?
Bästa köp prisklass under 10.000 inköp oavsett nytt eller beg?

Börjar med hur jag upplever det (se min medlemstråd för innehav stärkare)

Jag upplever klass d stärkarna som rena , spelar kraftigt men man måste upp i volym för att kunna få med hela registret, upplever även en viss vasshet, kan ju vara onkyo då det är de enda klass d jag äger och hört !
Mina öron gillar detaljerat ganska onyanserat ljud

Bästa köp för par lättdrivna högtalare under 2k
Klass d onkyo vl 5 . Spelar starkt med bra drag i hela registret
Snygg smidig dual mono Class d

Analogt runt 2-3 k
En klass ab stärkare runt 90 tal med rejäl strömtillförsel
Ex made in Japan!

Vad är era bästa köptips ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Tangband » 2021-03-25 14:42

Oeldling skrev:Liten kul tråd om dela med sig av erfarenheter förstärkare
Vad upplever ni är största skillnaden mellan klass d och "analoga" ?
Bästa köp prisklass under 10.000 inköp oavsett nytt eller beg?

Börjar med hur jag upplever det (se min medlemstråd för innehav stärkare)

Jag upplever klass d stärkarna som rena , spelar kraftigt men man måste upp i volym för att kunna få med hela registret, upplever även en viss vasshet, kan ju vara onkyo då det är de enda klass d jag äger och hört !
Mina öron gillar detaljerat ganska onyanserat ljud

Bästa köp för par lättdrivna högtalare under 2k
Klass d onkyo vl 5 . Spelar starkt med bra drag i hela registret
Snygg smidig dual mono Class d

Analogt runt 2-3 k
En klass ab stärkare runt 90 tal med rejäl strömtillförsel
Ex made in Japan!

Vad är era bästa köptips ?


Min erfarenhet är att klass D i dagens läge låter väldigt olika . De nya chipen från Texas instruments tpa 32xx och nyare låter väldigt fint, för pengarna nästan orealistiskt bra om de är bra implementerade. Många anser att HYPEX gör väljudande moduler.
Det enda egentliga rådet jag skulle ge är nog att låna hem lite olika förstärkare av olika slag.

Personligen skulle jag nog inte köpa något som inte är klass D som är nytt. Jag tycker tekniken är mogen.
Begagnat är en annan femma .

Du frågade vad ”skillnaden ” mellan klass D och klass A/B skulle vara .
Jag tycker många klass D moduler spelar mer artikulerat i basområdet än klass A/B .

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Baffel » 2021-03-25 14:49

Intressant. Om vi håller oss till nya förstärkare så vad för 10 000 kr eller därunder låter bättre än klass D förstärkeri?

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Oeldling » 2021-03-25 15:05

Tangband skrev:
Oeldling skrev:Liten kul tråd om dela med sig av erfarenheter förstärkare
Vad upplever ni är största skillnaden mellan klass d och "analoga" ?
Bästa köp prisklass under 10.000 inköp oavsett nytt eller beg?

Börjar med hur jag upplever det (se min medlemstråd för innehav stärkare)

Jag upplever klass d stärkarna som rena , spelar kraftigt men man måste upp i volym för att kunna få med hela registret, upplever även en viss vasshet, kan ju vara onkyo då det är de enda klass d jag äger och hört !
Mina öron gillar detaljerat ganska onyanserat ljud

Bästa köp för par lättdrivna högtalare under 2k
Klass d onkyo vl 5 . Spelar starkt med bra drag i hela registret
Snygg smidig dual mono Class d

Analogt runt 2-3 k
En klass ab stärkare runt 90 tal med rejäl strömtillförsel
Ex made in Japan!

Vad är era bästa köptips ?


Min erfarenhet är att klass D i dagens läge låter väldigt olika . De nya chipen från Texas instruments tpa 32xx och nyare låter väldigt fint, för pengarna nästan orealistiskt bra om de är bra implementerade. Många anser att HYPEX gör väljudande moduler.
Det enda egentliga rådet jag skulle ge är nog att låna hem lite olika förstärkare av olika slag.

Personligen skulle jag nog inte köpa något som inte är klass D som är nytt. Jag tycker tekniken är mogen.
Begagnat är en annan femma .

Du frågade vad ”skillnaden ” mellan klass D och klass A/B skulle vara .
Jag tycker många klass D moduler spelar mer artikulerat i basområdet än klass A/B .



Jo helt klart bättre anslutningsmöjligheter nu när tekniken är mer mogen en digital starkare som dock är ganska ovanlig jag gärna skulle vilja höra är onkyo vl 1 dual mono ringkärne transformator hört denna ?
Bilagor
phoca_thumb_m_a-1vl-1-onkyo.jpg
phoca_thumb_m_a-1vl-1-onkyo.jpg (29.78 KiB) Visad 2488 gånger

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Belker » 2021-03-25 16:05

Hör man ens skillnad på förstärkare (med rak frekvensgång och som inte klipper)?

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Oeldling » 2021-03-25 16:28

Belker skrev:Hör man ens skillnad på förstärkare (med rak frekvensgång och som inte klipper)?

Är väl många faktorer som påverkar högtalare volym ljudchip osv....
Men om jag inte minns fel hade väl bob carver någon slags utmaning angående exakt det något med att han hade något slutsteg så om man körde vissa högtalare vid viss volym spela det ingen roll vilket annan förstärkare oavsett prisklass så lät det likadant eller sämre, har för mig att han erbjöd 10000 dollar till den som kunde höra skillnaden, han hade väl par tusen som misslyckades....


Jag har prövat en hel del stärkare tror mig höra skillnad ibland undrar jag om jag lurar mig själv... just nu tror jag nästan mina hemmabistärkare låter bäst (Class D)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Belker » 2021-03-25 16:37

Oeldling skrev:
Belker skrev:Hör man ens skillnad på förstärkare (med rak frekvensgång och som inte klipper)?

Är väl många faktorer som påverkar högtalare volym ljudchip osv....
Men om jag inte minns fel hade väl bob carver någon slags utmaning angående exakt det något med att han hade något slutsteg så om man körde vissa högtalare vid viss volym spela det ingen roll vilket annan förstärkare oavsett prisklass så lät det likadant eller sämre, har för mig att han erbjöd 10000 dollar till den som kunde höra skillnaden, han hade väl par tusen som misslyckades....


Jag har prövat en hel del stärkare tror mig höra skillnad ibland undrar jag om jag lurar mig själv... just nu tror jag nästan mina hemmabistärkare låter bäst (Class D)

Förlåt, det var en halvretorisk fråga... Richard Clark tror jag du far efter. https://web.archive.org/web/20130716171611/http://tom-morrow-land.com/tests/ampchall

Tycker faktiskt.io har blivit lite slappt på metodkraven vid jämförelser. Mycket lyssna och tyck.

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Oeldling » 2021-03-25 17:01

TACK !!!!!!
Vet du hur mycket jag letat efter bob carver challenge så var det ju fel gubbe!
Haha du gjorde min dag !

Jag säger både ja och nej.
Har du kollat ps audio ? Gubben som skapat företaget är otroligt kunnig men har också en otrolig känsla för vara ödmjuk och lyssna på sina kunder !

Det handlar ju även om lyssna själv och inte bara perfekta siffror. En perfekt på papperet perfekt högtalare kan låta astråkigt medan en färgad på papperet högtalare kan låta helt otroligt! . I ens egna öron. ...

Själv tycker jag det är ganska svalt på forumet men visst folk har fullt upp så :)...

Jag tycker en viktig faktor är att grejerna ska låta bra men va snygga det tillför enligt mig en bra placebo effekt. Ljudmässigt älskar jag fullständig att bli överbevisad.



Belker skrev:
Oeldling skrev:
Belker skrev:Hör man ens skillnad på förstärkare (med rak frekvensgång och som inte klipper)?

Är väl många faktorer som påverkar högtalare volym ljudchip osv....
Men om jag inte minns fel hade väl bob carver någon slags utmaning angående exakt det något med att han hade något slutsteg så om man körde vissa högtalare vid viss volym spela det ingen roll vilket annan förstärkare oavsett prisklass så lät det likadant eller sämre, har för mig att han erbjöd 10000 dollar till den som kunde höra skillnaden, han hade väl par tusen som misslyckades....


Jag har prövat en hel del stärkare tror mig höra skillnad ibland undrar jag om jag lurar mig själv... just nu tror jag nästan mina hemmabistärkare låter bäst (Class D)

Förlåt, det var en halvretorisk fråga... Richard Clark tror jag du far efter. https://web.archive.org/web/20130716171611/http://tom-morrow-land.com/tests/ampchall

Tycker faktiskt.io har blivit lite slappt på metodkraven vid jämförelser. Mycket lyssna och tyck.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Belker » 2021-03-25 17:37

Jag tycker man ska lyssna och tycka, men det blir bevisat meningslöst om man gör det öppet och utan nivåmatchning osv. Eftersom det är så kan man inte veta vilken apparat som låter astråkigt eller helt otroligt. Det blir dagsform och slump. Högtalare däremot kan såklart låta olika, för de har ju frekvensgång, dist och rumskoppling som hej-kom-och-hjälp-mig jämfört med elektronik.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Baffel » 2021-03-25 17:40

Belker skrev:Hör man ens skillnad på förstärkare (med rak frekvensgång och som inte klipper)?


Intressant fråga. Två förstärkare , rak frekvensgång , klipper ej . Båda klass AB . Den ena en med trissor den andra med rör. Samma effekt. Hör man någon skillnad? Tja, vad vet jag.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Belker » 2021-03-25 17:50

Baffel skrev:
Belker skrev:Hör man ens skillnad på förstärkare (med rak frekvensgång och som inte klipper)?


Intressant fråga. Två förstärkare , rak frekvensgång , klipper ej . Båda klass AB . Den ena en med trissor den andra med rör. Samma effekt. Hör man någon skillnad? Tja, vad vet jag.

Ett villkor är också att THD ska vara under en viss nivå, vilket kanske diskvalificerar en del rörsteg.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Baffel » 2021-03-25 17:56

Kanske det men just dist och rörförstärkare. Samt detta med " rörljud" Klipper in från en annan tråd. Kontentan . Det handlar inte enbart om % utan även vilken typ av distorsion som en trisse vs rör skapar och hur det påverkar upplevelsen av det ljudet. Ganska långt klipp men jag tycker jansch förklarar det bra :

Baffel - det finns ingen "rörljud" i egentlig mening. ALLT ljud som inte är absolut rent innehåller distorsion.

Med absolut rent menas att elektroniken inte tillför eller tar bort någonting som inte fanns innan. Vad man stoppar in (insignalen) är vad som kommer ut (utsignal) , dock förstärkt.

Med distorsion menas allt som "förvränger" signalen . Distorsion = förvrängning.

Distorsion är alltså även att basen eller diskanten är svagare, att fasen är vriden (signalen är lite försenad i vissa frekvenser), olika toner som tillförs,mm.
Brus brukar man dock redovisa separat vilket är bra då t.ex hörseln separerar brus från musik "automatiskt". Även frekvensgång separerar man från distorsion trots att "biverkningen" är förvanskat transientsvar.

Olika distorsion låter olika. T.ex intermodulationsdist som är "elakt". (När 2 olika toner blandas bildas ännu en ton). ibland är denna blandton harmonisk men oftast disharmonisk (falsk ur musikalisk synvinkel) . Toner(frekvenser) finns det oändligt många av men musiktoner är relativt få = ca 200 beroende hur bra man hör.
Harmonisk distorsion är dock inte alls alltid harmoniska ur ett musikperspektiv. De jämna är det alltid det, d v s 2:a, 4:e, 6:e osv övertons disten, men de udda (3:e, 5:e, 7:e osv ) är ibland harmoniska och ibland inte beroende på musiken och vilka harmonier (accord) musiktonerna följer för varje accord.
Just detta tog jag upp i en annan tråd nyligen med "blinka lilla stjärna"
Hörseln är därför väldigt förlåtande för harmonisk dist som är jämna övertoner då musiken inte bli falsk. Enkelt att visa/bevisa praktiskt men på Faktiskt.io verkar detta delvis vara okänt.

(måste mellanlagra, fortsättning följer.....)

Nu till din fråga!
En förstärkare innehåller aktiva komponenter och passiva komponenter (motstånd/kondensatorer/spolar/transformatorer/mm), glöm de passiva komponentern för ett ögonblick.
Aktiva komponenter är halvledare (transistorer i olika former t.ex FET eller MosFET) och "radiorör. Det är dessa komponenter som kan förstärka signalen.
Enkelt uttryckt, de fungerar som en vattenkran. Genom att vrida på en liten kran kan du kontollera ett stort vattenflöde.
Tyvärr är dom precis som vattenkranar! Vrider du på till hälften får du inte hälften av vattenflödet jämfört om du vrider på för fullt . vrider du på 1/10 del kanse det bara droppar ur slangen. DU HAR ALLTSÅ INTE ETT LINJÄRT FÖRHPÅLLANDE MELAN HUR MYCKET DU VRIDER PÅ KRANEN OCH VATTENFLÖDET.
DETTA ÄR DISTORSION!!!!!

Skillnaden är bara att i en transistor "vrider" du (insignalen) på en BAS eller GATE Och på ett rör STYRGALLRET som då fungerar som en kran som släpper igenom ström.

Transistorer är generellt MYCKET BÄTTRE på detta än rör, "kranen" funderar alltså bättre på transistoree och kan också hanter större "vattenflöden" med en liten "kran"

Vad är då "rörljud"". Jo, röret (tillsammans med nödvändiga passiva komponenter) har en oljämn "kran" som ger mer jämna övertoner.
Transistorn och framförallt när man "kranar på" lite för mycket har udda övertoner.
(Alltså, det är inte svart eller vitt utan ibland är det lite för mycket salt, ibland lite för mycket peppar......)

Om du nu läser i början av inlägget: Röret ger mycket jämna övertoner som aldrig är falska, det låter nästan rätt... fast det är fel....

viewtopic.php?f=10&t=70949

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Baffel » 2021-03-25 18:24

Å andra sidan , detta gällande vad jansch skrev om dist trisse . Även om den nu är mer obehaglig för våra öron än en rörförstärkares dist så landar det i den fråga som tas upp på forumet titt som tätt. När hör man distorsion. ? :) Bara ta valfri mätning från tex Vinylcalle och fundera på om just specifikt den förstärkaren/ slutsteget producerar distorsion som är hörbar.
Senast redigerad av Baffel 2021-03-25 18:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Bill50x » 2021-03-25 18:29

Baffel skrev:jansch:Om du nu läser i början av inlägget: Röret ger mycket jämna övertoner som aldrig är falska, det låter nästan rätt... fast det är fel....

Ärligt talat föredrar jag ett ljud som låter rätt - men är fel, jämfört med det rätta ljudet som låter fel!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Oeldling » 2021-03-25 18:40

Du vill helt enkelt ha ett sensuelt ljud !
Något som låter ljuvligt hur fel det än är så är det rätt i dina öron ...
Bill50x skrev:
Baffel skrev:jansch:Om du nu läser i början av inlägget: Röret ger mycket jämna övertoner som aldrig är falska, det låter nästan rätt... fast det är fel....

Ärligt talat föredrar jag ett ljud som låter rätt - men är fel, jämfört med det rätta ljudet som låter fel!

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Bill50x » 2021-03-25 18:51

Oeldling skrev:Du vill helt enkelt ha ett sensuelt ljud !
Något som låter ljuvligt hur fel det än är så är det rätt i dina öron ...
Bill50x skrev:
Baffel skrev:jansch:Om du nu läser i början av inlägget: Röret ger mycket jämna övertoner som aldrig är falska, det låter nästan rätt... fast det är fel....

Ärligt talat föredrar jag ett ljud som låter rätt - men är fel, jämfört med det rätta ljudet som låter fel!

Så kan man förstås tycka, men nej. Jag vill ha ett ärligt/riktigt ljud. Jag har haft rätt bra grejor (oftast transistor) hemma sedan 80-talet men ändå hör jag det bästa ljudet hos en kamrat som envist kört rör-förstärkeri. Utom en kort period när han köpte min GAS Grandson som han avyttrade efter ett par veckor.

Ljudet i sig är inte så mycket bättre hos kamraten, men jag förstår mycket bättre tex Zappas musik, eller Red Hot Chilli Pepper för den delen. Jag förstår varför min kompis föredrar RHCP skivor med den gamle basisten, för skillnaden framkommer tydligt hos honom. Det gör det inte hos mig. Så något är det rören (i kompisens fall Audio Research) som förmedlas som inte gör det i min transistorelektronik. Ytterligare en intressant aspekt är att hemma hos kompisen låter hans vinylspelare "mer Linn" än min egen LP12:a. Dvs driv och homogenitet är ännu bättre. Jansson vet vilken skivspelare jag menar, han har en sådan :-)

RHCP kan väl knappast kallas för sensuellt, eller :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav pLudio » 2021-03-26 09:45

Oeldling skrev:Har du kollat ps audio ? Gubben som skapat företaget är otroligt kunnig men har också en otrolig känsla för vara ödmjuk och lyssna på sina kunder !

Deras dyra produkter mäter dåligt och med tanke på alla mätinstrument de har så vet de om det och föredrar ljud med distorsion. Det är väl också ett sätt att profilera sig...
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Baffel » 2021-03-26 09:51

Lite mer om detta med rörförstärkare:
viewtopic.php?f=9&t=70921

En bra konstruerad rörförstärkare kan ha uppåt 0,5% dist vid tex 2x15 W och ändå gå för tiotusentals kronor. Hur kommer det sig?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Bill50x » 2021-03-26 09:55

Baffel skrev:Lite mer om detta med rörförstärkare:
viewtopic.php?f=9&t=70921

En bra konstruerad rörförstärkare kan ha uppåt 0,5% dist vid tex 2x15 W och ändå gå för tiotusentals kronor. Hur kommer det sig?

För att den låter bra?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Baffel » 2021-03-26 10:01

Intressant tanke. Hur det låter. Spännande fundering. :D

Så man kan alltså lyssna . Låter vettigt , jämf med att bra läsa om tusendels procent skillnader i dist mellan olika pryttlar och utifrån det bilda sig någon uppfattning. . Du kan vara något riktigt intressant på spåret.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Bill50x » 2021-03-26 10:09

Baffel skrev:Intressant tanke. Hur det låter. Spännande fundering. :D

Så man kan alltså lyssna . Låter vettigt , jämf med att bra läsa om tusendels procent skillnader i dist mellan olika pryttlar och utifrån det bilda sig någon uppfattning. . Du kan vara något riktigt intressant på spåret.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Oeldling » 2021-03-26 13:08

Jo i senaste avsnittet jag såg prata han EXAKT om det. Dom bygger produkt mäter upp en väldigt välformad kurva och sen efter det tweekar ljudet efter vad som låter bäst irl. Han tar också mycket feedback av kunder.


Jo det är klart skulle vi alla sträva efter det absolut mest siffer korrekta ljudet skulle vi väl sitta på monitorer hela bunten, kanske genelec.

Är med i diy hemma bio där är strävan efter den perfekta raka kurvan stor och i film kan det ju vara extra viktigt att effekterna verkligen låter som det är tänkt.

Men musik kan det få låta mer annorlunda all musik låter ju inte lika dant och alla förutsättningar är ju inte samma !

Vad föredrar du för förstärkare?



pLudio skrev:
Oeldling skrev:Har du kollat ps audio ? Gubben som skapat företaget är otroligt kunnig men har också en otrolig känsla för vara ödmjuk och lyssna på sina kunder !

Deras dyra produkter mäter dåligt och med tanke på alla mätinstrument de har så vet de om det och föredrar ljud med distorsion. Det är väl också ett sätt att profilera sig...

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav pLudio » 2021-03-26 21:11

Oeldling skrev:Vad föredrar du för förstärkare?

En som har minst 150W och mäter hyggligt.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Bill50x » 2021-03-26 21:24

Oeldling skrev:Jo i senaste avsnittet jag såg prata han EXAKT om det.
Du menar väl pratade?


/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Oeldling » 2021-03-26 22:48

Känns väldigt moget att leta efter grammatiska fel har det något med saken att göra eller vill du bara hävda dig ? Vill du så kan jag be min fru läsa igenom allt innan jag skriver på forumet framöver ?
Hon är utbildad historia och svensk lärare på gymnasienivå.



Bill50x skrev:
Oeldling skrev:Jo i senaste avsnittet jag såg prata han EXAKT om det.
Du menar väl pratade?


/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Bill50x » 2021-03-27 00:01

Oeldling skrev:Känns väldigt moget att leta efter grammatiska fel har det något med saken att göra eller vill du bara hävda dig ? Vill du så kan jag be min fru läsa igenom allt innan jag skriver på forumet framöver ?
Hon är utbildad historia och svensk lärare på gymnasienivå.
Bill50x skrev:
Oeldling skrev:Jo i senaste avsnittet jag såg prata han EXAKT om det.
Du menar väl pratade?

Just detta fel har blivit allt vanligare. Man slarvar helt enkelt bort ändelserna och ibland ändras betydelsen av det man skriver pga detta. Jag hade ett exempel på tungan men det försvann i ålderns dimma :-)

I detta sammanhang, dvs skriva i ett fdorum, är det verkligen viktigt att skriva tydligt eftersom det annars kan misstolkas. Ungefär som att en förstärkare inte förmedlar hela sanningen utan bara släpper igenom en del av den. Eller att en inspelning är taffligt gjord så man inte förstår vad kompositören vill ha sagt.

Med det sagt, jag kanske skulle ha bifogat en ;-) , det var inte så allvvarligt menat! Jag har hittills uppskattat dina inlägg och ser fram emot nästa. Det är inte så ofta du dyker upp här men när det sker är det alltid tänkvärt och intressant. Låt inte mina dumma kommentarer hindra dig :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Baffel » 2021-03-27 00:07

Lägg av med de där jävla översittarfasonerna och den överlägsna tonen Bill50x.

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Oeldling » 2021-03-27 00:19

Tack när du förklarar det på det sättet tolkar jag det på ett helt annat sätt. Ibland kan hur man utrycker och säger en sak lätt missuppfattas annars!

Jag försöker skriva så korrekt jag kan, men jag är inte någon gudabegåvning på skriva och uttrycka mig korrekt alltid ( tro mig det får man höra om man är gift med lärare ).
Sen skriver jag ofta som många andra här när man i ett tidspressat liv
Ofta på mobilen, där dessutom autokorrekt är ganska aggressiv då och då.

Kul att du uppskattar inläggen, är lagom aktiv av par anledningar.

1. Försöker att dra igång intressanta trådar man kan få lite utbyte av varandra kul att läsa om andras erfarenheter och tycket (som jag tycker är viktigt att man får tycka olika) så det inte blir för enformigt

2. Tiden , som vi många har ont hinner inte skriva allt för mycket

3. Ibland märks det att det är ett mindre forum både på ont men även på väldigt gott med, då det finns mycket mer nötter på större forum ,Ofta folk som uttrycker vilda tankar idéer och personangrepp osv det
Är det väldigt torrt med här, riktigt skönt.
Men märks även att det är lite svalare än om man jämför med ex stort it forum som sweclockers

4. Inte yttra mig för mycket om jag inte har något vettigt att säga
. Försöker Ofta som i punkten högst upp verkligen tänka ut innehållet i mina trådar, vad kan man göra för att skapa en kul och läsvärd tråd

Kul att du i vilket fall uppskattar mina trådar då vet jag att jag kan ploppa upp någon gång då och då :) fortsatt trevlig fredagskväll

Bill50x skrev:
Oeldling skrev:Känns väldigt moget att leta efter grammatiska fel har det något med saken att göra eller vill du bara hävda dig ? Vill du så kan jag be min fru läsa igenom allt innan jag skriver på forumet framöver ?
Hon är utbildad historia och svensk lärare på gymnasienivå.
Bill50x skrev:

Just detta fel har blivit allt vanligare. Man slarvar helt enkelt bort ändelserna och ibland ändras betydelsen av det man skriver pga detta. Jag hade ett exempel på tungan men det försvann i ålderns dimma :-)

I detta sammanhang, dvs skriva i ett fdorum, är det verkligen viktigt att skriva tydligt eftersom det annars kan misstolkas. Ungefär som att en förstärkare inte förmedlar hela sanningen utan bara släpper igenom en del av den. Eller att en inspelning är taffligt gjord så man inte förstår vad kompositören vill ha sagt.

Med det sagt, jag kanske skulle ha bifogat en ;-) , det var inte så allvvarligt menat! Jag har hittills uppskattat dina inlägg och ser fram emot nästa. Det är inte så ofta du dyker upp här men när det sker är det alltid tänkvärt och intressant. Låt inte mina dumma kommentarer hindra dig :-)

/ B

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Belker » 2021-03-27 00:20

Bill50x skrev:
I detta sammanhang, dvs skriva i ett fdorum, är det verkligen viktigt att skriva tydligt eftersom det annars kan misstolkas.

Vad försöker du säga? Du är helt obegriplig.

”Prata” i stället för ”Pratade” i vardaglig, informell text kan mycket väl vara dialektalt om man kommer lite norrifrån.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Förstärkartråd vilken teknik/stärkare är favoritköpet ?

Inläggav Bill50x » 2021-03-27 00:22

Baffel skrev:Lägg av med de där jävla översittarfasonerna och den överlägsna tonen Bill50x.

Eh, va? Jag känner inte igen mig i din beskrivning. Jag är en vänlig själ som ibland behagar skämta med min omgivning. Ibland lyckas det inte. Som nu tex. Eller har du fler exempel?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster