Någon med erfarenhet av Minidsp dirac?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Någon med erfarenhet av Minidsp dirac?

Inläggav Beakungen » 2021-06-06 14:35

Jag kör idag ett par Tdl Reference Standard och det låter väldigt trevligt. Dock har mitt rum vissa peakar i basen som gör att jag skulle vilja dra ner dem något. Inte så mycket att det dödar musiken, men ändå tillräckligt för att de frekvenser som sticker ut ska tämjas något.

Har sen tidigare en Dbx pa2 med tillhörande mätmick. Denna har jag varit nöjd och det har låtit bra ( inte haft någon hörbar påverkan med den inkopplad). Med den har jag själv dragit ner de frekvenser som är extrema några db och låtit resten vara. Men det jag noterat med Dbx har varit att den brusar något. Detta har varit ett ganska litet problem då mitt slutsteg jag körde innan har varit ganska tungdrivet och på så vis har bruset inte hörts vid lyssningsplats.

Nu har jag dock köpt nytt slutsteg Luxman M-6000 och det upplevs mer lättdrivet då jag numera inte behöver vrida alls lika mycket på volymen på försteget för att det ska bli högt. Så vad jag misstänker är då att med Dbxen inkopplad så kommer jag få ett klart hörbart brus även vid lyssningsplats.

Något jag även upplever med just Dbx är att autoeqn är lite extrem och dödar musiken helt.

Så till frågan. Jag har läst en hel del om Dirac och de varkar vara de bättre på just rumskorrigering.

Är det någon som provat MiniDSP DDRC-24 eller liknande?

Jag vill inte gärna koppla in något som påverkar ljudet negativt om vad det låter nu. VIll bara rätta till basen något. :)

Användarvisningsbild
thulle
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2010-09-16

Re: Någon med erfarenhet av Minidsp dirac?

Inläggav thulle » 2021-06-06 20:32

Jag köpte mig en DDRC-24 2017 och bodde kortare perioder i andrahand på flera olika ställen därefter. På alla ställen var ljudsituationen rätt knepig,och jag tyckte inte Dirac gav mer än vad REW+PEQ gjorde,

Hårdvarumässigt är ju miniDSP 2x4 HD och DDRC-24 likadana, med mjukvara som skiljer. En av skillnaderna i mjukvaran är att DDRC-24 kör den interna signalbehandlingen i 48kHz istället för 96kHz eftersom beräkningskapacitet går åt till Dirac. 48kHz internt gör den i praktiken till en miniDSP 2x4 icke-HD och missminner jag mig inte så finns det nån tråd på ASR om att det blir försämringar i ljudet pga. hur miniDSP gör nåt i 48kHz-läge.

Jag har tänkt försöka kvantifiera försämringarna med hjälp av REW, men inte blivit av än. Kanske finns all nödvändig info på ASR redan, kan dock inte kolla eftersom de verkar ha spärrat VPN-användare senaste 24 timmarna. Men annars kan jag försöka göra ett ryck med det om du vill.
Men, poängen med Dirac är väl just att kunna hantera komplexare reflexer, är det bara basområdet du ska justera så hamnar du väl under schröderfrekvensen i vilket fall? Och isf tänker jag, utan att ha klurat nåt djupare på det, att PEQ borde funka lika bra?

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Någon med erfarenhet av Minidsp dirac?

Inläggav Vinylcalle » 2021-06-06 21:43

Luxman M-6000 har kan du ju sänka känsligheten med genom att vrida ner volymrattarna. Så den biten borde inte vara något problem.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
thulle
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2010-09-16

Re: Någon med erfarenhet av Minidsp dirac?

Inläggav thulle » 2021-06-07 13:30

VPN-spärren på ASR borta igen, så hittade tråden. Missminde mig lite, det är tydligen om man matar miniDSPs digitalt med annan samplerate än de kör sina plugins i som de kör en lite bristfällig resampling.
Post #39 och #40 här:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... post-72321

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Någon med erfarenhet av Minidsp dirac?

Inläggav Beakungen » 2021-06-07 15:54

thulle skrev:Jag köpte mig en DDRC-24 2017 och bodde kortare perioder i andrahand på flera olika ställen därefter. På alla ställen var ljudsituationen rätt knepig,och jag tyckte inte Dirac gav mer än vad REW+PEQ gjorde,

Hårdvarumässigt är ju miniDSP 2x4 HD och DDRC-24 likadana, med mjukvara som skiljer. En av skillnaderna i mjukvaran är att DDRC-24 kör den interna signalbehandlingen i 48kHz istället för 96kHz eftersom beräkningskapacitet går åt till Dirac. 48kHz internt gör den i praktiken till en miniDSP 2x4 icke-HD och missminner jag mig inte så finns det nån tråd på ASR om att det blir försämringar i ljudet pga. hur miniDSP gör nåt i 48kHz-läge.

Jag har tänkt försöka kvantifiera försämringarna med hjälp av REW, men inte blivit av än. Kanske finns all nödvändig info på ASR redan, kan dock inte kolla eftersom de verkar ha spärrat VPN-användare senaste 24 timmarna. Men annars kan jag försöka göra ett ryck med det om du vill.
Men, poängen med Dirac är väl just att kunna hantera komplexare reflexer, är det bara basområdet du ska justera så hamnar du väl under schröderfrekvensen i vilket fall? Och isf tänker jag, utan att ha klurat nåt djupare på det, att PEQ borde funka lika bra?


Hmm ja du har rätt. Tänkte att jag vann på att köpa diracen ur andra synpunkter? Men målet är att korrigera egentligen några få frekvenser under 100hz. Då borde ju egentligen min dbx göra jobbet bra iom att den har en bra peq.

Har sen tidigare en Antimode som jag mätt in biosubben med och gillar det smidiga med att trycka på en knapp så löser apparaten allt åt mig och basåtergivningen som blir där har jag ändå varit nöjd med. Dock tycker jag inte den stora modellen för stereobruk lät bra nog.

Det var lite det jag tänkte Dirac kan göra åt mig. Men kanske ska man göra ett ryck och mäta upp rummet med dbxen igen och sen efter det ställa kurvan som jag önskar. :)

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Någon med erfarenhet av Minidsp dirac?

Inläggav Beakungen » 2021-06-07 15:55

Vinylcalle skrev:Luxman M-6000 har kan du ju sänka känsligheten med genom att vrida ner volymrattarna. Så den biten borde inte vara något problem.

Mvh Carl


Jo den har ju det. Men har inte velat ställa ner dem då jag tidigare läst att denna typer av volymrattar på slutsteg kan påverka ljudet negativt. Men det kanske är ren placebo? :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Någon med erfarenhet av Minidsp dirac?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-07 16:37

Beakungen skrev:
Vinylcalle skrev:Luxman M-6000 har kan du ju sänka känsligheten med genom att vrida ner volymrattarna. Så den biten borde inte vara något problem.

Mvh Carl


Jo den har ju det. Men har inte velat ställa ner dem då jag tidigare läst att denna typer av volymrattar på slutsteg kan påverka ljudet negativt. Men det kanske är ren placebo? :)



Det gällde ett visst Behringer-slutsteg med någon annorlunda inkoppling av nivåkontrollerna som ställde till med något knas. Det är inget som gäller alla nivåkontroller.

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Någon med erfarenhet av Minidsp dirac?

Inläggav Beakungen » 2021-06-08 13:38

Nu har jag kopplat in dbx och skruvat ner nivån lite på M-6000. Upplever det nog rätt brusfritt faktiskt.

Men frågan är om jag inte upplever att jag tappar lite upplösning och ljudkvalité med dbxen inkopplad? Har tidigare inte tyckt det efter lite jämförelse med och utan. Men nu upplever jag nog att jag tappar lite med den.

Körde en autoeq på den och kollade sen problem frekvenserna i basen. Stängde sen av autoeq och körde peq på de får frekvenser i basen som är lite väl boostade i mitt rum. Provade även att köra så som autoeqn vill ha det men då låter allt platt och tråkigt. Hela glädjen försvinner. Finns tre olika targetcurves på autoeq. De heter RECOMMENDED PA CURVE, FLAT och REFLECTIVE ROOM, jag körde flat.

Kan det vara så att jag tappar i ljudkvalité genom att blanda in Dbxen? Eller är det ren placebo?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Någon med erfarenhet av Minidsp dirac?

Inläggav Harryup » 2021-06-08 23:15

Om du skall jämföra hur de olika apparaterna påverkar ljudet så skulle jag ställa dom helt rakt och sedan koppla in dom på någon fullområdeshögtalare.
Att jämföra dom efter auto-eq kan ju betyda vad som helst. Då är ju en massa inställningar och programvaror inblandade så det kan ju bli omvända förhållanden i ett annat rum. Personligen har jag aldrig använt någon autofunktion när det har funnits tillgängligt utan använt Rew eller Smaart och ställt in manuellt.

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Någon med erfarenhet av Minidsp dirac?

Inläggav Beakungen » 2021-06-10 19:08

Harryup skrev:Om du skall jämföra hur de olika apparaterna påverkar ljudet så skulle jag ställa dom helt rakt och sedan koppla in dom på någon fullområdeshögtalare.
Att jämföra dom efter auto-eq kan ju betyda vad som helst. Då är ju en massa inställningar och programvaror inblandade så det kan ju bli omvända förhållanden i ett annat rum. Personligen har jag aldrig använt någon autofunktion när det har funnits tillgängligt utan använt Rew eller Smaart och ställt in manuellt.



Körde jämförelsen med och utan dbx. Ingen autoeq aktiverad.

Däremot insåg jag efter lite läsande i manualen att den vid första kan stå inställd fel i högtalar och slutstegs profilerna den har och då appliceras någon form av eq verkar det som?

Iaf valde jag nu att det är noname eller vad man ska kalla det på grejerna så jag slapp förinställd eq. Nu låter det betydligt bättre.

Dock är det väldigt hög nivå ut känns det som. Har ändå dragit ner -10 steg på slutsteget men ändå blir det högt snabbt. Tidigare var det riktigt högt vid typ kl 2 på försteget nu är det lika högt redan kl 12 på försteget (jag har logaritmisk skala på förstegets volym).

Det enda jag ändrat är detta eftersom jag läste på om det i manualen och som jag förstår det hela ska man köra den i läget -10dBv om man kör dbxen i hemmabruk. Står så här i manualen.

"+4dBu/-10dBv Switch
This switch sets the PA2’s input sensitivity. Select the +4dBu option (switch out) when connecting a mixer or device
which has a nominal output operating level of around +4dBu. Select the -10dBV option (switch in) when connecting
a mixer or device which operates at a lower “consumer” level, such as some DJ mixers or a consumer device with
unbalanced output connectors (such as RCA connectors). If you’re not sure what the nominal output operating level
of your mixer is, check the product’s manual or contact the manufacturer. It’s advised that you reduce your mixer’s
output level and power off your amplifiers or mute the PA2’s outputs before changing the position of this switch."

Är det någon fara om man väljer den ena eller den andra så länge ljudet är rent och klart? Tänker man bör väll höra om man överstyr något genom att det börjar förvränga ljudet och distorera? :)


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster