Integrera en subwoofer med Guru Junior

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Nattlorden » 2021-04-27 07:57

bjornw skrev:Att flytta dem (och skivspelare) till teven fick jag dock blankt nej på. Hon har dessutom goda argument, så jag tänker inte försöka övertyga henne.


"TV:n har så fantastiskt inbyggt ljud"? 8) :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-04-27 08:01

bjornw skrev: Hon har dessutom goda argument, så jag tänker inte försöka övertyga henne.


HSB?

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-04-27 09:51

Nattlorden skrev:
bjornw skrev:Att flytta dem (och skivspelare) till teven fick jag dock blankt nej på. Hon har dessutom goda argument, så jag tänker inte försöka övertyga henne.


"TV:n har så fantastiskt inbyggt ljud"? 8) :mrgreen:


Vi har redan ljudlimpa, surround och sub från Sonos. Låter mer än dugligt. För henne skulle nog det inbyggda ljudet duga. :)
Sen har vi även en "riktig" hemmabio-setup i källaren för när man vill titta på mer än nyheter, barnprogram och en och annan dramaserie.

Men argumenten, som jag håller med om, är att om vi flyttar allt till teven så blir resten av rummet bara en tom yta. Det blir ingen bra balans, dessutom händer det att jag/vi spelar musik samtidigt som ungarna sitter och kollar på tv med hörlurar, så det är praktiskt med två separata setuper. Sen vill vi inte att soffan är den enda sociala ytan. Det är rätt najs att tända en brasa och dra fram en fåtölj fram stereon också. Det blir dessutom trångt om man ska ha tv-bänk och skivspelare, etc vid teven.

Vidare gäller det att välja sina strider med omsorg :)

Så, nog diskuterat om den saken, stereon kommer inte flytta till tv-hörnan och nu får jag göra det bästa av situationen som den är.

tomasgbg
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2017-03-11

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav tomasgbg » 2021-04-27 16:43

Blir spännande att höra hur du upplever SVS ihop med junior.

I den storleken och det för priset finns det troligtvis inget bättre.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-04-28 11:41

eljulio skrev:
bjornw skrev:Rel har precis lanserat en ny generation subbar i T-serien, T/x heter den, priserna är höjda med ca 25%. Kanske kommer T/i-serien reas ut nu, men den verkar ju inte vara kompatibel med min förstärkare ändå.

Hur som helst såg jag Steve Guttenbergs recension av SVS 3000 Micro idag och blev väldigt sugen.

https://youtu.be/UHj4vsjB0yg

Jag kontaktade SVS support med lite frågor och dom var väldigt trevliga och hjälpsamma. Utifrån min setup gav dom mig rekommendationer för hur jag skulle ställa filter m.m. (dela vid 55 Hz). Dom verkar f.ö. vara fans av Guru. :)

Dom sålde in den så bra att jag lade en beställning. En kub på mindre än 30x30x30 cm som rymmer dubbla 8” element och en klass d-förstärkare på 800w RMS. Inbyggd DSP och appstyrning. Sötare än en en kattunge! :D

https://www.google.se/amp/s/amp.svsound ... -subwoofer


Coolt! Har sett den och när nyfiken på vad den kan prestera. Återkom gärna med en beskrivning!


tomasgbg skrev:Blir spännande att höra hur du upplever SVS ihop med junior.

I den storleken och det för priset finns det troligtvis inget bättre.


Ok, jag har testat med SVS 3000 Micro nu och får inte alls till det. Den låter klart sämst av alla subbar jag testat så här långt. Det blir tydliga dippar i det övre basregistret. Ja vet inte om det är rumsakustiken som spökar och ger mig nulls, Men jag har testat att flytta runt suben utan att det blir bättre. Fasen är korrekt inställd också. Det finns ju en tendens till det här beteendet oavsett vilken sub jag kör, och jag tror det är en kombination av brister i rumsakustik och att filtret i min Sonos Amp är skumt. Men det blir mycket tydligare med Micron. När jag delar vid 55 Hz, som SVS rekommenderar för mina högtalare, så blir basen helt anemisk för allt över 50 Hz. Delar jag vid 80 Hz blir det lite bättre, men det ändå samma mönster - förbättring i subbas och försämring i övrig bas.

Kan även tillägga att steget tjuter med en ilsken högfrekevent signal som hörs när jag sitter i soffan sju meter bort. Vidare väcks suben inte ur sitt stand-by-läge när den får signal, utan jag måste väcka den med appen. Defintivt en showstopper.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-04-28 11:43

bjornw skrev:
eljulio skrev:
bjornw skrev:Rel har precis lanserat en ny generation subbar i T-serien, T/x heter den, priserna är höjda med ca 25%. Kanske kommer T/i-serien reas ut nu, men den verkar ju inte vara kompatibel med min förstärkare ändå.

Hur som helst såg jag Steve Guttenbergs recension av SVS 3000 Micro idag och blev väldigt sugen.

https://youtu.be/UHj4vsjB0yg

Jag kontaktade SVS support med lite frågor och dom var väldigt trevliga och hjälpsamma. Utifrån min setup gav dom mig rekommendationer för hur jag skulle ställa filter m.m. (dela vid 55 Hz). Dom verkar f.ö. vara fans av Guru. :)

Dom sålde in den så bra att jag lade en beställning. En kub på mindre än 30x30x30 cm som rymmer dubbla 8” element och en klass d-förstärkare på 800w RMS. Inbyggd DSP och appstyrning. Sötare än en en kattunge! :D

https://www.google.se/amp/s/amp.svsound ... -subwoofer


Coolt! Har sett den och när nyfiken på vad den kan prestera. Återkom gärna med en beskrivning!


tomasgbg skrev:Blir spännande att höra hur du upplever SVS ihop med junior.

I den storleken och det för priset finns det troligtvis inget bättre.


Ok, jag har testat med SVS 3000 Micro nu och får inte alls till det. Den låter klart sämst av alla subbar jag testat så här långt. Det blir tydliga dippar i det övre basregistret. Ja vet inte om det är rumsakustiken som spökar och ger mig nulls, Men jag har testat att flytta runt suben utan att det blir bättre. Fasen är korrekt inställd också. Det finns ju en tendens till det här beteendet oavsett vilken sub jag kör, och jag tror det är en kombination av brister i rumsakustik och att filtret i min Sonos Amp är skumt. Men det blir mycket tydligare med Micron. När jag delar vid 55 Hz, som SVS rekommenderar för Guru Junior, så blir basen helt anemisk för allt över 50 Hz. Delar jag vid 80 Hz blir det lite bättre, men det ändå samma mönster - förbättring i subbas och försämring i övrig bas.

Kan även tillägga att steget tjuter med en ilsken högfrekevent signal som hörs när jag sitter i soffan sju meter bort. Vidare väcks suben inte ur sitt stand-by-läge när den får signal, utan jag måste väcka den med appen. Defintivt en showstopper.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav I-or » 2021-04-28 13:11

Det är ingen idé att bara prova basmoduler planlöst. T.ex. SVS 3000 Micro är klart begränsad för maximal ljudtrycksnivå och det finns egentligen inget "sub" i dess prestanda. Marknadsföringsbluddret var extremt dumt, dessutom. I princip det enda som denna produkt gör bra för prisklassen är appstyrningen.

Det som bör göras här är, som alltid, att klämma in en så stor låda som man får plats med (i kombination med en kraftfull förstärkare) och sedan ekvalisera denna till hyggligt konstant frekvensgång i lyssningspositionen. Ju mer kapacitet, desto enklare att jämna ut dalarna. Det alldeles för vanliga hifi-svamlet om integration handlar enbart om frekvensgång.

Vill man ha en högkapabel, prisvärd och placeringsvänlig lösning fungerar soffbasen SB-1 utmärkt här också även om den står under soffan i andra änden av rummet. Annars får man betala mer och får leva med en mindre möbleringsvänlig lösning, men detta går säkerligen bra det också. Hur som helst, hög linjär luftpumpningskapacitet och ekvalisering löser alla problem.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-04-28 13:44

I-or skrev:Det är ingen idé att bara prova basmoduler planlöst. T.ex. SVS 3000 Micro är klart begränsad för maximal ljudtrycksnivå och det finns egentligen inget "sub" i dess prestanda. Marknadsföringsbluddret var extremt dumt, dessutom. I princip det enda som denna produkt gör bra för prisklassen är appstyrningen.

Det som bör göras här är, som alltid, att klämma in en så stor låda som man får plats med (i kombination med en kraftfull förstärkare) och sedan ekvalisera denna till hyggligt konstant frekvensgång i lyssningspositionen. Ju mer kapacitet, desto enklare att jämna ut dalarna. Det alldeles för vanliga hifi-svamlet om integration handlar enbart om frekvensgång.

Vill man ha en högkapabel, prisvärd och placeringsvänlig lösning fungerar soffbasen SB-1 utmärkt här också även om den står under soffan i andra änden av rummet. Annars får man betala mer och får leva med en mindre möbleringsvänlig lösning, men detta går säkerligen bra det också. Hur som helst, hög linjär luftpumpningskapacitet och ekvalisering löser alla problem.



Ja, jag ger upp nu och förlikar mig med det faktum att jag får klara mig utan basmodul. Det är Relen via högnivå som möjligtvis var en förbättring, men pga brumproblemen så var det ändå inget alternativ. Högtalarna låter bra ändå, särskilt efter omplacering. Jag tackar för all hjälp som har erbjudits i den här långa tråden. :D

tomasgbg
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2017-03-11

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav tomasgbg » 2021-04-29 20:47

Tråkigt att du inte fick Svs att fungera hos dig.
Har själv varit sugen på den främst pga storleken.

Snubblade på ett test med bl.a. sb2000pro, marton logan dynamo 800 och Arendal 1961s.
Arendal blev testvinnare.

Läst mycket om Arendal men har helt missat dom i min senaste research.

Kan vara värt att testa!



https://arendalsound.com/wp-content/upl ... bbasar.pdf

https://arendalsound.com/product_page/1 ... woofer-1s/

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-04-29 22:00

tomasgbg skrev:Tråkigt att du inte fick Svs att fungera hos dig.
Har själv varit sugen på den främst pga storleken.

Snubblade på ett test med bl.a. sb2000pro, marton logan dynamo 800 och Arendal 1961s.
Arendal blev testvinnare.

Läst mycket om Arendal men har helt missat dom i min senaste research.

Kan vara värt att testa!



https://arendalsound.com/wp-content/upl ... bbasar.pdf

https://arendalsound.com/product_page/1 ... woofer-1s/


Arendal har väl inga återförsäljare i Sverige? Eller köper man direkt från deras webbshop, hur funkar det i så fall med moms och tull, för det är väl ett norskt företag? Sen är den suben lite i det största laget mig. Men jag har också läst flera tester där dom fått högt betyg så säkerligen låter de bra.
Senast redigerad av bjornw 2021-04-29 22:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-04-29 22:02

Men om du kollar vad en snickare skulle ta för att smacka ihop soffbasen SB-1? Det i och med att du inte vill, eller om du inte hade tid att bygga själv.

Det fixar såklart vilken snickare som helst med glans.
In under soffan med den. Dammsugaren kommer inte skada den, som du var rädd för. Kablar drar du i t.ex. vita kabelkanal , kanske t.o.m. att du får in kablarna bakom dina lister, så syns de inte. :) Du hade ju funderingar kring det med, att du inte ville att kablarna skulle synas.

Klappat och klart. :)

Så här ser den ut. I-ors skiss/ konstruktion:
sb1-2.png
sb1-2.png (48.22 KiB) Visad 2060 gånger

Från tråden :
viewtopic.php?f=3&t=71680

Självhäftande kabelkanal Plasfix 16x10mm 2m vit
https://www.hornbach.se/shop/Sjalvhafta ... aljer.html
DV_8_3773884_02_4c_DE_20150803092322.jpg
DV_8_3773884_02_4c_DE_20150803092322.jpg (31.7 KiB) Visad 2055 gånger

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-04-29 22:18

Baffel skrev:Men om du kollar vad en snickare skulle ta för att smacka ihop soffbasen SB-1? Det i och med att du inte vill, eller om du inte hade tid att bygga själv.

Det fixar såklart vilken snickare som helst med glans.
In under soffan med den. Dammsugaren kommer inte skada den, som du var rädd för. Kablar drar du i t.ex. vita kabelkanal , kanske t.o.m. att du får in kablarna bakom dina lister, så syns de inte. :) Du hade ju funderingar kring det med, att du inte ville att kablarna skulle synas.

Klappat och klart. :)

Så här ser den ut, skiss:
sb1-2.png

Från tråden :
viewtopic.php?f=3&t=71680

Självhäftande kabelkanal Plasfix 16x10mm 2m vit
https://www.hornbach.se/shop/Sjalvhafta ... aljer.html
DV_8_3773884_02_4c_DE_20150803092322.jpg


Mjo, jag ska överväga det.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-04-30 10:13

Gör det :)

Hur pass intresserad är du av att hålla på med just den DSP:n och de andra pryttlarna som I-or plockade ihop i det paketet? Är det ok att pyssla med/ koppla in så har du en kanonbra lösning.

När jag tänker efter , varför ska du ha så bra ljud i vardagsrummet när det rummet är till för sekundär lyssning? Om jag fattade saken rätt. :)

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Beakungen » 2021-04-30 11:18

Har du provat att köra Sonons subben du har till grejerna? Tänker att den kanske jobbar bra ihop med förstärkaren? :)

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-04-30 12:22

Baffel skrev:Gör det :)

Hur pass intresserad är du av att hålla på med just den DSP:n och de andra pryttlarna som I-or plockade ihop i det paketet? Är det ok att pyssla med/ koppla in så har du en kanonbra lösning.

När jag tänker efter , varför ska du ha så bra ljud i vardagsrummet när det rummet är till för sekundär lyssning? Om jag fattade saken rätt. :)


Nä, det är ju det. Jag ville bara ha en enkel och diskret lösning för att få lite mer botten i basen. Överlag är jag annars rätt nöjd med ljudet som det är, med tanke på förutsättningarna. Så kanske bättre att lägga krut och pengar på det primära systemet som också är i behov (nåja) av uppgraderingar. :)
Senast redigerad av bjornw 2021-04-30 12:37, redigerad totalt 1 gång.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-04-30 12:36

Beakungen skrev:Har du provat att köra Sonons subben du har till grejerna? Tänker att den kanske jobbar bra ihop med förstärkaren? :)


Jepp! Av de fyra(!) subbar jag testat är det Rel T/5i via högivå som integrerat bäst. Men då kör jag utan högpassfilter och sätter lågpass-crossover lågt så den matchar Guru Juniors egen avrullning.

Med de två subbar jag testat via kablad lågnivå (BK Electronics XLS200 Mk2 och SVS 3000 Micro) är jag tvingad at köra med Sonos Amp:s inbyggda låg/högpassfilter och det har som sagt inte alls låtit bra, oavsett crossover.

Sonos trådlösa Sub kör också med Ampens inbyggda filter, men den integrerar åtminstone bättre än de två subbar jag kablat via lågnivå, och det är kanske inte så konstigt när det är samma tillverkare på båda förstärkarna. Dock tycker jag det generellt låter bättre utan sub, då den inte är särskilt musikalisk. Sen kan jag för all del enkelt slå av och på subben beroende på vilken musik jag lyssnar på, men blir det då värt de 8000 kronorna? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-04-30 12:49

Så plug and play. :)

Detta med HP- filter , för att dela av gurosarna nedåt är inte aktuellt? För något sådant har du väl inte idag?

Tänker den där lådan som skivspelaren står på. Kan själva lådan stå kvar där och du kan placera skivspelaren någonstans så verkar ju den ha bra volym. Om det nu passar att ha en sub placerad där tänker jag.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-04-30 13:16

Baffel skrev:Så plug and play. :)

Detta med HP- filter , för att dela av gurosarna nedåt är inte aktuellt? För något sådant har du väl inte idag?


Förstärkaren har ju ett inbyggt HP/LP-filter, som i en AV-receiver. Ansluter jag något via sub-utgången så slås det filtret på automatiskt och jag kan välja delningsfrekvens mellan 50 och 110 Hz. Det delar alltså av både högpass till speakers out och lågpass till sub out. Det går ej att bypassa, så det är LFE-in på subben som gäller. Vill jag kunna använda externa filter (inklusive subbens lågpassfilter) så måste jag koppla via högnivå. Det finns ingen full range pre-out på förstärkaren.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-04-30 17:34

Perfekt! Kör typ något sådant här då.
https://www.eluxson.se/inbyggnadsslutst ... -300d.html
Finns för övrigt en hel del trådar på forumet om lämpliga förstärkare till wåffarar. :)
Sen soffwåffer, eller om snickaren smackar ihop en av den där lådan du har skivspelaren på. Lämpliga element får du hjälp med att hitta här. Finns många som byggt och kan ge förslag. Jo, sen kolla med snickaren vad han tar för att såga upp och limma ihop lite skivor. :D
shot_2021-04-30_17-32-54.png
shot_2021-04-30_17-32-54.png (533.53 KiB) Visad 1950 gånger


Eller något från Kina. Kolla med de som har erfarenhet av några sådana förstärkare. . Så du vet om den du är intresserad av något att ha. Finns ju många att välja på. Tog en i högen. Vet ej om den är bra. Bara som exempel :
https://www.ebay.co.uk/itm/274064126048

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-04-30 18:14

Eller såklart alternativet köp en färdig sub. Det med att skräddarsy är väl mer om du är i behov av det. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Tangband » 2021-05-01 21:17

Konsten att integrera en subwoofer ( helst 2 st ) så att den, förutom bättre utsträckning nedåt i registret även gör att all musik upplevs låta bättre, börjar alltid med korrekt, noggrann uppställning av topparna samt en bra lyssningsplacering i rummet. Innan subwoofern bärs in. Har basåtergivningen vissa problem i topparna som har med placeringen i rummet att göra, så blir det aldrig bättre med en subwoofer.

Subwoofern måste även vara bättre än topparna på att artikulera djupbasen, om subwoofern ska upplevas som en förbättring då den kopplas in. Vilket förstås är en självklarhet om man tänker efter lite. :)

Det är nog därför de flesta prisbilliga subwoofers ofta medför försämrat ljud, om man bortser från lite häftigare effekter då man ser på film. :) En oartikulerad explosion eller dinosaurie kan man kanske ha överseende med...

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Tangband » 2021-05-01 21:34

bjornw skrev:
Beakungen skrev:Har du provat att köra Sonons subben du har till grejerna? Tänker att den kanske jobbar bra ihop med förstärkaren? :)


Jepp! Av de fyra(!) subbar jag testat är det Rel T/5i via högivå som integrerat bäst. Men då kör jag utan högpassfilter och sätter lågpass-crossover lågt så den matchar Guru Juniors egen avrullning.

Med de två subbar jag testat via kablad lågnivå (BK Electronics XLS200 Mk2 och SVS 3000 Micro) är jag tvingad at köra med Sonos Amp:s inbyggda låg/högpassfilter och det har som sagt inte alls låtit bra, oavsett crossover.

Sonos trådlösa Sub kör också med Ampens inbyggda filter, men den integrerar åtminstone bättre än de två subbar jag kablat via lågnivå, och det är kanske inte så konstigt när det är samma tillverkare på båda förstärkarna. Dock tycker jag det generellt låter bättre utan sub, då den inte är särskilt musikalisk. Sen kan jag för all del enkelt slå av och på subben beroende på vilken musik jag lyssnar på, men blir det då värt de 8000 kronorna? :mrgreen:


RELs metod innebär att deras subbasar fungerar som basstöd pga det flacka 12 dB LP filtret de använder. Det låter ofta bättre än det mäter. :)
THX filtrering fungerar i många fall ljudmässigt sämre enligt min mening, även om det mätmässigt i många fall integrerar bättre med 24/12 dB filter och slutna toppar.

Det finns en topologi som enligt min egen erfarenhet ( efter två års intensivt testande med dsp-filter ) låter lite bättre än ovanstående, och det är 30/18 dB filter med slutna toppar. Alltså udda ordningens akustiska filter .
Ino audio gör visst ett sådant filter, och många dsp filter klarar samma sak.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-05-02 09:32

Tangband skrev:
bjornw skrev:RELs metod innebär att deras subbasar fungerar som basstöd pga det flacka 12 dB LP filtret de använder. Det låter ofta bättre än det mäter. :)
THX filtrering fungerar i många fall ljudmässigt sämre enligt min mening, även om det mätmässigt i många fall integrerar bättre med 24/12 dB filter och slutna toppar.

Det finns en topologi som enligt min egen erfarenhet ( efter två års intensivt testande med dsp-filter ) låter lite bättre än ovanstående, och det är 30/18 dB filter med slutna toppar. Alltså udda ordningens akustiska filter .
Ino audio gör visst ett sådant filter, och många dsp filter klarar samma sak.


Problemet för mig är ju att jag använder en integrerad förstärkare med inbyggt filter. Det finns ingen ofiltrerad lågnivåutgång, bara en filtrerad subutgång och sen högnivå via högtalarterminalerna. Så jag kan inte använda något tredjepartsfilter. Jag kan förstås byta ut förstärkeriet men det är en annan diskussion. :)

Vad jag kan göra är att koppla subben via högnivå och försöka matcha lågpassfiltret i subben med högtalarnas naturliga avrullning. Och detta funkar bra med Rels subbar, förmodligen pga deras flacka filter, som du påpekar. Men är det just 12 db-filter som blir mest naturligt om man inte använder något högpassfilter, eller är ett 18 dB-filter bättre? Vissa subbar med inbyggd DSP, som t ex Martin Logans Dynamo-serie, erbjuder ju flera filter, både 18 dB och 24 dB, även om jag inte sett någon med 12 dB-filter.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-05-02 09:39


135:-

Högnivå-omvandlare
Artnr. 84-598

Högnivå-omvandlare...


https://www.biltema.se/bil---mc/bilster ... 2000035005

Om du behöver omvandla signalen.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-05-02 10:12

Baffel skrev:
135:-

Högnivå-omvandlare
Artnr. 84-598

Högnivå-omvandlare...


https://www.biltema.se/bil---mc/bilster ... 2000035005

Om du behöver omvandla signalen.


Ja, det där borde jag förstås kollat upp. :)

Misstänker att det finns motsvarande i betydligt högre prisklasser, men duger en sån från biltema? Antar det blir ett visst tillägg av distorsion som skulle kunna begränsas av en omvandlare av högre kvalisort?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-05-02 10:19

Tja du. Vet inte. Köp en och sprätta upp den. Ta bilder och lägg ut här så kan väl de som har lite koll på det ge en uppskattning. Det gällande de kvalité på komponenterna. Distorsion ska mätas upp , vilket jag ej kan göra , men ändå.

Jag har en hemma . Vill du kan jag sprätta upp den , men då får du swisha mig 135 pix i och med att jag plockar isär den. Den lär jag inte få ihop sen. ! Obs jag har inte kunskap att avgöra om den är kvalitetsmässigt vettig genom att kolla på komponenterna i den. :)

Vänta, jag letar reda på den. Det kanske går att skruva isär den.

Edit. Som jag misstänkte. Det går ej att skruva isär den. Du får avgöra, om du vill veta, om jag ska bända isär den men som sagt då behöver jag köpa en ny , med stor sannolikhet . :)
IMG_20210502_102854_copy_1560x1560 (1).jpg
IMG_20210502_102854_copy_1560x1560 (1).jpg (245.24 KiB) Visad 1786 gånger

IMG_20210502_102841_copy_1560x1560 (2).jpg
IMG_20210502_102841_copy_1560x1560 (2).jpg (218.62 KiB) Visad 1786 gånger


Eller om det går att hitta någon vettig info på nätet.
Senast redigerad av Baffel 2021-05-02 10:47, redigerad totalt 1 gång.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-05-02 10:46

Baffel skrev:Tja du. Vet inte. Köp en och sprätta upp den. Ta bilder och lägg ut här så kan väl de som har lite koll på det ge en uppskattning. Det gälla de kvalité, dist (är nog inte det lättaste att avgöra, men ändå) osv. Jag har en hemma . Vill du kan jag sprätta upp den , men då får du swisha mig 135 pix i och med att jag plockar isär den. Den lär jag inte få ihop sen. ! Obs jag har inte kunskap att avgöra om den är kvalitetsmässigt vettig genom att kolla på komponenterna i den. :)

Vänta, jag letar reda på den. Det kanske går att skruva isär den.

Edit. Som jag misstänkte. Det går ej att skruva isär den. Du får avgöra, om du vill veta, om jag ska bända isär den men som sagt då behöver jag köpa en ny , med stor sannolikhet . :)


Frågan är vad man kan konstatera av att kolla på komponenterna utan att göra någon mätning. En annan lösning är ju att jag köper en själv och testar med. Låter det tillräckligt bra så gör det.

Men nu öppnar sig ju möjligheterna i oändlighet. Dels skulle det kunna lösa problemen jag har med brum när jag kör Rels subbar via högnivå. Ytters kontroversiellt att konvertera signalen till lågnivå, men ändå en möjlighet.

Men Sen kan jag ju koppla vidare till ett slutsteg och vilket filter som helst med dsp/room correction på hela systemet. Pust, nu brinner det i hjärnan ;D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-05-02 11:57

:idea:

Jag testar detta.
1. Signal från CD-spelare :arrow: Förstärkare X :arrow: Högtalare A
Sen
2. Signal CD-spelare :arrow: Förstärkare X :arrow: hög-lågkonveter Förstärkare Y :arrow: Högtalare A

Jämför ljud 1 vs 2. Lyssnar,inte mäta.

Säger ju egentligen inget om hur bra konvertern är eftersom jag passar signalen genom två förstärkare i test nr 2, men strunt samma. Kul för att se om det blir fullregisterförstärkning av signalen. :mrgreen:

Ska bara leta reda på min testförstärkare.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-05-02 12:51

Testat nr 2. Nja, funkar med högre frekvenser ena högtalaren. Är säkert något glapp någonstans. Skulle kunna växla kanaler och trixa men låter det vara. Har i alla fall pluggat in låg till hög nivå konverteraren i en sub med förstärkare och då har det fungerat. Inte det mest optimala måhända , med det funkar. :)
Bilagor
IMG_20210502_124221.jpg
IMG_20210502_124221.jpg (1.74 MiB) Visad 1760 gånger

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-05-02 13:17

Baffel skrev:Har i alla fall pluggat in låg till hög nivå konverteraren i en sub med förstärkare och då har det fungerat. :)

Hög- till lågnivå menar du?

Vill man slå på stort hittade jag den här:
https://www.amazon.se/Focal-High-Low-Ad ... eature_div

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 4 gäster