Skön fåtölj

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Skön fåtölj

Inläggav Baffel » 2021-04-18 13:35

Har ni tips på på någon riktigt skön fåtölj? Som man bara glider ned i , som sitter som en smäck, som får en att liksom inte tänka på att man sitter i en fåtölj när man lyssnar på musik. Som ett par riktigt bra hörlurar som man kan ha på sig timme efter timme utan att tänka på att man har lurar på sig. Samma med fåtöljen , riktigt skön timme efter timme utan att röven, ryggen osv känner fåtölj efter ett tag , typ. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Skön fåtölj

Inläggav hifikg » 2021-04-18 13:43

Det finns en lång tråd om fåtöljer.
Själv sitter jag nöjd i min gamla Stressless.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Skön fåtölj

Inläggav Baffel » 2021-04-18 13:50

Bra KG, letar upp den. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Skön fåtölj

Inläggav goat76 » 2021-04-18 14:05

Jag har nyligen beställt en ny soffa men jag funderade ett tag över om inte 3 fåtöljer skulle vara skönare, jag kom dock ganska snabbt fram till slutsatsen att det kan vara dåligt för ljudet om ryggen på fåtöljen sträcker sig upp till huvudhöjd. Fördelen rent sittmässigt med de flesta fåtöljer är ju det där med att kunna luta tillbaka huvudet, men då får man också problemet med de tidiga reflexerna från fåtöljens rygg.

Finns det några sköna fåtöljer med endast axelhög rygg?

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Skön fåtölj

Inläggav E » 2021-04-18 14:07

PekkaJohansson startade:
Seniorfåtölj - tips önskas!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Skön fåtölj

Inläggav E » 2021-04-18 14:09

goat76 skrev:Jag har nyligen beställt en ny soffa men jag funderade ett tag över om inte 3 fåtöljer skulle vara skönare, jag kom dock ganska snabbt fram till slutsatsen att det kan vara dåligt för ljudet om ryggen på fåtöljen sträcker sig upp till huvudhöjd. Fördelen rent sittmässigt med de flesta fåtöljer är ju det där med att kunna luta tillbaka huvudet, men då får man också problemet med de tidiga reflexerna från fåtöljens rygg.

Finns det några sköna fåtöljer med endast axelhög rygg?

Nackstödet fälls väl upp automatiskt när man lutar huvudet bakåt? 8)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Skön fåtölj

Inläggav Kalejdokom » 2021-04-18 19:34

goat76 skrev:...de tidiga reflexerna från fåtöljens rygg.

...slipper man om man har en fårskinnsfåtölj. :) . Jag har en Brunstad Delta Adventure och den är precis så där skön så att man bara sjunker ner i den. Den går även att luta tillräckligt för att kunna lura till det när lusten faller på.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Skön fåtölj

Inläggav Frisk » 2021-04-20 12:53

Jag köpte till slut en begagnad stressless-soffa, Tucker kanske inte de är så snygga men både sofforna och fåtöljerna tycker jag är mycket sköna. Nackstöden går byta ut, jag har jämfört med och utan nackstödet men hör ingen skillnad så just nu sitter de på.

Även Bruno Mathssons fåtöljer som Jetson, Pernilla och Eva är ju riktigt sköna, liksom Lamino, men jag upplever nog i alla fall Pernilla med sin höga rygg påverka ljudet mer, Eva finns väl med låg rygg, har jag för mig. Den gemensamma nämnaren med samtliga dessa är att de är väl utformade för En riktigt bekväm sittställning och ger inte så mycket utrymme för att variera sin sittställning, där tycker jag Ekornes Stressless är bättre. Ska man läsa tidningen under någon halvtimme sitter man skönt fixerad med gott stöd i de tidigare men ska man sitta längre för en långfilm eller strecklyssning på musik föredrar jag en plats som ger utrymme för variation. Stressless nackstöd som följer med upp när man lutar sig bakåt är också väldigt skönt man kan bekvämt luta sig bakåt men ändå behålla stödet för huvudet utan att för den del behöva titta upp i taket.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Skön fåtölj

Inläggav Baffel » 2021-04-21 07:09

Ja, lite goda tips och råd. :)

Typ åt det klassiska hållet. Ser kanske lite för hård ut. Fast position. Bra stöd för rygg.
shopping.jpeg
shopping.jpeg (159.01 KiB) Visad 1711 gånger

Något jag såg nu . Soffåtölj. Någon typ hybrid.
Brandy Lounge fåtölj 1,5-sits soffa - Mörkgrå (sammet)
Öhö, är inte den bara en liten soffa? Kan ju vara skön ändå. Om man vill byta ställning. Säkerligen inte så skön längre tid helt upprätt ställning, men för en halvslappande position så. :)
f1bc1906aea0bc3fcf8adad6d20e01bd87.jpg
f1bc1906aea0bc3fcf8adad6d20e01bd87.jpg (68 KiB) Visad 1711 gånger


Misstänker att jag slår till på någon ej nedsutten på något loppis när man nu framöver (efter covid- vaccin) kommer springa mer på dem och sniffa efter CD- skivor.

Har för övrigt fåtölj, dock lite för hård och obekväm bara.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Skön fåtölj

Inläggav Frisk » 2021-04-21 08:07

Ja, begagnatmarknaden är inte fel, dock är jag lite nervös över risken med ohyra vid köp av stoppade möbler.

Jag det är lite märkligt, nästan alla Bruno Mathssons fåtöljer, Lamino och säkert en del modeller till jag inte har koll på verkar stå sig väldigt bra i pris, de är väl något av designklassiker. Medan Ekornes stressess nästan skänks bort relativt nypris och ändå är svåra att avyttra:
https://www.blocket.se/annons/vastmanla ... s/95135226
Köpte min i gott skick för 6-7%av nypris.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Skön fåtölj

Inläggav Baffel » 2021-04-21 08:23

0.jpg
0.jpg (14.52 KiB) Visad 1698 gånger

Skämt å sido. Syrrans fd man hade toknoja gällande att dra in loppismöbler i deras villa. Enligt han kunde det , med stor sannolikhet, finnas ohyra som satt sig i väggarna. Alltid lika kul på varje fest om man tog upp det och han började föreläsa passionerat. Kruxet är att jag alltid slog dövörat till när han började babbla om det ( och annat). Han kanske hade rätt, vet ej.

Annars begagnade möbler. Nedsuttet, nedspillt , vad folk har gjort i dina soffor vet man inte. En begagnad säng finns inte på kartan att jag skulle köpa. Tänk ett "aktivt" par som säljer en begagnad säng. 8O Brrr.

Fåtölj däremot torde ju vissa aktivitet ej utförts . Hmm.

Edit. Syrrans fd man hade nog en poäng , ändå.

Så slipper du vägglössen

– Lössen dör av kyla eller värme, så släng in kläder i frysen eller tvätta i temperaturer över 60 grader. Har man tillgång till bastu kan man lägga in de där också, säger hon.

Har det däremot gått så långt att det blivit en tillväxt, behöver man skaffa hjälp. Då måste hemmet saneras, en lång och utdragen process. Bara på Inspectra gör de ungefär 40– 60 saneringar per år.

Vi har märkt att möbler som köps på second hand också är en stor smitt- spridare. Det gäller inte bara soffor och sängar utan trämöbler också. Var noga med att lyfta alla kuddar och kolla hörnen.

https://www.vlt.se/artikel/sa-slipper-du-vagglossen

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Skön fåtölj

Inläggav hifikg » 2021-04-21 10:14

He, he

Sitter nöjd :)

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Skön fåtölj

Inläggav Kralle » 2021-04-24 21:10

Kalejdokom skrev:Jag har en Brunstad Delta Adventure och den är precis så där skön så att man bara sjunker ner i den. Den går även att luta tillräckligt för att kunna lura till det när lusten faller på.

Den såg inte så dum ut.
Det kom ett reklamblad idag med en fåtölj med inbyggda högtalare. Skulle vara kul att provĺyssna.
http://www.conform.se/sv-se/Products/Pr ... yplace-855
"Sound system by Orlo".

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Skön fåtölj

Inläggav guldfisk » 2021-04-24 23:09

Seriösa fåtöljer borde säljas i flera storlekar. Rejäl skillnad på svank och liknande mellan 160 och 195 cm.
...perspektiv...

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Skön fåtölj

Inläggav Frisk » 2021-04-24 23:31

guldfisk skrev:Seriösa fåtöljer borde säljas i flera storlekar. Rejäl skillnad på svank och liknande mellan 160 och 195 cm.

Ekornes har olika storlekar på sina möbler, dock är det väl olika modeller för olika storlekar, även om vissa tycks lika varandra. Men det är absolut en viktig poäng, att välja en modell som passar ens kroppsform, inte bara längd utan även proportioner.

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Skön fåtölj

Inläggav Oeldling » 2021-04-28 18:50

Klassiska jetson fåtöljen sitter man som en gud i iaf jag. Har dock
Ingen själv. Brukar ligga mellan 7-10 ts begagnade.

En begagnad stressless fåtölj är helt klart en kanon
Fåtölj för ofta ytterst rimliga pengar !

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Skön fåtölj

Inläggav sprudel » 2021-04-28 20:57

Det finns bara en fåtölj som är intimt förknippad med Musiklyssning! :)

Allt annat är istället för......



9996CAFB-ADA1-4E65-8439-AA3F07D6902C.jpeg
9996CAFB-ADA1-4E65-8439-AA3F07D6902C.jpeg (94.95 KiB) Visad 1435 gånger
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Skön fåtölj

Inläggav hifikg » 2021-04-28 20:59

sprudel skrev:Det finns bara en fåtölj som är intimt förknippad med Musiklyssning! :)

Allt annat är istället för......



9996CAFB-ADA1-4E65-8439-AA3F07D6902C.jpeg


Den där är jätteläcker, men somliga säger att nackstödet inte bör gå så högt upp. Min egen Stressless följer inte heller den "regeln" så frågan är om man behöver bry sig.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Skön fåtölj

Inläggav sprudel » 2021-04-28 21:51

hifikg skrev:
sprudel skrev:Det finns bara en fåtölj som är intimt förknippad med Musiklyssning! :)

Allt annat är istället för......



9996CAFB-ADA1-4E65-8439-AA3F07D6902C.jpeg


Den där är jätteläcker, men somliga säger att nackstödet inte bör gå så högt upp. Min egen Stressless följer inte heller den "regeln" så frågan är om man behöver bry sig.


Dn finns i två varianter, en med högre ryggstöd, och en med lägre faktiskt. Orsaken till att man höjde ska vara att snittlängden ökat och ryggstödet på ursprungsstolen var för lågt. Du kan ju gissa vilken variant jag har. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Skön fåtölj

Inläggav hifikg » 2021-04-28 23:29

Den höga så klart, för att det är skönt att luta huvudet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Skön fåtölj

Inläggav Bill50x » 2021-04-28 23:38

hifikg skrev:Den höga så klart, för att det är skönt att luta huvudet.

Tänkte jag också när jag köpte ny stol framför datorn. men-va-f... jag hänger ju bara över tangentbordet...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Skön fåtölj

Inläggav hifikg » 2021-04-28 23:47

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Den höga så klart, för att det är skönt att luta huvudet.

Tänkte jag också när jag köpte ny stol framför datorn. men-va-f... jag hänger ju bara över tangentbordet...

/ B


Fick nytta av mitt höga nackstöd när Siri började fungera fulländat, lutar mig tillbaka o tar en tupplur medan Siri sköter jobbet. Sen brukar jag vakna...
Sitter nöjd :)


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster