Thorman och Gear 4 musik.se med ensamrätt på marknaden.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Thorman och Gear 4 musik.se med ensamrätt på marknaden.

Inläggav Helmut » 2021-05-25 23:22

Skulle vilja testa en ny subb förstärkare och funderade på Behringer A 800 eller något starkare av sammamärke.

Har lagt märke till att Behringer och många andra märken försvunnit från den Svenska marknaden.
Funderar på om dessa två företag har fått ensamrätt på ett flertal märken som man kunde hitta hos olika musikbutiker.
Har lagt märke till att priserna gått upp en bit när företagen fick ensamrätt på vissa märken som försvunnit från den Svenska marknaden.
Vill gärna gynna svenska företag och musikbutiker men hittar ingen som säljer Behringer och några andra märken som jag kunde hitta i den lokala musikbutiken.
Inom Eu diskuterar man fri konkurrans men här verkar det som om det blivit monopol på PA förstärkare. Pratade med en kille som jobbar i en musikbutik oh han är av den uppfattningen att PA förstärkare av kända märken snart inte går att få tag i eftersom dessa två företag försöker få ensamrätt på allt fler produkter. Tydligen gäller det samma för flera musikinstrument som kunder vill testa i butiken före ett köp. Tycker att tillverkare borde förlora på att produkter bara finns att köpa per postorder från utländska företag?
När det gäller diskanter så är risken större att man bränner diskanten med en för svag förstärkare. På ett forum för biograf maskinister läste jag att det även gäller bashögtalare. Var en maskinist som körde sönder två 18 tums basar med en förstärkare på ca 400 Watt. Bör jag satsa på kraftigare slutsteg än Behringer A800. Kär nu med Behringer A500 i min biograf och överbelastnings skyddet kan ibland lysa med konstant rött sken när jag kör med filmer med mycket bas som Bl filmen av The Magnificent seven.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Thorman och Gear 4 musik.se med ensamrätt på marknaden.

Inläggav Helmut » 2021-06-06 19:21

Frågan är vem som vinner på att stora utländska kedjor får ensamrätt på vissa märken och produkterna inte längre finns för provlyssning i den lokala musikbutiken?
En sak är säker Thorman och en till utländsk butik som försöker se ut som svenska butiker förlorade mej som kund när jag spekulerade på en Behringer förstärkare och kanske några till!
Blev en QSC GX3 för provlyssning från Ljudia. 2 x 300 watt nästan gratis till priset 3389:-
Är jag nöjd kommer jag att byta ut mina 5 Behringer A500 och köpa ytterligare 5 QSC GX3
Dessvärre hittade jag inga kundomdömen.
Hoppas att fler nobbar leverantörer som bara vill sälja till ett fåtal nätbutiker. För då kanske vi får behålla våra något så nära leverantörer som vi kan byta ut mot en annan leverantör om vi tycker att vi får dålig service. Själv hoppas jag att jag får ett trevligt bemötande från ljudia om något strular,

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Thorman och Gear 4 musik.se med ensamrätt på marknaden.

Inläggav hcl » 2021-06-07 07:46

Antar att du syftar på ”Thomann”?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Thorman och Gear 4 musik.se med ensamrätt på marknaden.

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-07 10:24

Behringer verka säljas från flera butiker än Thomann och Gear 4 Music. Är det något med just Behringer A800 att det endast redovisas de två säljarna på t.ex. prisjakt? Prisjakt, Pricerunner m.fl. bryr sig inte om redovisa alla säljare.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Thorman och Gear 4 musik.se med ensamrätt på marknaden.

Inläggav Helmut » 2021-06-07 23:12

Knappar jag in Behringer på Google så får jag inte fram några andra företag som säljer Behringer i Sverige.
Tråkigt om det är fler som säljer Behringer i Sverige är det bara att konstatera att företagen missar ganska stora intäkter eftersom många verkar gilla Behringer. Har frågat efter Behringer A 800 i flera musikbutiker som uppger att det inte finns några som säljer märket i Sverige. Inte ens Hifi kitt i Stockholm har Behringer i lager trots att den borde vara populär i hemma biografer.
Själv hoppas jag att jag blir nöjd med den nya QSC förstärkaren och att jag kan rekommendera den till andra hemmabiograf entusiaster.
Fast folk som klinkar på gitarr verkar inte så imponerad av QSC slutstegen. Fast ska man stå ut med gitarr musik gäller det att ljudet är rejält distat.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Thorman och Gear 4 musik.se med ensamrätt på marknaden.

Inläggav Nattlorden » 2021-06-08 08:18

Behringer 10 oktober 2019 skrev:
"A few days ago Hans Thomann, founder and CEO of Thomann.de - the world’s largest music retailer - flew to China to meet with our founder Uli Behringer.
Both have been close friends for more than 30 years and started their business around the same time in their living rooms. Today Behringer has become Thomann’s number one supplier, something we are very proud of.
Uli commented: “We’re very grateful for all the wonderful support we’re getting from Hans and his team. We both share the same customer obsession, which is carefully listening and relentlessly serving our common customers. Can you believe, Hans even hand-carried samples of our new Pro-1 and Crave Synthesizers back to Germany to be able to immediately share them with his team, while also airfreighting each 1,000 synths so he can serve you, our customers?
Thanks Hans for the great friendship and the amazing support you are delivering to customers that we both share and proudly serve.”
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Thorman och Gear 4 musik.se med ensamrätt på marknaden.

Inläggav Baffel » 2021-06-08 13:06

Vad är det nu för fel på import och export? Så länge det inte kommer produkter/komponenter från diktaturen Kina! Så ...öhöö. - flew to China.... tja så är det väl med mycket elektronik nu för tiden. :|

För övrigt ang Kina se:

Tips på produkter ej tillverkade i Kina
viewtopic.php?f=11&t=71891

Edit. Skrev jag med moraliskt mästrande ton. Sen blundar jag och köper något från Kina likt förbannat.
Senast redigerad av Baffel 2021-06-08 13:13, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Thorman och Gear 4 musik.se med ensamrätt på marknaden.

Inläggav Nattlorden » 2021-06-08 13:12

It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Thorman och Gear 4 musik.se med ensamrätt på marknaden.

Inläggav Baffel » 2021-06-08 13:14

Den länken, självklart...

BEHRINGER opened recently a new massive factory area in Nalang, Zhongshan China which has around 3 million square feet and a self contained campus. They call it MusicTribe City and they manufacture there all their recently released products.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Thorman och Gear 4 musik.se med ensamrätt på marknaden.

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-08 13:15

Gäller detta sedan nyligen? Äldre produkter från Behringer tycks finnas hos andra än Thomann.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster