Integrera en subwoofer med Guru Junior

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22692
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-02 13:42

Jag antar att det räcker med några motstånd för att ta ner signalnivån? Det är ju en hög impedans på ingången och då blir det inte hög effekt att ta hand om. Själva "förpackningen" kostar mer än innanmätet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-05-02 13:43

Nu testade jag igen, men med ny förstärkare. Så vad du ser på bilden är CD- spelare :arrow: AUX höger och vänster kanal på en förstärkare :arrow: H och V kanal högatlarutgångarna ut in till :arrow: hög till lågnivåkonveteraren :arrow: till en annan förstärkare H och V kanal in i AUX i den förstärkaren sedan från den :arrow: högtalare. Resultat. Det hörs enbart via en kanal , via V på hög till lågnivåkonveteraren till högtalaren . Ljud i den högtalaren fullregister så själva konverteraren i sig har inget filter i sig. Skruven du ser på bilden på konverteraren ändrar du volymen. Dock höger kanal inget ljud . Från konverteraren inget ljud. Kan vara själva konverteraren som är paj.

Mysko. Det borde ju funka på båda kanalerna. 8O

Edit. Koppla inte in enbart konverteraren i högtalarutgångarna på förstärkaren . Plugga in den tillsammans med högtalare i de utgångarna.
Bilagor
IMG_20210502_133444.jpg
IMG_20210502_133444.jpg (1.89 MiB) Visad 2243 gånger
Senast redigerad av Baffel 2021-05-02 13:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-05-02 13:48

bjornw skrev:Hög- till lågnivå menar du?

Ja.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-05-02 15:28

I vilket fall. Det är nog inte distorsion som konverteraren i sig producerar ( den i sig tror jag är låg, gissar jag på) som kan ställa till det utan att du matar signalen till subben via två slutsteg. Disten från slutsteg 1 slussas vidare med disten från slutsteg 2 till sub/ subbar. Signalen tvättas" inte i konverteraren.
Så här summeras disten :
viewtopic.php?f=9&t=71504

Nåväl, spelar det någon roll? Kanske kanske inte. Säg att slutsteg 1 producerar 0,02 % dist och slutsteg 2 0,02% dist. Minns inte var jag läste att om disten är runt 1% för frekvenser från 20 Hz upp till runt 80-100 Hz så hörs det inte ändå med en sub så därmed är det ju nemas problemas OM det inte vore för subben själv. Lägg till den disten den producerar. Däri ligger nog den stora utmaningen i att hitta en bra sub. :) Tyvärr är det ofta svårt att utläsa om dist i databladet på subbar.

Frekvensgång , placering, filter och integrering övrigt högtaleri såklart väldigt viktigt. :D

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-05-06 15:38

Baffel skrev:
135:-

Högnivå-omvandlare
Artnr. 84-598

Högnivå-omvandlare...


https://www.biltema.se/bil---mc/bilster ... 2000035005

Om du behöver omvandla signalen.


Jag gav det ett försök med högnivå till lågnivå-omvandlare mellan Sonos Amp och Rel subwoofer, och det funkar, inget brum kvar! Jag köpte en likadan som du har från biltema, men jag hade nästan föredragit en med fixerat motstånd, och kanske lite högre kvalitet på lådan. Men nu när jag vet att det funkar så köper jag kanske nån lyxigare variant.

Jag fick även grönt ljus från frugan med omstrukturering av Stringhyllan så att jag kan flytta ned högtalarna. Men den lösningen kräver en ny, smalare hyllsektion eftersom mediahyllpanet endast finns i 58 cm bredd, jämfört med nuvarande 78 cm breda sektion. Totalkostnad: 5-6000 kr. Det är bara att blunda och öppna plånkan. :)

181949612_475011113732364_4085554425111886246_n.jpg
181949612_475011113732364_4085554425111886246_n.jpg (162.57 KiB) Visad 2081 gånger

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav goat76 » 2021-05-06 17:24

Kul att det funkar bra med den där omvandalaren så att det går att använda din REL. :)

Tänk på det Tangband nämnde tidigare i tråden, att först se till att du hittar den absolut mest optimala placeringen för dina Guru-högtalare innan du justerar in REL subwoofern. Varje gång du ändrar placering för dina fronthögtalare bör du även justera om placeringen och inställningarna för subwoofern.

Jag antar att du redan följt RELs beskrivning hur installationen går till, där man börjar med överdrivet högt ställt crossover för att lätt hitta rätt fasläge samt rätt avstånd till hörnet där man får maximalt väggstöd och bästa vinkel. Man hör ganska tydligt när den mest optimala placeringen är hittad, för precis som de säger så märker man en ökad energi och ett ökat ljudtryck med ett visst avstånd till hörnet.
Efter det kommer finjusteringen av crossover och nivå och är specifikt för de högtalare man har och hur de fungerar i lyssningsrummet. REL har dock tips om att starta finjusteringen från vissa lägen som i normalfallen brukar ligga relativt nära de inställningar där de flesta landar, ten-o-clock på både crossover och volymnivå som utgångspunkt men det slutgiltiga läget kan naturligtvis hamna långt från detta.

Här är guiden med tillhörande korta videoklipp vilket tydliggör det som står i manualen: https://relsupport.zendesk.com/hc/en-us ... ning-Guide

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-05-06 17:40

bjornw skrev:
Baffel skrev:
135:-

Högnivå-omvandlare
Artnr. 84-598

Högnivå-omvandlare...


https://www.biltema.se/bil---mc/bilster ... 2000035005

Om du behöver omvandla signalen.


Jag gav det ett försök med högnivå till lågnivå-omvandlare mellan Sonos Amp och Rel subwoofer, och det funkar, inget brum kvar! Jag köpte en likadan som du har från biltema, men jag hade nästan föredragit en med fixerat motstånd, och kanske lite högre kvalitet på lådan. Men nu när jag vet att det funkar så köper jag kanske nån lyxigare variant.

Jag fick även grönt ljus från frugan med omstrukturering av Stringhyllan så att jag kan flytta ned högtalarna. Men den lösningen kräver en ny, smalare hyllsektion eftersom mediahyllpanet endast finns i 58 cm bredd, jämfört med nuvarande 78 cm breda sektion. Totalkostnad: 5-6000 kr. Det är bara att blunda och öppna plånkan. :)

181949612_475011113732364_4085554425111886246_n.jpg


Kul :)

5-6000 kr för att fixa en bokhylla . Okej, men bygger grejer för omstruktureringen själv så...Skojar bara. :) Inget mer tjat om att du ska bygga något eftersom du deklarerat att du inte har tiden.

OT.
Edit. Jag raljerar över detta med att bygga men det fick jag äta upp. Det var ett tag sedan jag snickrade ihop något. Pysslar med lite olika projekt nu och självklart är det som vanligt, när man inte hållt på ett tag. Små grejer som saknas och jävlas. Sådant man inte tänker på. Har man bara rulle på sitt snickrande rullar allt på men det gäller att komma upp i fart. Dessutom, Djävulen sitter i detaljerna. :twisted:

Med det sagt så tycker jag det är väldigt roligt att amatörpyssla med lite snickerier. :) Det överväger den lite sega startsträckan. :D Om man har tiden såklart.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-05-06 19:04

goat76 skrev:Kul att det funkar bra med den där omvandalaren så att det går att använda din REL. :)

Tänk på det Tangband nämnde tidigare i tråden, att först se till att du hittar den absolut mest optimala placeringen för dina Guru-högtalare innan du justerar in REL subwoofern. Varje gång du ändrar placering för dina fronthögtalare bör du även justera om placeringen och inställningarna för subwoofern.

Jag antar att du redan följt RELs beskrivning hur installationen går till, där man börjar med överdrivet högt ställt crossover för att lätt hitta rätt fasläge samt rätt avstånd till hörnet där man får maximalt väggstöd och bästa vinkel. Man hör ganska tydligt när den mest optimala placeringen är hittad, för precis som de säger så märker man en ökad energi och ett ökat ljudtryck med ett visst avstånd till hörnet.
Efter det kommer finjusteringen av crossover och nivå och är specifikt för de högtalare man har och hur de fungerar i lyssningsrummet. REL har dock tips om att starta finjusteringen från vissa lägen som i normalfallen brukar ligga relativt nära de inställningar där de flesta landar, ten-o-clock på både crossover och volymnivå som utgångspunkt men det slutgiltiga läget kan naturligtvis hamna långt från detta.

Här är guiden med tillhörande korta videoklipp vilket tydliggör det som står i manualen: https://relsupport.zendesk.com/hc/en-us ... ning-Guide

Jepp, den guiden har jag utgått från. Det är finjusteringen som återstår, och det är omöjligt att ställa in utan att någon assisterar. Frugan får hjälpa mig ikväll, om hon har tålamodet. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav goat76 » 2021-05-06 21:34

bjornw skrev:
goat76 skrev:Kul att det funkar bra med den där omvandalaren så att det går att använda din REL. :)

Tänk på det Tangband nämnde tidigare i tråden, att först se till att du hittar den absolut mest optimala placeringen för dina Guru-högtalare innan du justerar in REL subwoofern. Varje gång du ändrar placering för dina fronthögtalare bör du även justera om placeringen och inställningarna för subwoofern.

Jag antar att du redan följt RELs beskrivning hur installationen går till, där man börjar med överdrivet högt ställt crossover för att lätt hitta rätt fasläge samt rätt avstånd till hörnet där man får maximalt väggstöd och bästa vinkel. Man hör ganska tydligt när den mest optimala placeringen är hittad, för precis som de säger så märker man en ökad energi och ett ökat ljudtryck med ett visst avstånd till hörnet.
Efter det kommer finjusteringen av crossover och nivå och är specifikt för de högtalare man har och hur de fungerar i lyssningsrummet. REL har dock tips om att starta finjusteringen från vissa lägen som i normalfallen brukar ligga relativt nära de inställningar där de flesta landar, ten-o-clock på både crossover och volymnivå som utgångspunkt men det slutgiltiga läget kan naturligtvis hamna långt från detta.

Här är guiden med tillhörande korta videoklipp vilket tydliggör det som står i manualen: https://relsupport.zendesk.com/hc/en-us ... ning-Guide

Jepp, den guiden har jag utgått från. Det är finjusteringen som återstår, och det är omöjligt att ställa in utan att någon assisterar. Frugan får hjälpa mig ikväll, om hon har tålamodet. :)


Långtidslyssning tycker jag är en bra metod när det kommer till finjusteringarna. Du hittar säkert relativt snabbt på ett ungefär var delningen av subwoofern låter bäst och på vilken ljudnivå den bör ligga, men med några dagars lyssning brukar man märka om subwoofern överlappar frontarna aningen för mycket, eller om den överlag spelar för starkt eller för svagt relativt frontarna.

Ibland brukar jag be min dotter lyssna när jag ändrar saker, det gäller bara att förklara vad hon ska lyssna efter, sóm exempelvis i vilken position från hörnet som basen blir starkare och djupare. Jag tycker dock man kan höra detta även på subwooferns position medans man flyttar den och det överenstämmer med det hon hör på lyssningsplats. :)

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-05-07 13:31

Baffel skrev:Kul :)

5-6000 kr för att fixa en bokhylla . Okej, men bygger grejer för omstruktureringen själv så...Skojar bara. :) Inget mer tjat om att du ska bygga något eftersom du deklarerat att du inte har tiden.

OT.
Edit. Jag raljerar över detta med att bygga men det fick jag äta upp. Det var ett tag sedan jag snickrade ihop något. Pysslar med lite olika projekt nu och självklart är det som vanligt, när man inte hållt på ett tag. Små grejer som saknas och jävlas. Sådant man inte tänker på. Har man bara rulle på sitt snickrande rullar allt på men det gäller att komma upp i fart. Dessutom, Djävulen sitter i detaljerna. :twisted:

Med det sagt så tycker jag det är väldigt roligt att amatörpyssla med lite snickerier. :) Det överväger den lite sega startsträckan. :D Om man har tiden såklart.

Den tid jag lagt på detta är redan för mycket sett till den tid jag har att förfoga över. I ett senare skede i mitt liv så hoppas jag ha mer tid för hobbies. :)

När det gäller omvandlaren, tror du det spelar roll vilken uteffekt man ställer den på (0-2 volt)? Utan mätinstrument är det ändå omöjligt att veta exakt effekt på signalen, men jag försökte kalibrera genom att jämföra med LFE-kopplingen och då fick jag ställa reglagetnpå omvandlaren på ca halvvägs för att få samma ljudvolym som via LFE. Finns det risk för ökad distortion om jag sätter uteffekten på omvandlaren till max och drar ner gain på subben istället?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-05-07 14:23

Du ska mata in signalstyrka det subbens förstärkare är specad för . Alla pryttlar i kedjanskapar dist , som jag skrev om ovan. Vanligtvis är subben (och/ eller högtalarna) själv ställer till med ( låda , element) värst med mest dist, sen slutstegen , sist med minst dist kommer förförsterkeriet, CD- spelare. Det utan att blanda in skivspelare som jag inte riktigt vet hur mycket de distar . Gamla tuners är hejare på att dista , men vem kör med sådana nu för tiden ? ( jag ibland ) :) . Den där omvandlaren har nog , eller tillför nog låg dist. Obs gissar jag på!

Har du någon kompis, eller om din fru ställer upp, så testa. Ta fram en dB mätare ( eller tanka ned en dB mätarapp , inte det mest optimala men ändå) . Ställ den där omvandlaren i olika lägen och vrid på volymen i subbens förstärkare . Lyssna vad du tycker låter bäst. Om du ens kan höra någon skillnad. Obs måste vara blindtest i så fall och samma ljudstyrka när du lyssnar påse olika inställningarna. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-05-07 14:23

Du ska mata in signalstyrka det subbens förstärkare är specad för . Alla pryttlar i kedjanskapar dist , som jag skrev om ovan. Vanligtvis är det subben (och/ eller högtalarna)i sig själv som ställer till med värst dist(låda och element) sen slutstegen , sist med minst dist kommer förförstärkeriet, CD- spelare ( om det är bra grejer). Det utan att blanda in skivspelare som jag inte riktigt vet hur mycket de distar . Gamla tuners är hejare på att dista , men vem kör med sådana nu för tiden ? ( jag ibland ) :) Nåväl, nog med OT från min sida. Den där omvandlaren har nog , eller tillför nog låg dist. Obs gissar jag på!

Har du någon kompis, eller om din fru ställer upp, så testa. Ta fram en dB mätare ( eller tanka ned en dB mätarapp , inte det mest optimala men ändå) . Ställ den där omvandlaren i olika lägen och vrid på volymen i subbens förstärkare .Får du se vad du tycker låter bäst. Om du ens kan höra någon skillnad. Obs måste vara blindtest i så fall och samma ljudstyrka när du lyssnar på de olika inställningarna. :)

Det som distat mest hos mig var min fd fru. Ju högre volym ju mer dist.

Edit. Fast det där med dist. Kan vara lurigt vad det är som ställer till det,se här:
viewtopic.php?f=3&t=72042

Så gällande omvandlaren från Biltema. Brasklapp. Vet ej vad det kan ställa till med.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-05-07 15:13

Baffel skrev:Du ska mata in signalstyrka det subbens förstärkare är specad för.

Hur kan jag ta reda på det då? :) Manualen specar bara Input Impedance: Low Level: 10kΩ.

Någon spec för själva förstärkaren har jag inte hittat.
https://rel.net/wp-content/uploads/2016 ... Manual.pdf

Edit: biltema-omvandlaren verkar klara max 30-40 watt input, om jag kollar specar (den finns i en miljon versioner, bara ombrandade), se t ex här:
https://www.conrad.se/p/hama-high-low-l ... 7&vat=true

Jag var också i kontakt med med en bilstereofirma och diskuterade omvandlare och enligt dem finns det i princip inga bra passiva sådana. Och de aktiva kräver 12V-trigger vilket jag inte har från förstärkaren. Jag kanske köper den från Focal som funkar i både aktivt och passivt läge. Dock verkar den inte ha variabel utnivå, och dom specar inte nivån heller, så det blir ju lite av en chansning i så fall:
https://www.focal.com/sites/www.focal.f ... ilo.v3.pdf

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22692
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-07 16:12

Manualen som det länkas till visar ju att det finns ingångar för linje- och högtalarnivå. Varför går det inte att använda dem?

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-05-07 16:55

RogerGustavsson skrev:Manualen som det länkas till visar ju att det finns ingångar för linje- och högtalarnivå. Varför går det inte att använda dem?


Jag får brumproblem när jag kör högnivå in. Det verkar vara något problem specifikt för vissa förstärkarmodeller, jag är inte helt ensam om att ha det i alla fall.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-05-07 18:28

Just det. Missade, eller kom på. Om du kollar lite olika apparater som ska pluggas in i en förstärkare , tex CD- spelare så står det oftast : Line output: 2V
Om jag har fel nu får någon mer insatt rätta mig. Just Line output: 2V verkar vara en standard. Därmed en standard även in i integrerade förstärkare , eller förförstärkare. Det skulle ju bli helt knasigt om olika tillverkare hade olika nivåer vad det gäller nivå på utgångarna . Grejerna , olika märken, är ju gjorda för att plugga i varandra. Ta valfri förstärkare med valfri CD- spelare och det brukar inte vara något problem att gå dem att lira bra ihop. Med det sagt så BORDE den där omvandlaren skjutsa ut just Line output: 2V. Det som max , sen kan du vrida ned styrkan i den men max torde vara Line output: 2V.

Att omvandlaren enbart skulle mäkta med 30-40 W , hmm tja det visste jag inte om. Jag har allt tryckt på med bra mycket mer än så. Mwn det stämmer säkert det du säger. För det priset, Biltema , så kanske man inte kan förvänta sig high end. Fast Biltemas högtalarkablar är high end. :mrgreen:

Så max uppskruvat på omvandlaren så inte förstärkaren får för svag signal in så den måste ökas i volym för att driva subben . Det borde skapa mer dist än om du har max uppskruvat på omvandlaren. Obs tror jag.

Att det brummar låter ju som jordproblem men det kanske du redan kollat? Testat att dra en jordtåt till elementet? Har du jordade vägguttag? Haft liknande brum med andra pryttlar i det rummet, med de vägguttagen?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-05-07 18:47

Är omvandlaren specad för att klara av max 30-40 W så ska man nog akta sig för att trycka in mer effekt. Vet i tusan vad som kan hända, paja då. 8O

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-05-07 19:08

Baffel skrev:Just det. Missade, eller kom på. Om du kollar lite olika apparater som ska pluggas in i en förstärkare , tex CD- spelare så står det oftast : Line output: 2V
Om jag har fel nu får någon mer insatt rätta mig. Just Line output: 2V verkar vara en standard. Därmed en standard även in i integrerade förstärkare , eller förförstärkare. Det skulle ju bli helt knasigt om olika tillverkare hade olika nivåer vad det gäller nivå på utgångarna . Grejerna , olika märken, är ju gjorda för att plugga i varandra. Ta valfri förstärkare med valfri CD- spelare och det brukar inte vara något problem att gå dem att lira bra ihop. Med det sagt så BORDE den där omvandlaren skjutsa ut just Line output: 2V. Det som max , sen kan du vrida ned styrkan i den men max torde vara Line output: 2V.

Att omvandlaren enbart skulle mäkta med 30-40 W , hmm tja det visste jag inte om. Jag har allt tryckt på med bra mycket mer än så. Mwn det stämmer säkert det du säger. För det priset, Biltema , så kanske man inte kan förvänta sig high end. Fast Biltemas högtalarkablar är high end. :mrgreen:

Så max uppskruvat på omvandlaren så inte förstärkaren får för svag signal in så den måste ökas i volym för att driva subben . Det borde skapa mer dist än om du har max uppskruvat på omvandlaren. Obs tror jag.

Att det brummar låter ju som jordproblem men det kanske du redan kollat? Testat att dra en jordtåt till elementet? Har du jordade vägguttag? Haft liknande brum med andra pryttlar i det rummet, med de vägguttagen?

Jordat har jag gjort, utan det så får jag ett fruktansvärt brum. Efter jordning finns det dock kvar ett svagt, pulserande brum som bara uppstår när förstärkaren skickar signal. Tillräckligt högt för att vara störande.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-05-07 19:10

Baffel skrev:Är omvandlaren specad för att klara av max 30-40 W så ska man nog akta sig för att trycka in mer effekt. Vet i tusan vad som kan hända, paja då. 8O

Den borde överhettas, men jag ska inte prova. :)
Däremot ska jag försöka hitta en som klarar lite mer kräm.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-05-07 19:42

Hojta till om du hittar någon som är riktigt bra, eller bra. Gärna testad . Kan ju vara bra att ha. :)

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-05-07 20:02

Baffel skrev:Hojta till om du hittar någon som är riktigt bra, eller bra. Gärna testad . Kan ju vara bra att ha. :)

Det ska jag göra.
Jag antar förresten att de 2V output som är specat för biltemaomvandlaren är per kanal? Alltså 4V totalt in i subwoofern? Då blir det logiskt att jag ska ställa den halvvägs försatt få motsvarande volym som jag får när jag kör sub out till LFE in.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-05-07 20:44

Tja du, säg det. Här om linje ut och ingångar :

Line outputs usually present a source impedance of 100 to 600 ohms. The voltage can reach 2 volts peak-to-peak with levels referenced to −10 dBV (300 mV) at 10 kΩ. The frequency response of most modern equipment is advertised as at least 20 Hz to 20 kHz, which corresponds to the conventional range of human hearing. Line outputs are intended to drive a load impedance of 10,000 ohms; with only a few volts, this requires only minimal current.


https://en.wikipedia.org/wiki/Line_level

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22692
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-07 21:05

Märkligt det här med högnivåingången. Audio Pro kunde ta både ock utan problem. Stora effekter lär det väl inte bli med inimpedans på 10 kOhm?

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-05-07 21:10

RogerGustavsson skrev:Märkligt det här med högnivåingången. Audio Pro kunde ta både ock utan problem. Stora effekter lär det väl inte bli med inimpedans på 10 kOhm?

Jag tror som sagt det är någon inkompatibilitet med min förstärkare. Jag testade med Rels trådlösa modul och då fick jag samma brum när jag kopplade sändaren via högnivå. Och eftersom jag då helt brutit den galvaniska kopplingen så kan det ju inte vara jordbrum.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-05-07 22:23

RogerGustavsson skrev:Stora effekter lär det väl inte bli med inimpedans på 10 kOhm?


Jo, för i samma länk står:
The high impedance of the line in the circuit does not load down the output of the source device.

These are voltage signals (as opposed to current signals) and it is the signal information (voltage) that is desired, not power to drive a transducer, such as a speaker or antenna. The actual information that is exchanged between the devices is the variance in voltage; it is this alternating voltage signal that conveys the information, making the current irrelevant.


Fast det var kanske inte det du menade? Uteffekt eller om du menade negativ effekt för .....

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22692
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-08 11:12

Om du skickar in t.ex. 28.3 V in i 10 kOhm blir det inte mycket effekt, 0.08 W om jag räknat rätt. Samma spänning ger 100 W i 8 Ohm.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-05-08 13:15

Nä, men det är väl informationen , spänningsskillnaderna du vill åt?

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav jansch » 2021-05-08 16:52

Baffel skrev:Nä, men det är väl informationen , spänningsskillnaderna du vill åt?


En hög till lågnivå omvandlare, såsom Biltemas, är en "spänningsomvandlare".
Är den passiv bygger den antingen på en transformatorlösning eller en spänningsdelare.

För icke balanserade ut/ingångar väljer man normalt en spänningsdelare. Då inte högnivåutgångens rekommenderade belastningsimpedans är känd (det är ju en standardgrej som ska passa de flesta förstärkare) och att den är inställbar gör att det nog bara sitter en potentiometer (lämpligtvis logaritmisk) i burken på ca 10kohm.*

Det borde inte skapa brumproblem. Lite udda att kablarna inte är skärmade, alltså att "-" inte bildar skärm över "+" kabeln.
Tanken är nog då att "högnivåingången" är tänkt för att drivas från ett slutsteg. Då är utimpedansen så låg att skärm inte behövs. Då kan i sig också potentiometern ha ett lägre värde än 10kohm.

Mät reststansen på högnivåingången utan anslutning på lågnivåutgången.

*Den fungerar alltså som en vanlig volymkontrol.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22692
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-08 17:16

Så här är det löst i Audio Pro B2-50, en spänningsdelare.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 20b250.GIF

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav jansch » 2021-05-08 17:23

Baffel skrev:
RogerGustavsson skrev:Stora effekter lär det väl inte bli med inimpedans på 10 kOhm?


Jo, för i samma länk står:
The high impedance of the line in the circuit does not load down the output of the source device.

These are voltage signals (as opposed to current signals) and it is the signal information (voltage) that is desired, not power to drive a transducer, such as a speaker or antenna. The actual information that is exchanged between the devices is the variance in voltage; it is this alternating voltage signal that conveys the information, making the current irrelevant.


Fast det var kanske inte det du menade? Uteffekt eller om du menade negativ effekt för .....


Den där länken är lite konstigt skriven, åtminstone för detta sammanhang. Informationen är dock helt korrekt.

Tänk såhär:
- En förstärkare/förförstärkare är spänningsstyrd = signalen definieras av en spänning.
- högnivå till lågnivå betyder att ta ner spänningsnivån. Det görs med en spänningsdelare eller transforator.
- Då förstärkares utgångar inte är ideala får dom inte belastas för hårt. Detta av 2 skäl - dom kan inte leverera hur mycket ström som helst och dom har en utimpedans (ri) som just är en impedans d v s varierar för olika frekvenser.
- Vanligt är en rekommenderad belastning på 10kohm fast utgången har ett ri på sådär 100ohm men som sagt kan variera med frekvensen. Dock belastar man bara med 10kohm är dom "idealiska" = spänningstyrda. Då även om utimpensen (ri) varierar

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster