Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav Calleberg » 2021-04-26 19:09

Ja, som rubriken lyder. Vad finns det för skojigt på marknaden för max 10 000?
Lagt ett par timmar på att googla men är kvar på ruta ett. :roll:

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav Tangband » 2021-04-27 09:48

Calleberg skrev:Ja, som rubriken lyder. Vad finns det för skojigt på marknaden för max 10 000?
Lagt ett par timmar på att googla men är kvar på ruta ett. :roll:


Jag förstår inte frågan

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav Calleberg » 2021-04-27 10:10

Jag förtydligar.

Om man söker efter en apparat som har ett, av användaren konfigurerbart bi-quad digitalfilter som t.ex kan användas för att åstadkomma en Linkwitz-Transform överföringsfunktion. Populärt kallat LT.
Vad har man då att välja på?

Jag känner till miniDSP, i övrigt verkar det finnas en uppsjö av kompetenta digitala Filter/Parametriska ekvilisatorer typ dbx Driverack, men ingen av dessa verkar ha någon form av LT funktionalitet?

Det här skall såklart användas för att ordna till frekvensgången på ett par slutna subbbasar.

(Och om andan faller på är jag ochså lite sugen på att prova ett brant (>24dB/Oktav) Faslinjärt LP filter runt ca 80-250Hz)

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav solhaga » 2021-04-27 12:10

Vad har du för ljudkällor?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav Calleberg » 2021-04-27 12:22

Cd, spelare växer nog mögel på den dock...
Lika möglig tuner.
En Kråmkastare av audiomodell, lätt härsken bara.
Spotify, Via surfplatta, Huvudsaklig ljudkälla.

Allt går in en Hegel HD20, Surfplattan vi usb såklart, Kråmkastaren via opto.

Åsså Blåtandas det Spotify rätt in i Försteget RC1590 ibland

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav solhaga » 2021-04-27 12:27

Calleberg skrev:Cd, spelare växer nog mögel på den dock...
Lika möglig tuner.
En Kråmkastare av audiomodell, lätt härsken bara.
Spotify, Via surfplatta, Huvudsaklig ljudkälla.

Allt går in en Hegel HD20, Surfplattan vi usb såklart, Kråmkastaren via opto.

Åsså Blåtandas det Spotify rätt in i Försteget RC1590 ibland


Ok, då är inte Roon med dess DSP i en dator till en flerkanals DAC ett alternativ.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav Calleberg » 2021-04-27 13:12

Nej, det stämmer. Äger ingen dator ens. Det närmsta jag kommer en dator (privat) är en NAS med LMS som nästan funkar :evil:

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav Tangband » 2021-04-27 15:35

Calleberg skrev:Jag förtydligar.

Om man söker efter en apparat som har ett, av användaren konfigurerbart bi-quad digitalfilter som t.ex kan användas för att åstadkomma en Linkwitz-Transform överföringsfunktion. Populärt kallat LT.
Vad har man då att välja på?

Jag känner till miniDSP, i övrigt verkar det finnas en uppsjö av kompetenta digitala Filter/Parametriska ekvilisatorer typ dbx Driverack, men ingen av dessa verkar ha någon form av LT funktionalitet?

Det här skall såklart användas för att ordna till frekvensgången på ett par slutna subbbasar.

(Och om andan faller på är jag ochså lite sugen på att prova ett brant (>24dB/Oktav) Faslinjärt LP filter runt ca 80-250Hz)


Det går utmärkt att använda Dbx driverack pa2 till LT, med funktionen ”shelving” som har variabelt Q. Kombinera detta med fler shelvingfunktioner och peq vid andra frekvenser, så kan du göra en väldigt exakt LT-funktion, typ exempelvis ha en jätteliten låda och kompensera för den puckel i frekvensgången som blir vid 80-100 Hz i många fall.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav Calleberg » 2021-04-27 16:17

Kan man det verkligen?

Att man kan fixa till frekvensgången tvivlar jag inte på en Sekund, men att man även kan få till systemets totala Q att bli t,ex 0,5 tror jag inte funkar eller?

Driverack PA2 Manual.png
Driverack PA2 Manual.png (140.86 KiB) Visad 2004 gånger

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav Tangband » 2021-04-27 18:39

Calleberg skrev:Kan man det verkligen?

Att man kan fixa till frekvensgången tvivlar jag inte på en Sekund, men att man även kan få till systemets totala Q att bli t,ex 0,5 tror jag inte funkar eller?

Driverack PA2 Manual.png

Man använder inte Bell-filter till själva utsträckningen nedåt i frekvens, utan shelving.

- Här ser du ett exempel på hur jag gjorde med aktiva HYBRIDDIST 2019. I praktiken kan man lägga in en shelving ännu längre ned med vilken slope ( Q ) som helst och få en helt jämnt stigande tonkurva långt under 15 Hz , om man vill det. Lutningen kan alltså göras precis hur som helst. Systemet är ohyggligt avancerat eftersom alla tre parametrarna frekvens, slope (Q) , gain är helt variabla. Vill du ha en lutning på kurvan på 9,3 ( Q ) och gain +7,8 dB eller 10,1 eller 4,8 är det bara att knappa in, lyssna, mäta och bestämma sig vad som låter bäst :)

Det jag vill få fram är att allt du kan göra med minidsp kan du även göra med Dbx driverack från soffan med en iPad, förutom FIR filtrering som inte kan göras.
Som du ser högre upp i frekvens, har även Peq möjligheten ( Bell-filter ) individuellt helt variabla parametrar, där 8:an , 3:an och 4:an är olika med avseende på Q, frekvens och gain.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav Calleberg » 2021-04-27 20:32

Min poäng var att du skrev "Shelving med variabel Q" vilket man av manualen kan få intrycket att det inte går. Menar du att SLOPE är samma som Q när man valt Shelving?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav Calleberg » 2021-04-27 20:54

Bara så att vi pratar om samma sak...
Läs Svantes förklaring på Första sidan i den här tråden:

viewtopic.php?t=29916

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav Tangband » 2021-04-27 21:18

Calleberg skrev:Min poäng var att du skrev "Shelving med variabel Q" vilket man av manualen kan få intrycket att det inte går. Menar du att SLOPE är samma som Q när man valt Shelving?


Ja.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav Tangband » 2021-04-28 06:49

Calleberg skrev:Bara så att vi pratar om samma sak...
Läs Svantes förklaring på Första sidan i den här tråden:

viewtopic.php?t=29916


Ett LT filter är bara en avancerad EQ krets. Det finns inga magiska parametrar med själva elementen eller förstärkarkretsarna eller lådan. All manipulation sker före dessa, på lågnivå.

Med linkwitz egna anteckningar kan man se att man med EQ kan få resultatet att bli rakt , även den puckel som blir vid 70 Hz med stort element i för liten låda kan kompenseras.

Allt detta kan göras med en Dbx pa2.
En fördel är att använda element med stor motorstyrka, lågt fs samt lång slaglängd. Dvs inte sådana element traditionellt förknippade med sluten låda.
Senast redigerad av Tangband 2021-04-28 07:01, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav Tangband » 2021-04-28 07:00

Här ser man olika frekvensgång som kan bli med olika Qtc värden med ett element och låda

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav Calleberg » 2021-04-28 09:34

Du missar poängen är jag rädd, Linkwitz "transformen" är mycket riktigt inte magisk, däremot är den matematiskt rätt smart. Visst det den gör liknar ett ordinärt shelving filter, helt enkelt eftersom det är ett 2:a ordningens shelvingfilter, MEN filtret är utformat så att en del av filtret är inversen av Den SLUTNA BASLÅDANS överföringsfunktion, medans den andra delen av filtret skapar en ny överföringsfunktion där man själv kan välja Fs och Q för Systemet som helhet.

Varför skall man då hålla på och krångla till det för sig, Kan man inte bara fixa till frekvensgången och vara nöjd med det.
Fördelen med att även kontrollera Q med filtret är detta:
Stegsvar.png
Stegsvar.png (90.55 KiB) Visad 1832 gånger


På diyAudio Hittade jag denna beskrivning av hur man EVENTUELLT? får till det med t.ex ett driverack:
The processor way.png
The processor way.png (99.38 KiB) Visad 1832 gånger
Länk till ovan:
https://www.diyaudio.com/forums/subwoof ... sform.html

Edit:lagt till länk.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav Tangband » 2021-04-28 12:51

Ja, det är självklarheter det du skriver och inget som motsäger det jag skrivit tidigare. Allt det du påstår inte kan göras, kan göras enkelt med dbx pa2 , det är inga problem öht.

Linkwitz transformer är inget annat än ett avancerat filter med variabelt Q, gain och frekvens, som skräddarsys för element/lådans egenskaper , och det man vill förändra, vilket Q värde man vill att tonkurvan ska luta.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav I-or » 2021-04-28 13:21

Eftersom lådan kommer att placeras i ett rum måste man ta med detta faktum i överföringsfunktionen också. Det är således meningslöst att optimera för frifältsegenskaper. I praktiken behöver man omfattande ekvaliseringsmöjligheter för bästa resultat.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav Calleberg » 2021-04-28 13:31

Tangband skrev: Allt det du påstår inte kan göras


Jag har nog inte påstått att det inte kan göras, jag undrar bara hur?
Däremot påstår jag: Att lägga på ett shelvingfilter som approximerar frekvensgången för en LT transform är inte hur.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav Calleberg » 2021-04-28 13:48

I-or skrev:Eftersom lådan kommer att placeras i ett rum måste man ta med detta faktum i överföringsfunktionen också. Det är således meningslöst att optimera för frifältsegenskaper. I praktiken behöver man omfattande ekvaliseringsmöjligheter för bästa resultat.


Jo, det är jag med på, det är ochså därför jag har börjat försöka förstå mer i detalj hur filterfunktionerna i Linkwitz transformen skall göras i ett digitalfilter, istället för att bara löda ihop något analogt. Då kan jag i mitt tänkta filter justera, i möjligaste mån med shelving delen utan att påverka Q för att sedan göra övrig kompensering med helt vanlig PEQ, eller om det kanske går genom att tveaka de digitalfilter som krävs för att skapa LT delen.

Sen finns ochså någon ide om att prova ett frekvenslinjärt brant LPF i "No go zonen" 150-250Hz

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav I-or » 2021-04-28 14:05

Den akustiska avrullningen från högtalarna drunknar helt i rumspåverkan när det gäller filterkontrollen. Det är inget som helst problem att hantera allting på samma sätt och om man utnyttjar "shelving filters" eller "peaking filters" har därför minimal betydelse så länge som den resulterande frekvensgången blir jämn.

Det finns egentligen ingen "no-go-zon" om du menar hörbarhet av fasavvikelser och undviker extrem branthet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav Calleberg » 2021-04-28 14:37

I-or skrev:Det finns egentligen ingen "no-go-zon" om du menar hörbarhet av fasavvikelser och undviker extrem branthet.


:D Vad kul att du skriver så, så här skrev jag: "prova ett frekvenslinjärt brant LPF"
Och det jag menar var precis som du skriver Hörbarhet av fasavikelser, Det jag menar med brant var däremot oklart, även för mig men tror inte att mer än 48dB/Oktav ger något mervärde.
Nu har jag inte studerat vad man kan räkna med för "latency" av ett sådant filter men gissar/hoppas på försumbart. :D

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav Calleberg » 2021-04-28 14:40

I-or skrev:Den akustiska avrullningen från högtalarna drunknar helt i rumspåverkan när det gäller filterkontrollen. Det är inget som helst problem att hantera allting på samma sätt och om man utnyttjar "shelving filters" eller "peaking filters" har därför minimal betydelse så länge som den resulterande frekvensgången blir jämn.



Tycker du jag skall strunta helt i att försöka kompensera för lådans höga Q 8O ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav Tangband » 2021-04-28 15:34

I-or skrev:Eftersom lådan kommer att placeras i ett rum måste man ta med detta faktum i överföringsfunktionen också. Det är således meningslöst att optimera för frifältsegenskaper. I praktiken behöver man omfattande ekvaliseringsmöjligheter för bästa resultat.


Helt korrekt naturligtvis :)

En teoretisk utsträckning med LT nedåt i frekvens på +13 dB gain i frifält kan i ett vanligt rum istället bli/behöva kanske + 7 dB med en flackare lutning på kompensationen pga rummets förstärkning. Som ett exempel på hur det kan bli.

Jag tillbringade ett år med laborerande med LT .
Senast redigerad av Tangband 2021-04-28 15:46, redigerad totalt 3 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav Tangband » 2021-04-28 15:41

Calleberg skrev:
I-or skrev:Den akustiska avrullningen från högtalarna drunknar helt i rumspåverkan när det gäller filterkontrollen. Det är inget som helst problem att hantera allting på samma sätt och om man utnyttjar "shelving filters" eller "peaking filters" har därför minimal betydelse så länge som den resulterande frekvensgången blir jämn.



Tycker du jag skall strunta helt i att försöka kompensera för lådans höga Q 8O ?


Det var väl inte det i-or skrev ?

Han skriver att den akustiska avrullningen från högtalarna drunknar helt i rumspåverkan när det gäller filterkontrollen, vilket är helt rätt .

En låda som LT korrigerats för fri-fältslyssning låter självklart illa i ett normalt lyssningsrum. Pga roomgain bl.a. Detta innebär ju inte att man helt struntar i att kompensera för ett högt Q.

Summa summarum : det går utmärkt att använda en Dbx driverack pa2 för LT korrigering i klass med mini dsp.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav petersteindl » 2021-04-28 15:42

Personligen ställer jag in frekvensgång på totalt utstrålad energi. Jag mäter basmodulerna där de står på plats i hörnen motgolv/tak d v s mikavstånd 3-10 cm och lägger på LT. Slutresultatet gällande utstrålad energi skall bli med gränsfrekvens på 3 Hz med Q=0,5. D v s -6 dB vid 3 Hz. Detta är då med 3 väggar som bildar ett hörn.

Sedan åtgärdar jag rummet, d v s inklusive resterande 3 väggar, med andra basmoduler som är tidsfördröjda. Mik är då på lyssnarplats. Då uppnås ett lyssningsresultat jag känner mig nöjd med.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav Calleberg » 2021-04-28 16:28

Tangband skrev:En låda som LT korrigerats för fri-fältslyssning låter självklart illa i ett normalt lyssningsrum.


Typ, men man gör ju inte så, utan ser ju till att LT plus estimerad rumsförstärkning ger den teoretiska frekvensgång som man önskar och justerar därifrån.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav Calleberg » 2021-04-28 16:35

petersteindl skrev:Personligen ställer jag in frekvensgång på totalt utstrålad energi. Jag mäter basmodulerna där de står på plats i hörnen motgolv/tak d v s mikavstånd 3-10 cm och lägger på LT. Slutresultatet gällande utstrålad energi skall bli med gränsfrekvens på 3 Hz med Q=0,5. D v s -6 dB vid 3 Hz. Detta är då med 3 väggar som bildar ett hörn.

Sedan åtgärdar jag rummet, d v s inklusive resterande 3 väggar, med andra basmoduler som är tidsfördröjda. Mik är då på lyssnarplats. Då uppnås ett lyssningsresultat jag känner mig nöjd med.

Mvh
Peter


Hur genererar du din LT, och fördröjning?
Hur många basmoduler pratar vi om, många moduler blir det... verkar det som :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav petersteindl » 2021-04-28 18:02

Calleberg skrev:
petersteindl skrev:Personligen ställer jag in frekvensgång på totalt utstrålad energi. Jag mäter basmodulerna där de står på plats i hörnen motgolv/tak d v s mikavstånd 3-10 cm och lägger på LT. Slutresultatet gällande utstrålad energi skall bli med gränsfrekvens på 3 Hz med Q=0,5. D v s -6 dB vid 3 Hz. Detta är då med 3 väggar som bildar ett hörn.

Sedan åtgärdar jag rummet, d v s inklusive resterande 3 väggar, med andra basmoduler som är tidsfördröjda. Mik är då på lyssnarplats. Då uppnås ett lyssningsresultat jag känner mig nöjd med.

Mvh
Peter


Hur genererar du din LT, och fördröjning?
Hur många basmoduler pratar vi om, många moduler blir det... verkar det som :D


Den genereras i min senaste DAC. Den skall byggas ut till 12-16 kanaler som kan användas och ställas in separat på godtyckligt sätt.

Antalet basmoduler är från 4 st till 10 st. Motsvarande från 24 st 10" subwoofers till 72 st. (I jämförelse med frifält)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Linkwitz Transform Digitalt, alternativ till miniDSP?

Inläggav Calleberg » 2021-04-28 20:13

Se på F*n.

Tangband har ju varit övertygande när det gäller att det går... men.
HUR är fortfarande höljt i dunkel i, vart fall på mig.

Skulle du Peter kunna tänka dig att förklara för en som int begrip :D

Alltså: HUR med hjälp av vanliga digitala shelving och PEQ filter skapar jag motsvarigheten till den analoga linkwitz transformen.
Jag gissar att du inte konkurerar med dig själv eftersom jag starkt misstänker att din nya dac inte ryms i den budget som nämts ovan.

Jag har fortfarande i färskt minne hur du förklarade grupplöptid, vilket för mig blev en riktig aha upplevelse.

Jag kan börja med att Beskriva det jag tror mig ha förstått, kanske behövs bara en liten putt i rätt riktning av dig för att poletten skall trilla ner för mig.

En vanlig sluten lådas överföringsfunktion är samma som ett Högpassfilter av andra ordningen.
Ett Högpassfilter av andra ordningen består av två poler och två nollställen. (Poler och nollställens faktiska innebörd är för mig något diffust, men jag har i alla fall läst och förstått Svantes förklaring).
Ett högpassfilters nollställen befinner sig i origo, placeringen av polerna i kordinatsystemet bestämmer Q och Fo.
Linkwitz-transformen är ett andra ordningens shelvingfilter, det har ochså två poler och två nollställen.
Shelvingfiltret är konstruerat så att dess nollställen cancellerar lådans/högpassfiltrets poler i kordinatsystemet, medans shelvingfiltrets poler bestämmer det nya Q och Fo.

Sen är det kört, jag kommer inte längre än så.... Jag klarar inte att bryta ner LT shelvingfiltret i mindre beståndsdelar som sedan skulle kunna reproduceras som digitala filter. Jag får för mig att den cancellerande delen av LT:n skulle kunna vara ett LPF med samma Fo och Q som Lådans HPF, men min magkänsla säger emot... och det stämmer inte med exemplet från diyAudio ovan :roll:

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster