Integrera en subwoofer med Guru Junior

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-04-22 08:50

Hej! Jag har ett par Guru Junior i mitt vardagsrum som en del av en multiroomlösning. Dessa drivs av en Sonos Amp (senaste generation, klass D, 125 w RMS). Setupen låter bra för sitt syfte - en lättåtkomlig vardagsstereo för hela familjen. HiFi-ambitionerna är inte jättehöga då jag har ett dedikerat ljud/bild-rum i källaren.

Men nu har jag börjat leka med tanken på att skaffa en subwoofer för att få lite mer botten. Jag är alltså inte ute efter att kunna spela avgrundsdjupt eller ens särskilt högt och jag lyssnar företrädesvis på rock och jazz. Det jag är ute efter är att se om jag kan få ett fylligare ljud med subwoofer (plus att det är en bra ursäkt för att få köpa en ny leksak). Sonosförstärkaren har en sub-utgång och inbyggt low/high pass filter med justerbar crossover mellan 50 och 110 hz. Jag testade att ansluta en sub från BK Electronics via lågnivå men det blev inte bra. Med delningsfrekevensen satt någonstans runt 75 hz integrerade den "bäst", men det lät otroligt mycket bättre utan sub. Jag testade att tweaka positionering, fas och volym, men det blev inte bra hur jag än gjorde. Vad bör vara lämpligt att ställa ett high pass-filter på för Guru Junior? Kanske svårt att svara generellt på eftersom rumsakustiken spelar stor roll... Jag har inte heller hittat något specat frekvensomfång vid -3 db för högtalarna, vilket gör det (i teorin) svårare at konfigurera. Kanske någon som vet?

Därefter lånade jag hem en Rel T5/i från en återförsäljare och anslöt via högnivå. Då började det hända grejer - jag fick till en väldigt bra integration när frontarna spelade full range. Men tyvärr fick jag även brum i subwoofern som jag inte blev av med trots hjälp från Rels support. Jordbrummet lyckades jag eliminera, men så fort förstärkaren skickade signal blev det ett mer högfrekevent brum. Jag tänker att det kanske är ett kompatibilitetsproblem mellan Klass D och klass AB (olika motstånd i high level output/input?) - men det här är enbart gissningar från min sida. När jag istället gick via lågnivå så försvann brummet, men då blev resultatet ungefär som med BK-suben - inte bra alls.

Nu har jag kikat på lite olika subar med klass D-steg och high level inputs och har fastnat lite för Martin Logan Dynamo 800x. En helt annan sorts sub än de Rel gör, med inbyggd DSP, appstyrning och inbyggd Anthen Room Correction. Det verkar vara en riktigt rolig sub som man kan tweaka och tunea i oändlighet från lyssningsposition, och den har speaker level inputs. Men vad tror ni, är det en bra idé att låta mina Guru Junior spela full range, eller borde jag göra ytterligare försök att låta förstärkaren sköta basmanageringen? Eller för den delen - skita i subben helt? :P
Senast redigerad av bjornw 2021-04-22 09:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Morello » 2021-04-22 09:16

Hur branta är låg- respektive högpassfilterfunktionerna?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-04-22 09:21

Morello skrev:Hur branta är låg- respektive högpassfilterfunktionerna?


I Sonos Amp? Ingen aning, Sonos är ytterst återhållsamma med information av den typen. Dom är ju lite som Apple - det är inte meningen att slutanvändaren ska behöva tänka själv. Och jag saknar instrument för att mäta detta själv. Det är dessutom inte separata inställningar för hög- och lågpass. Det är en gemensam crossover setting och that's it.

Alternativet är ju annars full range till frontar och low pass filter på sub...

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Morello » 2021-04-22 09:27

Sanslöst, hur kan man torgföra ett filter utan att berätta vad det är för filter. :o
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-04-22 09:49

Morello skrev:Sanslöst, hur kan man torgföra ett filter utan att berätta vad det är för filter. :o


Jag skulle inte påstå att dom "torgför" ett filter, faktum är att dom inte ens nämner order filter, även om det är vad det är.

Den djuplodande dokumentationen består av följande:

"Subwooferutgång: Autoigenkännande RCA-typ, 50–110 Hz crossover som kan justeras av användaren" :lol:

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Morello » 2021-04-22 09:55

Jag har ingen aning om vad det är för apparat du har, men om det skall fungera måste du ha filter på båda grenarna, dvs högpass till junior och lågpass till bashögtalaren. Flankdämpningen bör vara i storleksordningen 24 dB/oktav för båda grenarna.

Om du kikar i soffsub-tråden hittar du info om ett prisbilligt filter som gör jobbet och bjuder på en rad injusteringsmöjligheter.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-04-22 10:06

Så att köra full range på Juniors och low pass filter på subben tror du inte på? Det är ju så t ex Rel rekommenderar att man kör deras subbar.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Morello » 2021-04-22 10:14

Nej, det fungerar inte. Jag rekommenderar att läsa soffsub-tråden; där finns mycket information. Håll ett extra öga efter inlägg från "i-or". :)


viewtopic.php?f=3&t=71680&hilit=soffsub
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav pLudio » 2021-04-22 10:37

bjornw skrev:Därefter lånade jag hem en Rel T5/i från en återförsäljare och anslöt via högnivå. Då började det hända grejer - jag fick till en väldigt bra integration när frontarna spelade full range. Men tyvärr fick jag även brum i subwoofern som jag inte blev av med trots hjälp från Rels support. Jordbrummet lyckades jag eliminera, men så fort förstärkaren skickade signal blev det ett mer högfrekevent brum. Jag tänker att det kanske är ett kompatibilitetsproblem mellan Klass D och klass AB (olika motstånd i high level output/input?) - men det här är enbart gissningar från min sida. När jag istället gick via lågnivå så försvann brummet, men då blev resultatet ungefär som med BK-suben - inte bra alls.

Klass D förstärkare har inte alltid jord på svarta (-) högtalarterminalen vilket kan vara orsaken till brummet när du kopplar in på högnivå.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-04-22 10:41

pLudio skrev:Klass D förstärkare har inte alltid jord på svarta (-) högtalarterminalen vilket kan vara orsaken till brummet när du kopplar in på högnivå.


Det är jag medveten om, jag kopplade inte in den svarta utan jordade via jordskruven bakpå suben, enligt instruktioner från Rel. Då blev suben helt tyst så länge den inte fick signal från förstärkaren (idvs när förstärkaren var i standby-läge). Men så fort signal kom från förstärkare så började det brumma, dock mycket lägre än innan jordning, och på högre frekvens. Hördes inte när man spelade musik, men så fort man stoppade hördes det tillräckligt högt för att vara irriterande.
Senast redigerad av bjornw 2021-04-22 10:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-04-22 10:47

Morello skrev:Nej, det fungerar inte. Jag rekommenderar att läsa soffsub-tråden; där finns mycket information. Håll ett extra öga efter inlägg från "i-or". :)


viewtopic.php?f=3&t=71680&hilit=soffsub


Om någon ska läsa den tråden behövs filter , jag skulle säga läs första gången igenom tråden och läs då enbart I-ors inlägg , samt eljulios frågor som I-or besvarar. Det i och med att den är på så många sidor. Skippa de sista tio sidorna i tråden . Det handlar mest om trilskande excentriska engelsmän. :mrgreen:

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-04-22 11:14

Morello skrev:Nej, det fungerar inte. Jag rekommenderar att läsa soffsub-tråden; där finns mycket information. Håll ett extra öga efter inlägg från "i-or". :)


viewtopic.php?f=3&t=71680&hilit=soffsub


Ok, jag ska plöja den tråden när jag hinner. Men när jag läser Martin Logans manual för den tilltänkta subben så står det följande angående high level connection:

"Using Speaker Level Inputs
This connection method is recommended if your subwoofer will be
used in a 2-channel only system with full-range front loudspeakers.
To connect using Speaker Level Inputs the speaker cable should
be terminated using banana style plugs. The Low-Pass Filter is
applied to the signal received through these inputs."

Nu kan man förstås diskutera huruvida Guru Juniors är "full range speakers", men det är ju lite grejen Med Gurus små högtalare att dom spelar (nästan) som full range-högtalare. Tanken skulle ju vara att sätta low pass-filtret riktigt lågt, Martin Logan rekommenderar att man sätter low pass till 70% av frontarnas kapacitet när man kör dem full range:

"As a general rule, the Low-Pass Filter should be set at a value approximately equal to (or below) 70% of your main speaker’s lowest
frequency response."

Varför skulle detta inte fungera?

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav pLudio » 2021-04-22 11:50

Det "fungerar" och är en pragmatisk konsumentlösning men då du inte har ett högpassfilter till frontarna så avlastar du dem inte och lågpassfiltret är förmodligen för flackt så du får en väldigt stor överlappning mellan frontar och subbas så det är en lösning som är Fel(tm) men det duger om man inte är så petig.

Finns redan trådar med upprörda röster om det här. :-)

Kan du verkligen inte få ordning på lågnivåutgången? Högnivåinkoppling brummade ju oavsett de konceptuella problemen.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-04-22 11:56

Vad är det för Sonos Amp? Modell? Blir ju enklare för de som pysslar med detta om de vet vad den har för utgångar , data /funktionalitet osv . Något datablad från tillverkaren vore väl vettigt att ta fram.

Sen ska vi se. Hur stort lyssningsrum har du? Begränsningar / möjligheter med placering av sub i rum? Väg även in frun ekvationen . WAF, du vet. :D
Önskemål om utseende på sub?

Rock och pop sa du, så runt ned 30Hz är bra med subwoofern då. Drar du på rejält med volym ibland?

Lägenhet? Tänker på grannar.

Edit. Max storlek på sub? Enbart köpa färdig eller kan du tänka dig att bygga själv? Känner du att du har kunskap och lust och hålla på med miniDSP, mäta upp , ställa in aktiva delningsfilter? Har du akustikanpassat rummet? Det blev lite frågor men det är väl lika bra att ta det från grunden så det blir bra. :D

Edit 2. Apropå tycke och smak, utseende våffer. Denna är snygg. :D
mindre-gammal-sjomanskista-5282657.jpg
mindre-gammal-sjomanskista-5282657.jpg (54.18 KiB) Visad 4353 gånger
Senast redigerad av Baffel 2021-04-22 12:13, redigerad totalt 2 gånger.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-04-22 12:08

pLudio skrev:Det "fungerar" och är en pragmatisk konsumentlösning men då du inte har ett högpassfilter till frontarna så avlastar du dem inte och lågpassfiltret är förmodligen för flackt så du får en väldigt stor överlappning mellan frontar och subbas så det är en lösning som är Fel(tm) men det duger om man inte är så petig.

Finns redan trådar med upprörda röster om det här. :-)

Kan du verkligen inte få ordning på lågnivåutgången? Högnivåinkoppling brummade ju oavsett de konceptuella problemen.


Högnivå brummade, men det tror jag beror på inkompatibilitet mellan Sonos klass D-förstärkare och Rels klass AB-förstärkare. Rel kör ju dessutom speakon-kabel som är lite speciellt. Jag misstänker att högnivå mellan två klass D-förstärkare med högtalarterminaler kommer funka bättre.

När det gäller lågnivåutgången så kan jag inte göra annat än att justera crossover mellan 50 och 110 hz. Under mitt testande var jag tvungen att dra upp crossover relativt högt. Sätter jag crossover till 50 hz så känns det som jag får dippar i det övre basregistret (har ej mätt, men jag får mindre punch än utan sub). För att det ska låta OK får jag dra upp crossover till minst 75 hz, men då blir basen från suben bullrig istället. Jag är tvungen att dra ner volymen så lågt att jag totalt sett får "mindre" bas än utan sub. Men det här kan förstås bero på dålig rumsakustik. Men som sagt, med Rel via högnivå och endast high pass-filter på suben och full range på frontarna tyckte jag det lät bra (bortsett brummet :P).

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-04-22 12:31

För att få ihop det med inställning. Ta da, ifall du har iPhone:

DAYTON AUDIO DSP-LF, BAS-EQ
998 kr

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/da ... as-eq.html

Kanske skulle passa för dig? Fast du kanske redan har liknade grejer/ möjligheter?

Edit, brasklapp. Har ej testat DAYTON AUDIO DSP-LF, BAS-EQ själv så jag vet inte om den är bra.

Senast redigerad av Baffel 2021-04-22 12:37, redigerad totalt 1 gång.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-04-22 12:33

Baffel skrev:Vad är det för Sonos Amp? Modell? Blir ju enklare för de som pysslar med detta om de vet vad den har för utgångar , data /funktionalitet osv . Något datablad från tillverkaren vore väl vettigt att ta fram.

Sen ska vi se. Hur stort lyssningsrum har du? Begränsningar / möjligheter med placering av sub i rum? Väg även in frun ekvationen . WAF, du vet. :D
Önskemål om utseende på sub?

Rock och pop sa du, så runt ned 30Hz är bra med subwoofern då. Drar du på rejält med volym ibland?

Lägenhet? Tänker på grannar.


Det har du helt rätt i. Här kommer lite ytterligare info:

Sonos Amp finns bara i en version, däremot finns det två versioner av den gamla ampen (Connect:Amp). info om min modell finnes här: https://www.sonos.com/support/sv-se/son ... %2Famp.htm

Mitt rum är 4,5 x 7 meter. Högtalare är placerade på en kortsidan med ungefär 3 meter mellan varandra. Sub kan placeras antingen mellan högtalarna eller i högra hörnet.

WAF är defintivt en parameter och därför letar jag efter en kompakt sub (ca 30x30x30 cm, men lite marginal). Jag gillar utsendet på Rels T-serie, SVS 3000 micro har jag också kikat på, och även Martin Logan Dynamo 800x (bortsett den fula loggan).

Rock och jazz sa jag, men en del pop blir det också. Stabila 30 Hz duger bra ja. Volym drar jag väl på ibland, när jag är själv hemma, men det är radhus, md grannar åt båda håll, så jordbävningshögt kan jag inte spela. :)

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-04-22 12:35

Baffel skrev:För att få ihop det med inställning. Ta da, ifall du har iPhone:

DAYTON AUDIO DSP-LF, BAS-EQ
998 kr

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/da ... as-eq.html

Kanske skulle passa för dig? Fast du kanske redan har liknade grejer/ möjligheter?


Om jag köper suben från Martin Logan så har den inbyggd DSP med Anthem Room Correction som man kan tunea med telefonen. Men saknar suben den möjligheten så kan ju någon slags mini-dsp vara ett alternativ, ja.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav pLudio » 2021-04-22 12:35

bjornw skrev:Högnivå brummade, men det tror jag beror på inkompatibilitet mellan Sonos klass D-förstärkare och Rels klass AB-förstärkare. Rel kör ju dessutom speakon-kabel som är lite speciellt. Jag misstänker att högnivå mellan två klass D-förstärkare med högtalarterminaler kommer funka bättre.

Högnivån blir till lågnivå i subbasen och hanteras i övrigt som lågnivåingången. Vilken typ av förstärkning man sedan har av lågnivåsignalen i subbasen spelar ingen roll. Neutrik speakON är ett utmärkt val.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-04-22 12:42

Okej då tycker jag att du ska försöka få igång den där REL wåffern du gillade, där det vara problem med brum. Det som pLudio tipsar om hur du kan komma tillrätta med. Det är ju det absolut allra enklaste. I annat fall , lämplig sub utifrån de önskemål/ kriterier du beskrev. :D

OT. Det borde skapas en STICKY om just brum och problem med jordning som sedan ligger på DIY alt Tekniska sidan här på forumet. Det dyker upp liknande problem titt som tätt.
Senast redigerad av Baffel 2021-04-22 12:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav pLudio » 2021-04-22 12:46

Jag har ingen lösning på brummet!
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-04-22 12:48

Då får vår Björn skapa en ny tråd om det. Ifall du Björn vill gå vidare med REL - Subwoffern. :)

Lite oroväckande. Om det var trubbel med REL, kan det ju bli trubbel med andra subbar..Inte för att måla fan på väggen men ändå...

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-04-22 12:59

Baffel skrev:Då får vår Björn skapa en ny tråd om det. Ifall du Björn vill gå vidare med REL - Subwoffern. :)


OK, jag skapar en separat tråd om brumproblemet, men faktum kvarstår att Rel rekommenderar att man ansluter via högnivå och kör frontarna utan high pass-filter, dvs full range, för bästa integration. Men en del här verkar ju hävda att detta inte går, eller åtminstone inte är optimalt. Vem ska jag lita på? :D

OBS att det enbart var via högnivå jag hade problem, inte lågnivå.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-04-22 13:00



Men du hade ju bara lånat REL- subben? Kör du skarpt läge , ny tråd är det väl vettigt att du har subben hemma när du ska få till det.

Här är förstärkeriet:
https://www.sonos.com/support/sv-se/son ... %2Famp.htm

Spec / instruktioner REL- sub?

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav pLudio » 2021-04-22 13:11

bjornw skrev:men faktum kvarstår att Rel rekommenderar att man ansluter via högnivå och kör frontarna utan high pass-filter, dvs full range, för bästa integration. Men en del här verkar ju hävda att detta inte går, eller åtminstone inte är optimalt. Vem ska jag lita på? :D

Du kan lita på att det är bättre att dela lågnivåsignalen innan förstärkaren och subben.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Bill50x » 2021-04-22 13:56

bjornw skrev:men faktum kvarstår att Rel rekommenderar att man ansluter via högnivå och kör frontarna utan high pass-filter, dvs full range, för bästa integration. Men en del här verkar ju hävda att detta inte går, eller åtminstone inte är optimalt. Vem ska jag lita på? :D

Det bästa är att prova de olika möjligheterna du har till hands och lita på dina egna öron.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Morello » 2021-04-22 13:57

Som sagt, läs i soffsubstråden där allt detta finns förklarat. Fysikens lagar gäller oss alla, så även REL.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-04-22 14:00

Baffel skrev:
Men du hade ju bara lånat REL- subben? Kör du skarpt läge , ny tråd är det väl vettigt att du har subben hemma när du ska få till det.

Här är förstärkeriet:
https://www.sonos.com/support/sv-se/son ... %2Famp.htm

Spec / instruktioner REL- sub?

Nä, det är sant, kanske meningslöst att skapa ny tråd då :P
I så fall får jag väl låna hem en igen. Jag tror dock inte att det var jordbrum, för jag testade till och med med deras trådlösa enhet (Arrow) som också kopplas vis speakon high level. Och då fick jag samma brum, trots att den galvaniska kopplingen var bruten. När jag körde trådlöst kunde jag till och med koppla bort jordkabeln som jag var tvungen att ansluta när jag körde kablad signal.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-04-22 14:02

Morello skrev:Som sagt, läs i soffsubstråden där allt detta finns förklarat. Fysikens lagar gäller oss alla, så även REL.


Det ifrågasätter jag inte. Frågan är dock varför Rel bygger sina basar enligt en teori som går emot fysikens lagar, och varför dom ändå är så pass populära? Något har dom ju uppenbarligen lyckats med, sen om det är någon form a bedrägeri är väl en annan sak :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Morello » 2021-04-22 14:15

Man kan göra som REL och det är såklart enkelt, men man vinner ingen kapacitet och får därtill en suboptimal integration av sub och huvudhögtalare.

Som sagt, i soffsubtråden finns mer djuplodande inlägg från bland annat i-or och undertecknad.

Där finns också väldigt många djuplodande inlägg om konstruktion av sub skrivna av i-or.

Stark läsrekommendation alltså.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster